Μάθημα 9 Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος Chapter 8 System Testing And Deployment.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
Advertisements

«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΔΙΚΤΥΩΝ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ ΑΞΙΟΠΙΣΤΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΑ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ Ιωάννης Κόμνιος Μεταπτυχιακή Διατριβή Τμήμα.
Ερωτηματολόγιο Συλλογής Απαιτήσεων Εφαρμογών Υψηλών Επιδόσεων
Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Πέτσας Δημήτριος Παρουσίαση στο μάθημα: Ψηφιακές Βιβλιοθήκες
ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμος Μαθήματα.
Πιθανοκρατικοί Αλγόριθμοι
Τα στοιχειώδη περί γεωδαιτικών υπολογισμών
1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΜΑΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ευάγγελος Μαρίνης Επίτιμος Διευθυντής Μικροβιολογικού.
Μάθημα 3 Κύκλος Ανάπτυξης Συστημάτων Διαχείρισης Γνώσης.
Εξελικτική πορεία της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ)
Μετρήσεις Κεντρικής Τάσης
Προγραμματισμός Ι Πίνακες •Ο πίνακας είναι μία συλλογή μεταβλητών ίδιου τύπου, οι οποίες είναι αποθηκευμένες σε διαδοχικές θέσεις μνήμης. Χρησιμοποιείται.
Κεφάλαιο 6 Υλοποίηση Γλωσσών Προγραμματισμού
Ανάλυση του λευκού φωτός και χρώματα
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
-17 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Σεπτέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 a +20 Δείκτης 0 a -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
+21 Προσδοκίες οικονομικής ανάπτυξης στην Ευρώπη Δεκέμβριος 2013 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 να +20 Δείκτης 0 να -20 Δείκτης < -20 Σύνολο στην Ευρωπαϊκή Ένωση:
1. Πιστεύετε ότι υπάρχουν διακρίσεις σε σχέση με:.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Αναγνώριση Προτύπων.
Κεφάλαιο 2ο Πεπερασμένα αυτόματα.
Αξιολόγηση ΜοντελοποίησηΈργα ΜαθήματαΑξιολόγηση Αναστοχασμός.
1 AYTOΣ Ο ΠΛΑΝΗΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ ΤΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ….
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά 1 Συναρτησιακές Εξαρτήσεις.
ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΒΑΣΕΙ Δ.Λ.Π. (ΕΝΑΡΞΗΣ)
Εξάσκηση στην προπαίδεια
1 Θεματική Ενότητα Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα.
ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΕΝΝΟΙΩΝ 1. 2 Χρήστης Στόχος Ταμίας διενέργεια πώλησης διενέργεια ενοικίασης εισαγωγή ταμείου εξαγωγή ταμείου * 1 Μοντέλο Πεδίου Προβλήματος.
Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης ∆ιαχείριση έργων επίβλεψης µε σύγχρονα µέσα και επικοινωνία C2G, B2G, G2G Γενική Δ/νση Εσωτερικής Λειτουργίας.
Η επιρροή του χώρου εργασίας των σχολικών τάξεων στη μάθηση
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
1/5/ ΧΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΛΙΑΚΗΣ ΑΝΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ 1/5/ (πηγή: HELIOAKMI).
ΕΠΛ223 Θεωρία και Πρακτική Μεταγλωττιστών Εαρινό Εξάμηνο 2002 Κ. Μουρλάς, Λέκτορας Σημείωση: Οι διαφάνειες αυτές βασίζονται κατά το μεγαλύτερο μέρος τους.
