ΓυναΙκεΣ στην τουρκοκρατια ( )

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η καθημερινή ζωή στην ύπαιθρο στα χρόνια των Ισαύρων και των Μακεδόνων
Advertisements

Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των αθηναίων
Γιώργος Κάκαρης Γ
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Ο Μυστικός Κήπος F. H. Burnett Μάριος Σταύρου Α2.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
Αρσενόπουλος Γεώργιος Γ 1’ Αυτοβιογραφια.  Σε όλες τις εποχές, ο κανόνας ήταν η πατριαρχική κοινωνία. Ο άνδρας είναι ο αρχηγός της κοινωνίας. Οι γυναίκες.
Στέλλα Βιολάντη Γρηγόριος Ξενόπουλος.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
ΘΕΜΑ Γυναίκες βασανισμένες από την ζωή
Οι διαφορές ανάμεσα στον άντρα και στη γυναίκα
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
12. Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
ΜΑΘΗΤΕΣ : ΣΙΩΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Κατάγομαι από ένα ορεινό χωριό του Ζαγορίου. Έζησα στον τόπο καταγωγής μου μέχρι την ηλικία των 9 ετών και, στη συνέχεια, εγκαταστάθηκα με την οικογένειά.
Η ΚΑΤΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΥ
ΣΑΒΒΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ Αγωνίστρια της επανάστασης του εικοσιένα. Κόρη του Υδραίου πλοίαρχου Σταυριανού Πινότζη και της Παρασκευής, κόρης.
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
ΚΑΣΣΑΒΕΤΗ ΜΑΡΙΑ ΖΑΒΙΤΣΑΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ Με τον όρο αυτοβιογραφία χαρακτηρίζουμε συνήθως ένα συνεχές αφηγηματικό κείμενο, στο οποίο ένας άνθρωπος γράφει ο ίδιος την ιστορία της ζωής.
Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
Ελισάβετ Μαρτινέγκου Μουτζάν (ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ)
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
U.N.I.C.E.F. Οι συμμαθητές.
Από την Παρασκευή Σιδερά
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΜΠΡΙΝΙΑ ΕΛΕΝΑ ΠΑΝΑΓΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΟΡΣΑΛΙΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΠΕΖΑΝΗ ΑΦΗ Α3 ΤΜΗΜΑ:
 ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ  Οικονομικός Λόγος  Φιλοσοφικός Λόγος  Λόγος των ενδιάμεσων.
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΟΥΣ ΡΩΜΑΙΟΥΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥΣ.
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου. Στα τελευταία μαθήματα της Έ τάξης γνωρίσαμε ποια ήταν τα προβλήματα που συγκλόνιζαν τη Βυζαντινή αυτοκρατορία.
Οι Έλληνες των παροικιών και των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
Λεωνίδας Κραλίδης 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Θεσσαλονίκης ΣΤ
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
Η κορη στο Βυζαντιο «Γυναικός κολακεία ψιθύρισμα όφεως»
Κωνσταντίνος Δραβίλας Β’1
ΠΡΟΣΩΠΟ ΙΔΙΟΤΗΤΑ Αθηνά θεά, κόρη του Δία Πηνελόπη Γυναίκα Οδυσσέα
OI ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Από την Παρασκευή Σιδερά
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΛΥΜΠΕΡΑΚΗ.
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
ΜΑΘΗΜΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ: ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Σχολική γιορτή 25ης Μαρτίου | Δ.Σ. Λίμνης | ΣΤ’ Τάξη | 2016 – 2017
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΜΑ: «Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα, τη ρωμαϊκη κοινωνια, το βυζαντιο και τη νεοτερη εποχη.» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: Αγγελική Κανελλοπούλου ΣΧΟΛΙΚΟ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου εν.2 κεφ. 1 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Η εκπαίδευση στο Βυζάντιο Κεφ. 12 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓυναΙκεΣ στην τουρκοκρατια (1453 - 1821)

