ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης1/75 Πρότυπα Μαθησιακών Τεχνολογιών learning technologies specifications and standards Χαράλαμπος Καραγιαννίδης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Windows Intune : Management through Cloud. Microsoft Commercial Cloud Services 9,000 business customers 40M paid Online seats More than 500 government.
Advertisements

ΙΔΡΥΜΑ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΡΤΕΜΗΣ ΣΑΪΤΑΚΗΣ 6η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2005 ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΞΕΝΟΥΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ.
What is the definition of differentiation?. Differentiation is an approach to teaching that attempts to ensure that all students learn well, despite their.
Cyprus School Net (ΔΙΑ.Σ.) The presentation • PART 1: GENERAL INFORMATION Inclusion of ICT / Project funding / Scope / Potential Users / Important Features.
Σχεδίαση Διδακτικών Συστημάτων
Ευρωπαϊκή Επιτροπή Αντιπροσωπεία στην Ελλάδα Innovation, regional disparities and competitiveness in the EU George Markopouliotis Thessaloniki, 16 May.
1 Please include the following information on this slide: Παρακαλώ, συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφoρίες στη διαφάνεια: Name Balafouti MariaWhich of.
(Business Process & Workflow Management Systems)
SCHOOL YEAR Ms Kefallinou. Language A: Language and Literature is directed towards developing and understanding the constructed nature of meanings.
IT2000 vs IT2012 By Fotis Lavdas & Menelaos Makrigiannis.
ΣYMBOΛIKOΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ. ΣYMBOΛIKOΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ - Παράδειγμα %polynomial (Expression, Variable) polynomial (X, X). polynomial (Term, X) :- number (Term).
” “Πρακτική Άσκηση και Αγορά Εργασίας σε ΤΠΕ” Λιοδάκης Γεώργιος, Καθηγητής Εφαρμογών Επιστημονικός Υπεύθ. Υποέργου Π.Α. Τμήματος Ηλεκτρονικής ΔΑΣΤΑ Τ.Ε.Ι.
Ancient Greek for Everyone: Unit 3: Greek Nouns supplement: Tips on Translating Greek into English GREK 1001 Fall 2013 M-Th 9:30-10:20 Coates 236 Wilfred.
Σχεδίαση Πληροφορίας (4) θεωρητικά μοντέλα. A Model of Information Design (Carliner, S. 2004) προερχόμενα από θεωρίες για τηλε-εκπαίδευση υλικό επίπεδο.
Business Process Management and Knowledge Toolkit
Hellenic Ministry for the Environment, Spatial Planning and Public Works Greek Experience on the Implementation of IPPC Directive Alexandros Karavanas.
ΑΘΗΝΑ 2 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2004 «ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» “Η πλατφόρμα συνεργατικής μάθησης Κώστας Δαβαράκης,
Serious Games Purposes
ICT – based regional development Michalis Vafopoulos University of the Aegean 24th EuroCHRIE Congress Program.
Ασκηση NextGen POS. Ι. Δεληγιάννης, Τμ. Πληροφορικής ΤΕΙ-Θ UNIFIED PROCESS - ΑΝΑΛΥΣΗ2.
Τι θα φέρει το Σύννεφο στη Διαχείριση Δεδομένων: Προκλήσεις και Ευκαιρίες Ελληνικό Συμπόσιο Διαχείρισης Δεδομένων 2010 Ευαγγελία Πιτουρά Τμήμα Πληροφορικής,
A model for Context-aware Databases. 19/04/20052 What is Context? Ο καθένας ορίζει το context διαφορετικά... “location, identities of nearby people and.
Ελληνικό γραφείο υποστήριξης: Entwined with the teaching of English.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Α.Ε. ENVIRONMENTAL DEVELOPMENT AGENCY OF WESTERN THESSALY S.A. Best practices of successful local-regional.
1/6/2012 FASTER LOGO FASTER ICT – Financial and Accounting Seminars Targeting European Regions You are expected to prepare a ppt presentation for each.
Visual Studio 2010 Load Testing Γιώργος Καρκαλής Testing Specialist 12/5/2011.
Ειδικά Θέματα Η/Υ IIΕργαστήριο 2 Χ. Καραγιαννίδης1/27 Λίστες, Πίνακες, Γραφικά και Εικόνες Εργαστήριο 2 Χαράλαμπος Καραγιαννίδης
Η Συμμετοχή των Μεταναστών στη Δημόσια Ζωή: Εμπειρίες από την Ελλάδα και την Ευρώπη Immigrant Participation in Public Life: European & Greek experiences.
Πανεπιστήμιο Κύπρου – Τμήμα Πληροφορικής EPL602 Foundations of Web Technologies jQuery Mobile News Site Presented by: Christodoulos Michael Dimitris Stokkos.
Ειδικά Θέματα Η/Υ IIΕργαστήριο 3 Χ. Καραγιαννίδης1/24 Δεσμοί, Πλαίσια, Χάρτες Γραφικών, Κινούμενες Εικόνες Εργαστήριο 3 Χαράλαμπος Καραγιαννίδης
1 Please include the following information on this slide: Παρακαλώ, συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφoρίες στη διαφάνεια: Name Giannakodimou Aliki Kourkouta.
Developing Human Values Through the Cross-curricular Approach.
 You need textbooks today. If they are in your locker – get them NOW!  Don’t ask once class has started…
6 Η ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ: ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ.
The development of the CoP procedure in the context of the WLTP Transposition Project WLTP CoP Telco, 12 March 2019.
Typology of activities and scenarios using SRS, PELE and
Common Core Standards:
Learning about professionalism – by students for students
Nurturing Student Voices
HD Fuel Economy Proposal to get global Harmonization
Policy update by EUROCITIES Florence
Caring for the Geriatric Oncology Patient: Essential Elements to Provide Safe and Effective Care 1.
Introduction to Unifrog:
Overall Session Type, # and Title (i. e
Cipher Feedback Mode Network Security.
Applications/Requirements for Public-key
Perkins V September 19, 2018 WTCS – Perkins V Planning Update
Baggy Bounds checking by Akritidis, Costa, Castro, and Hand
DRAFT ISO 10004:2018 Quality management — Customer satisfaction — Guidelines for monitoring and measuring ISO/TC176 TG 01.
Linguistic Annotation Framework
3rd Meeting of the Eurostat Task Force on Goods sent abroad for processing 6 June 2012 Introduction to the issue Eurostat C1 National accounts methodology,
STRATEGIC GOALS STRATEGIC INITIATIVES BENCHMARKS DATA STRANDS
Ellen Geer C Garrision Thursday 2-3:30
To Teach Curricular Subjects
Vision: Impact of Information on the Health Field in the Future
Assumption Parish Early Childhood
Chiltern Hills Academy
I have to take the MAP again?
Kanaka Creek School Teams Session January 30, 2018
April News from Mrs. Barham
Unit 5: Working with Parents and Others in Early Years
Database System Course Overview.
How instructional design resources can improve your academic life
SCOHTS Strategic Plan Goal 6: Governance Structure
Entry 27 – Starter Copy and simplify
Complements White Box Testing Finds a different class of errors
SOURCE: IEEE TITLE: Software Defined Radio and Cognitive radio
doc.: IEEE <doc#>
Place Title / Heading Here
Keep it Simple Make your poster clear and clean, avoid unnecessary clutter and “special effects” that do not add value. Keep the background simple and.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης1/75 Πρότυπα Μαθησιακών Τεχνολογιών learning technologies specifications and standards Χαράλαμπος Καραγιαννίδης