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Βάσεις Δεδομένων II Διαχείριση Δοσοληψιών Πάνος Βασιλειάδης Σεπτέμβρης 2002
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Προγραμματισμός ΙΙ Διάλεξη #6: Απλές Δομές Ελέγχου Δρ. Νικ. Λιόλιος.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Ηλεκτρονική Ενότητα 5: DC λειτουργία – Πόλωση του διπολικού τρανζίστορ
1 Α. Βαφειάδης Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Προηγμένες Αρχιτεκτονικές Υπολογιστών Κεφαλαίο Τρίτο Συστήματα.
ΕΡΕΥΝΑ ΕΚΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ KAVALAEXPO 2014
Δομές Δεδομένων 1 Στοίβα. Δομές Δεδομένων 2 Στοίβα (stack)  Δομή τύπου LIFO: Last In - First Out (τελευταία εισαγωγή – πρώτη εξαγωγή)  Περιορισμένος.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Σχεδιασμός Λογισμικού u Ανάπτυξη λύσης που ικανοποιεί τις απαιτήσεις λογισμικού.
Dr. Holbert Νικ. Α. Τσολίγκας Χρήστος Μανασής
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Αλγεβρική Εξειδίκευση u Καθορισμός τύπων αφαίρεσης σε όρους σχέσεων μεταξύ τύπων λειτουργιών.
Μοντέλα Συστημάτων Παρουσιάσεις των συστημάτων των οποίων οι απαιτήσεις αναλύονται.
Προγραμματισμός ΙΙ Διάλεξη #5: Εντολές Ανάθεσης Εντολές Συνθήκης Δρ. Νικ. Λιόλιος.
1 Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής Πανεπιστήμιο Πατρών ΟΝΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΙΙ (C++) Κληρονομικότητα.
Σέρρες,Ιούνιος 2009 Τίτλος: Αυτόματος έλεγχος στο Scilab: Ανάπτυξη πακέτου για εύρωστο έλεγχο. Ονοματεπώνυμο Σπουδάστριας: Ευαγγελία Δάπκα Επιβλέπων Καθηγητής.
Ανάπτυξη Πρωτοτύπου Λογισμικού
Παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου (ΠΚΚ) σε ηλικιωμένους και υπέργηρους με ισχαιμικό αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο (ι-ΑΕΕ). Η θέση του σακχαρώδη διαβήτη.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
1 Νέα Θεωρία Μεγέθυνσης Ενδογενής μεγέθυνση. 2 Συνάρτηση παραγωγής προϊόντος Υ t = Y(K, L, A) Y t = [(1-α k )·K t ] α · [(1-α L )·A t ·L t ] 1-α 0
Ο ρόλος της τρισδιάστατης Ψηφιακής Μοντελοποίησης στη διδασκαλία του Προγραμματισμού: υλοποιώντας ένα μοντέλο του DNA – μια διαθεματική προσέγγιση Β. Ρεπαντής.
ΜΑΘΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΓΓΙΣΗ ΑΙΜΑΤΟΣ - ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ
Δέσποινα Μαγγίνα M1175 Κωνσταντίνος Γαργάνης Μ1172 Δήμητρα Μαρία Χαρακλιά Μ1206 Ιωάννης Παπαδάκης Μ1171 Αλέξανδρος Νικολόπουλος Μ1182 Δημήτριος Μπαϊρακτάρης.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών – Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών 1 Κεφάλαιο 3 Η Σημασιολογία των Γλωσσών Προγραμματισμού Προπτυχιακό.
Δομές Δεδομένων - Ισοζυγισμένα Δυαδικά Δένδρα (balanced binary trees)
1 Μελέτη κανόνων συμμετοχής σε ομότιμα δίκτυα επικοινωνίας μέσω προσομοίωσης Φοιτητής : Χρήστος Ι. Καρατζάς Επιβλέποντες Καθηγητές : Γ. Πολύζος – Κ. Κουρκουμπέτης.
+19 Δεκέμβριος 2014 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20 Δείκτης < -20 Συνολικά της ΕΕ: +5 Δείκτης > +20 Δείκτης 0 έως +20 Δείκτης 0 έως -20.
ΤΑ ΔΟΝΤΙΑ ΜΑΣ.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα 9 Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος Chapter 8 System Testing And Deployment

