Jacob Bernoulli-Leohnard Euler Πιθανότητες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

Συνέδριο Μαθηματικών σε A΄ τάξη
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
Πώς μπορείς να μάθεις να χρησιμοποιείς τις πιθανότητες.
Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO MicroWorlds Pro
Leonardo Pisano ή Fibonacci (1180 – 1250 μ.Χ.)
Βασικές Συναρτήσεις Πινάκων
Απαντήσεις Προόδου II.
ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΕΣ.
Πίνακες Μετάφραση Ευχαριστίες: Στον άγνωστο μαθηματικό.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Έ.
Οι μαθητές της Ε1 τάξης Δημήτρης-Ελένη παρουσιάζουν την εξής άσκηση.
Νέο Σχολείο – Νέο Λύκειο
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού ΚΕ.ΣΥ.Π ΡΟΔΟΥ(Κωστής Ν.) ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
Μαθηματικό εργαστήριο Γ. Λαγουδάκος
Ο αγαπημένος αριθμός του σύμπαντος
Πίνακες και επεξεργασία τους
Ο Άλμπρεχτ Ντίρερ (Albrecht Dürer)
Ερευνητική εργασία «Μαγικοί αριθμοί»
Γάλλος επιστήμονας, φιλόσοφος, και μαθηματικός.
Τα Μαθηματικά της Τέχνης & η τέχνη των Μαθηματικών
Τα Μαθηματικά στην Καθημερινή Ζωή
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α’ ΕΠΑ.Λ.
Το λογισμικό Το Tabletop Jr. είναι βοηθητικό μέσο για δραστηριότητες στα Μαθηματικά, στη Φυσική, την Ιστορία ή οποιοδήποτε άλλο μάθημα.
Περισσότερες Ασκήσεις Συνδυαστικής
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 5) 1 Τυχαία συνάρτηση Μία τυχαία συνάρτηση (ΤΣ) είναι ένας κανόνας με τον οποίο σε κάθε αποτέλεσμα ζ.
© 2002 Thomson / South-Western Slide 4A-1 Κεφάλαιο 4, Μέρος A Πιθανότητες.
Απαντήσεις Θεωρίας - Ασκήσεων
Β΄ ΓΕΛ ΕισΑρχΕπ Η/Υ παρ – 2.2.5
A΄ ΤΑΞΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΑΝΑ ΕΝΟΤΗΤΑ.
Σχέση Απόδοσης- Κινδύνου στα Πλαίσια της Θεωρίας Χαρτοφυλακίου
ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ από την Κλ.Μπ..
ΒΡΕΣ ΤΟΥΣ ΑΡΙΘΜΟΥΣ Συμπλήρωσε τις σχέσεις ώστε να ισχύει η ισότητα: x ….. + ….. =
Ο Άλμπρεχτ Ντίρερ (Albrecht Dürer)
Το Στομάχιον Παιχνίδι της αρχαιότητας ή αρχές της συνδυαστικής ανάλυσης; Παντελής Ι. Σαλλιάρης Ιστορίες Αγνώστων Θ+Φ Νάουσα 2009.
Τρόποι χρήσης του διαδραστικού πίνακα. Μάιος 2014.
Ακολουθία Fibonacci 5η συνάντηση 6/11/2013.
Β΄ ΓΕΛ ΕισΑρχΕπ Η/Υ παρ – 2.2.5
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ
Μεταθέσεις & Συνδυασμοί
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΛΗΣ
Κομφουκιανισμοσ Θ.Ε 1: Η Χριστιανοσύνη στον σύγχρονο κόσμο Σοφία Βασιλειάδου Γ΄
ΜΑΘΗΜΑ: ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: ΤΑΞΗ: Γ2 ΟΝΟΜΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΟΤΗΣ.
Πυθαγόρειο Θεώρημα Ιστορική επισκόπηση.
Αντισφαίριση με αμαξίδιο
Η μετεξέλιξη της μαθηματικής παιδείας στη Δυτική Ευρώπη, την περίοδο της Αναγέννησης του Ν.Καστάνη.
Δια βίου εκπαίδευση Κ Β Κ Σ Μ Χ Μ Χ Κ Ά Ορισμός δια βίου εκπαίδευσης Η μαθησιακή δραστηριότητα με την οποία η εκπαίδευση θεωρείται ως μια μακροχρόνια.
Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις
Γιάννης Ρίτσος.
Computers: Information Technology in Perspective By Long and Long Copyright 2002 Prentice Hall, Inc. Προγραμματισμός Η / Υ 6 η Διάλεξη.
Η Ακολουθία της Οξφόρδης
ΣΥΝΟΛΑ.
Φροντιστήριο – Συμπληρωματικές Ασκήσεις
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Εργασία για το τρίγωνο του Πασκάλ
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Τι είναι ο αριθμός φ; The beauty is the harmony between the parts themselves but also between the parts and the whole! Albrecht Dürer, “About Measurement”
Γιώργος Γεωργιάδης (σύμφωνα με τις παραδόσεις του Λευτέρη Κυρούση)
 Ο Νόμος των Μεγάλων Αριθμών είναι το θεώρημα που περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται ένα συγκεκριμένο πείραμα, όταν ο αριθμός των επαναλήψεων.
Το τρίγωνο του Πασκάλ Παρατηρήστε πως αναπτύσσετε το μοτίβο. Συμπληρώστε τις κενές γραμμές.
ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΦΙΜΠΟΝΑΤΣΙ Μαρία Καρκαλά Ευρυδίκη Φατώλια.
Μορφές κατανομών Αθανάσιος Βέρδης.
ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΑΘΗΤΩΝ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ « ΤΟ ‘’ΤΡΙΓΩΝΟ ΤΟΥ PASCAL‘’ ΚΑΙ ΟΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ»
2ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθήνας
Μαθηματικά: Θεωρία Αριθμών
1ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών
«Μαθηματικά στην καθημερινότητα»
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Jacob Bernoulli-Leohnard Euler Πιθανότητες Pascal-Euler-Venn-Sudoku- Μαγικά τετράγωνα Νιάρχος Αναστάσης(Α5) Πλάκα Χρύσα(Α1) Ρηγόπουλος Τσέλιγκας Γιάννης(Α1)

