Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Υπηρεσίες δικτύων επικοινωνίας
Advertisements

Ψηφιακές και Αναλογικές Πηγές
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
Βασικές έννοιες της κυματικής
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Κεφάλαιο 11ο Δομικά στοιχεία εφαρμογής πολυμέσων
Βασικές Αρχές Ψηφιακής Τεχνολογίας
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΗΜΑΤΩΝ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΗΜΑΤΩΝ.
Ερωτήσεις Σχολικού Ποια είναι η σχέση μεταξύ εναλλασσόμενου ρεύματος και ηλεκτρομαγνητικών κυμάτων; Είναι δυνατόν να δημιουργηθεί εναλλασσόμενο ρεύμα.
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΗΜΑΤΩΝ.
Αναλογικά και Ψηφιακά Σήματα και Αρχές Τηλεπικοινωνιών
Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια
ΗΥ430 ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
Ο Μετασχηματισμός Laplace και ο Μετασχηματισμός Ζ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Ψηφιακή Αναπαράσταση Σήματος:
Η. Τζιαβός - Γ. Βέργος Σήματα και φασματικές μέθοδοι στη γεωπληροφορική 2014/2015ΑΠΘ/ΤΑΤΜ Τομέας Γεωδαισίας και Τοπογραφίας 3 ο Εξάμηνο Σήματα και Φασματικές.
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Συμπίεση Ηχου.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
Επικοινωνίες δεδομένων
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Βασικές Έννοιες Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου.
Ψηφιακές και αναλογικές πηγές & επικοινωνιακά συστήματα
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ Εισηγητής: Δρ. Αθανάσιος Νικολαΐδης.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 9
3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ψηφιακές Συσκευές Επεξεργασίας Ήχου.
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Ο ήχος στη ψηφιακή εποχή.
Ανεξάρτητα από το θέμα που διαπραγματεύεται μια εφαρμογή πολυμέσων, συνήθως χρειάζεται λεκτική ανάπτυξη, ηχητική επένδυση και οπτική υποστήριξη. Τα κείμενα.
ΨηφιοποίησηΨηφιοποίηση Οι περισσότερες μεταβολές επηρεάζονται από τον Η/Υ. Τα συστήματα μετατρέπονται ώστε να μπορούν να συνδέονται με Υπολογιστές.
Βασικά Στοιχεία Ψηφιακής Επεξεργασίας Σήματος (ΙΙI)
ΣΕΙΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ FOURIER
Ήχος & Ήχος στον Κινηματογράφο
12/01/2007 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης»1 Εισαγωγή στους Η/Υ Μάθημα 2: Αναπαράσταση και Αποθήκευση Ψηφιακής Πληροφορίας Διδάσκουσα:
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8 Ηχητική Πληροφορία 19 Φεβρουαρίου, 2004 Χρυσάνθη Πρέζα, D.Sc. Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ.
Επιβλέπων: Δρ. Γεωργιάδης Απόστολος ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕ ΜΠΟΪΔΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΕΜ:955.
1 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16) Συστήματα επικοινωνίας με ήχο και εικόνα Παραδείγματα: 1.Τηλέγραφος 2.Τηλέφωνο 3.Τηλεόραση 4.Ραδιόφωνο.
Μετασχηματισμός Fourier Διακριτού Χρόνου Δειγματοληψία
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 4: Προεπεξεργασία Ομιλίας Παραμετροποίηση Ομιλίας Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
3 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ 1. ASK Ψηφιακή διαμόρφωση πλάτους – Amplitude shift keying – Αποθήκευση πληροφορίας στο πλάτος Δυαδική ASK – On Off Modulation.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 3η Μετασχηματισμός Fourier.
1 ΕΠΑΛ ΑΓΡΙΝΙΟΥ Ερευνητική Εργασία ΑΤ2 Καθηγητής: Τσαφάς Α. Σχ. Ετος Θέμα: Μετατροπή του ήχου σε ηλεκτρικά σήματα και αντίστροφα.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 4η Δειγματοληψία.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 8: Αρχές κωδικοποίησης
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II
ΝΙΚΟΣ ΦΑΚΩΤΑΚΗΣ Καθηγητής
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
Βιομηχανικός έλεγχος στην εποχή των υπολογιστών
Περί σήματος, διαμόρφωσης και πολυπλεξίας
Analog vs Digital Δούρβας Ιωάννης ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΟΥΡΒΑΣ.
Τεχνική ανάλυση του οπτικοακουστικού μέσου
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ K06 Σήματα και Γραμμικά Συστήματα Οκτώβρης 2005
Αν. Καθηγητής Γεώργιος Ευθύμογλου
Σεραφείμ Καραμπογιάς Τι είναι σήμα;
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 13/10/ 2018.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Ψηφιακή Αναπαράσταση Σήματος: Δειγματοληψία

