10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Η φωνολογική επίγνωση.
 Παρουσιάζοντας πολιτισμικό υλικό στα σχολεία
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
ΟΙ ΝΕΟΙ ΚΑΙ H EΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Βασίλης Μπουραλέξης Δάσκαλος 1 ου 6/θέσιου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ρεθύμνου
Για το πρόγραμμα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΣΥΝΟΛΑ.
1 Δημόσιες σχέσεις και Περιφερειακή Ανάπτυξη: Η συμβολή των δημοσίων σχέσεων στο (δημοκρατικό) Αναπτυξιακό Σχεδιασμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Πρόδρομος.
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
Ο πλανήτης Ερμής. Ο πιο κοντινός πλανήτης στον ήλιο είναι ο Ερμής.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «…Ελιά και Λάδι ……»
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Πρόταση για την αξιοποίηση της πολυγλωσσίας στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Βασίλης Συμεωνίδης
Βασικές αρχές Σύγχρονης Γλωσσολογίας
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ο μύθος της ομοιογένειας
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ. Γιατί πρέπει να ενδιαφέρεται και να συμμετέχει ενεργά στις κοινές υποθέσεις ο πολίτης; Κοινές υποθέσεις είναι όλα όσα μας αφορούν ως πολίτες:
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Εκπαιδευτικό υλικό και εφαρμογές για μαθητές με αναπηρία » Κ. Μπούκουρας.
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Λεξικολογία Ενότητα 5: Το λεξικό Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
4 Μαίου 2012 Ομάδα 7 Βολιανίτη Γεωργία-Βαλεντίνα Καμπόλη Μαρίνα Κοντογιώργη Ιωάννα Τρίκολα Μαρίνα.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Θέματα κοινωνικής γλωσσολογίας
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Η Τριάδα Διαταραχών στον Αυτισμό
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΩΣ ΙΕ ΓΛΩΣΣΑ.
Βασικές αρχές της σύγχρονης Γλωσσολογίας: Σωστό ή λάθος;
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΙΚΩΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Γλώσσα και Κοινωνία.
Ψηφιακοί, γλωσσικοί περίπατοι στην πόλη μου
έκθεση – έκφραση α΄ λυκείου
Υπόθεμα: Λεκτική επικοινωνία
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΙΣΧΥΟΝΤΩΝ Α.Π. ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ Α.Π.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

10 Μύθοι για τη γλώσσα

1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα της αρχαίας ελληνικής Την καθαρότητα της αρχαίας ελληνικής Την πρότυπη αξία της έναντι των άλλων γλωσσών Την πρότυπη αξία της έναντι των άλλων γλωσσών Το αμετάφραστό της Το αμετάφραστό της

Παράδοξο “ Οι Νεοέλληνες, εν ονόματι της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, διεκδικούν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ισοτιμία της νε γλώσσας έναντι των άλλων γλωσσών, στο εσωτερικό της χώρας καταφανώς υποτιμούν τη στάθμη της νε γλώσσας, την οποία θεωρούν, έναντι της αε γλώσσας ανεπαρκή.” “ Οι Νεοέλληνες, εν ονόματι της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, διεκδικούν στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ισοτιμία της νε γλώσσας έναντι των άλλων γλωσσών, στο εσωτερικό της χώρας καταφανώς υποτιμούν τη στάθμη της νε γλώσσας, την οποία θεωρούν, έναντι της αε γλώσσας ανεπαρκή.”

2. Ετυμολογία και Λεξιλόγιο Λέξεις κληρονομημένες (αυτούσιες ή τροποποιημένες) : πατέρας, ανθρωπιά, σπίτι Λέξεις κληρονομημένες (αυτούσιες ή τροποποιημένες) : πατέρας, ανθρωπιά, σπίτι Μεταγενέστερα δάνεια λαϊκής (ζουμπούλι) ή λόγιας προέλευσης (ιβουάρ) Μεταγενέστερα δάνεια λαϊκής (ζουμπούλι) ή λόγιας προέλευσης (ιβουάρ) Λόγιοι Νεολογισμοί (ηχογραφώ) Λόγιοι Νεολογισμοί (ηχογραφώ)

