Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων ekfechan@sch.gr,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
2.7 Χημική αντίδραση.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
γάλα κεφίρ (3/3) Χημική ανάλυση του γάλακτος κεφίρ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη. 1 ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου Ε. Φανουράκη 2 Ανίχνευση λιπών, πρωτεϊνών και αμύλου.
Αντιδράσεις απλής αντικατάστασης Σειρά δραστικότητας μετάλλων
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ. Click board to change its colour.
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου (κατεύθυνσης) Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
Δ.Ι. Μαρκογιαννάκης Κ. Παπαθανασίου Ι.Δ Μαρκογιαννάκης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΕΤΑΛΛΩΝ
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός.
Οξέα οξύ (ετυμολογικά): οτιδήποτε είναι μυτερό, αιχμηρό
Υπολογισμός μέσης & στιγμιαίας
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Ρολόι ιωδίου.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΣΧ. ΕΤΟΣ ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία Φυσικός.
ΧΗΜΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Παράγοντες που επιδρούν στην ταχύτητα μίας αντίδρασης
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
1.1 Ιδιότητες των οξέων 1.2 Οξέα κατά Arrhenius
Εξουδετέρωση.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης. Στον εργαστηριακό πάγκο υπάρχουν : Θερμιδόμετρο τύπου coffee-cup (2 πλαστικά κύπελλα το ένα μέσα στο άλλο με καπάκι η.
Τα άλατα.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση καταλυτών στην ταχύτητα αντίδρασης.
ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΗ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ:
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΕΠHΡΕΑΖΟΥΝ ΡΟΛΟΪ ΙΩΔΙΟΥ Μάντζιου Μαρία χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2.H: ΔΕΙΚΤΕΣ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Ο προσδιορισμός του pH ενός διαλύματος γίνεται: Α) ΗΛΕΚΤΡΟΜΕΤΡΙΚΑ (Με πεχάμετρο) Β) ΧΡΩΜΑΤΟΜΕΤΡΙΚΑ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Παρασκευή σαπουνιού Μάντζιου Μαρία χημικός. σαπούνια ονομάζονται τα άλατα των ανωτέρων μονοκαρβοξυλικών οξέων (παλμιτικού, στεατικού και ελαϊκού) με νάτριο.
Ογκομέτρηση πολυπρωτικών οξέων
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΙΔΗΡΟΥ - ΧΑΛΚΟΥ
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΛΟΥΚΕΡΗ ΜΑΡΙΑ – ΕΥΤΥΧΙΑ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
Γιάννης Β. Ντελής Δάσκαλος – Φυσικός Συνεργάτης του Ε.Κ.Φ.Ε Καρδίτσας.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Σκληρότητα νερού Σκληρό νερό ονομάζεται το νερό που περιέχει ποσότητα αλάτων μεγαλύτερη από 0,5 gr/l (500mg/L) Το σκληρό νερό δεν είναι πόσιμο, εμποδίζει.
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ. Μονόδρομη αντίδραση: 1.Είναι η αντίδραση που γίνεται προς μια μόνο κατεύθυνση. 2.Μετά το τέλος ένα τουλάχιστον από τα αντιδρώντα σώματα.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων ekfechan@sch.gr, ekfechan@gmail.com

Η πρόταση του σχολικού εργαστηριακού οδηγού για τη μελέτη των παραγόντων που επηρεάζουν τη Θ.Χ.Ι. Για την επίδραση της συγκέντρωσης στη θέση ισορροπίας χρησιμοποιεί την ισορροπία: Για την επίδραση της θερμοκρασίας στη θέση ισορροπίας χρησιμοποιεί την ισορροπία: 2 CrO42- + 2H+ Cr2O72- + H2O κίτρινο πορτοκαλί Co2+ + 4 Cl- CoCl42- - Q ροζ κυανό

Προβλήματα που προκύπτουν Τα αντιδραστήρια είναι τοξικά και καλό είναι να αποφεύγεται η χρήση τους για μετωπικά εργαστήρια γιατί οι μαθητές συνήθως εκτελούν τα πειράματα με γυμνά χέρια και χωρίς προφυλάξεις. Τα αντιδραστήρια στα σχολικά εργαστήρια μετά το πέρας των πειραμάτων απορρίπτονται στο νεροχύτη και γι’ αυτό τα τελευταία χρόνια γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιούμε όσο το δυνατόν πιο ακίνδυνα αντιδραστήρια και σε μικρότερες ποσότητες.

Οι ασκήσεις που προτείνουμε Απαιτούν υλικά και αντιδραστήρια μη τοξικά που υπάρχουν σε όλα τα σχολεία, συνήθως σε μεγάλες ποσότητες, καθώς και απλά υλικά καθημερινής χρήσης που μπορούμε να τα προμηθευτούμε από γεωπονικά καταστήματα και από supermarkets. Είναι απλές στην εκτέλεση και είναι εύκολο να πραγματοποιηθούν από τους μαθητές σε μετωπικό εργαστήριο. Δεν απαιτούν ακρίβεια στις συγκεντρώσεις των αντιδραστηρίων.