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης2/75 θέματα 1.εισαγωγή 2.web-based learning environments, LMS, LCMS 3.learning technologies specifications and standards 4.web usability, web accessibility 5.adaptive learning environments, mobile learning, ubiquitous computing and ambient intelligence 6.future…

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης3/75 η σημασία της προτυποποίησης η επαναχρησιμοποίηση (reusability) είναι απαραίτητη για την εξάπλωση της βιομηχανίας (της εκπαιδευτικής τεχνολογίας)  οικονομίες κλίμακας τι μπορούμε να επαναχρησιμοποιήσουμε?  εκπαιδευτικό υλικό (είτε ατομικά, είτε συνολικά), δραστηριότητες, κλπ  πληροφορίες για τους εκπαιδευόμενους  πληροφορίες για τους οργανισμούς  κλπ

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης4/75 παράδειγμα αναπτύσσουμε μαθησιακό περιεχόμενο για την ιστορία της τέχνης, π.χ. art.ppt το αποθηκεύουμε στο server του πανεπιστημίου, ώστε να είναι διαθέσιμο μέσω του eClass ένας συνάδελφος θέλει να αναπτύξει περιεχόμενο για την ιστορία της τέχνης, και αναζητά υπάρχον περιεχόμενο πώς θα βρει το περιεχόμενο που έχουμε ήδη αναπτύξει?

