Moντέλα Καθυστέρησης και Ουρές

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 • Το μέγεθος του ‘παραθύρου’ πρέπει να αλλάζει με τον αριθμό των συνόδων. • Τόσο η ρυθμαπόδοση όσο και η καθυστέρηση δεν έχουν εγγυήσεις. • Για συνόδους.
Advertisements

Slide 1 Δίκτυα Τηλεπικοινωνιών ENOTHTA 7 η ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΝ ΚΛΗΣΕΩΝ (ΜΕΡΟΣ Α’) 1. ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ  Εκτός από τις τερματικές.
Διαδικασίες Markov, Εκθετική Κατανομή, Κατανομή Poisson
Καθυστέρηση σε δίκτυα μεταγωγής πακέτων
Τεχνολογία Δικτύων Επικοινωνιών
Πρωτόκολλο στάσης και αναμονής
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Παραδείγματα χρήσης ουρών Μ/Μ/c/K και αξιολόγησης συστημάτων αναμονής Β. Μάγκλαρης
Δίκτυα Ουρών - Παραδείγματα
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Διαδικασίες Γεννήσεων-Θανάτων (Birth-Death), Εξισώσεις Ισορροπίας, Συστήματα Αναμονής Μ/Μ/1 Β. Μάγκλαρης
Ανάλυση – Προσομοίωση Ουρών Markov
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Διαδικασίες Γεννήσεων – Θανάτων (Birth-Death Processes)
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Εισαγωγή II ΣΥΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Κοινά χαρακτηριστικά (1) –Πελάτης (όχημα, πελάτης καταστήματος, τηλεφωνική κλήση, πακέτο δεδομένων.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 18/04/13 Συστήματα Αναμονής: M/M/1/K, M/M/m (Erlang-C), M/M/N/K, M/M/m/m (Erlang-B)
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Κατανομή Poisson, Διαδικασίες Markov, Διαδικασίες Γεννήσεων-Θανάτων (Birth-Death) Β. Μάγκλαρης
Το Μ/Μ/1 Σύστημα Ουράς Μ (η διαδικασία αφίξεων είναι Poisson) /
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems
ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ «ΔΙΚΤΥΑ ΕΛΕΓΧΟΥ» ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2004.
Διαχείριση Δικτύων Ευφυή Δίκτυα Εργαστήριο Διαχείρισης και Βέλτιστου Σχεδιασμού Δικτύων (NETMODE)
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Συστήματα Αναμονής Μ/Μ/1, M/M/1/K, M/M/m (Erlang-C), M/M/N/K, M/M/m/m (Erlang-B) Β. Μάγκλαρης
Δίκτυα Ι Βπ - 2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ 2011.
1 Χαρακτηριστικά ενός Μ/Μ/1 συστήματος : Αφίξεις κατανεμημένες κατά Poisson Εκθετικά κατανεμημένοι χρόνοι εξυπηρέτησης Οι χρόνοι εξυπηρέτησης είναι αμοιβαία.
Αξιόπιστη Επικοινωνία και Έλεγχος Ροής
Slide 1 Δίκτυα Τηλεπικοινωνιών ENOTHTA 8 η ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΝ ΚΛΗΣΕΩΝ (ΜΕΡΟΣ B’) 1. ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΜΟΝΤΕΛΩΝ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ  Για την ταξινόμηση.
Ποσοτική Μελέτη Ζεύξεων
ΚΛΕΙΣΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΟΥΡΩΝ MARKOV 30/05/2011
1 Έλεγχος ροής και συμφόρησης (flow and congestion control) flow control Ο όρος έλεγχος ροής (flow control) χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει τους.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 16/05/13 Δίκτυα Ουρών. ΔΙΚΤΥΟ ΔΥΟ ΕΚΘΕΤΙΚΩΝ ΟΥΡΩΝ ΕΝ ΣΕΙΡΑ Θεώρημα Burke: Η έξοδος πελατών από ουρά Μ/Μ/1 ακολουθεί κατανομή Poisson.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 11/04/13 Διαδικασίες Γεννήσεων-Θανάτων (Birth- Death), Εξισώσεις Ισορροπίας, Συστήματα Αναμονής Μ/Μ/1.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Προσομοιώσεις Συστημάτων Αναμονής Markov (M/M/…)
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 25/06/08 Ασκήσεις Επανάληψης.
1 Βέλτιστη δρομολόγηση (optimal routing) Αντιμετώπιση της δρομολόγησης σαν «συνολικό» πρόβλημα βελτιστoποίησης. Γιατί: Η αλλαγή της δρομολόγησης μιας συνόδου.
Ασκήσεις - Παραδείγματα
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 25/04/13 Παραδείγματα χρήσης ουρών Μ/Μ/c/K.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Εισαγωγή Β. Μάγκλαρης Β. Μάγκλαρης Σ. Παπαβασιλείου Σ. Παπαβασιλείου
Χαρακτηριστικά ενός Μ/Μ/1 συστήματος :
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 20/06/08 Παραδείγματα Μοντελοποίησης και Αξιολόγησης Επίδοσης Υπολογιστικών και Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Δίκτυα Ουρών - Παραδείγματα