Ετυμολογία και Λεξιλόγιο 1 η ιδιαιτερότητα : αλλαγές στην προφορά και σημασία (σταυρός, παράδεισος ) 1 η ιδιαιτερότητα : αλλαγές στην προφορά και σημασία (σταυρός, παράδεισος ) 2 η ιδιαιτερότητα : διαχρονικός δανεισμός (δημοκρατία, αριστοκρατία ) 2 η ιδιαιτερότητα : διαχρονικός δανεισμός (δημοκρατία, αριστοκρατία ) 3 η ιδιαιτερότητα : διεθνή ελληνικά ( church< κυριακόν, police< πολιτεία ) 3 η ιδιαιτερότητα : διεθνή ελληνικά ( church< κυριακόν, police< πολιτεία ) 4η ιδιαιτερότητα : δισυπόστατος δανεισμός 4η ιδιαιτερότητα : δισυπόστατος δανεισμός

3. Η εξάρτηση Ριζοσπαστικοποίηση Ριζοσπαστικοποίηση της της νεολαίας > επιχείρημα “κακοποίησης ” “κακοποίησης ” της της ελληνικής Κατάργηση Κατάργηση διδασκαλίας των αρχαίων > επιχείρημα της της “ γλωσσικής “ γλωσσικής αναπηρίας ” αναπηρίας ” του χρήστη της της νε, αν δεν ξέρει αρχαία ελληνικά ( όμως ( όμως η γνώση της της μητρικής δεν προϋποθέτει γνώση προγενέστερων σταδίων της )

4. Η γλωσσική φθορά Η γλώσσα διαρκεί στο χρόνο, επειδή αλλάζει. Οι γλώσσες που ονομάστηκαν “ ανώτερες ” και “αυθεντικές ” ανήκουν σε ιμπεριαλιστικές ομάδες Η γλώσσα διαρκεί στο χρόνο, επειδή αλλάζει. Οι γλώσσες που ονομάστηκαν “ ανώτερες ” και “αυθεντικές ” ανήκουν σε ιμπεριαλιστικές ομάδες πβ. Η πατρίδα του Γερμανού απλώνεται όσο μακριά ηχεί η γερμανική γλώσσα

5. Το γλωσσικό λάθος Προέρχονται από διαχρονικές εξελίξεις στο φωνολογικό ή μορφολογικό επίπεδο Προέρχονται από διαχρονικές εξελίξεις στο φωνολογικό ή μορφολογικό επίπεδο Θεωρούνται προϊόντα ανακατατάξεων / επανερμηνείας δομών (πιο καλύτερος) Θεωρούνται προϊόντα ανακατατάξεων / επανερμηνείας δομών (πιο καλύτερος)

5. Το γλωσσικό λάθος Αντιμετώπιση του λάθους σε σχέση με το σύστημα που ευνοεί την εμφάνιση και περαιτέρω γενίκευσή του Αντιμετώπιση του λάθους σε σχέση με το σύστημα που ευνοεί την εμφάνιση και περαιτέρω γενίκευσή του Δεν πρόκειται για μεμονωμένα παραδείγματα, αλλά για συστηματικές αποκλίσεις Δεν πρόκειται για μεμονωμένα παραδείγματα, αλλά για συστηματικές αποκλίσεις Ποικιλία στη γλώσσα Ποικιλία στη γλώσσα Σηματοδοτούν ασάφεια ή αδιαφάνεια του συστήματος Σηματοδοτούν ασάφεια ή αδιαφάνεια του συστήματος

6. Ο δανεισμός Ο δανεισμός δεν οφείλεται σε δομικά κενά της νε αλλά σε μεταβλητές κοινωνιοπολιτιστικής τάξης. “ Ο δανεισμός λέξεων αποτελεί φυσιολογικό φαινόμενο όλων των γλωσσών και όχι ασθένεια που πρέπει να σπεύσουμε να θεραπεύσουμε ” Ο δανεισμός δεν οφείλεται σε δομικά κενά της νε αλλά σε μεταβλητές κοινωνιοπολιτιστικής τάξης. “ Ο δανεισμός λέξεων αποτελεί φυσιολογικό φαινόμενο όλων των γλωσσών και όχι ασθένεια που πρέπει να σπεύσουμε να θεραπεύσουμε ”

