ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων
Advertisements

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.
Παρουσίαση Περιστατικού
Η φωνολογική επίγνωση.
Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
Κειμενοκεντρικη προΣεγγιΣη
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΙΙ: ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Σεμινάριο Επιμόρφωσης ΚΕΑ Ομαδική εργασία εκπαιδευτικών ΚΕΑ
Τι είναι το άρθρο; Άρθρα: ο, η, το, οι, οι, τα, ένας,μια, ένα
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΛΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ»
Ανάλυση Λόγου (Discourse Analysis)
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Παραγωγή με αχώριστα μόρια 1η Ενότητα Θεωρία – Ασκήσεις
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Η Αιτιατική ως ετερόπτωτος προσδιορισμός
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ.
ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΛΗ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!
Έντυπη ειδησεογραφία.
Η ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΩΝ Το κειμενικό είδος της περιγραφής Σκεύη Στυλιανού – Χατζηαναστάση Σύμβουλος Ελληνικών
Δημιουργία: Όλγα Παΐζη, Φιλόλογος, Μed – users.sch.gr/olpaizi
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
ΟΙ ΟΝΟΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Δομιστική προσέγγιση (Ι)
ΕισαγωγικΑ στοιχεια : ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ
Έλενα Αναγνωστοπούλου
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Teaching, Managing and Enhancing Diversity
Η ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Η λέξη
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Έλενα Αναγνωστοπούλου
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Γλωσσική πολυμορφία και γλωσσική διδασκαλία στο Δημοτικό Σχολείο
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
ΑΝΑΦΟΡΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ “Επιστημονική εργασία” Εύρεση πηγών Άξονες δομής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση) Κανόνες γραφής επιστημονικού άρθρου (αναγνώριση)
Για τα Τμήματα Υποδοχής Από το υλικό Διδασκαλίας Ελληνικής σε Αλλόγλωσσους Δρ. Σεραφείμ Ευαγγελία.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Λεξικολογία Ενότητα 2: Η λέξη και τα χαρακτηριστικά της Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Η Δομή του Εκπαιδευτικού Υλικού Για τη διδασκαλία της Γλώσσας στην Γ΄ τάξη του Δημοτικού χρησιμοποιείται το παρακάτω υλικό: Βιβλίο του Μαθητή, 3 τεύχη.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
Παραδόσεις Μαθήματος (1) Νεκτάριος Στελλάκης
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Τι είναι η σχολική γραμματική;
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Σωφρόνης Χατζησαββίδης Αθανασία Χατζησαββίδου

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (Ι) Αποτελεί βιβλίο αναφοράς Βοήθημα που αποσκοπεί στην περιγραφή και στην καλύτερη χρήση της νέας ελληνικής γλώσσας Περιέχει στοιχεία για παιδαγωγική αξιοποίηση Τα βασικά της μέρη είναι τα εξής: Φωνητική-Φωνολογία Μορφολογία Σύνταξη Σημασιολογία-Λεξιλόγιο Πραγματολογία-Κειμενογλωσσολογία

ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ (ΙΙ) Η ορολογία που χρησιμοποιείται είναι κατά βάση η παραδοσιακή με ορισμένους- απαραίτητους- όρους από τη σύγχρονη Γλωσσολογία Δίνεται έμφαση στη γλωσσική ποικιλία

ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΙ (Ι) Καταργείται ο διαχωρισμός σε βιβλίο Γραμματικής και Συντακτικού Δίνεται έμφαση στη συγχρονική περιγραφή της Γραμματικής της νέας ελληνικής Περιγράφεται η Φωνολογία της νέας ελληνικής Ενσωματώνονται στοιχεία από την Πραγματολογία και την Κειμενογλωσσολογία της νέας ελληνικής

ΝΕΩΤΕΡΙΣΜΟΙ (ΙΙ) Δίνεται έμφαση στην περιγραφή και εξήγηση της γλωσσικής ποικιλίας - ιδιαίτερα της μορφολογικής- και στη σύνδεσή της με τις γλωσσικές χρήσεις και το ύφος Ο αριθμός των κλιτικών παραδειγμάτων των ουσιαστικών και των επιθέτων είναι διευρυμένος Υπάρχει στις περισσότερες ενότητες το τμήμα: «Παρατηρώ…και καταλαβαίνω» που αποσκοπεί στην κατανόηση των γραμματικών φαινομένων κάθε κεφαλαίου

ΦΩΝΗΤΙΚΗ-ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ (Ι) Βασικά σημεία Η φωνητική μελετά τους φθόγγους Οι φθόγγοι διακρίνονται: κατά τον τόπο (διχειλικά, οδοντικά κτλ.) κατά τον τρόπο άρθρωσης (κλειστά, τριβόμενα κτλ.) Η Φωνολογία μελετά τα φωνήματα της γλώσσας Στη νέα ελληνική εμφανίζονται ορισμένα πάθη φωνημάτων Στο αντίστοιχο κεφάλαιο περιλαμβάνεται και η γραφή

ΓΡΑΦΗ Kανόνας του τελικού ν (I) Διατηρείται πάντοτε στον γραπτό λόγο το τελικό ν στην αιτιατική ενικού του αρσενικού γένους του οριστικού και του αόριστου άρθρου (τον / στον, έναν) στην αιτιατική ενικού του αρσενικού γένους της προσωπικής αντωνυμίας (αυτόν, τον) στη λέξη σαν

