Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012 Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
2. ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες… Ελίζα Παναγιωτάτου.
Δημόσια διαβούλευση Επιχειρησιακού Σχεδίου για τα έτη
Μαθησιακά αποτελέσματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Η περίπτωση του ΑΠΘ Κωνσταντίνος Αϊβαζίδης Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας, Έργο ΜΟΔΙΠ ΑΠΘ.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
Το ζήτημα του χώρου Κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… σχεδιαστικά βήματα… Ο αστικός χώρος: Πειραιάς Ελίζα Παναγιωτάτου.
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Το ζήτημα του χώρου Κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… σχεδιαστικά βήματα… Η περιφέρεια: Ήπειρος Ελίζα Παναγιωτάτου.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Παγκοσμιοποίηση και Αντίσταση Ορίζοντας την παγκοσμιοποίηση
Κατευθύνσεις της Θεωρίας της Επιστήμης Τι χαρακτηρίζει τη διαδικασία της διαμόρφωσης θεωριών Ποιες ερευνητικές μέθοδοι της ταιριάζουν Ποιος είναι εν γένει.
Κοινωνιολογική Έρευνα
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
Επιστημολογική Επάρκεια
Ερευνητικές Εργασίες: Πόσο
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
«ΤΟΠΙΚΗ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ»
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
Δρ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΟΡΩΝ «Υποέργο 1 - ΕΠΑΕ ΑΙΓΑΙΟ: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ& ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ» της Πράξης «CESSDA ΕΠΑΕ - Υποστήριξη.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Οργανωσιακός Σχεδιασμός (2) Α. Κύρτσης1 Μάθημα: Οργανωσιακός Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού (Διδάσκοντες: Α. Κύρτσης, Π. Γεωργιάδης, Δ. Γκούσκος)
ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ Βασικοί στόχοι: 1. να αναπτύσσει ερμηνείες της πραγματικότητας.
Υποδείγματα Συμπεριφοράς n Η ερμηνεία της χωροθέτησης πρέπει να στηρίζεται στην συμπεριφορά: –των ατόμων (decision makers) –των επιχειρήσεων (decision.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
Αναλυση ποιοτικων δεδομενων
Συνέντευξη με νήπια.
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Αγροτική Κοινωνιολογία
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Ανάλυση δεδομένων κοινωνικής έρευνας
Μέθοδοι έρευνας της Παιδαγωγικής Επιστήμης θετικές επιστήμες θεωρητικές επιστήμες θετικισμός: ποσοτικός σχεδιασμός 2 επιστημολογικά παραδείγματα από.
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εκπαιδευτική διοίκηση και καινοτομία
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
Αλέξανδρος-Ανδρέας Κύρτσης
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Α) Κριτική Θεωρία.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
Δρ. Λεμπέση Γεωργία Ελένη
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012 Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού Ελίζα Παναγιωτάτου Μάρτιος 2012

Το ζήτημα του χώρου Θεωρήσεις Παραδοσιακές προσεγγίσεις. Παραδοσιακές προσεγγίσεις. Κοινωνικο-οικονομικοί μετασχηματισμοί και χώρος. Κοινωνικο-οικονομικοί μετασχηματισμοί και χώρος. Η διάρθρωση του χώρου ως αποτέλεσμα και ως εγγενές στοιχείο των μετασχηματισμών. Η διάρθρωση του χώρου ως αποτέλεσμα και ως εγγενές στοιχείο των μετασχηματισμών. Κοινωνίες και τόποι. Αλληλεξαρτήσεις και μοναδικότητα. Κοινωνίες και τόποι. Αλληλεξαρτήσεις και μοναδικότητα. Νέες θεωρήσεις - νέες γεωγραφίες. Νέες θεωρήσεις - νέες γεωγραφίες. Από τις θεωρήσεις του χώρου στον σχεδιασμό του χώρου; Από τις θεωρήσεις του χώρου στον σχεδιασμό του χώρου;