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης5/75 πιθανές λύσεις περίπτωση 1  ψάχνει (ο ίδιος, ή μια μηχανή αναζήτησης) όλα τα αρχεία του server, για να βρει ποια από αυτά αναφέρονται στην ιστορία της τέχνης  ??? περίπτωση 2  αντί να αποθηκεύσουμε το περιεχόμενο αυτό καθ’ αυτό (το αρχείο art.ppt), αποθηκεύουμε την περιγραφή του, με βάση μια κοινή γλώσσα που καταλαβαίνουμε όλοι  ???

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης6/75 ερώτηση πόσο κοστίζει η ανάπτυξη ποιοτικού μαθησιακού περιεχομένου???  έχετε σκεφτεί ποτέ πόσο κοστίζουν οι διαφάνειες που βλέπετε?

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης7/75 διεθνείς οργανισμοί προτυποποίησης ISO – International Standardisation Organisation IMS Instructional Management Systems Global Learning Consortium IEEE LTSC – Learning Technologies Standards Committee CEN/ISSS – European Committee for Standardisation, Information Society Standardisation System ADLnet – Advanced Distributed Learning AICC – Aviation Industry CBT (Computer-Based Training) Committee

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης8/75 roadmap to standardisation

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης9/75 IMS ιδρύθηκε το 1997 συμμετοχή  contributing member  developer network  Europe συνεργάζεται με όλους τους άλλους οργανισμούς

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης10/75 πρότυπα IMS (1/2) 1.Accessibility 2.Competency Definitions 3.Content Packaging 4.Digital Repositories 5.Enterprise 6.Enterprise Services 7.ePortfolio 8.General Web Services 9.Learner Information 10.Learning Design 11.Meta-data 12.Question and Test Interoperability 13.Resource List Interoperability 14.Shareable State Persistence 15.Simple Sequencing 16.Vocabulary Definition Exchange

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης11/75 πρότυπα IMS (2/2) Abstract Framework Specification Maintenance Implementation Handbooks Resource Description Framework Bindings (RDF) Toolkits Vocabularies XML Bindings XML Schemas WSDL Files

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης12/75 learning resource meta-data specification

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης13/75 introduction (1/3) designers and developers of online learning materials have an enormous variety of software tools at their disposal for creating learning resources these tools range from simple presentation software packages to more complex authoring environments they can be very useful in allowing developers the opportunity to create learning resources that might otherwise require extensive programming skills unfortunately, the wide variety of software tools available from a wide variety of vendors produce instructional materials that do not share a common mechanism for finding and using these resources

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης14/75 introduction (2/3) descriptive labels can be used to index learning resources to make them easier to find and use such labels are "data about data" and are referred to as "meta-data" an example of meta-data is the label on a can of soup, which describes the can's ingredients, weight, cost, and so forth another example is a card in a library's card catalog, which describes a book, its author, subject, location within the library, and so forth

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης15/75 introduction (3/3) a meta-data specification makes the process of finding and using a resource more efficient by providing a structure of defined elements that describe, or catalogue the learning resource, along with requirements about how the elements are to be used and represented

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης16/75 scope (1/2) the specification defines a set of meta-data elements that can be used to describe learning resources this includes the element names, definitions, data types, and field lengths it also defines a conceptual structure for the meta-data it includes conformance statements for how meta-data documents must be organized and how applications must behave in order to be considered conforming

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης17/75 scope (2/2) the specification is intended to support consistent definition of meta-data elements across multiple implementations, but does not (at the time of this writing) include information on how to represent meta-data in a machine-readable format, necessary for exchanging meta- data IMS developed a representation of the meta-data in XML (eXensible Markup Language)

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης18/75

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης19/75 elements 6.rights 7.relation 8.annotation 9.classification 1.general 2.lifecycle 3.meta-metadata 4.technical 5.educational

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης20/75

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης21/75 1. general 1.identifier 2.title 3.catalog entry 4.language 5.description 6.keyword 7.coverage 8.structure 9.aggregation level

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης22/75 2. lifecycle 1.version 2.status 3.contribute