Δρομολόγηση. Δρομολόγηση ονομάζεται το έργο εύρεσης του πως θα φθάσει ένα πακέτο στον προορισμό του Ο αλγόριθμος δρομολόγησης αποτελεί τμήμα του επιπέδου.
Τεχνολογία TCP/IP TCP/IP internet είναι ένα οποιοδήποτε δίκτυο το οποίο χρησιμοποιεί τα πρωτόκολλα TCP/IP. Διαδίκτυο (Internet) είναι το μεγαλύτερο δίκτυο.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Δίκτυα Ουρών Β. Μάγκλαρης Β. Μάγκλαρης Σ. Παπαβασιλείου Σ. Παπαβασιλείου
ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ MARKOV ΓΙΑ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ STREAMING (VIDEO) Άσκηση Προσομοίωσης 28/5/2012.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Επανάληψη (1): Παράμετροι αξιολόγησης συστημάτων αναμονής –Μέσος ρυθμός απωλειών λ – γ.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 01/06/05 Παραδείγματα Μοντελοποίησης και Αξιολόγησης Επίδοσης Δικτύων και Υπολογιστικών Συστημάτων.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 2/03/05. ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Μοντέλα συμφόρησης (congestion) –Κυκλοφορία (οδική, σταθερής τροχιάς) –Ουρές σε καταστήματα, ταχυδρομεία,
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems ΣΥΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Κοινά χαρακτηριστικά (1) –Πελάτης (όχημα, πελάτης καταστήματος, τηλεφωνική κλήση, πακέτο.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 27/05/10 Ανάλυση Ουρών Markov.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 04/07/07 Παραδείγματα Μοντελοποίησης και Αξιολόγησης Επίδοσης Υπολογιστικών και Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Περιεχόμενα (1/3) 1.Εισαγωγή Περιεχόμενα Γενική Περιγραφή Συστημάτων Αναμονής Τεχνικές.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 11/04/11 Ανάλυση Ουρών Markov.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 11/06/08 Ανάλυση Ουρών Markov.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 12/07/06 Ανάλυση Ουρών Markov Μ/Μ/Ν/Κ Παραδείγματα Μοντελοποίησης και Αξιολόγησης Επίδοσης Υπολογιστικών και Τηλεπικοινωνιακών Συστημάτων.
Ουρές Αναμονής.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Παραδείγματα Ανοικτών Δικτύων Ουρών Κλειστά Δίκτυα Ουρών Β. Μάγκλαρης Σ. Παπαβασιλείου.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Διαδικασίες Γεννήσεων - Θανάτων Εξισώσεις Ισορροπίας - Ουρές Μ/Μ/1, M/M/1/N Προσομοίωση Ουράς Μ/Μ/1/Ν Βασίλης Μάγκλαρης.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Ουρές Markov (birth-death processes) Ουρές Μ/Μ/N/K - Erlang C Ουρές M/M/c/c - Erlang B Παραδείγματα Εφαρμογής Βασίλης.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Παραδείγματα Εφαρμογής Άσκηση Προσομοίωσης Βασίλης Μάγκλαρης 6/4/2016.
HY335A ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ 1 ΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΒΑΡΔΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ.
1 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Κλειστά Δίκτυα Ουρών Markov Θεώρημα Gordon – Newell Αλγόριθμος Buzen Βασίλης Μάγκλαρης 11/5/2016.
Hy335a Φροντιστήριο 1 ησ σειράς ασκήσεων Βαρδάκης Γιώργος Τριανταφυλλάκης Κωστής.
Θεωρία Γραμμών Αναμονής ή ΟΥΡΕΣ (QUEUE)
Έλεγχος ροής Παύσης και Αναμονής
Μοντέλα Συστημάτων Αναμονής σε Δίκτυα Επικοινωνιών
Βέλτιστη δρομολόγηση (optimal routing)
Ανάπτυξη Μοντέλων Διακριτών Συστημάτων Μέρος Β
ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΚΤΥΑ ΜΕΤΑΓΩΓΗΣ
Μοντελοποίηση Διακριτών Συστημάτων
Βασίλης Μάγκλαρης 13/4/2016 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Ανοικτά Δίκτυα Ουρών Markov Θεωρήματα Burke & Jackson Βασίλης Μάγκλαρης.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Δίκτυα Ουρών
Δίκτυα Ι Βπ - 2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ 2011.
Packet Delays Teaching assistant : Anastasia Rigaki.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Moντέλα Καθυστέρησης και Ουρές Οι είσοδοι στα δίκτυα δεν είναι προβλέψιμες και για το λόγο αυτό τις μοντελοποιούμε πιθανοτικά. Η θεωρία ουρών (όπου οι χρόνοι άφιξης και εξυπηρέτησης των πελατών είναι τυχαίοι) είναι ένα κατάλληλο μοντέλο.