Περιεχόμενα Βιβλιογραφία Δημιουργία ψηφιακής μορφής πληροφορίας στα Συστήματα Πολυμέσων Βασικές Έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων Παλμοκωδική Διαμόρφωση PCM Ποιότητα Ψηφιοποίησης Φάσμα Συχνοτήτων Θεώρημα Δειγματοληψίας του Shannon Φαινόμενο Αναδίπλωσης Αντιαναδιπλωτικά Φίλτρα

Βιβλιογραφία Καγιάφας [2000]: Κεφάλαιο 2, [link] Βασικές έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων, Νικήτας Σγούρος, Πανεπιστήμιο Πειραιά, in [pdf] Halsal [2001]: Κεφάλαιο 2, σελ. 57-67 Chapman [2004]: Κεφάλαιο 2 Vaughan [2004]: Κεφάλαιο 5, σελ. 93-96 Signal in the Digital Domain, notes by Theodore Hong

Δημιουργία ψηφιακής μορφής πληροφορίας στα Συστήματα Πολυμέσων

Έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων (Ι) Τι είναι Σήμα; Πληροφορίες που αντιλαμβανόμαστε μέσω των αισθήσεων μας και μπορούν να περιγραφούν ως μια ή περισσότερες φυσικές μεταβλητές η τιμή των οποίων είναι μια συνάρτηση του χρόνου (και / ή του χώρου) Παράδειγμα: Ηχητικό Σήμα: Ο ήχος παράγεται από ταλάντωση στοιχείων (χορδής, στήλης αέρα, μεμβράνης) που συμπιέζουν τον περιβάλλον αέρα. Ο αέρας μεταφέρει τις διαταραχές ως κύμα. Παραδείγματα Σημάτων: Ανθρώπινος λόγος, μουσική, εικόνες, βίντεο

Έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων (ΙΙ) Μορφές και Αναπαραστάσεις Σημάτων Ηλεκτρικά σήματα, οπτικά σήματα, ακουστικά σήματα, μαγνητικά σήματα Τι είναι σύστημα; Υπολογιστικά περιβάλλοντα με τα οποία μπορούμε να χειριστούμε να μεταβάλλουμε, να καταγράψουμε ή να μεταδώσουμε σήματα. Παραδείγματα Συστημάτων: Το μικρόφωνο είναι ένα απλό σύστημα (αισθητήρας) το οποίο μετατρέπει τα ηχητικά σήματα σε ηλεκτρικά

Έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων (ΙΙΙ) Παραδείγματα Συστημάτων: Ένας αναγνώστης οπτικών δίσκων (CD player) αποτελεί ένα σύστημα με το οποίο μετατρέπουμε την ακολουθία αριθμών που έχει αποθηκευτεί σε ένα οπτικό δίσκο (δηλ. την αριθμητική αναπαράσταση ενός σήματος) σε ένα ακουστικό σήμα. Μονοδιάστατα και Πολυδιάστατα σήματα Μονοδιάστατα είναι τα σήματα που μπορούν να περιγραφούν μαθηματικά ως μια συνάρτηση μίας ανεξάρτητης μεταβλητής (πχ. ένα ηχητικό σήμα είναι είναι μια μεταβολή της πίεσης του αέρα ως συνάρτηση του χρόνου) Δισδιάστατα σήματα: Εικόνα: μεταβολή της φωτεινότητας ή του χρώματος ως συνάρτηση της θέσης (x,y) Τρισδιάστατα σήματα: Βίντεο: μεταβολή της φωτεινότητας ή του χρώματος ως συνάρτηση της θέσης και του χρόνου (x,y,t)

