Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Advertisements

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑ: ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗ ΓΙΑ ΑΡΤΟΠΟΙΕΙΟ ΖΑΧΑΡΟΠΛΑΣΤΕΙΟ
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Ε.Σ.Β.Ε.Π. H συνεισφορά των επιχειρήσεων επωνύμων προϊόντων στην ανάπτυξη της οικονομίας.
Στοιχεία Μικροοικονομικής Ανάλυσης IΙ
ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΙΙ
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΠΑΡΑΓΩΓΗ 5η Διάλεξη.
Η Νεοκλασική Πολιτική Οικονομία της Παραγωγής και των Αγορών
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Θεωρητικό υπόδειγμα για την μελέτη της οικονομικής δραστηριότητας (Κεφ
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
1 Νέα Θεωρία Μεγέθυνσης Ενδογενής μεγέθυνση. 2 Συνάρτηση παραγωγής προϊόντος Υ t = Y(K, L, A) Y t = [(1-α k )·K t ] α · [(1-α L )·A t ·L t ] 1-α 0
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
ΜΟΡΦΕΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΛΗΡΗΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
ΘΕΩΡΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Η Συνάρτηση Παραγωγής, προσδιορίζει τις δυνατότητες παραγωγής ενός αγαθού ή υπηρεσίας, ως συνάρτησης των παραγωγικών συντελεστών, δεδομένης.
Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 11 ο: Moνοπώλιο και μονοψώνιο Παρακίνηση: Brush Wellman 2. Το πρόβλημα της μεγιστοποίησης των κερδών του μονοπωλίου Η συνθήκη μεγιστοποίησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 5: Μορφές αγοράς Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Οι εταιρίες στις ανταγωνιστικές αγορές Κεφάλαιο 14 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 6: Θεωρία παιγνίων Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 2: Ελαστικότητες Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Κεφάλαιο 4 Δημόσιες επιχειρήσεις. Ανάγκη προστασίας των καταναλωτών σε περιπτώσεις ελλιπούς ανταγωνισμού. (ανάμεσα στα άλλα..) δημιουργία Δημόσιων Επιχειρήσεων,
Το κόστος της παραγωγής Κεφάλαιο 13 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any part of the work.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 5: Προσφορά – Παραγωγή – Κόστος. Διαλέξεις 8 έως 9. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Οικονομική Ανάλυση Στόχοι Γιατί υπάρχει (αγροτική) πολιτική; Πως αξιολογούμε εναλλακτικές πολιτικές; Πλεονάσματα και ανάλυση.
1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά.
Καταναλωτές , πωλητές και πλεονάσματα
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΑΓΟΡΑ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Μικροοικονομία Διάλεξη 1.
Τιμές Μεταφοράς.
Θεωρία και Πρακτική της Διοίκησης στο Δημόσιο τομέα
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Η Τιµολογιακή Πολιτική των Δηµόσιων Επιχειρήσεων
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Φορολογία Pigou ορισμός Ο φόρος Pigou εξασφαλίζει το άριστο σημείο
7 ΜΙΣΘΟΙ.
Σεμινάριο Επιμόρφωσης Δικαστών και Εισαγγελέων
Τα μέσα εμπορικής πολιτικής 1. δασμός
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch

17 Κλαδική Πολιτική και Πολιτική Ανταγωνισμού

Κλαδική πολιτική και πολιτική ανταγωνισμού Πολιτική ανταγωνισμού - επιδιώκει τη βελτίωση της οικονομικής αποτελεσματικότητας μέσω της προώθησης ή της προστασίας του ανταγωνισμού. Κλαδική πολιτική - επιδιώκει να αντισταθμίσει τις εξωτερικές επιδράσεις που επηρεάζουν τις παραγωγικές αποφάσεις των επιχειρήσεων.

Κλαδική πολιτική Εφευρέσεις και το σύστημα ευρεσιτεχνίας - σκοπός είναι η παροχή κατάλληλων κινήτρων για την ενθάρρυνση των εφευρέσεων χωρίς ταυτόχρονα να εκτοπίζεται για πάντα ο ανταγωνισμός. Έρευνα και ανάπτυξη (R&D) - το κοινωνικό ποσοστό απόδοσης επενδυτικών προγραμμάτων που ενέχουν κίνδυνο ίσως να υπερβαίνει το αντίστοιχο ιδιωτικό. Δυναμική μεταβολή - μεταχείριση των ανερχόμενων και των παρακμαζόντων κλάδων.

Το πλεόνασμα του καταναλωτή Έστω η καμπύλη ζήτησης D με την τιμή να βρίσκεται στο P και τη ζητούμενη ποσότητα στο Q. Τιμή A Με όλους τους καταναλωτές να πληρώνουν την τιμή P για το αγαθό, το τρίγωνο APE είναι το πλεόνασμα του καταναλωτή, δηλαδή η διαφορά μεταξύ του οφέλους που αποκομίζουν οι καταναλωτές και της τιμής που πρέπει να πληρώσουν. Το P αντιπροσωπεύει την αξία που αποδίδει στο αγαθό ο οριακός καταναλωτής. E P D Άρα η καμπύλη ζήτησης D μπορεί να θεωρηθεί ως η καμπύλη του οριακού κοινωνικού οφέλους. Q Ποσότητα

Το πλεόνασμα του παραγωγού Το πλεόνασμα του παραγωγού είναι η διαφορά μεταξύ συνολικών εσόδων και συνολικού κόστους. - όπως παρουσιάζεται με το γαλάζιο τετράγωνο. Τιμή P LAC = LMC D Q Ποσότητα