Η συμμετρική επανάληψη ως μέθοδος απεικόνισης, ερμηνείας και σχεδιασμού Η θετικιστική προσέγγιση: η ιδεολογία ως σύστημα ασθενέστερης πειστικότητας για την άρθρωση της γενικής κουλτούρας (N. Harris, 1968). Η θετικιστική προσέγγιση: η ιδεολογία ως σύστημα ασθενέστερης πειστικότητας για την άρθρωση της γενικής κουλτούρας (N. Harris, 1968). Έμφαση στην εμπειρική παρατήρηση. Η έννοια της αιτιότητας: αίτιο-αιτιατό, καθολικοί νόμοι και θεωρίες (A. Comte, H. Spencer, S. Simon, J.S. Mill). Έμφαση στην εμπειρική παρατήρηση. Η έννοια της αιτιότητας: αίτιο-αιτιατό, καθολικοί νόμοι και θεωρίες (A. Comte, H. Spencer, S. Simon, J.S. Mill). Μπορούμε να ακολουθήσουμε αυτή τη διαδρομή για να παρατηρήσουμε και να ερμηνεύσουμε τα χωρο-κοινωνικά φαινόμενα; Μπορούμε να ακολουθήσουμε αυτή τη διαδρομή για να παρατηρήσουμε και να ερμηνεύσουμε τα χωρο-κοινωνικά φαινόμενα; Πιστεύουμε ότι επειδή μια αλληλουχία γεγονότων παρατηρήθηκε στο παρελθόν σημαίνει ότι θα εμφανιστεί πάλι σε «κάθε περίπτωση»; Πιστεύουμε ότι επειδή μια αλληλουχία γεγονότων παρατηρήθηκε στο παρελθόν σημαίνει ότι θα εμφανιστεί πάλι σε «κάθε περίπτωση»; Μπορούμε να βασιστούμε στην εμπειρία μας; Στα λάθη μας; Λάθη του παρελθόντος δεν συνιστούν κατ’ ανάγκην λάθη του μέλλοντος. Μπορούμε να βασιστούμε στην εμπειρία μας; Στα λάθη μας; Λάθη του παρελθόντος δεν συνιστούν κατ’ ανάγκην λάθη του μέλλοντος. Πώς θα οργανώσουμε και θα συστηματοποιήσουμε την εμπειρική γνώση; Πώς θα οργανώσουμε και θα συστηματοποιήσουμε την εμπειρική γνώση; Σχόλιο: χρειαζόμαστε «ενόραση» για τα γεγονότα που είναι σημαντικά για μας. Σχόλιο: χρειαζόμαστε «ενόραση» για τα γεγονότα που είναι σημαντικά για μας. Έχει επηρεάσει τις θεωρήσεις για το χώρο και τις σχεδιαστικές πρακτικές; Έχει επηρεάσει τις θεωρήσεις για το χώρο και τις σχεδιαστικές πρακτικές; Βεβαίως ναι! Με κανονιστικά σχήματα περιγραφής, ερμηνείας και σχεδιασμού του χώρου. Έχει επηρεάσει επίσης τις πολιτικές και πρακτικές για την έρευνα και την εκπαίδευση. Έχει διαμορφώσει περίτεχνα μοντέλα απεικόνισης του χώρου. Χωρικά παραδείγματα ανεξάρτητα από ιδεολογικές τοποθετήσεις για τη μορφή της κοινωνικο- οικονομικής οργάνωσης και των αλληλεξαρτήσεων με το φυσικό χώρο: M. Mackinder (1902), A. Weber (1909), W. Christaller (1933), A. Lösch (1940), W. Isard (1960). Έχει διαμορφώσει περίτεχνα μοντέλα απεικόνισης του χώρου. Χωρικά παραδείγματα ανεξάρτητα από ιδεολογικές τοποθετήσεις για τη μορφή της κοινωνικο- οικονομικής οργάνωσης και των αλληλεξαρτήσεων με το φυσικό χώρο: M. Mackinder (1902), A. Weber (1909), W. Christaller (1933), A. Lösch (1940), W. Isard (1960). Έχει αποτελέσει θεωρητική μεθοδολογική υποδομή για «καθολικό» σχεδιασμό με έμφαση στη λειτουργική και ιεραρχική διάρθρωση για πολιτικές επιλογές, με το ιδεολογικό περίβλημα της χωρικής ισορροπίας. Βλέπε ανοικτές πόλεις (1981) και σήμερα «επιρροές» των κανονιστικών αυτών θέσεων στα αναπτυξιακά προγράμματα των περιφερειών. Έχει αποτελέσει θεωρητική μεθοδολογική υποδομή για «καθολικό» σχεδιασμό με έμφαση στη λειτουργική και ιεραρχική διάρθρωση για πολιτικές επιλογές, με το ιδεολογικό περίβλημα της χωρικής ισορροπίας. Βλέπε ανοικτές πόλεις (1981) και σήμερα «επιρροές» των κανονιστικών αυτών θέσεων στα αναπτυξιακά προγράμματα των περιφερειών.