Έννοιες Επεξεργασίας Σημάτων (ΙV) Συνεχή Σήματα: Ένα σήμα για το οποίο για κάθε τιμή της ανεξάρτητης (ή των ανεξάρτητων) μεταβλητής μπορεί να υπολογιστεί μια τιμή του σήματος ονομάζεται συνεχές σήμα Πίεση αέρα Χρόνος

Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων (Ι) Στους Η/Υ η αναπαράσταση της πληροφορίας γίνεται σε δυαδική μορφή. Η δυαδική κωδικοποίηση χρησιμοποιεί δύο τιμές 1 και 0 οι οποίες αντιστοιχούν στις καταστάσεις θετικό και μη θετικό. Έτσι κάθε πληροφορία αποθηκεύεται σαν μια ακολουθία από 0 και 1 Για να μπορέσουμε να αποθηκεύσουμε και να επεξεργαστούμε συνεχή σήματα στον Η/Υ θα πρέπει με κάποιο τρόπο να τα μετατρέψουμε σε ακολουθίες αριθμών (διακριτά σήματα)

Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων (ΙΙ) Η διαδικασία με την οποία παράγουμε ένα διακριτό από ένα συνεχές σήμα ονομάζεται δειγματοληψία (sampling) και προκύπτει από την καταγραφή των τιμών του συνεχούς σήματος σε μια σειρά από διακριτά και ισαπέχοντα σημεία στο χρόνο (περίπτωση ήχου), στο χώρο (περίπτωση εικόνας) ή στο χωροχρόνο (περίπτωση βίντεο). Πίεση αέρα Χρόνος

Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων (ΙΙΙ) Παλμοκωδική Διαμόρφωση PCM Ο τρόπος αναπαράστασης πληροφορίας σε ψηφιακή μορφή μπορεί να γίνει με πολλές τεχνικές Μία τεχνική είναι η παλμοκωδική διαμόρφωση (PCM) Τα βασικά βήματα: Δειγματοληψία Κβαντοποίηση δεδομένων Κωδικοποίηση (αντιστοίχηση δεδομένων σε ακολουθίες ψηφίων)

Παλμοκωδική Διαμόρφωση PCM

Ποιότητα Ψηφιοποίησης Πόσο συχνά θα πρέπει να παίρνουμε δείγματα; Όσο αυξάνει η συχνότητα δειγματοληψίας και αυξάνει το βήμα ψηφιοποίησης τόσο περισσότερο το ψηφιοποιημένο σήμα προσεγγίζει το αρχικό

Τα σήματα ως άθροισμα ημιτονικών συναρτήσεων Κάθε συνεχές σήμα αναλύεται σε ένα άθροισμα ημιτονικών συναρτήσεων με διάφορα πλάτη, συχνότητες και φάσεις. Χαρακτηριστικά Ημιτονικών Συναρτήσεων: Συχνότητα (frequency) Η αντίστροφη τιμή της περιόδου του ημιτονικού σήματος Δηλώνει τον αριθμό των περιόδων ανά sec και μετριέται σε Hz Πλάτος (amplitude) Η μέγιστη απομάκρυνση του σήματος από τη θέση ισορροπίας

Φάσμα Συχνοτήτων Σήματος Χρησιμοποιώντας την ανάλυση κάθε σήματος σε άθροισμα ημιτονικών συναρτήσεων μπορούμε να περιγράψουμε κάθε σήμα με ένα διάγραμμα που απεικονίζει το πλάτος των συχνοτήτων από τις οποίες αποτελείται. Η αναπαράσταση αυτή αποτελεί το φάσμα συχνοτήτων (frequency spectrum) για το συγκεκριμένο σήμα. Πλάτος x103 Hz