Το κοινωνικό κόστος του μονοπωλίου: σύγκριση τον τέλειου ανταγωνισμού με το μονοπώλιο Για απλοποίηση, ας υποθέσουμε έναν κλάδο με οριζόντια καμπύλη μακροχρόνιου μέσου και οριακού κόστους. Υπό συνθήκες τέλειου ανταγωνισμού, το προϊόν του κλάδου στη μακροχρόνια ισορροπία θα ήταν Qc και η τιμή Pc. Το πλεόνασμα του καταναλωτή ισούται με την επιφάνεια του πράσινου τριγώνου. D LAC = LMC Qc Pc Ποσότητα Τιμή

Το κοινωνικό κόστος του μονοπωλίου: σύγκριση τον τέλειου ανταγωνισμού με το μονοπώλιο Αν ο κλάδος καταληφθεί από έναν μονοπωλητή, η μεγιστοποίηση κερδών θα επιτευχθεί σε επίπεδο προϊόντος Qm με τιμή Pm. Το πλεόνασμα του καταναλωτή ισούται με την επιφάνεια του, μικρότερου τώρα, πράσινου τριγώνου. Ο μονοπωλητής αποκομίζει πλεόνασμα του παραγωγού (κέρδος) ίσο με το γαλάζιο τετράγωνο. Το κόκκινο τρίγωνο δείχνει την απώλεια ευημερίας – το κοινωνικό κόστος του μονοπωλίου. MR Qm Pm D LAC = LMC Qc Pc Ποσότητα Τιμή

Τέλειος ανταγωνισμός και μονοπώλιο υπό διαφορετικές συνθήκες κόστους Έστω ότι ο μονοπωλητής αντιμετωπίζει χαμηλότερο κόστος από μια επιχείρηση που λειτουργεί υπό συνθήκες τέλειου ανταγωνισμού. Υπό συνθήκες τέλειου ανταγωνισμού, η ισορροπία βρίσκεται στο Pc, Qc. Υπό συνθήκες μονοπωλίου, η ισορροπία βρίσκεται στο Pm, Qm. D Ποσότητα Τιμή LAC = LMC MR Pm Qm Qc Pc LRSSpc

Συνέπειες ως προς την ευημερία Συγκρίνοντας τις δύο καταστάσεις, βλέπουμε ότι η απώλεια του πλεονάσματος του καταναλωτή στο μονοπώλιο (το κόκκινο τρίγωνο), πρέπει να εξισορροπιστεί από τα οφέλη λόγω της αυξημένης αποτελεσματικότητας (το γαλάζιο τετράγωνο).

Μετρώντας το κόστος του μονοπωλίου Το μέγεθος του κοινωνικού κόστους του μονοπωλίου είναι δύσκολο κα εκτιμηθεί - εν μέρει εξαρτάται από την ελαστικότητα ζήτησης - η οποία επηρεάζει το μέγεθος του κόκκινου τριγώνου που δείχνει την απώλεια ευημερίας. Επιπλέον, οι επιχειρήσεις μπορεί να χρησιμοποιήσουν πόρους για να προστατεύσουν τη μονοπωλιακή τους θέση, - που σημαίνει ότι το κόστος θα είναι υψηλότερο σε σχέση με τον τέλειο ανταγωνισμό. - υπό καθεστώς μονοπωλίου μπορεί επίσης να υπάρχει αναποτελεσματικότητα Χ, αν τα κίνητρα για να είναι μια επιχείρηση αποτελεσματική όσον αφορά στο κόστος της είναι χαμηλότερα απόντος του ανταγωνισμού.

Νόμος για τον ανταγωνισμό στο ΗΒ Η Επιτροπή Ανταγωνισμού (πρώην Επιτροπή Μονοπωλίων και Συγχωνεύσεων) είναι το σώμα που έχει την ευθύνη της διαχείρισης της πολιτικής ανταγωνισμού στο ΗΒ. Μια εταιρεία μπορεί να παραπεμφθεί στην επιτροπή αν προμηθεύει περισσότερο από το 25% της αγοράς ενός αγαθού, - ή όταν υπάρχει σύμπραξη μεταξύ επιχειρήσεων. Η επιτροπή ερευνά αν το μονοπώλιο λειτουργεί ενάντια στο δημόσιο συμφέρον.

Εξαγορές και συγχωνεύσεις στο ΗΒ, 1997-2000 50 100 150 200 £δις 1997 1998 1999 2000 ΗΒ από ΗΒ Εξωτερικό από ΗΒ ΗΒ από εξωτερικό

Συγχωνεύσεις και εξαγορές Οι επιχειρήσεις μπορούν να αναπτυχθούν μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών. Οριζόντιες συγχωνεύσεις - συγχωνεύσεις μεταξύ επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ίδιο στάδιο παραγωγής του ίδιου κλάδου. Κάθετες συγχωνεύσεις - συγχωνεύσεις μεταξύ επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικό στάδιο παραγωγής του ίδιου κλάδου. Όμιλοι συγχωνεύσεων - αποτελούν μια μέθοδο διαφοροποίησης και εισόδου σε μια νέα δραστηριότητα.

Συγχωνεύσεις και εξαγορές (2) Το αυξανόμενο μέγεθος μπορεί να οδηγήσει σε: - οικονομίες κλίμακας - ανταγωνισμό σε παγκόσμια κλίμακα Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές έφτασαν σε πρωτοφανή επίπεδα.