A priori απεικόνιση της δομής του πραγματικού κόσμου Εκ των προτέρων αποδεκτές θεωρητικές κατασκευές. A priori «ενόραση». A priori ολοκληρωμένη θεωρητική βάση. Εκ των προτέρων αποδεκτές θεωρητικές κατασκευές. A priori «ενόραση». A priori ολοκληρωμένη θεωρητική βάση. Απαγωγική διαδικασία: η εμπειρική παρατήρηση σε δεύτερη μοίρα: ιδεαλισμός/ορθολογισμός. Απαγωγική διαδικασία: η εμπειρική παρατήρηση σε δεύτερη μοίρα: ιδεαλισμός/ορθολογισμός. Παρατήρηση: για να συνδέσει κανείς την ενόραση με ό,τι είναι στην πραγματικότητα σημαντικό και τελικώς αδιαχώριστο από την επιλογή μεταβλητών για τη διαμόρφωση της θεωρίας, είναι απαραίτητη η εμπειρική έρευνα. Παρατήρηση: για να συνδέσει κανείς την ενόραση με ό,τι είναι στην πραγματικότητα σημαντικό και τελικώς αδιαχώριστο από την επιλογή μεταβλητών για τη διαμόρφωση της θεωρίας, είναι απαραίτητη η εμπειρική έρευνα. Θεωρία και εμπειρική έρευνα: σε συνεχή εξέλιξη. Θεωρία και εμπειρική έρευνα: σε συνεχή εξέλιξη. Ιδεολογικές, ρασιοναλιστικές προσεγγίσεις για την απεικόνιση και το σχεδιασμό του χώρου. Συμβατές με τη μεγάλη στροφή τη δεκαετία του 1960: ο σχεδιασμός ως επιστήμη και όχι πλέον ως «τέχνη». Ιδεολογικές, ρασιοναλιστικές προσεγγίσεις για την απεικόνιση και το σχεδιασμό του χώρου. Συμβατές με τη μεγάλη στροφή τη δεκαετία του 1960: ο σχεδιασμός ως επιστήμη και όχι πλέον ως «τέχνη». Κανονιστικά αναπτυξιακά/χωρικά πλαίσια: άκαμπτα σχήματα ιδεών, ανάπτυξη του χώρου υπό το πρίσμα περιορισμένης σκοπιάς. Κανονιστικά αναπτυξιακά/χωρικά πλαίσια: άκαμπτα σχήματα ιδεών, ανάπτυξη του χώρου υπό το πρίσμα περιορισμένης σκοπιάς. Ο περιγραφικός τόνος, ο καθορισμένος γεωγραφικός χώρος ως μεθοδολογικό εργαλείο ερμηνείας και σχεδιασμού. Κοινά σημεία F. Perroux (1964) και W. Christaller (1960). Ο περιγραφικός τόνος, ο καθορισμένος γεωγραφικός χώρος ως μεθοδολογικό εργαλείο ερμηνείας και σχεδιασμού. Κοινά σημεία F. Perroux (1964) και W. Christaller (1960). Μακρο-στρατηγική, οι «τόποι». Βλέπε ελληνική εμπειρία, 1979, 1981 και εξής… Μακρο-στρατηγική, οι «τόποι». Βλέπε ελληνική εμπειρία, 1979, 1981 και εξής… Η συμπαγής πόλη και η εκτός σχεδίου δόμηση, Η συμπαγής πόλη και η εκτός σχεδίου δόμηση, 2012.

