Εργασία της μαθήτριας Γ’ τάξης 15o Γυμνάσιο Λάρισας ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ Εργασία της μαθήτριας Γ’ τάξης Ελένης Τσακλάγκανου
Don’t live with violence! Leave violence!! Βία… Stop! Don’t live with violence! Leave violence!!
Τι είναι όμως βία; Μια κατάσταση στην οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές.
Μορφές βίας Σωματική κακοποίηση Λεκτική κακοποίηση Σωματική κακοποίηση Λεκτική κακοποίηση Ηλεκτρονικός εκφοβισμός Σεξουαλική κακοποίηση Συναισθηματική κακοποίηση
Λεκτική βία Αφορά την κοροϊδία, διάδοση φημών, ρατσιστικά σχόλια, χειρονομίες.
Σωματική κακοποίηση Απειλή για τραυματισμό. Απειλή για τραυματισμό. Τραυματισμός (μπουνιές, σπρωξίματα, χαστούκια, τράβηγμα μαλλιών, κλπ.)
Συναισθηματική κακοποίηση Απομόνωση Καταστροφή προσωπικών αντικειμένων Εκβιασμός για χρήματα
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός Αποστολή sms, e-mail, με υβριστικό ή απειλητικό περιεχόμενο, βιντεοσκόπηση για απειλή ή εξευτελισμό του θύματος
Αιτίες βίας Οφείλεται σε εσωτερικές συγκρούσεις που βιώνει το άτομο, οι οποίες επιτείνονται από κοινωνικούς, πολιτικούς, θρησκευτικούς ή και εθνικούς παράγοντες.
Τρόποι αντιμετώπισης Αλλαγή προτύπων στα ΜΜΕ. - Δυστυχώς διδάσκεται η ειρωνεία και ο σαρκασμός στα προγράμματα της τηλεόρασης κυρίως. Ενισχύουμε την αυτοεκτίμηση των παιδιών. Είναι το πιο σπουδαίο εφόδιο για τη ζωή τους. Αποφεύγουμε τους χαρακτηρισμούς. Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε παραβατικές συμπεριφορές και να αναζητήσουμε τα αίτια τους. Θέτουμε πλαίσιο ορίων σεβαστό από όλους. Ενημερώνουμε για τις κυρώσεις – συνέπειες σε περίπτωση παραβίασης τους. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν, χωρίς να μεγενθύνουμε το πρόβλημα. Ενημερώνουμε τις αρχές.
Ο θύτης Οι ρόλοι του θύτη και του θύματος συχνά εναλλάσσονται. Οι ρόλοι του θύτη και του θύματος συχνά εναλλάσσονται. Ο θύτης έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και κοινωνική δεξιότητα. Συχνά είναι παραμελημένος από το οικογενειακό του περιβάλλον και δεν γνωρίζει όρια. Έχει μικρότερη δυνατότητα ενσυναίσθησης.
Το θύμα Παιδί… θύμα βίας; προς το σχολείο. Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση και πιθανόν χαμηλή δεξιότητα αυτοπροστασίας. Είναι ή παραμελημένο ή ζει σ’ ένα υπερπροστατευμένο οικογενειακό περιβάλλον. Παιδί… θύμα βίας; Το παιδί φοβάται να πάει από και προς το σχολείο. Δεν του αρέσει ούτε το διάλειμμα. Εμφανίζει σημάδια κακοποίησης στο σώμα του. Απομονώνεται περισσότερο. Φοβάται να μιλήσει.
Ο παρατηρητής Φοβάται να αποκαλύψει τι έχει συμβεί μήπως και είναι το επόμενο θύμα. Εξαναγκάζεται να σιωπήσει από το θύτη. Παρακολουθεί παθητικά τα γεγονότα.
Συμβουλές στα παιδιά - θύματα Δε φταις εσύ! Μην απαντάς. Κάνε ότι δεν ακούς, φύγε! Μίλησε για το πρόβλημα! (Δεν είσαι «καρφί»!) Ζήτα βοήθεια από κάποιον ενήλικα (ακόμη κι αν σε πουν «κότα» - δεν είναι αλήθεια)! Πίστεψε στον εαυτό σου! Είναι ένδειξη δύναμης να ζητάμε βοήθεια. Τα παιδιά δεν ωριμάζουν υπομένοντας τη βία, αντιθέτως φθείρονται ανεπανόρθωτα.
Μαθαίνουμε να επικοινωνούμε!
Σχολείο … φωλιά για ΟΛΟΥΣ! Σχολείο … φωλιά για ΟΛΟΥΣ!