ΓυναΙκεΣ στην τουρκοκρατια (1453 - 1821) Την εποχή που η Ευρώπη γνώριζε την Αναγέννησή της, θεμέλιο ενός νέου κόσμου, οι Έλληνες και οι Ελληνίδες μαζί με όλους τους λαούς της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας περνούσαν κάτω από την τουρκική κυριαρχία. Στη χειρότερη θέση από όλους τους υπόδουλους, ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη, βρισκόταν οι γυναικείο φύλο, καθώς θεωρούνταν «φυσικό» οι άρρενες αφέντες να απολαμβάνουν τις γυναίκες της υπόδουλης φυλής. Έτσι, από τους πρώτους κιόλας χρόνους της οθωμανικής κατάκτησης και παρά την εγγύηση του Μωάμεθ του Β΄ ότι θα ζούσαν με ειρήνη και ασφάλεια, σημειώθηκε ένα κύμα απαγωγών ωραίων Ελληνίδων που κίνησαν την προσοχή διαφόρων ισχυρών Τούρκων.

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ (1453 - 1821)

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ (1453 - 1821)

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ Η γυναίκα είχε ελάχιστα δικαιώματα και κυρίως καθήκοντα/υποχρεώσεις : Ως σύζυγος και ως μητέρα μένει στο σπίτι. Λέγεται πως, αν το σπίτι είχε παράθυρα προς τον δρόμο, τα παντζούρια ήταν πάντοτε κλειστά. Οι γυναίκες των λαϊκών τάξεων πήγαιναν στα αμπέλια και στα χωράφια . Ξημερώματα κινούσαν για τη δουλειά και νύχτα γύριζαν σπίτι. Αν κάποια γυναίκα τολμούσε να ντυθεί, να βαφεί και να κυκλοφορήσει έξω -σε κάποια γιορτή ή πανηγύρι- αντιμετώπιζε την κατακραυγή των τοπικών ιεραρχών και της κοινωνίας. Στους ναούς υπήρχε ο γυναικωνίτης κατ’ αντιγραφή των συναγωγών. Στην αυτοκρατορία επικρατούσε η κλειστή (σπιτική) οικονομία, γι’ αυτό το δημοτικό τραγούδι έλεγε για τη γυναίκα: «Να ξέρει ρόκα κι αργαλειό, να ξέρει να υφαίνει , να ξέρει και το κέντημα, να ξέρει να κεντάει».

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ Τα κορίτσια ασχολούνταν με το κέντημα και το ράψιμο υπό την καθοδήγηση των μητέρων τους και βρίσκονταν κάτω από την απόλυτη εξάρτηση των γονιών τους. Εκείνοι έβρισκαν το γαμπρό για τις κόρες τους και τις πάντρευαν σε μικρή ηλικία. Επειδή οι γαμπροί ζητούσαν μεγάλη προίκα, πολλά πτωχά κορίτσια έμεναν ανύπαντρα. Στις αγροτικές περιοχές της Στερεάς, της Ηπείρου και της Θεσσαλίας ο ξυλοδαρμός των γυναικών από τους άντρες τους ήταν σύνηθες φαινόμενο, ενώ σε ορισμένες περιοχές έφτασε να θεωρείται και δείγμα αγάπης. Ωστόσο, είχαν δικαιώματα ιδιοκτησίας ταυτόσημα με των αντρών. Οι πωλήσεις της γης γίνονταν σε μεγάλο ποσοστό από γυναίκες χωρίς την σκιά των αντρών.

ΜΟΡΦΩΣΗ Οι γονείς, λόγω χαμηλού βιοτικού επιπέδου, δεν πρόσφεραν κάποια ιδιαίτερη μόρφωση στα παιδιά τους και κυρίως στις γυναίκες. Μοναδική εξαίρεση οι οικογένειες που είχαν εξουσία και κάποια οικονομική άνεση (παράδειγμα η μητέρα του Αλέξανδρου Μαυροκορδάτου, Ρωξάνη). Κάποιες μορφωμένες γυναίκες-κυρίως φαναριώτικης καταγωγής-δώριζαν χρήματα σε μορφωτικά ιδρύματα.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Η επαγγελματική δραστηριότητα των γυναικών, σε γενικές γραμμές, περιοριζόταν σε ενασχολήσεις που θεωρούνταν γυναικείες, όπως είναι η υφαντική, τα εργόχειρα και γενικά τα χειροτεχνήματα για την ενίσχυση της οικογένειας. Αργαλειός υφαντικής

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ Όμως υπήρχαν περιπτώσεις που οι γυναίκες εργάζονταν το ίδιο σκληρά με τους άνδρες και μάλιστα σε ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες (γεωργικές –κτηνοτροφικές εργασίες).

ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ Κατά την επαναστατική κυρίως περίοδο, η πίστη της γυναίκας στη θρησκεία, η αγάπη στην πατρίδα και η γενναιοψυχία της την καθιστούν πολύτιμο συνεργάτη και συμπαραστάτη του άνδρα. Τον παρακολουθούσε στις μάχες, του έφερνε τρόφιμα, νερό, πολεμοφόδια. Συμμεριζόταν τις κακουχίες και τους κινδύνους του πολέμου. Πολεμούσε στο πλευρό του και με την παρουσία της εμψύχωνε τους πολεμιστές. Αρκετές τέτοιες γυναίκες ξεχώρισαν στην τουρκοκρατία (Σούλι, Μεσολόγγι, Μάνη, νησιά).

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ Μαντώ Μαυρογένους Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα Δόμνα Βισβίζη

Αναφορά στην Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου Αναφορά στην Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου Η Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου ήταν η πρώτη Ελληνίδα πεζογράφος, άγνωστη στο ευρύ κοινό. Γεννήθηκε στη Ζάκυνθο το 1801 και πέθανε σε ηλικία 31 μόλις ετών, το 1832, λίγες εβδομάδες μετά τη γέννηση του γιου της. Οι γονείς της, Φραγκίσκος Μουτζάν και Αγγελική Σιγούρου, ανήκαν στις παλαιότερες αριστοκρατικές οικογένειες της Ζακύνθου. Η Ελισάβετ από μικρή είχε ιδιαίτερη έφεση στα γράμματα και είναι αξιοθαύμαστη για το γεγονός ότι, ενώ ζούσε σε μια εποχή όπου η εκπαίδευση των κοριτσιών (ακόμα και των αριστοκρατικών οικογενειών) ήταν από περιορισμένη έως ανύπαρκτη με μοναδική τους επιλογή τον εγκλεισμό στο σπίτι και μετέπειτα, τον γάμο, η Ελισάβετ κατάφερε με τη βοήθεια περιορισμένων μαθημάτων από οικοδιδασκάλους, να μορφωθεί σχεδόν μόνη της. Έμαθε με προσωπική μελέτη την αρχαία ελληνική, την ιταλική και την γαλλική γλώσσα. Καθώς ήταν κλεισμένη συνεχώς στο σπίτι, άρχισε να επιδίδεται στη συγγραφή ποιημάτων και θεατρικών έργων και στη μετάφραση κειμένων από τα αρχαία ελληνικά.

Αναφορά στην Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου Αναφορά στην Ελισάβετ Μουτζάν - Μαρτινέγκου  Όταν εξέφρασε στον πατέρα και στο θείο της την επιθυμία να μην παντρευτεί, αλλά να μείνει σε μοναστήρι και να ασχοληθεί με τη μελέτη, εκείνοι αρνήθηκαν, με αποτέλεσμα η Ελισάβετ να προσπαθήσει να αποδράσει από το σπίτι της ανεπιτυχώς, για να γλιτώσει από τη μοίρα της, το γάμο και τον εγκλεισμό στο σπίτι, "ή γάμος ή θάνατος"... Τελικά, παντρεύτηκε το Νικόλαο Μαρτινέγκο και μετά τη γέννηση του γιου της, απεβίωσε.  Ο γιος της εξέδωσε την Αυτοβιογραφία της μητέρας του, έχοντας κάνει ορισμένες περικοπές στη γραφή της Ελισάβετ για το πόσο βασανιστική ήταν η ζωή που ζούσε...

ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΑΒΒΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΥΚΑΣ ΗΛΙΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΓΑΙΔΑΣ ΝΙΚΟΣ ΡΟΔΙΤΗΣ ΑΡΗΣ ΚΩΣΤΗΣ