Θεός, θεοί και… άθεοι στον αρχαίο ελληνικό κόσμο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ΖΩΦΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Advertisements

Παναθήναια Τα Παναθήναια ήταν αρχαία ελληνική γιορτή των Αθηνών  αφιερωμένη στη θεά Αθηνά η οποία λάμβανε χώρα στην πόλη κάθε τέσσερα χρόνια. Για.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΦΥΣΗ ΖΩΝΤΩΝ ΛΑΩΝ
Μυκηναϊκός πολιτισμός Η θρησκεία και η γραφή των Μυκηναίων
(και επανάληψη πόλη-κράτος)
10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο
Μαρία Βανδουλάκη Αντριάνα Ντίνι Άννα Παπαβενετίου
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Η ποίηση και η θρησκεία των Ελλήνων
Κατά την Παλαιά Διαθήκη, ο σκοπός της δημιουργίας του ανθρώπου είναι... α. να φθάσει σε κοινωνία με τον Θεό β. να επιβληθεί στη γυναίκα γ. να ενωθεί.
1. Σκοπός του ΜΘ στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν: α) την αντίληψη της Ορθόδοξης Εκκλησίας για τη σχέση του ανθρώπου με τον.
10. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ Σελίδες:
 Όλα τα ιερά μνημεία του ελληνικού χώρου με τα μνημεία του, υπακούουν σε μια επιστημονική νομοτέλεια μαθηματικού, γεωγραφικού, γεωδαιτικού, αστρονομικού.
Η θρησκεία των Μινωϊτών
Η αφύπνιση του Δία πάνω στον Ίδη επαναφέρει τον μύθο στην κοίτη του
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Δ΄
Ερευνητικη Εργασια Ά Ταξησ Λυκειου Μyρινα ετοσ ο Τετραμηνο
Αρχαία ελληνικά ιερά Ο χώρος και η χρήση.
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
Ελληνική Επιγραφική Θρησκευτικός βίος. Ιεροί νόμοι.
Αρχαίοι ελληνικοί ναοί
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Γρήγορη επανάληψη.
8. Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
Μαντικη ςτην αρχαιοτητα
Εορτές.
Αρχαίος ελληνικός πολυθεϊσμός
ΙΟΥΔΑΪΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΔΕΝΤΣΙΚΙΩΤΗΣ.
ΑΘΕΪΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ.
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Μαντεία και μάντεις στην αρχαιότητα
ιουδαϊσμοσ Θε 2: το ζητημα τησ θρησκειασ στη συγχρονη ευπωπη
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ Ο Ινδουισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη θρησκεία του κόσμου σε αριθμό πιστών με περίπου ένα δισεκατομμύριο πιστούς, από τους οποίους οι περισσότεροι.
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Νικόλας - Κωνσταντίνος Μπαρτζώκας 1 ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης ΠΤΔΕ - ΑΠΘ Τάξη Ε 2.
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
ΒασίληςΑθανασιάδης Τάγη Ε2 ΠΤΔΕ-ΑΠΘ
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
Τάματα ονομάζουμε τις υποσχέσεις ή τις ευχές που κάνουμε στο Θεό. Μερικοί κάνουν τάματα για να ευχαριστήσουν το Θεό για κάτι που τους έδωσε, ενώ άλλοι.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ - ΔΥΣΗ. Περίοδοι της Δυτικής Φιλοσοφίας Πέντε μεγάλες ενότητες Από τον 1ο ως τον 5ο αιώνα, όπου ορίζονται η χριστιανική πίστη και.
ΟΙ 12 ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ. ΔΙΑΣ Ο πατέρας των Θεών και ο σπουδαιότερος από αυτούς. Θεός των καιρικών φαινομένων, προστάτης των ξένων, της οικογένειας.
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ Αρχαία Εποχή.
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
ΤΑ ΑΦΡΙΚΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Έλση Ζήκου Γ1 τάξη.
OI ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ Γρηγόρης, Φώτης ,Μαρία.
ΕΣΤΙΑ-ΙΕΡΟΣ ΤΟΠΟΣ-ΒΩΜΟΣ
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
Οικονόμου Γιώργος Γ’2 29/11/14 Θ.Ε.:2Η Θρησκευτικά
Τα αφρικανικά θρησκεύματα
Οι παλιοί Ολυμπιακοί Αγώνες
Ε5. Η διαδικασία της μόρφωσης- ο Αθηναίος και η εργασία- η Αθήνα γιορτάζει (σελ ) πηγές:
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεός, θεοί και… άθεοι στον αρχαίο ελληνικό κόσμο Αρχαία Ελληνικά Ι Θεός, θεοί και… άθεοι στον αρχαίο ελληνικό κόσμο