Προς μια λογικά οργανωμένη προσπάθεια για την κατανόηση της πραγματικότητας. Ενόραση και εμπειρική έρευνα. Αναπροσαρμογή στη διάρκεια της έρευνας και στο φως των αληθινών γεγονότων (Kant, 1781 και Myrdal, 1957). Η εμπειρική παρατήρηση απαραίτητη ως διαδικασία και ως αποτέλεσμα για να μορφωθεί ένα «κύτταρο» θεωρίας. Προς μια λογικά οργανωμένη προσπάθεια για την κατανόηση της πραγματικότητας. Ενόραση και εμπειρική έρευνα. Αναπροσαρμογή στη διάρκεια της έρευνας και στο φως των αληθινών γεγονότων (Kant, 1781 και Myrdal, 1957). Η εμπειρική παρατήρηση απαραίτητη ως διαδικασία και ως αποτέλεσμα για να μορφωθεί ένα «κύτταρο» θεωρίας. Τοποθέτηση

Η σύγκλιση Υπάρχουν μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την απεικόνιση, την ερμηνεία και το σχεδιασμό των χωρο-κοινωνικών ζητημάτων; Υπάρχουν μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την απεικόνιση, την ερμηνεία και το σχεδιασμό των χωρο-κοινωνικών ζητημάτων; Ο «δανεισμός» από άλλες πειθαρχίες. Ο «δανεισμός» από άλλες πειθαρχίες. Η σημασία των ερευνητικών πειραματισμών για τις καταρχήν θέσεις, τους τρόπους συλλογής, επεξεργασίας και ερμηνείας των δεδομένων οδηγεί σε νέες ερευνητικές στρατηγικές, νέα ερμηνευτικά πλαίσια (Λαμπίρη-Δημάκη, 2003). Η ελληνική εμπειρία. Ο ρόλος του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Η σημασία των ερευνητικών πειραματισμών για τις καταρχήν θέσεις, τους τρόπους συλλογής, επεξεργασίας και ερμηνείας των δεδομένων οδηγεί σε νέες ερευνητικές στρατηγικές, νέα ερμηνευτικά πλαίσια (Λαμπίρη-Δημάκη, 2003). Η ελληνική εμπειρία. Ο ρόλος του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Η ερευνητική ερμηνευτική διαδικασία είναι πάνω απ’ όλα μια διαδικασία δημιουργίας. Η ερευνητική ερμηνευτική διαδικασία είναι πάνω απ’ όλα μια διαδικασία δημιουργίας.

Μπορούμε να «σπάσουμε» τον γόρδιο δεσμό που εμπλέκει κανονιστικά μοντέλα ερμηνείας με την ενόραση και την αξιολογική κρίση του ερευνητή; (Harvey, 1973). Μπορούμε να «σπάσουμε» τον γόρδιο δεσμό που εμπλέκει κανονιστικά μοντέλα ερμηνείας με την ενόραση και την αξιολογική κρίση του ερευνητή; (Harvey, 1973). Στην περίπτωσή μας, του ερευνητή των χωρο- κοινωνικών ζητημάτων; Στην περίπτωσή μας, του ερευνητή των χωρο- κοινωνικών ζητημάτων; Είναι δυνατή η δημιουργική προσπάθεια με τις «πλάτες» της επιστημονικής μεθόδου όσον αφορά το «εύλογον», τη συνοχή και τη σταθερότητα των θέσεών μας για την πραγματικότητα που ερευνούμε; (Harvey, 1973). Είναι δυνατή η δημιουργική προσπάθεια με τις «πλάτες» της επιστημονικής μεθόδου όσον αφορά το «εύλογον», τη συνοχή και τη σταθερότητα των θέσεών μας για την πραγματικότητα που ερευνούμε; (Harvey, 1973). Από τις θεωρήσεις του χώρου στο σχεδιασμό του χώρου; Από τις θεωρήσεις του χώρου στο σχεδιασμό του χώρου;

Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες… στα σχεδιαστικά βήματα… Προς μια «σπονδυλωτή» προσέγγιση με τοπικές πραγματικότητες σε επόμενο μάθημα… σε επόμενο μάθημα…