7. Γλωσσικές Ποικιλίες (Η γλώσσα των νέων) Μια ποικιλία της γλώσσας με όλα τα χαρακτηριστικά του εφήμερου, περιορισμένη τοπικά και χρονικά, θεωρείται αυθαίρετα ως η μοναδική ποικιλία της ελληνικής που γνωρίζουν οι νέοι / νέες Μια ποικιλία της γλώσσας με όλα τα χαρακτηριστικά του εφήμερου, περιορισμένη τοπικά και χρονικά, θεωρείται αυθαίρετα ως η μοναδική ποικιλία της ελληνικής που γνωρίζουν οι νέοι / νέες Λάθη που οφείλονται σε άγνοια της γλώσσας εξισώνονται με “λάθη ” που κινητοποιούνται από την ίδια γλωσσική γνώση π.χ. καλυτερότερος=μεγάλη έμφαση Λάθη που οφείλονται σε άγνοια της γλώσσας εξισώνονται με “λάθη ” που κινητοποιούνται από την ίδια γλωσσική γνώση π.χ. καλυτερότερος=μεγάλη έμφαση

7. Γλωσσικές Ποικιλίες (Η γλώσσα των νέων) Παραλλαγή σε ένα γνωστό θέμα : πάμε πλατεία / πάμε σχολείο, περικοπή συλλαβών / κρυπτικότητα, μαλάκα / ρε (μωρέ), μετάβαση από αισθητηριακές σε γνωστικές λειτουργίες (όραση : ανοιχτομάτης, φωστήρας / μου ΄ρθε φλας, την είδα αρχηγός, χλομό, αστέρι), (γεύση : χάφτας, άνοστο αστείο / δε μασάω), (αφή : αναψηλάφιση / την ψαχουλεύτηκα) Παραλλαγή σε ένα γνωστό θέμα : πάμε πλατεία / πάμε σχολείο, περικοπή συλλαβών / κρυπτικότητα, μαλάκα / ρε (μωρέ), μετάβαση από αισθητηριακές σε γνωστικές λειτουργίες (όραση : ανοιχτομάτης, φωστήρας / μου ΄ρθε φλας, την είδα αρχηγός, χλομό, αστέρι), (γεύση : χάφτας, άνοστο αστείο / δε μασάω), (αφή : αναψηλάφιση / την ψαχουλεύτηκα)

8. Το μονοτονικό και η ορθογραφική απλοποίηση Η ορθογραφική απλοποίηση βιώνεται από πολλούς ως απώλεια, στα πλαίσια της ταύτισης της γλώσσας με τη γραφή Η ορθογραφική απλοποίηση βιώνεται από πολλούς ως απώλεια, στα πλαίσια της ταύτισης της γλώσσας με τη γραφή

9. Προτεραιότητα του προφορικού λόγου Η γραφή έχει αναπαραστατική, αρχειακή ή μνημειακή λειτουργία Η γραφή έχει αναπαραστατική, αρχειακή ή μνημειακή λειτουργία

10. Ο πλούτος Κάθε γλώσσα, ως σύστημα επικοινωνίας των χρηστών της, θεωρείται απολύτως αυτάρκης για την κοινωνία που τη μιλά. Όσα στοιχεία (φθόγγους, λέξεις, δομές) χρειάζεται κάθε γλωσσική κοινότητα για να εκφράσει τις έννοιες που την ενδιαφέρουν, τόσα έχει επιλέξει για τη γλώσσα της. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται ισότιμες Κάθε γλώσσα, ως σύστημα επικοινωνίας των χρηστών της, θεωρείται απολύτως αυτάρκης για την κοινωνία που τη μιλά. Όσα στοιχεία (φθόγγους, λέξεις, δομές) χρειάζεται κάθε γλωσσική κοινότητα για να εκφράσει τις έννοιες που την ενδιαφέρουν, τόσα έχει επιλέξει για τη γλώσσα της. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται ισότιμες