Βασικές προσωπικότητες Gerolamo Cardano(1501-1576) Πρωτοπόρος Θεωρίας Πιθανοτήτων στην Ευρώπη Κλασικός ορισμός πιθανότητας 1525 “Liber de ludo aleae” (Βιβλίο πάνω στα τυχερά παιχνίδια)

Pierre de Fermat(1601-1665) Γράμμα Antoine Gombaud--> Αλληλογραφία με Πασκάλ(από 1654)--> -->πρόβλημα διαίρεσης στοιχήματος, -->πιθανότητα διαφορετικών αποτελεσμάτων σε διαδοχικές ρίψεις ζαριού

Blaise Pascal(1623-1662) “Traité du triangle arithmétique” 1653: “Αριθμητικό Τρίγωνο”/ “Τρίγωνο του Πασκάλ”

Τρίγωνο του Πασκάλ

Αριθμητικό τρίγωνο Ιστορία: 1. Ανατολή: Κίνα, Ινδία, Περσία(Omar Khayyam- 1100μ.Χ) 2. Ευρώπη: Ιταλία, Γερμανία (Petrus Apianus- βιβλίο αριθμητικής 16ου αι. μ.Χ) 3. Blaise Pascal: “Traité du triangle arithmétique”→Συνδυαστική, Λογισμός Πιθανοτήτων