Στοιχεία της καθυστέρησης σε ένα κόμβο Επεξεργασία: χρόνος από τη στιγμή λήψης ολόκληρου του πακέτου μέχρι τη στιγμή τοποθέτησής του σε ουρά. Αναμονή στην ουρά: χρόνος αναμονής στην ουρά μέχρι να αρχίσει να μεταδίδεται (δηλ. μέχρι να αρχίσει να «εξυπηρετείται»). Μετάδοση: μήκος μηνύματος / ρυθμός μετάδοσης στο σύνδεσμο. Διάδοση (propagation): «χρόνος πτήσης» ενός bit.

Θεώρημα του Little Yπό αρκετά γενικές συνθήκες ισχύει: = × Ν = λ ∙ Τ = × Ν = λ ∙ Τ Το «σύστημα» μπορεί να είναι ένα δίκτυο, μια ουρά, μια ουρά και ένας εξυπηρετητής, ένας εξυπηρετητής, ένα δίκτυο ουρών, κ.τ.λ. Μέσος αριθμός πελατών στο σύστημα Ρυθμός άφιξης των πελατών στο σύστημα Μέσος χρόνος παραμονής στο σύστημα

Απόδειξη Θεωρήματος του Little Έστω: α(τ) = αριθμός αφίξεων στο [0, τ] Τi = χρόνος που ξοδεύει στο σύστημα ο i-οστός πελάτης β(τ) = αριθμός αποχωρήσεων στο [0, τ] Υποθέτουμε ότι το σύστημα είναι άδειο τη χρονική στιγμή 0. Σκιασμένη περιοχή = (Ο συνολικός χρόνος που ξοδεύουν οι πελάτες 0, 1, ..., α(t) στο σύστημα)

Έστω: Ν(τ) = αριθμός πελατών στο σύστημα τη χρονική στιγμή τ, τότε Ν(τ) = α(τ) – β(τ) Σκιασμένη περιοχή =

Έστω Νt ο μέσος αριθμός πελατών στο διάστημα [0, t]. Nt = Nt = = O μέσος ρυθμός άφιξης στο [0, t] είναι λt = και ο μέσος χρόνος που ένας πελάτης παραμένει στο σύστημα είναι Τt = Άρα: Νt = λt ∙ Τt Aς υποθέσουμε ότι (με πιθανότητα 1) τα όρια αυτών των ποσοτήτων καθώς t  ∞. N = Nt λ = λt Τ = Τt ,τότε Ν = λ ∙ T

≤ ≤ = ≤ ≤ = t ∞ , λ ∙ Τ = Ν = λ ∙ Τ

Ουρές με Γενική Σειρά Εξυπηρέτησης (general queueing discipline) ≤ σκιασμένη περιοχή = ≤

Παράδειγμα: Ν = λ ∙ Τ Τα εστιατόρια fast food (μικρό Τ) έχουν μικρό μέσο όρο παραμονής ενός πελάτη σε αυτά και άρα, για δεδομένο λ το Ν είναι μικρό. Σε μια βροχερή μέρα οι άνθρωποι οδηγούν πιο αργά (το Τ είναι μεγάλο) και άρα το Ν είναι μεγάλο.