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης23/75 3. meta-metadata 1.identifier 2.catalog entry 3.contribute 4.metadata scheme 5.language

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης24/75 4. technical 1.format 2.size 3.location 4.requirement 5.installation remarks 6.other platform requirements 7.duration

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης25/75 5. educational 1.interactivity type 2.learning resource type 3.interactivity level 4.semantic density 5.intended end user role 6.context 7.typical age range 8.difficulty 9.typical learning time 10.description 11.language

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης26/75 6. rights 1.cost 2.copyright and other restrictions 3.description

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης27/75 7. relation 1.kind 2.resource

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης28/75 8. annotation 1.person 2.date 3.description

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης29/75 9. classification 1.purpose 2.taxon path 3.description 4.keyword

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης30/75 εργαλεία ARIADNE ADL SCORM metadata generator Reggie ImseVimse LOM Editor EM 2 XML editors

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης31/75 παράδειγμα ( ImseVimse )

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης32/75 παράδειγμα (EM2)

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης33/75 the Dublin core meta-data initiative title creator subject description publisher contributor date type format identifier source language relation coverage rights

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης34/75 meta-data and e-learning

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης35/75 συμπεράσματα μπορούμε να περιγράψουμε με μεγάλη λεπτομέρεια το εκπαιδευτικό υλικό μερικά ανοικτά θέματα  pedagogically neutral – learning objects vs. content objects  κόστος περιγραφής – αυτοματοποίηση περιγραφής

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης36/75 learner information profile

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης37/75 overview LIP is based on a data model that describes those characteristics of a learner needed for the general purposes of  recording and managing learning-related history, goals, and accomplishments  engaging a learner in a learning experience  discovering learning opportunities for learners it supports the exchange of learner information among  learning management systems, human resource systems, student information systems, enterprise e-learning systems, knowledge management systems, resume repositories, and other systems used in the learning process

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης38/75 requirements (1/2) distributed information  a learner information system may in fact consist of multiple distributed systems that share learner information or that store learner information in a distributed fashion  this necessitates the inclusion of adequate indexing and time stamping of learner information data as it is packaged scalability  to support large-scale systems it is necessary to exchange and reassemble chunks of arbitrary granularity as well as bulk transfer  packaging of multiple LIPs will use the IMS Content Packaging specification

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης39/75 requirements (2/2) privacy and data protection  learner information systems must be able to implement privacy and data protection policies and insure the integrity of data flexibility and external references  learner information includes many constructs, such as learning objectives and learning history, which are in practice represented by different structures in different contexts  learner information data models must be flexible enough to accommodate this need

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης40/75 scenarios of use (1/2) individual perspective  the process that would be undertaken for an individual who is applying for a job and wishes to include their appropriate educational/work history in their application vendor perspective  the processes that may be supported by vendor products that wish to supply human resource management systems and student administration systems UK Higher Education (inter-organisational)  learner information that must be exchanged between organisations, i.e. via the Internet

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης41/75 scenarios of use (2/2) career management  a record of career achievements, and associated planning and monitoring of career goals and objectives training group management  the management of groups undergoing training, e.g. a group of employees who are undergoing induction training

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης42/75

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης43/75 elements 1.identification 2.goal 3.QCL – qualifications, certifications, licenses 4.activity 5.transcript 6.interest 7.competency 8.affiliation 9.accessibility 10.security key 11.relationship

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης44/75 1. identification 1.comment 2.content type 3.form name 4.name 5.address 6.contact info 7.demographics 8.agent 9.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης45/75 2. accessibility 1.comment 2.content type 3.language 4.preference 5.eligibility 6.disability 7.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης46/75 3. goal 1.type name 2.comment 3.content type 4.date 5.priority 6.status 7.description 8.goal 9.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης47/75 4. QCL 1.type name 2.comment 3.content type 4.title 5.organisation 6.registration no 7.level 8.date 9.description 10.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης48/75 5. activity 1.type name 2.comment 3.content type 4.date 5.status 6.units 7.learning activity ref 8.definition 9.product 10.testimonial 11.evaluation 12.description 13.activity 14.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης49/75 6. competency 1.comment 2.content type 3.ex ref record 4.description 5.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης50/75 7. interest 1.type name 2.comment 3.content type 4.product 5.description 6.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης51/75 8. affiliation 1.type name 2.comment 3.content type 4.classification 5.affiliation id 6.role 7.organization 8.date 9.status 10.description 11.affiliation 12.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης52/75 9. transcript 1.type name 2.comment 3.content type 4.ex ref record 5.description 6.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης53/ security key 1.type name 2.comment 3.content type 4.key fields 5.description 6.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης54/ relationship 1.type name 2.comment 3.content type 4.tuple 5.description 6.extension