Έλεγχος Συστήματος Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-3 Έλεγχος Συστήματος  Επαλήθευση (verification) ≡ Η σωστή (ορθή) ανάπτυξη του συστήματος  Building the system right. (O'Keefe, 1987)  Έλεγχος Αξιοπιστίας – Εγκυροποίηση (validation) ≡ Η ανάπτυξη του σωστού (κατάλληλου) συστήματος  Building the right system. (O'Keefe, 1987)

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-4 Επαλήθευση (verification)  Έλεγχος της συμβατότητας του συστή- ματος με τις αρχικές προδιαγραφές  Επιβεβαίωση της συνέπειας και πληρό- τητας της κωδικοποίησης της γνώσης που περιέχεται στο σύστημα γνώσης  Έλεγχος λαθών που οφείλονται στους κατασκευαστές του συστήματος.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-5 Επαλήθευση (verification)  Δεν ελέγχεται η ίδια η γνώση που εκμαιεύτηκε αλλά ο τρόπος με τον οποίο υλοποιήθηκε.  Ο έλεγχος πραγματοποιείται από το μηχανικό της γνώσης με τη βοήθεια εργαλείων (π.χ. Check, Teiresias)

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-6 Πιθανά Συντακτικά και Σημασιολογικά Λάθη σε Συστήματα Κανόνων  Πλεονάζοντες (redundant) κανόνες  Αντικρουόμενοι (conflicting) κανόνες  Υπονοούμενοι (subsumed) κανόνες  Κυκλικοί (circular) κανόνες  Μη αναγκαίες (unnecessary) συνθήκες  Αδιέξοδοι (dead-end) κανόνες  Απόντες (missing) κανόνες  Μη προσβάσιμοι (unreachable) κανόνες

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-7 Πλεονάζοντες κανόνες  Συντακτικός πλεονασμός: Ίδιες συνθήκες και συμπέρασμα.  Μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα όταν συνοδεύονται από συντελεστές βεβαιότητας, γιατί αυξάνουν τεχνητά τη βεβαιότητα του συμπεράσματος.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-8 Συντακτικός πλεονασμός rule1: ifhumidity is high and temperature is hot thenthere will be thunderstorms rule2: iftemperature is hot and humidity is high thenthere will be thunderstorms

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος Συντελεστές Βεβαιότητας  IF A THEN B (CF=0,9)  Αν σίγουρα ισχύει το Α, τότε το Β ισχύει με βεβαιότητα 0,9 (90%)  Αν το Α ισχύει με βεβαιότητα μικρότερη (π.χ. 0,8 ή 80%), τότε το Β ισχύει με μικρότερη βεβαιότητα (0,8*0,9=0,72 ή 72%)  Αν υπάρχει ο ίδιος κανόνας 2 η φορά, ακόμα και με το ίδιο CF, τότε οι βεβαιότητες των 2 κανόνων συνδυάζονται με βάση τον τύπο:  CF = CF 1 + CF 2 – CF 1 *CF 2  Π.χ. CF = 0,9 + 0,9 – 0,9*0,9 = 0.99 ή 99% 9-9

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-10 Πλεονάζοντες κανόνες  Σημασιολογικός πλεονασμός: Συνθήκες ή/και συμπεράσματα μπορεί να είναι διαφορετικά στη σύνταξη αλλά ίδια στη σημασία.  Είναι πιο σπάνιο φαινόμενο  Αντιμετωπίζεται δυσκολότερα λόγω αδυναμίας αυτόματου ελέγχου από το σύστημα της ομοιότητας των εννοιών  Οφείλεται στη μη σωστή δόμηση του συστήματος εννοιών (πλαίσια-οντολογίες)

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-11 Σημασιολογικός πλεονασμός rule3: ifhumidity is high and temperature is hot thenthere will be thunderstorms rule4: iftemperature is hot and humidity is high thenthere will be electrical storms Αν: thunderstorms  electrical storms Τότε οι παραπάνω κανόνες είναι ίδιοι

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-12 Αντικρουόμενοι κανόνες  Ίδιες συνθήκες, διαφορετικά συμπεράσματα rule5: ifhumidity is high and temperature is hot thenthere will be thunderstorms rule6: iftemperature is hot and humidity is high thenthere will be sunshine Αν: thunderstorms  sunshine   Τότε οι παραπάνω κανόνες είναι αντικρουόμενοι

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-13 Υπονοούμενοι κανόνες  Αν ένας κανόνας έχει περισσότερους περιορισμούς στη συνθήκη του από έναν άλλο, ενώ και οι δύο έχουν το ίδιο συμπέρασμα.  Μόνο ένας κανόνας είναι απαραίτητος.  Αν υπάρχουν συντελεστές βεβαιότητας, τότε μπορεί οι υπονοούμενοι κανόνες να χρησιμεύουν στην αύξηση της βεβαιότητας του συμπεράσματος.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-14 Υπονοούμενοι κανόνες rule7: iftemperature is hot and humidity is high and pressure is low thenthere will be thunderstorms rule8: iftemperature is hot and humidity is high thenthere will be thunderstorms Είτε ο rule7 είναι πολύ εξειδικευμένος ενώ δε χρειάζεται ή ο rule8 είναι πολύ γενικός.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-15 Υπονοούμενοι κανόνες rule7: if... thenthunderstorms CF=0.5 rule8: if... thenthunderstorms CF=0.7  Αν ισχύει μόνο temperature hot και humidity high η βεβαιότητα καταιγίδας είναι 0,7 (λόγω rule8).  Αν επιπλέον ισχύει ότι pressure low, τότε η βεβαιότητα αυξάνει σε 0,85 (λόγω rule8 και rule7).