Παράδειγμα: (Εφαρμογή του Θεωρήματος του Little) Ν = λ ∙ Τ To «σύστημα» μπορεί να είναι μια ουρά, ουρά και εξυπηρετητής, εξυπηρετητής, κ.τ.λ. Τ = μέση (συνολική) καθυστέρηση στην ουρά και τον εξυπηρετητή W = μέσος χρόνος αναμονής στην ουρά Χ = μέσος χρόνος εξυπηρέτησης Ο μέσος αριθμός των πελατών στο όλο σύστημα (ουρά και εξυπηρετητής) είναι Ο μέσος αριθμός των πελατών στην ουρά είναι Q = λ ∙ W Ο μέσος αριθμός πελατών στον εξυπηρετητή είναι ρ = λ ∙ Χ (utilization factor)

Παράδειγμα: λi: ρυθμός άφιξης πακέτων πηγής στον κόμβο i. Ni: μέσος αριθμός πακέτων στις ουρές του κόμβου i. Mέση καθυστέρηση ανά πακέτο: Τ =

Παράδειγμα: Ένα πακέτο φτάνει κάθε K δευτερόλεπτα. Χρόνος μετάδοσης: αΚ δευτερόλεπτα. Χρόνος επεξεργασίας: Ρ δευτερόλεπτα. Ο μέσος χρόνος παραμονής στο σύστημα είναι Τ = αΚ + Ρ Ο μέσος αριθμός πακέτων στο σύστημα είναι Ν = λΤ = α + Το Ν(t) δε συγκλίνει σε καμιά τιμή, αλλά το Ν συγκλίνει.

Ένα παράδειγμα όπου το Ντ δε συγκλίνει σε καμιά τιμή:

Παράδειγμα: (Παράθυρο ελέγχου ροής – window flow control) λ ∙ Τ = N ≤ n n: με το go back n υπάρχουν στο σύστημα το πολύ n πακέτα. n ↑  καθυστέρηση Τ ↑

Παράδειγμα: Ένα σύστημα με Ν πελάτες και Κ εξυπηρετητές Μέσος χρόνος εξυπηρέτησης = Ν ≥ Κ, όπου Ν, Κ σταθερές Το σύστημα είναι κλειστό: μπαίνει ένας νέος πελάτης όταν φεύγει ένας άλλος. Ο ρυθμός άφιξης λ ικανοποιεί τη σχέση: Κ = λ ∙ Ο μέσος χρόνος παραμονής ενός πελάτη στο σύστημα είναι Τ = =

Παράδειγμα: Μια γραμμή μετάδοσης εξυπηρετεί m ρεύματα (χρήστες) πακέτων με κυκλική (round robin) σειρά. Χρόνος μετάδοσης = Ρυθμός άφιξης λi για τον χρήστη i Επιπλέον κόστος Αi (προηγείται της μετάδοσης) Πόσο είναι το μέσο μήκος ενός κύκλου (έστω L); Μέσος αριθμός πακέτων στη γραμμή μετάδοσης Ν = ≤ 1 Το ποσοστό του χρόνου που η γραμμή είναι ανενεργή είναι = 1 – Ν = 1 – L =

Παράδειγμα: (υπολογιστικό σύστημα μοιρασμού χρόνου) λ = Τ: μέσος χρόνος παραμονής ενός πελάτη στο σύστημα Τ = R + D D: μέση καθυστέρηση μεταξύ της χρονικής στιγμής που μια εργασία (job) υποβάλλεται στην CPU και της χρονικής στιγμής που η εκτέλεσή της έρχεται εις πέρας R + P ≤ T ≤ R + N ∙ P

(Συνέχεια):  ≤ λ ≤ Επιπλέον λ ≤  ≤ λ ≤ min