Ιδιότητες αριθμητικού τριγώνου 1. 2. Αριθμοί σειρών: α)Διωνυμικοί συντελεστές ταυτότητας (α+β)ν και, β)Σύνολο συνδυασμών ν ανά κ(π.χ αν ν=5 και κ=3, τότε αντιστοιχεί στο συντελεστή του α3β2 ή στον αριθμό που βρίσκεται στη ν γραμμή και κ διαγώνιο, δηλαδή στο 10) 𝝂 𝜿 = 𝝂−𝟏 𝜿 + 𝝂−𝟏 𝜿−𝟏

3. Ειδικοί αριθμοί: α)Τετράγωνα β)τριγωνικοί αριθμοί(δεύτερη διαγώνιος- n(n+1)/2)- άθροισμα διαδοχικών τριγωνικών=τετράγωνο γ)τετραεδρικοί (τρίτη διαγώνιος) --->πλευρές τετραέδρων(n(n+1)(n+2)/6) δ)simplex Γενικά: σε κάθε διαγώνιο προστίθεται μια διάσταση

Με κάποιους αριθμούς μπορούμε να σχηματίσουμε υπερτετραδιάστατα σχήματα σε διαφορετικές διαστάσεις(π.χ 15 σχήμα σε 2 και 4 διαστάσεις)

4. Άθροισμα των αριθμών διαγωνίου από το 1 μέχρι κάποιο συγκεκριμένο αριθμό = τον αριθμό κάτω και αριστερά από τον τελευταίο προσθετέο 5. Άθροισμα των αριθμών της n-οστής γραμμής = n-oστή δύναμη του 2 6. Αριθμοί ακολουθίας Fibonacci(1,1,2,3,5,8,13...)--> άθροισμα αριθμών διαγωνίων που ξεκινάνε ανάμεσα από τις μονάδες

Κρίστιαν Χόυχενς Αλληλογραφία Fermat – Pascal--> -->De ratiociniis in aleae ludo (Υπολογισμοί στα παιχνίδια της τύχης), 1657 Θεωρία των διατάξεων και των συνδυασμών

Jacob Bernoulli(1655-1705) Ars Conjectanti(“Τέχνη του εικάζειν”)- 1713 2η ενότητα(συνδυασμοί, μεταθέσεις) Μπερνούλι(1680- 1705)

Ars Conjectandi Από 1680 έως 1705 1ο μέρος: έργο Χόυχενς, αναμενόμενη τιμή/ σταθμικός μέσος(μέση τιμή) όλων των πιθανών ενδεχομένων

2ο μέρος: συνδυαστική- εισαγωγή εννοιών διατάξεις και συνδυασμοί 3ο μέρος: εφάρμοσε τις τεχνικές πιθανότητας, σε τυχερά παιχνίδια(τράπουλα ή ζάρια), παρουσιάζει προβλήματα πιθανοτήτων σχετικά με αυτά αλλά και γενικεύσεις Π.χ Αναμενόμενη τιμή κατά τη ρίψη ενός ζαριού είναι: Ε=1(1/6)+2(1/6)+...+6(1/6) = 7/2

4ο μέρος: εφαρμογή των πιθανοτήτων σε προσωπικές, δικαστικές και οικονομικές αποφάσεις- Νόμος των Μεγάλων Αριθμών Π.χ Όσο πιο πολλές φορές ρίξουμε ένα ζάρι, τόσο το κλάσμα (εμφανίσεις του 1) / (σύνολο ρίψεων) πλησιάζει το 1/6 που είναι η πιθανότητα του ενδεχομένου 1.

Μαγικά τετράγωνα-Euler Ιστορία 1. 2200 π.Χ, Κίνα 1ος αι. μ.Χ: Da-Dai Liji(το πρώτο κατεγεγραμμένο μαγικό τετράγωνο) 2. 550 μ.Χ, Ινδία: πρώτη εμφάνιση-χρήσεις (π.χ 4ης τάξης, συνταγές αρωμάτων στο βιβλίο Brhatsamhita, ιατρικά κ.ά) 3. 9ος-10ος αι. μ.Χ, Ισλάμ: εμφάνιση μαθηματικών ιδιοτήτων τους - “αρμονική διάταξη αριθμών”, 4. 11ος-12ος αι.: κανόνες δημιουργίας τους από ισλαμιστές μαθηματικούς

