Δασκάλες: Βούλα Τζιαούρη Β΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑ Τάξεις Ε΄1 , Ε΄2 Δασκάλες: Βούλα Τζιαούρη Διαμάντω Ευριπίδου Μάρτης 2010
Ο αστυνομικός της γειτονιάς στο σχολείο μας Στις 21 του Γενάρη ήρθε στο σχολείο μας ο «Αστυνομικός της γειτονιάς» μας, ο κ. Βάσος Προδρόμου. Μας μίλησε και μας συμβούλεψε για το πώς πρέπει να κυκλοφορούμε στο δρόμο με ασφάλεια. Βγήκαμε στο δρόμο, έξω από το σχολείο και μας έδειξε πώς πρέπει να διασταυρώνουμε όταν δεν υπάρχει διάβαση πεζών. Εντοπίσαμε επίσης κάποια σημεία του δρόμου, έξω από το σχολείο μας που δημιουργούν κυκλοφοριακά προβλήματα και προτείναμε λύσεις.
Ο αστυνομικός της γειτονιάς μάς συμβουλεύει Να φοράτε πάντα τη ζώνη ασφαλείας. Να διασταυρώνετε από τις διαβάσεις πεζών. Να περπατάτε πάνω στο πεζοδρόμιο. Να μην παίζετε στη μέση του δρόμου. Να βλέπετε πάντα δεξιά, αριστερά και πάλι δεξιά πριν διασταυρώσετε το δρόμο. Να μην τρέχετε ποτέ στο δρόμο. Δεν πρέπει να στέκεστε μέσα στο λεωφορείο. Μην αποσπάτε την προσοχή αυτού που οδηγά. Δεν πρέπει να βγάζετε έξω από το αυτοκίνητο τα χέρια σας.
Πώς διασταυρώνουμε το δρόμο Όταν θέλουμε να διασταυρώσουμε στεκόμαστε στην άκρια του πεζοδρομίου και κοιτάζουμε δεξιά, αριστερά και ξανά δεξιά το δρόμο. Όταν ο δρόμος είναι καθαρός προχωράμε με γρήγορο βήμα, ίσια. Αποφεύγουμε να στεκόμαστε σε στροφές ή μπροστά από τα σταματημένα αυτοκίνητα.
Προβλήματα και εισηγήσεις Κάθε μεσημέρι που σχολνούμε γίνεται κυκλοφοριακό χάος έξω από το σχολείο. Τα αυτοκίνητα των γονιών που έρχονται να παραλάβουν τα παιδιά τους είναι πάρα πολλά και γίνεται μεγάλη σύγχυση. Πολλά παιδιά κινδυνεύουν στην προσπάθειά τους να πάνε στα αυτοκίνητα των γονιών τους. Αν υπήρχε σχολικός τροχονόμος ίσως να μειωνόταν το πρόβλημα. Αν επίσης τα παιδιά έφευγαν από το σχολείο με σχολικό λεωφορείο δε θα έρχονταν τόσα πολλά αυτοκίνητα και σίγουρα δε θα είχαμε αυτό το πρόβλημα.
ΕΡΕΥΝΑ Μετά τις συζητήσεις μας με τον κ. Βάσο Προδρόμου αποφασίσαμε να κάνουμε την πιο κάτω έρευνα, μαζί με τις δασκάλες μας. Το θέμα μας ήταν «Πώς έρχονται τα παιδιά στο σχολείο» Δώσαμε ερωτηματολόγια στα 160 παιδιά των τάξεων Δ΄, Ε΄ και Στ΄ του σχολείου μας για να τα απαντήσουν οι γονείς τους. Μας επέστρεψαν τα 108 ερωτηματολόγια. Οι γονείς έπρεπε να απαντήσουν: Πώς έρχονται καθημερινά τα παιδιά τους στο σχολείο Γιατί δεν έρχονται με τα πόδια ή το ποδήλατο Αν θα άφηναν τα παιδιά τους να έρχονται στο σχολείο με ποδήλατο σε περίπτωση που υπήρχε ποδηλατόδρομος Αν θα άφηναν τα παιδιά τους να έρχονται στο σχολείο με σχολικό λεωφορείο σε περίπτωση που υπήρχε αυτή η δυνατότητα
Μόνο ελάχιστοι μαθητές, μόλις το 3%, έρχονται με τα πόδια. Όπως φάνηκε στις απαντήσεις της πρώτης μας ερώτησης η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών (97%) έρχονται στο σχολείο μας με το αυτοκίνητο. Μόνο ελάχιστοι μαθητές, μόλις το 3%, έρχονται με τα πόδια. Γιατί άραγε συμβαίνει αυτό; Ας βρούμε την εξήγηση στην επόμενη διαφάνεια.