Επίδραση της συγκέντρωσης στη Θ.Χ.Ι.σε διάλυμα σόδας   Απαιτούμενα όργανα και αντιδραστήρια Δύο άδεια πλαστικά μπουκάλια με το πώμα τους (χωρητικότητας 250-500mL). Ογκομετρικός κύλινδρος των 100mL Δύο ποτήρια ζέσης των 250 mL. Σπάτουλα. Φιάλη διήθησης κενού με πώμα. 1 δοκιμαστικός σωλήνας Ελαστικός σωλήνας. Μεταλλικό στήριγμα με λαβίδα. Σόδα (αναψυκτικό) Δείκτης ερυθρό του μεθυλίου Στερεό ανθρακικό νάτριο Na2CO3 Διάλυμα HCl 2M Παγάκια και νερό

Το ερυθρό του μεθυλίου είναι ένας δείκτης που σε όξινο Λίγη θεωρία Οι ισορροπίες που έχουν αποκατασταθεί από την αντίδραση CO2 και νερού μέσα στο διάλυμα του αναψυκτικού είναι οι παρακάτω : i. CO2(g) ⇌ CO2(aq) ii. CO2(aq) + H2O(l) ⇌ H2CO3(aq) (ανθρακικό οξύ) iii. H2CO3(aq) + Η2Ο(l)⇌ H3O+(aq) + HCO3–(aq) (όξινο ανθρακικό ιόν) iv. HCO3–(aq) Η2Ο(l)⇌ H3O +(aq) + CO32–(aq) (ανθρακικό ιόν) Το ερυθρό του μεθυλίου είναι ένας δείκτης που σε όξινο περιβάλλον με pH<4,2 έχει χρώμα κόκκινο και σε διάλυμα με pH>6,3 έχει χρώμα κίτρινο .

Απομάκρυνση CO2. Μετατόπιση των ισορροπιών προς τα αριστερά. Η απομάκρυνση του CO2 γίνεται είτε με ανακίνηση του διαλύματος είτε με προσθήκη ουσίας που αυξάνει τη συγκέντρωση ενός από τα σώματα που βρίσκονται στα «προϊόντα» όπως με προσθήκη στερεού Na2CO3.

Μετατόπιση των ισορροπιών εκ νέου προς τα δεξιά. Η μετατόπιση των ισορροπιών προς τα δεξιά απαιτεί διοχέτευση αερίου CO2 στο διάλυμα, ώστε μέρος αυτού να διαλυτοποιηθεί, να δώσει ανθρακικό οξύ και τελικά το διάλυμα να γίνει πιο όξινο. Το απαιτούμενο CO2 προκύπτει από την αντίδραση HCl με ανθρακικό αλάτι. 2HCl + Na2CO3 → 2NaCl + Η2Ο + CO2 ↑

Μετατόπιση των ισορροπιών προς τα δεξιά

Επίδραση της θερμοκρασίας στη θέση χημικής ισορροπίας σε διάλυμα γαλαζόπετρας Απαιτούμενα όργανα, συσκευές και αντιδραστήρια Υδατικό διάλυμα θειικού χαλκού 0,1Μ Πυκνό διάλυμα HCl (περίπου 3Μ) Απιοντισμένο νερό Στήριγμα δοκιμαστικών σωλήνων 4 δοκιμαστικοί σωλήνες Ογκομετρικός κύλινδρος των 10 mL Ξύλινη λαβίδα Γκαζάκι Υδροβολέας  

Λίγη θεωρία Το υδατικό διάλυμα του ένυδρου θειικού χαλκού έχει γαλάζιο χρώμα που οφείλεται στα ενυδατωμένα ιόντα Cu2+. Αν τα μόρια του νερού αντικατασταθούν από ιόντα Cl- σχηματίζονται τα ιόντα CuCl42- που έχουν πράσινο χρώμα. Η αντίδραση είναι η ακόλουθη: Στο γαλάζιο [Cu(H2O)6]2+ προσθέτουμε HCl(aq), ώστε το αρχικό διάλυμα να αλλάξει ελαφρά χρώμα. Θερμαίνουμε και το διάλυμα γίνεται πράσινο. Ψύχουμε το θερμό διάλυμα και το χρώμα του ξαναγίνεται γαλαζωπό. [Cu(H2O)6]2+ + 4Cl- ⇌ CuCl42-+ 6H2O ΔΗ>0. γαλάζιο πράσινο

Επιπλέον πλεονεκτήματα αυτών των ισορροπιών. Οι ισορροπίες στο αναψυκτικό, με χρήση του ίδιου δείκτη, μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για την επίδραση της πίεσης στη Θ.Χ.Ι. Η ισορροπία με τη γαλαζόπετρα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την επίδραση της συγκέντρωσης στη Θ.Χ.Ι. με χρήση διαλύματος HCl διαφορετικής συγκέντρωσης.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