5. 15ος, Βυζάντιο: Manuel Moscopoulos Ευρώπη: σύνδεση με την αλχημεία 6. 1592, Ιαπωνία 7. 18ος αι, Δυτική Αφρική: πνευματική σημασία, Muhammad(αστρονόμος, αστρολόγος κλπ) 8. 17ος και μετά, Ευρώπη: π.χ Antoine de la Loubere

Κανόνες δημιουργίας Μαγικό στοιχείο: το άθροισμα των αριθμών κάθε στήλης, σειράς και διαγωνίου Τάξη: ο αριθμός ν(σύνολο μικρών τετραγώνων κάθε στήλης και σειράς) Μέθοδος Pheru(περιττής διάταξης μαγικών τετραγώνων) Μέθοδος Antoine de la Loubere(διάταξης διαδοχικών αριθμών)

Leohnard Euler(1707-1783) Προβληματισμός μοναδικότητας γραμμής και στήλης εντός συγκεκριμένου πλαισίου(πρόβλημα 36 αξιωματικών) Πατέρας των μαγικών τετραγώνων και των Sudoku

Λατινικά τετράγωνα Μεσαίωνας Συστηματική μελέτη από τον Euler: -->σύνολο ν διαφορετικών συμβόλων(π.χ γραμμάτων) -->Ελληνο - Λατινικό Τετράγωνο(γράμματα ελληνικού ή λατινικού αλφαβήτου) -->“το πρόβλημα των 36 Αξιωματικών”

Suboku 1783-->μαγικά τετράγωνα από τον Όιλερ Υποτετράγωνα-περιοχές με μία μόνο φορά κάθε σύμβολο 20ος αιώνας--> Ιαπωνία--> Sudoku

Αναπαράσταση Λατινικών τετραγώνων κάθε στοιχείο τετραγώνου τάξης n γραφτεί ως μια τριάδα (r,c,s) r γραμμή c η στήλη και S το σύμβολο, δημιουργείται ένα σύνολο ν2 τριάδων, οι οποίες ονομάζονται ορθογώνια αναπαράσταση μήτρας.

Ελληνο-Λατινικά τετράγωνα Ο ιδιαίτερος τύπος λατινικού τετραγώνου Ένα νέο είδος "μαγικού τετραγώνου". Οποιοδήποτε σύνολο n διαφορετικών συμβόλων, μπορεί να χρησιμοποιηθεί

Διαγράμματα Euler Κλειστές Καμπύλες Περιέχει όλα τα ενδεχόμενα(πιθανά και μη πιθανά) Διάγραμμα Venn ειδική περίπτωση διαγράμματος Euler

Πηγές Στατιστική, Γ' Γενικού Λυκείου, κεφ. 3.3, Συνδυαστική Στατιστική, Γ' Γενικού Λυκείου, κεφ. 3.3, Συνδυαστική www.wikipedia.gr http://nemertes.lis.upatras.gr/jspui/bitstream/10 889/6500/8/Nimertis_Zottou(math).pdf Sudoku puzzles και Συνδυαστικά προβλήματα(διπλωματική εργασία), Νεφέλη Δήμητρα Ζώττου, επιβλέπων καθ: Αλεβίζος Παναγιώτης, Πανεπιστήμιο Πατρών τμήμα Μαθηματικών, σελ 31 http://www.eulerdiagrams.com http://www.actuar.aegean.gr/notes/%CE%A3% CF%85%CE%BD%CE%B4%CF%85%CE%B1 %CF%83%CE%BC%CE%BF%CE%AF.pdf http://thalesandfriends.org

Ευχαριστίες Στον κ. Μιχάλη Πατσαλιά Στους “Αττικούς Φούρνους” Παγκρατίου

ΤΕΛΟΣ Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!!! Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!!!