Α. Ημερολόγιο Πρώτες προσπάθειες μέτρησης του χρόνου Πρώτες προσπάθειες μέτρησης του χρόνου Είδος αρχαίων ελληνικών ημερολογίων Ανακρίβειες και προσπάθειες επίλυσης των προβλημάτων Ομοιότητες και διαφορές αρχαίων ελληνικών ημερολογίων Τι είναι η ενναετηρίς; Πώς ορίζουμε τις μέρες του κάθε μήνα;

Β. Παραδοσιακή θρησκεία: Όμηρος και Ησίοδος (η θεολογία των ποιητών) Ανθρωπομορφισμός των θεών Αιώνια νεότητα και αθανασία Παντοδυναμία και ‘αδυναμίες’ Ιεραρχία και ‘αρμοδιότητες’ Ιστορικές και κοινωνιολογικές ερμηνείες της αρχαίας ελληνικής θρησκείας Σχέση θεών και ανθρώπων: απόσταση και πλησίασμα/ εύνοια και σκληρότητα/ δικαιοσύνη και αδικία Αντιφάσεις: τα θέματα της δικαιοσύνης, της παντοδυναμίας, του ανθρωπομορφισμού

Β. Παραδοσιακή θρησκεία: ιεροί τόποι [ναοί, ιερά κορυφής, ιερά δέντρα, βωμοί, τεμένη, οικιακά ιερά]

Ναοί: τόποι φύλαξης του λατρευτικού αγάλματος και των προσφορών, όχι τόποι λατρείας [ναίω: κατοικώ]

Ακρόπολη των Αθηνών

Παρθενών και Ερέχθειον

Ολυμπία

Βωμοί και λατρεία [Γουρνιά: βωμός] Βωμός= σημείο θυσίας και προσφορών, έξω από τον ναό Θυσία: δεν απαιτείται ιερέας για να γίνει, μπορεί να την τελέσει όποιος μπορεί να αναλάβει τα έξοδά της Αν και δεν απαιτείται ιερατική ιδιότητα για την τέλεση της θυσίας, σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν οικογένειες ή φυλές επιφορτισμένες με την τέλεση ιδιαίτερων θυσιών Για την τέλεση μιας θυσίας συνήθως απαραίτητη είναι η παρουσία μιας ομάδας ανθρώπων που θα επιβλέψουν όλη τη διαδικασία από την επιλογή του σφαγίου και την ετοιμασία της θυσίας μέχρι την εκτέλεσή της Εκτός της θυσίας ο βωμός χρησιμοποιείται για την αφιέρωση προσφορών Στην περίπτωση που οι θυσίες/προσφορές προορίζονται για χθόνιους/υποχθόνιους θεούς αντί του βωμού υπάρχει εσχάρα, η οποία διευκολύνει την επικοινωνία με τους συγκεκριμένους θεούς

Θυσίες: εξωραϊσμός του σφαγίου και η πορεία προς τον τόπο της θυσίας

Βωμοί και λατρεία [Μάλια: κέρνος προσφορών]

Βωμοί και λατρεία: ομαδικές και ιδιωτικές θυσίες [η σημασία των ομαδικών αιματηρών θυσιών]