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-16 Κυκλικοί κανόνες  Δημιουργούν προβλήματα τερματισμού (αέναος βρόχος - infinite loop)  Εμφανίζονται με 2 μορφές:  Συντακτικά κυκλικοί κανόνες: Η συνθήκη κάποιου κανόνα αποτελεί συμπέρασμα κάποιου άλλου και αντίστροφα.  Κυκλικά δεδομένα: Η συνθήκη και το συμπέ- ρασμα κάποιου κανόνα αναφέρονται σε δεδο- μένα που συνδέονται μεταξύ τους κυκλικά

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-17 Συντακτικά κυκλικοί κανόνες rule9: if X,Y are brothers thenX,Y have the same parents rule10: if X,Y have the same parents thenX,Y are brothers  Δημιουργείται πρόβλημα μόνο στα συστήματα παραγωγής που δεν ελέγχουν αν κάποιο συμπέρα- σμα έχει εισαχθεί ξανά.  Π.χ. στο CLIPS δεν υπάρχει πρόβλημα.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-18 Κυκλικά δεδομένα rule11: if X is an important city and X is directly connected via a road with Y thenY is an important city  Δημιουργείται πρόβλημα τερματισμού μόνο αν τα δεδομένα έχουν κυκλική αλληλεξάρτηση. A B Γ Δ

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-19 Μη αναγκαίες συνθήκες  Δύο κανόνες με ίδια συμπεράσματα αλλά περίπου ίδιες συνθήκες  Οι 2 κανόνες πρέπει να συμπτυχθούν σε 1  Πολλές φορές τέτοιες καταστάσεις προκαλούνται όχι λόγω άχρηστων συνθηκών αλλά λόγω:  Ελλιπών συνθηκών  Λάθος κωδικοποίηση της γνώσης  Λάθος στην εκμαιευμένη γνώση

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-20 Μη αναγκαίες συνθήκες rule12: ifX is patient and X has pink spots and X has fever thenX has measles rule13: ifX is patient and X has pink spots and X does not have fever thenX has measles Η συνθήκη has- fever φαίνεται μη αναγκαία για να έχει κάποιος ιλαρά.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-21 Μη αναγκαίες συνθήκες  Οι 2 κανόνες πρέπει να συμπτυχθούν σε 1 rule14: ifX is patient and X has pink spots thenX has measles

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-22 Μη αναγκαίες συνθήκες rule12: ifX is patient and X has pink spots and X has fever thenX has measles rule13: ifX is patient and X has pink spots and X does not have fever thenX has measles … ή μπορεί να λείπει κάποια συνθήκη από εδώ … ή από εδώ…

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-23 Αδιέξοδοι κανόνες  Κανόνες με συμπεράσματα τα οποία:  Δεν ανήκουν στα τελικά συμπεράσματα του συστήματος.  Δεν εμφανίζονται στις συνθήκες άλλων κανόνων. rule15: ifthe gas gauge says empty thenthe gas tank is empty

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-24 Αδιέξοδοι κανόνες  Ο rule15 είναι αδιέξοδος κανόνας, αν το συμπέρασμα gas tank is empty:  Δεν ανήκει στους τελικούς στόχους του συστήματος.  Δεν εμφανίζεται στη συνθήκη κάποιου άλλου κανόνα.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-25 Αδιέξοδοι κανόνες  Προβλήματα που προκαλούν οι αδιέξοδοι κανόνες:  Άχρηστα συμπεράσματα (πρόβλημα απόδοσης του συστήματος)  Ένδειξη για κανόνες που λείπουν (πρόβλημα ορθότητας-πληρότητας του συστήματος)