Πολλοί γονείς (41%) συμφωνούν ότι είναι μεγάλο το βάρος της τσάντας των παιδιών. Αυτό είναι ένα γενικό πρόβλημα, όχι μόνο στο σχολείο μας. Το ιδιαίτερο όμως πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά του σχολείου μας είναι ότι ο δρόμος προς το σχολείο είναι πολύ επικίνδυνος, ανηφορικός και κουραστικός. Για αρκετά παιδιά (21%) είναι και μεγάλη η απόσταση που πρέπει να περπατήσουν για το σχολείο. Πολλοί γονείς επίσης (32%) φάνηκε ότι δεν αφήνουν τα παιδιά τους να έρθουν με τα πόδια, γιατί δεν υπάρχει σχολικός τροχονόμος.
Για τους ίδιους περίπου λόγους δεν έρχεται κανένα παιδί στο σχολείο μας με το ποδήλατο, όπως φαίνεται σ’ αυτή τη διαφάνεια. Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των γονιών (69%) συμφωνούν ότι ο δρόμος είναι πολύ επικίνδυνος. Το 53% θεωρούν σαν πρόβλημα ότι ο δρόμος είναι ανηφορικός και μεγαλύτερο ποσοστό γονιών, το 60%, το γεγονός ότι δεν υπάρχει ποδηλατόδρομος. Επίσης η απόσταση φαίνεται να είναι μεγάλη για το 1/4 των παιδιών.
Το 32% θα άφηναν το παιδί τους να έρχεται μερικές φορές. Σε σχετική ερώτηση, αν οι γονείς θα άφηναν τα παιδιά τους να έρχονται στο σχολείο με το ποδήλατο, αν υπήρχε ποδηλατόδρομος, φάνηκε ότι οι περισσότεροι γονείς είναι αρνητικοί. Το 39% των γονιών απάντησαν ότι δε θα άφηναν ποτέ το παιδί τους και το 18% είπαν ότι σπάνια θα το έκαναν. Πολύ μικρό ποσοστό, μόλις το 11%, θα άφηναν το παιδί τους να έρχεται καθημερινά στο σχολείο με το ποδήλατο. Το 32% θα άφηναν το παιδί τους να έρχεται μερικές φορές. 1 % 39% 18% 32% 11% Missing ποτέ σπάνια μερικές φορές καθημερινά Εάν υπήρχε ποδηλατόδρομος θα άφηνα το παιδί μου να έρχεται στο σχολείο με το ποδήλατο
Εδώ βλέπουμε, στην τελευταία μας ερώτηση, ότι το 80% των γονιών είναι θετικοί στην ιδέα του σχολικού λεωφορείου. 60% των γονιών απάντησαν ότι θα άφηναν καθημερινά το παιδί τους να έρχεται στο σχολείο με το λεωφορείο και 20% είπαν ότι θα το έκαναν μερικές φορές. Ένα ελάχιστο ποσοστό, 7%, δήλωσαν ότι σπάνια θα έστελλαν το παιδί τους με το σχολικό λεωφορείο και πολύ λίγοι γονείς, 13%, δε θα το έκαναν ποτέ. 13% 7% 20% 60% ποτέ σπάνια μερικές φορές καθημερινά Εάν υπήρχε σχολικό λεωφορείο θα άφηνα το παιδί μου να το χρησιμοποιεί
Συμπεράσματα Μήπως τελικά το σχολικό λεωφορείο θα εξυπηρετούσε τα παιδιά του σχολείου μας; Μήπως αυτό θα έλυνε και το μεγάλο κυκλοφοριακό και περιβαλλοντικό πρόβλημα, που δημιουργείται καθημερινά στο χώρο του σχολείου μας; Αξίζει, πιστεύουμε, να δοκιμάσουμε !
Πώς συνεχίσαμε; Την Παρασκευή, 19 Μαρτίου 2010, ήρθε στο σχολείο μας, μετά από δική μας πρόσκληση, ο Δήμαρχος Αγίου Αθανασίου, κ. Κυριάκος Χ΄΄Ττοφής. Του παρουσιάσαμε την έρευνα με τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματά μας και συζητήσαμε μαζί του. Στη συνέχεια του ζητήσουμε να φροντίσει ώστε να έχουμε γρήγορα το σχολικό μας λεωφορείο. Ο κ. Χ΄΄Ττοφής, αφού συμφώνησε μαζί μας και μας συγχάρηκε για την πρωτοβουλία μας, μας υποσχέθηκε ότι θα κάνει ό,τι μπορεί για να έχουμε σύντομα αυτό που ζητούμε. Την άλλη μέρα στείλαμε την έρευνά μας και στην Υπουργό Συγκοινωνιών και Έργων, κ. Ερατώ Μαρκουλή, μαζί με μια επιστολή με την οποία της ζητούμε να μας βοηθήσει κι αυτή.
να έχουμε σύντομα Ευχόμαστε, σχολικό λεωφορείο το δικό μας