Β. Παραδοσιακή θρησκεία: θρησκευτικές γιορτές της πόλεως

Παναθήναια: η πομπή της γιορτής στη ζωφόρο του Παρθενώνα

Διονύσια

Αδώνια [στο αγγείο ένα στιγμιότυπο από τη γιορτή: οι Αδώνιδος κήποι Αδώνια [στο αγγείο ένα στιγμιότυπο από τη γιορτή: οι Αδώνιδος κήποι. Οι γυναίκες έσπερναν εφήμερα φυτά σε πήλινα αγγεία και τα πότιζαν πολύ για να φυτρώσουν γρήγορα. Τις αυτοσχέδιες γλάστρες τοποθετεί η γυναίκα εδώ στη στέγη.]

Θεσμοφόρια [γιορτή αποκλειστικά των γυναικών Θεσμοφόρια [γιορτή αποκλειστικά των γυναικών. Κεντρικό σημείο η θυσία γουρουνόπουλου]

Ανθεστήρια [Βασικό σημείο της γιορτής τα Πιθοίγια: το άνοιγμα των βαρελιών του κρασιού για πρώτη φορά. Τα νέα αγόρια παίρνουν μέρος στην εύθυμη ατμόσφαιρα (τη δεύτερη μέρα των Χοών τα τρίχρονα αγόρια στεφανώνονται με λουλούδια). Στο ηλιοβασίλεμα των Χοών άρχιζαν οι Χύτροι, οι προσφορές των πανσπερμιών (κολλύβων) στον Ερμή ψυχοπομπό. Τη μέρα αυτή πίστευαν ότι οι ψυχές των νεκρών γύριζαν στο επάνω κόσμο και μαζί μ’ αυτές πονηρά πνεύματα - για να τα διώξουν έβαζαν έξω από τα σπίτια τους κόκκινο νήμα. (σημειώνεται ότι τα Ανθεστήρια γιορτάζονταν περίπου στις αρχές του Μάρτη)]

Κάρνεια [γιορτή δωρική. Αναπαράσταση της στρατιωτικής ζωής Κάρνεια [γιορτή δωρική. Αναπαράσταση της στρατιωτικής ζωής. Κατά τη διάρκειά της απαγορεύονταν οι εχθροπραξίες, γι’ αυτό και όταν η γιορτή συνέπεσε με τη μάχη του Μαραθώνα οι Σπαρτιάτες δεν έστειλαν έγκαιρα στρατό. Ιδιαίτερο έθιμο οι σταφυλοδρόμοι]

Β. Παραδοσιακή θρησκεία: μυστήρια Ελευσίνια

Β. Παραδοσιακή θρησκεία: μαντεία Μάντεις (ελεύθεροι επαγγελματίες) # Μαντεία (θεσμοί με ιστορική και γεωγραφική συνέχεια)

Κληρομαντεία Οιωνοσκοπία Σπλαχνο-σκοπία Μάντεις Κληρομαντεία Οιωνοσκοπία Σπλαχνο-σκοπία

Μαντεία και τεχνικές χρησμοδότησης [εγκοίμησις, νεκρομαντεία, ιερά δέντρα κ.λπ.] Απόλλωνος (Δελφοί) Τροφωνίου (Λειβαδειά) Διός (Δωδώνη) Ασκληπιού (διάφορα, π.χ. Κως)

Β. παραδοσιακή θρησκεία: ιερείς Διαφορές ιερέων της αρχαίας ελληνικής θρησκείας με τους ιερείς του Θεού της χριστιανικής πίστης: Δημόσιοι υπάλληλοι (πρόσφατη ρύθμιση) Προϋποθέσεις για ιερωσύνη (φύλο, ηλικία, οικογενειακή κατάσταση, ‘αγνεία’ κ.λπ.) Θητεία (εφ’ όρου ζωής, για ένα διάστημα) Ιερωσύνη (στον Θεό, σε κάποιον από τους λατρευόμενους θεούς στην αρχαιότητα) Ιερατικές οικογένειες