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης55/75 συμπεράσματα μπορούμε να περιγράψουμε με λεπτομέρεια τα χαρακτηριστικά του εκπαιδευομένου  ή του χρήστη???  που είναι η "εκπαιδευτική" πληροφορία? αλλά  κόστος?  privacy and security?

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης56/75 accessibility – LIP

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης57/75 terminology (1/2) the term disability has been re-defined as a mismatch between the needs of the learner and the education offered it is therefore not a personal trait but an artifact of the relationship between the learner and the learning environment or education delivery accessibility, given this re-definition, is the ability of the learning environment to adjust to the needs of all learners accessibility is determined by the flexibility of the education environment (with respect to presentation, control methods, access modality, and learner supports) and the availability of adequate alternative-but-equivalent content and activities

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης58/75 terminology (2/2) the needs and preferences of a user may arise from the context or environment the user is in, the tools available (e.g. mobile devices, assistive technologies such as Braille devices, voice recognition systems, or alternative keyboards, etc), their background, or a disability in the traditional sense accessible systems adjust the user interface of the learning environment, locate needed resources and adjust the properties of the resources to match the needs and preferences of the user

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης59/75 scenarios of use discovery and retrieval of alternate training content customisation of information about a prescription extreme instructional environments

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης60/75 overview the specification does not describe disabilities, but rather preferences of the  display – how the user interface and content should be presented  control – alternative ways of controlling a device  selection of learning content – specification of auxiliary, alternative or equivalent content requirements

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης61/75 preferences disabilities  visual (e.g. blind, low- vision, color blindness)  hearing (e.g. deaf or hard-of-hearing)  physical  cognitive (e.g. learning disabilities) preferences  low bandwidth  older/slower hardware  lack of hardware (e.g. no speakers)  users of PDAs or other mobile devices  people in noisy environments  multi-tasking

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης62/75 display elements screen reader screen enhance text reading highlight braille tactile visual alert structural presentation future technology

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης63/75 control elements keyboard enhanced on-screen keyboard alternative keyboard mouse emulation alternative pointing voice recognition coded input prediction structural navigation future technology

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης64/75 content elements alternatives to visual alternatives to text alternatives to auditory learner scaffold personal style sheet extra time param

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης65/75 accessibility – accessForAll

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης66/75 introduction is intended to make it possible to identify resources that match a user's stated preferences or needs these preferences or needs would be declared using the IMS Learner Information Package Accessibility for LIP specification the needs and preferences addressed include the need or preference for alternative presentations of resources, alternative methods of controlling resources, alternative equivalents to the resources themselves and enhancements or supports required by the user the specification provides a common language for identifying and describing the primary or default resource and equivalent alternatives for that resource

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης67/75

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης68/75 elements 1.resource description 1.1primary 1.2equivalent

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης69/75 1.1primary hasVisual hasAuditory hasText hasTactile

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης70/75 1.2equivalent content alternativesToVisual alternativesToText alternativesToAuditory alternativesToTactile learnerScaffold

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης71/75 alternativeToVisual audioDescription colorAvoidance  avoidRed  avoidBlue ...  useMaximumContrastMonochrome

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης72/75 alternativesToText graphicAlternative signLanguage

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης73/75 alternativeToAuditory captionType reducedReadingLevel reducedSpeed signLanguage

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης74/75 άλλα πρότυπα IMS 1.Accessibility 2.Competency Definitions 3.Content Packaging 4.Digital Repositories 5.Enterprise 6.Enterprise Services 7.ePortfolio 8.General Web Services 9.Learner Information 10.Learning Design 11.Meta-data 12.Question and Test Interoperability 13.Resource List Interoperability 14.Shareable State Persistence 15.Simple Sequencing 16.Vocabulary Definition Exchange

ΠΑΚΕΔιάλεξη 3: Πρότυπα Χ. Καραγιαννίδης75/75 καλή συνέχεια για οτιδήποτε χρειαστεί