Θεώρημα Δειγματοληψίας (Ι) Τελικά πόσα δείγματα πρέπει να παίρνουμε κατά τη διακριτοποίηση ενός σήματος; Η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα δίνεται από ένα από τα θεμελιώδη θεωρήματα της επεξεργασίας σήματος, το θεώρημα του Shannon, το οποίο αποδεικνύει ότι: Ένα συνεχές στο χρόνο σήμα x(t) που περιέχει συχνότητες όχι μεγαλύτερες από fmax μπορεί να ανακατασκευαστεί ακριβώς από τα δείγματα του x[n] = x[nTs], αν τα δείγματα αυτά έχουν ληφθεί με συχνότητα fs = 1/Ts που είναι μεγαλύτερη από 2fmax.

Θεώρημα Δειγματοληψίας (ΙΙ) Δηλαδή πόσα δείγματα; Τουλάχιστον 2*fmax δείγματα άνα δευτερόλεπτο (fmax σε Hz) Τι μας λέει το θεώρημα δειγματοληψίας: Το θεώρημα καθορίζει μια ελάχιστη συχνότητα δειγματοληψίας κάτω από την οποία η ανακατασκευή του σήματος μας δεν είναι δυνατή. Η ελάχιστη αυτή συχνότητα είναι γνωστή ως συχνότητα Nyquist (Nyquist frequency).

Θεώρημα Δειγματοληψίας (ΙΙI) Παράδειγμα: Υπάρχουν πάρα πολλές εφαρμογές του θεωρήματος του Shannon. Για παράδειγμα, οι μουσικοί οπτικοί δίσκοι (Audio CD-ROM) χρησιμοποιούν συχνότητες δειγματοληψίας ίσες με 44.1KHz για την αποθήκευση του ηχητικού σήματος. Η συγκεκριμένη συχνότητα είναι ελαφρά μεγαλύτερη από 2 φορές τη συχνότητα των 20 ΚΗz που κατά γενική παραδοχή αποτελεί το άνω όριο για τις συχνότητες που γίνονται αντιληπτές από το ανθρώπινο αυτί. Με ένα τέτοιο ρυθμό δειγματοληψίας εξασφαλίζεται ότι όλες οι συχνότητες που είναι μικρότερες ή ίσες των 20 kHz θα αποδοθούν σωστά στο διακριτό σήμα.

Φαινόμενο Αναδίπλωσης Όταν η συχνότητα δειγματοληψίας είναι μικρότερη της συχνότητας Nyquist τότε εμφανίζεται το φαινόμενο της αναδίπλωσης (aliasing ή foldover) για τις συχνότητες που περιέχονται στο σήμα και είναι μεγαλύτερες από το μισό της συχνότητας Nyquist. Πιο συγκεκριμένα, αν fo είναι η συχνότητα ενός σήματος το οποίο θέλουμε να δειγματοληπτήσουμε και για την οποία ισχύει ότι: fNyquist/2 < fo < fNyquist τότε το συγκεκριμένο σήμα θα εμφανιστεί μετά τη δειγματοληψία με συχνότητα: f1 = fsample - fo Για παράδειγμα αν ψηφιοποιήσουμε ένα σήμα συχνότητας 26 KHz με συχνότητα δειγµατοληψίας fsample = 50 KHz τότε θα έχουµε αναδίπλωση και το σήµα εξόδου θα έχει συχνότητα 50 - 26 = 24KHz.

Αντιαναδιπλωτικά Φίλτρα Τι γίνεται όταν δεν ξέρουμε τη μέγιστη συχνότητα του σήματος που θέλουμε να δειγματοληπτήσουμε; Χρησιμοποιούμε φίλτρα για να αποκόψουμε τις υψηλές συχνότητες που δεν μας ενδιαφέρουν. Παράδειγμα: Στην ISDN τηλεφωνία αποκόπτονται όλες οι συχνότητες της φωνής πάνω από 3.4 kHz ώστε να μπορούμε να διακριτοποιήσουμε το σήμα φωνής με 8000 δείγματα / δευτερόλεπτο