Γ. Κριτική της παραδοσιακής θρησκείας: τα σπέρματα της αμφιβολίας στον Όμηρο Το συμβούλιο των θεών στην αρχή της Οδύσσειας Η περιγραφή της Αφροδίτης στην Ιλιάδα

Γ. Κριτική της παραδοσιακής θρησκείας: προσωκρατικοί φιλόσοφοι Εστίαση στις φυσικές ερμηνείες των φυσικών/ μετεωρολογικών φαινομένων Κριτική στον ανθρωπομορφικό χαρακτήρα των ελληνικών θεών και απόδοση του φαινομένου αυτού στον άνθρωπο- δημιουργό της θρησκείας/ σχετικοποίηση της αξίας της ομηρικής θρησκείας Κριτική στις λατρείες χθονίων θεών που προϋποθέτουν τον θάνατο και την ανάστασή τους Διατύπωση θεωριών σχετικών με την προέλευση της θρησκείας και τον σκοπό που εξυπηρετεί η ύπαρξή της (προσωποποίηση χρησίμων για τον άνθρωπο πραγμάτων/ δέος για το ακατανόητο των φυσικών φαινομένων)

Γ. Κριτική της παραδοσιακής θρησκείας: Σοφιστές Αμφιβολία σχετικά με την ανθρώπινη δυνατότητα να συλλάβει και να περιγράψει το θείο (αγνωστικισμός) Αμφισβήτηση της παραδοσιακής θρησκείας και λατρείας που φτάνει στην ειρωνεία και στον σαρκασμό Θεωρίες θρησκειογένεσης: -οι θεοί υπήρξαν διορατικοί άνθρωποι που φρόντισαν να δημιουργήσουν την εικόνα αυτή για τον εαυτό τους για να διασφαλίσουν την εξουσία και το κύρος των ιδίων και των οίκων τους -θεοποίηση όλων των πραγμάτων που είναι χρήσιμα για τον άνθρωπο -οι θεοί είναι δημιουργήματα οξυδερκών νομοθετών που θέλησαν μ’ αυτόν τον τρόπο να αποτρέψουν τους επίδοξους παραβάτες -ευσέβεια καθορίζεται από προσωπικές εμπειρίες Αντίθεση νόμου-φύσεως: ο Θεός είναι ένας φύσει, πολλοί νόμω.

Γ. Κριτική της παραδοσιακής θρησκείας: Πλάτων Αντικείμενο κριτικής: ανθρωπομορφισμός Ο Πλάτων αποκλείει την ομηρική αντίληψη περί θεών από το παιδαγωγικό του πρόγραμμα Λόγοι: οι αναλήθειες της ομηρικής θεολογικής αντίληψης ο αντιπαιδαγωγικός χαρακτήρας της για τη διαμόρφωση του ήθους των φυλάκων το εύπιστο και ευεπηρέαστο των νέων

Πρόδικος Ευήμερος Κριτίας Δημόκριτος Γ. Κριτική της παραδοσιακής θρησκείας: θεωρίες θρησκειογένεσης [προσωκρατικοί φιλόσοφοι, Σοφιστές] Πρόδικος Ευήμερος Κριτίας Δημόκριτος

Δ. Ο θεός-δημιουργός του Πλάτωνα Ο θεός-δημιουργός του Πλάτωνα: -Δημιουργεί τους κατώτερους θεούς -δημιουργεί τις ψυχές -αναθέτει την δημιουργία των ανθρώπων και ζώων στους κατώτερους θεούς (σύζευξη ψυχών και σωμάτων) -θέτει την ύπαρξη των κατώτερων θεών υπό τη διαρκή του βούληση -καθορίζει τους νόμους που διέπουν τις τρεις γενέσεις των ανθρώπων και την αποδέσμευσή των ψυχών από το σώμα

Ε. Στοιχεία θεολογίας του Αριστοτέλη κίνησις Κινούν, μέσον και κινούμενον Το πρώτον κινούν ακίνητον

Στ. Μια προσπάθεια αναβίωσης της αρχαίας ελληνικής θρησκείας: η περίπτωση του Ιουλιανού