Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
OΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων.
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
Αμαλία Κ. Ηλιάδη-3ο Γυμνάσιο Τρικάλων
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ.
H εκκλησία της Παναγίας Κανακαριάς
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη-3ο Γυμνάσιο Τρικάλων
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Δημοσθένης Σταθάτος Γιώργος Σκουλάς.  O ναός του A γίου Δημητρίου είναι το αρχαιότερο σωζόμενο μνημείο της πόλης. H ίδρυση του τοποθετείται στη δεκαετία.
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
13ο. Επανάληψη: H αρχιτεκτονική την εποχή των Παλαιολόγων
7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα
8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
Ορχομενός Βοιωτίας ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΟΥ ΓΛΑ - ΘΟΛΩΤΟΣ ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΙΝΥΟΥ - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΡΧΟΜΕΝΟΥ - ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΡΙΠΟΥ- ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ.
Αγία Σοφία Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π.. Η Ιστορία της Η Ιστορία της.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΤΥΠΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ.
παναγια παμμακαριστοσ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ Η επιτυχία της βασιλικής έγκειται στο γεγονός της ευκολίας της διαπλατύνσεως των κλιτών της και της επιμηκύνσεως του κτιρίου για την κάλυψη των.
Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολη. Ο Ναός της Αγίας Σοφίας (Ναός της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού) χτίστηκε το 532 από τον Ιουστινιανό στη θέση.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
ΑΓΙΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Η Αγία Σοφία Αντρέας Χατζησταύρου.
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΠΛΟΥΣ.
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
ΠΑΝΑΓΙΑ ΧΑΛΚΕΩΝ.
Εικονογραφικοί κύκλοι
ΠερΙΚΕΝΤΡΟΙ ΝΑΟΙ και εικονογραφικοι κυκλοι
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Ο Άγιος Εύπλους:.
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
Μαθητής: Ανδρέας Αναδιώτης Τάξη: Β1α
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου Σταθερή τάση αποτέλεσε η συγκέντρωση γύρω από το κέντρο, η τάση προς τετραγωνισμό, με αποτέλεσμα οι διαστάσεις των ναών να μειωθούν στο μήκος και να αυξηθούν στο πλάτος. Έτσι άλλαξε και η διάταξη των καμαρών και των στηριγμάτων του τρούλου. Οι τέσσερις καμάρες σχημάτισαν σταδιακά ισοσκελή σταυρό και οι πεσσοί τετραγωνίστηκαν. Έγινε μια προσπάθεια εμφάνισης του σταυρού τόσο εσωτερικά, στην κάτοψη, όσο και εξωτερικά, στη στέγαση. Τα χαρακτηριστικά αυτά παρουσιάστηκαν στην τρουλαία βασιλική που εξελίχθηκε προς το σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό με τρούλο. Τέτοιοι ναοί συχνά αναφέρονται ως μεταβατικοί, αν και η ορολογία αυτή συνηθίζεται από τους ερευνητές για να χαρακτηρίσει το μεταβατικό ελλαδικό σταυροειδή εγγεγραμμένο ναό. www.netschoolbook.gr

Γλωσσάρι σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός: τύπος ναού στον οποίο η διάταξη των εσωτερικών χώρων και της στέγασης διαμορφώνουν το σχήμα του σταυρού. Ανάλογα με τον αριθμό των στηριγμάτων του τρούλου (κιόνων και πεσσών) χαρακτηρίζεται ως δικιόνιος ή δίστυλος, τετρακιόνιος και οκτάστυλος. www.netschoolbook.gr

Πεντάτρουλοι ναοί www.netschoolbook.gr

Πεντάτρουλοι ναοί www.netschoolbook.gr

Σταυροειδής εγγεγραμμένος Ο σταυροειδής εγγεγραμμένος ναός, πλήρως εξελιγμένος αυτή την περίοδο, κυριαρχεί σε όλη την αυτοκρατορία. Οι τέσσερις ημικυκλικές καμάρες που στηρίζουν τον τρούλο διατάσσονται σε σχήμα σταυρού γύρω από το κέντρο και ταυτόχρονα εγγράφονται μέσα σε ένα τετράγωνο. Έτσι το σχήμα του σταυρού διαγράφεται έντονα τόσο στην κάτοψη όσο και στη στέγαση του ναού. Η διαμόρφωση των σταυροειδών εγγεγραμμένων ναών δημιουργεί έναν αρκετά ενιαίο χώρο, όπου οι πιστοί διατάσσονται γύρω από το κέντρο όπου υψώνεται και κυριαρχεί το τρούλος, ο ουρανός σύμφωνα με τη συμβολική θεώρηση του ναού. www.netschoolbook.gr