ΓΡΑΦΗ Kανόνας του τελικού ν (II) Διατηρείται ως έχει ο κανόνας που αφορά τη χρησιμοποίηση του τελικού ν στον γραπτό λόγο, όταν η επόμενη λέξη αρχίζει από φωνήεν ή από κ, π, τ, γκ, μπ, ντ, τσ, τζ, ξ, ψ στις εξής περιπτώσεις: στην αιτιατική ενικού του θηλυκού γένους του οριστικού άρθρου [τη(ν), στη(ν)] στην αιτιατική ενικού του θηλυκού της προσωπικής αντωνυμίας [αυτή(ν), τη(ν)] στα αρνητικά επιρρήματα δε(ν) και μη(ν)

ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ (Ι) Εξετάζονται τα εξής μέρη του λόγου: άρθρα, ουσιαστικά, επίθετα, αριθμητικά, αντωνυμίες, ρήματα, επιρρήματα, προθέσεις, σύνδεσμοι, επιφωνήματα, μόρια Στα άρθρα παρουσιάζονται 22 κλιτικά παραδείγματα (αρσενικά 8, θηλυκά 6, ουδέτερα 8) Στα επίθετα παρουσιάζονται 11 κλιτικά παραδείγματα

ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ (ΙΙ) Παρουσιάζονται τα είδη αντωνυμιών και μετοχών Γίνεται αναφορά στο «ποιόν ενέργειας» Γίνεται αναφορά και στους τύπους της υποτακτικής των άλλων χρόνων εκτός του ενεστώτα και αόριστου Παρουσιάζεται αναλυτικά η πολυτυπία των κλίσεων

ΣΥΝΤΑΞΗ (Ι) Γίνεται διαπραγμάτευση των εξής θεμάτων: Κείμενο-περίοδος-πρόταση (ορισμός και είδη) Το ουσιαστικό και η ονοματική φράση (ορισμός-συνδυαστικότητα-λειτουργία) Το ρήμα και η ρηματική φράση (ορισμός-λειτουργία, το ρήμα και τα παρεπόμενά του, η ρηματική φράση και τα στοιχεία της) Τα επιρρηματικά (ορισμός- λειτουργία, μορφές, σημασίες) Παρατακτική σύνδεση προτάσεων Υποτακτική σύνδεση προτάσεων (ονοματικές, επιρρηματικές, αναφορικές)

ΣΥΝΤΑΞΗ (ΙI) Ειδικά θέματα: Αναφορά στις παραδειγματικές και συνταγματικές σχέσεις Αναφορά σε όλες τις περιπτώσεις συμφωνίας των όρων της πρότασης Αναφορά στη σειρά των όρων της πρότασης Αναφορά στις τροπικότητες (δεοντικές, επιστημικές)

ΣΥΝΤΑΞΗ (ΙIΙ) Ειδικά θέματα: Στα επιρρηματικά περιλαμβάνονται: τα επιρρήματα, οι επιρρηματικές φράσεις, οι προθέσεις και οι προθετικές φράσεις Αναφορικές προτάσεις περιοριστικές ή προσδιοριστικές, μη περιοριστικές ή προσθετικές ή πλεοναστικές, ελεύθερες

ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ-ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ (Ι) Ειδικά θέματα: Γίνεται διαπραγμάτευση των εξής θεμάτων: Η σημασία (περιγραφική-συναισθηματική-κοινωνική) Η λέξη (προβληματική του ορισμού) Η καταγωγή και ο σχηματισμός των λέξεων της νέας ελληνικής Οι σημασίες των λέξεων της νέας ελληνικής (μεταφορικές, ομώνυμες, παρώνυμες κτλ.)

ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ-ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ (ΙΙ) Ειδικά θέματα: Η παραγωγή λέξεων ονομάζεται και επιθηματοποίηση (παραγωγική κατάληξη=επίθημα) Η σύνθεση λέξεων με αχώριστα μόρια ονομάζεται και προθηματοποίηση (αχώριστο μόριο=πρόθημα) Πολυλεκτικά σύνθετα (πολυσύνθετες λέξεις, λεξικές φράσεις, παραθετικά σύνθετα)

ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΚΕΙΜΕΝΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ (Ι) Πραγματολογία Θεωρία των λεκτικών πράξεων (πράξη εκφώνησης, προσλεκτική πράξη, πράξη επιτέλεσης) Κατηγορίες λεκτικών πράξεων (δηλωτικές, κατευθυντικές, δεσμευτικές, εκφραστικές, διακηρυκτικές) Αρχή της συνεργασίας (αρχή με βάση την οποία εξελίσσεται ο διάλογος) Τέσσερα αξιώματα (ποιότητας, ποσότητας, συνάφειας, τρόπου)

ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΑ-ΚΕΙΜΕΝΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ (ΙΙ) Κειμενογλωσσολογία Η έννοια του κειμένου Κειμενικά είδη (περιγραφικά, αφηγηματικά, επιχειρηματολογικά) Προφορικός-γραπτός λόγος Η έννοια του ύφους (τυπικό, οικείο, ουδέτερο) Το ύφος της νέας ελληνικής Ύφος και σχήματα λόγου

ΕΠΙΜΕΤΡΟ Κατάλογος των συχνότερων ανώμαλων ρημάτων Ευρετήριο όρων και ονομάτων Βιβλιογραφία-Διαδικτυακές διευθύνσεις

Το βιβλίο της Γραμματικής Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α΄, Β΄, Γ΄ είναι διαθέσιμο στην ηλ. διεύθυνση: http://www.pi-schools.gr/books/gymnasio/