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-26 Απόντες κανόνες  Η απουσία κανόνων μπορεί να γίνει αντιληπτή από:  Παρουσία γεγονότων που δεν εμφα- νίζονται στη συνθήκη κανενός κανόνα  Παρουσία τελικών συμπερασμάτων που δεν εμφανίζονται στο συμπέρασμα κανενός κανόνα.  Ύπαρξη αδιέξοδων κανόνων.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-27 Μη προσβάσιμοι κανόνες  Κανόνες που δεν ενεργοποιούνται ποτέ γιατί οι συνθήκες στις οποίες στηρίζονται δεν αποτελούν το συμπέρασμα κανενός κανόνα, ούτε ανήκουν στα αρχικά δεδομένα.  Είναι ακριβώς το αντίθετο των αδιέξοδων κανόνων.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος Τελικά Συμπεράσματα Απόντες, αδιέξοδοι και μη-προσβάσιμοι κανόνες Αδιέξοδος κανόνας Απόντας Κανόνας Μη- προσβά- σιμος κανόνας 9-28 Αρχικά Δεδομένα

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-29 Έλεγχος Αξιοπιστίας (validation)  Διαπίστωση της ορθότητας του τελικού συστήματος σε σχέση με τις ανάγκες και απαιτήσεις του τελικού χρήστη.  Επιβεβαίωση της ορθότητας των αποτελεσμάτων του συστήματος, όπως και αν αυτή ορίζεται.  Επιβεβαίωση ότι το σύστημα ανταπο- κρίνεται στις απαιτήσεις των χρηστών

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-30 Έλεγχος Αξιοπιστίας (validation)  Τελικός ποιοτικός έλεγχος στην ανάπτυξη συστημάτων γνώσης.  Πραγματοποιείται με συνεργασία:  του μηχανικού γνώσης,  των ειδικών του τομέα γνώσης που βοήθησαν στην εκμαίευση, καθώς και  των τελικών χρηστών του συστήματος.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-31 Έλεγχος Αξιοπιστίας (validation)  Ελέγχεται η ορθότητα και γενικότητα της ίδιας της γνώσης που εκμαιεύτηκε και περιέχεται στο σύστημα γνώσης  Υποτίθεται ότι δεν υπάρχουν προβλήματα υλοποίησης, αφού έχει προηγηθεί η επαλήθευση.  Ελέγχεται αν το σύστημα επιλύει τα προβλήματα με ορθό και επακριβή τρόπο.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-32 Μεθοδολογίες Ελέγχου Αξιοπιστίας  Άτυπος έλεγχος  Δοκιμασία σε υποδειγματικές περιπτώσεις (test cases)  Δοκιμασία σε πραγματικές συνθήκες  Έλεγχος αξιοπιστίας των υποσυστημάτων  Ανάλυση ευαισθησίας

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-33 Άτυπος έλεγχος  Συναντήσεις μηχανικού γνώσης με ειδικούς κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του συστήματος για τον έλεγχο της εγκυρότητας κάποιων αποτελεσμάτων  Αν και τέτοιου είδους έλεγχοι είναι χρήσιμοι κατά την διάρκεια ανάπτυξης ενός συστήματος, εντούτοις δεν μπορούν να θεωρηθούν ως πλήρεις και τυπικές διαδικασίες ελέγχου αξιοπιστίας.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-34 Δοκιμασία σε υποδειγματικές περιπτώσεις (test cases)  Οι λύσεις που δίνει το σύστημα γνώσης συγκρίνονται με λύσεις που δόθηκαν από διάφορους ειδικούς του τομέα στις ίδιες περιπτώσεις.  Οι ειδικοί συμφωνούν ή διαφωνούν (ίσως διαβαθμισμένα) με τις υποδείξεις του συστήματος γνώσης  Δοκιμασία Turing: Οι λύσεις ειδικών και συστήματος παρουσιάζονται με την ίδια μορφή σε άλλους ειδικούς, οι οποίοι τις αξιολογούν αντικειμενικά.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-35 Δοκιμασία σε υποδειγματικές περιπτώσεις (test cases)  Οι υποδειγματικές περιπτώσεις πρέπει να είναι διαφορετικές από αυτές που χρησιμοποιήθηκαν στις προηγούμενες φάσεις ανάπτυξης του συστήματος.  Εξασφαλίζεται η ευρωστία (robustness) σε μη-προσδοκώμενα δεδομένα.  Όταν αυξάνεται η πολυπλοκότητα του συστήματος, ο αριθμός των δοκιμασιών που θα έπρεπε να πραγματοποιηθούν αυξάνεται εκθετικά.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-36 Δοκιμασία σε πραγματικές συνθήκες  Λειτουργία του συστήματος γνώσης από κάποιους τελικούς χρήστες ώστε να αξιολογήσουν τη λειτουργικότητα, την ορθότητα, και την πληρότητά του, στα πλαίσια του πραγματικού περιβάλλοντος λειτουργίας του.  Όχι κατ' ανάγκη στην τελική του μορφή