Κάτοψη Αγ. Αποστόλων www.netschoolbook.gr

Οκταγωνικός 11ος αι. Μεγάλος τρούλος στηρίζεται σε οκτάγωνο www.netschoolbook.gr

Μονή Δαφνίου www.netschoolbook.gr

Νέα μονή Χίου www.netschoolbook.gr

Νέα Μονή Χίου www.netschoolbook.gr

Νέα μονή Χίου www.netschoolbook.gr

Όσιος Λουκάς www.netschoolbook.gr

Όσιος Λουκάς Φωκίδας (β΄μισό 10ου αι. www.netschoolbook.gr

Άσκηση Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής της περιόδου; www.netschoolbook.gr

Ολίγη ζωγραφική Ο ναός θεωρούνταν ήδη από την Παλαιοχριστιανική εποχή μια μικρογραφία του σύμπαντος. Έτσι διαμορφώθηκαν δύο κεντρικοί άξονες, που συμβολίζουν αντίστοιχα τον ουρανό και τη γη: ο κατακόρυφος, με αφετηρία τον τρούλο και ο κατά μήκος άξονας, όπου κυριαρχεί η αψίδα. Τα ανώτερα τμήματα του ναού συμβολίζουν την ουράνια σφαίρα και τα κατώτερα τη γήινη. www.netschoolbook.gr

Εικονογραφικό πρόγραμμα Από το 843 και σε όλη την υπόλοιπη βυζαντινή περίοδο, αλλά ακόμη και σήμερα, η διακόσμηση των ναών βασίζεται στο ακόλουθο εικονογραφικό πρόγραμμα: Στον κατακόρυφο άξονα δεσπόζει στον τρούλο ο Χριστός Παντοκράτορας περιστοιχισμένος από τις αγγελικές δυνάμεις και τους προφήτες. Στα σφαιρικά τρίγωνα απεικονίζονται οι Ευαγγελιστές που κατέγραψαν τα γεγονότα της Ενσάρκωσης και που συνδέουν τη ουράνια σφαίρα με τη γήινη. Τα γεγονότα που αφηγούνται τη ζωή του Χριστού στη γη, ο Χριστολογικός δηλαδή κύκλος, απεικονίζονται στην αμέσως κατώτερη ζώνη. www.netschoolbook.gr

Η αμέσως κατώτερη ζώνη Οι παραστάσεις αυτές που είναι συνήθως δώδεκα (Ευαγγελισμός, Γέννηση, Βάπτιση, Υπαπαντή, Έγερση του Λαζάρου, Βαϊοφόρος, Σταύρωση, Κάθοδος στον 'Aδη, Μυροφόροι, Ανάληψη, Πεντηκοστή, Κοίμηση της Θεοτόκου) τοποθετούνται στο ναό κυκλικά, κατά τη φορά των δεικτών του ρολογιού, ξεκινώντας από τον Ευαγγελισμό που απεικονίζεται μπροστά στο ιερό. www.netschoolbook.gr

Κατώτερη ζώνη Στην κατώτερη ζώνη του ναού, που αντιπροσωπεύει τη γήινη σφαίρα, σχεδόν στο ίδιο ύψος με τους πιστούς, παριστάνονται ολόσωμοι άγιοι, μάρτυρες, στρατιωτικοί και μοναχοί. www.netschoolbook.gr

Παναγία Στον οριζόντιο άξονα του ναού κυριαρχεί η μορφή της Παναγίας στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας του ιερού. Η Παναγία αποτελεί το φορέα της Eνσάρκωσης, το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στους ανθρώπους και το Θεό και δέεται για τη σωτηρία τους. www.netschoolbook.gr

Ιερό Tέλος, στον ημικύλινδρο της αψίδας, μέσα δηλαδή στο Ιερό, καθιερώνονται θέματα που σχετίζονται με τη Θεία Λειτουργία που τελείται στο χώρο. Τέτοια είναι η Κοινωνία των Αποστόλων καθώς και ιεράρχες, που μέχρι τις αρχές του 12ου αιώνα παριστάνονταν μετωπικοί. www.netschoolbook.gr