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-37 Δοκιμασία σε πραγματικές συνθήκες  Όσο και αν αξιολογηθεί κάποιο σύστημα κατά τη φάση της ανάπτυξής του, πάντα η λειτουργία σε πραγματικές συνθήκες αποκαλύπτει αναπάντεχα λάθη ή/και ανεπιθύμητες παρενέργειες.  Κίνδυνος απώλειας εμπιστοσύνης από τους τελικούς χρήστες  Πρέπει να γίνεται κοντά στο τελικό στάδιο ανάπτυξης

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-38 Έλεγχος αξιοπιστίας των υποσυστημάτων  Το σύστημα γνώσης χωρίζεται σε ανεξάρτητα υποσυστήματα τα οποία ελέγχονται ξεχωριστά  Ευκολότερη η επίλυση προβλημάτων σε μικρότερα συστήματα  Η αξιοπιστία του καθενός υποσυστήματος ξεχωριστά δεν εγγυάται πάντα την αξιοπιστία του συνολικού συστήματος

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-39 Ανάλυση ευαισθησίας  Δοκιμασία με σύνολο παραμέτρων που διαφέρουν λίγο σε μία από τις παραμέτρους κάθε φορά  Ιδιαίτερα χρήσιμος έλεγχος σε συστήματα με αβεβαιότητα.

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-40 Κριτήρια Αξιοπιστίας  Σύγκριση με γνωστά αποτελέσματα  Σύγκριση με την απόδοση ειδικών  Μεγαλύτερη ανεκτικότητα σε λάθη, αφού και ο ειδικός μπορεί να κάνει λάθη  Σύγκριση με αποτελέσματα που προβλέπονται θεωρητικά  Συνήθως γίνεται όταν το σύστημα γνώσης μοντελοποιεί κάποια φυσική διαδικασία  Όταν δεν υπάρχει ακριβές θεωρητικό μοντέλο, γιατί το φυσικό σύστημα είναι πολύπλοκο, τότε δεν είναι δυνατή αυτή η σύγκριση

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-41 Μέτρηση Αξιοπιστίας  Ακρίβεια (accuracy): Ποσοστό των αποδεκτών απαντήσεων του συστήματος  Αποδεκτές απαντήσεις είναι αυτές που συμπίπτουν σε αυτές ενός ειδικού  Επάρκεια (adequacy): Ποσοστό κάλυψης (coverage) του πεδίου γνώσης του προβλήματος  Π.χ. ένα σύστημα κατηγοριοποίησης αναγνωρίζει σωστά το 83% των ειδών  Θα μπορούσε το ποσοστό να περιέχει και βά- ρη, δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση στα σημα- ντικότερα στοιχεία του πεδίου της γνώσης

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-42 Λάθη στην Αναπαράσταση της Γνώσης  Λάθη απόφασης: Συμβαίνουν όταν το σύστημα καταλήγει σε λάθος αποτέλεσμα  Επηρεάζουν την ακρίβεια του συστήματος  Διαπιστώνονται εύκολα, αλλά εντοπίζονται και διορθώνονται δύσκολα

Μάθημα 9: Έλεγχος και Εγκατάσταση Συστήματος 9-43 Λάθη στην Αναπαράσταση της Γνώσης  Λάθη παράλειψης: Συμβαίνουν όταν το σύστημα δεν μπορεί να καταλήξει σε αποτέλεσμα  Η απαραίτητη γνώση για να λυθεί κάποιο πρόβλημα παραλήφθηκε  Επηρεάζουν την επάρκεια του συστήματος  Διαπιστώνονται δύσκολα γιατί η δοκιμαστική περίπτωση (test case) που θα αποκαλύψει την έλλειψη δεν είναι προφανής στο μηχανικό γνώσης