Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (BULLYING)
Advertisements

Κατερίνα-Ηλέκτρα Κ. Δήμητρα Γ. Χριστίνα Γk.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Μαρία Κουφέλου Μαρία Παυλή Θάλεια Τσουκαρέλλη Όλγα Δουγραματζή
6η ΜαρΤΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
Από τους μαθητές της Α’ Τάξης Γυμνασίου Ψαρών Ψαρά
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΤΡΙΤΗ 6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012.
7ο Δημοτικό Σχολείο Τρίπολης
Εργασία της μαθήτριας Γ’ τάξης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
RESPECT DIVERSITY ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ ΝΩΝΤΑΣ ΖΑΦΕΙΡΟΠΟΥΛΟΣ
«Λέμε ΟΧΙ στο σχολικό εκφοβισμό»
Οι πεντε ΜΕΛΙΝΑ ΙΕΡΟΔΙΑΚΟΝΟΥ ΘΑΛΕΙΑ ΚΩΤΟΥΛΑ ΕΛΕΝΑ ΚΟΒΑΝΗ
Σχολικός Εκφοβισμός Τι ακριβώς είναι ; Πώς αντιμετωπίζεται από το θύμα ; Πώς αντιμετωπίζεται από τον παρατηρητή ;
BULLYIN G. “Το bullying αναφέρεται στην ειδική χρήση βίας που είναι σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη και συμβαίνει από ένα παιδί ή ομάδα παιδιών προς ένα.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΌΧΙ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!!.
Σέβομαι τη Διαφορετικότητα….. Λέμε όχι στον σχολικό εκφοβισμό
Βασιλική Παλαπέρη Μαριέττα Ματζαβέλα
ΚΙΜΟΝΑΣ ΜΟΝΤΕΣΑΝΤΟΣ ΚΕΠΠΑΣ ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΦΙΛΙΑΡΗΣ
 Συμβαίνουν μεταξύ παιδιών της σχολικής ηλικίας:10-15  Σωματική επίθεση (σπρωξίματα, κλωτσιές, μπουνιές, χαστούκια κλπ.)  Συναισθηματική επίθεση.
ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΕΛΙΚΗΣ ΤΜΗΜΑ – Α1
ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ Βαλεντίνα Μιχαήλ Στ’1.
Σχολικός Εκφοβισμός/Bullying
Ηλεκτρονικός εκφοβισμός
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΠΡΟΛΗΨΗ & ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:
ΣΤΕΛΛΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ ΣΤ ΄1. Θ ύμα Θ ύτης Θ εατής.
Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλ. bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,
6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο Μίλα, μη φοβάσαι! Το υλικό είναι από την ιστοσελίδα
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ Σχολικός εκφοβισμός.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ
Σωτηρία Ηλιοπούλου Βίκυ Μάρκου
ΜΑΡΙΝΑ ΑΘΗΝΑΙΟΥ ΚΑΙ ΔΑΝΑΗ ΚΟΤΣΑΡΗ ΤΑΞΗ: ΣΤ’1
Τί είναι ο σχολικός εκφοβισμός;
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ – ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ(bullying)
Σχολικός Εκφοβισμός.
Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός
Η παρενόχληση στο διαδίκτυο είναι ένα φαινόμενο με αυξανόμενες διαστάσεις που προκύπτει όταν παιδιά ή έφηβοι παρενοχλούνται μεταξύ τους στο κυβερνοχώρο.
Θέμα project : Cyberbullying
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων Πολιτισμού και Αθλητισμού Σταθείτε στο ύψος σας παρά … αδιάφορα στον κυβερνοεκφοβισμό Το φαινόμενο Cyberbullying.
Αν σε ενοχλήσουν ή σε χτυπήσουν μίλα, μη φοβάσαι!.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
Θοδωρής Λάζαρης, Πρόδρομος Σχιστοχείλης, Λευτέρης Πάνου.
Το νταηλίκι είναι μια μορφή κακοποίησης, πιο συγκεκριμένα εκφοβισμού ή εξαναγκασμού. Αυτή συνεπάγεται περιοδικά επαναλαμβανόμενες πράξεις, που σκοπό έχουν.
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ!!! ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
Ο Χ Ι στον Μουσαβερές ΚώσταςΤσαρούχας Γιάννης. Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός ή αλλιώς bullying είναι το φαινόμενο όπου μαθητές ασκούν βία και προκαλούν.
Bullying.
Σχολικός Εκφοβισμός.
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Ας διαγράψουμε (delete) τον φόβο για το διαδίκτυο
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ-PROJECT
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ
6 Μαρτιου: Πανελληνια μερα κατα του Σχολικου ΕκφοβιΣμου
Project Β΄ Γενικού Λυκείου Νιγρίτας Θέμα: Ηλεκτρονική Παρενόχληση
Καθηγήτρια: Κα Μ.Ζάχου Μαθητής: Νίκος Γονιδάκης
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ PROJECT
Εκφοβισμός είναι δυνατό να συμβεί μέσω του Διαδικτύου και περιλαμβάνει εσκεμμένη, επαναλαμβανόμενη και εχθρική συμπεριφορά απέναντι σε άτομο ή ομάδα ατόμων.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ Εκφοβισμός στο Σχολείο: Περιγραφή του Φαινομένου & Παρουσίαση Ερευνητικών Δεδομένων από Ευρώπη & Ελλάδα Α. Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας ΑΤΕΙΘ

Εκφοβισμός στο Σχολείο (bullying) «Λέμε ότι ένας μαθητής ή μια μαθήτρια είναι θύμα εκφοβισμού όταν ένας άλλος μαθητής ή μια άλλη μαθήτρια ή και μια ομάδα μαθητών ή μαθητριών – Λένε άσχημα και δυσάρεστα πράγματα γι’ αυτόν/αυτήν ή τον/την κοροϊδεύουν ή τον/την αποκαλούν με άσχημα ονόματα που τον/την πονάνε Τον/Την αγνοούν εντελώς ή τον/την αποκλείουν επίτηδες από την παρέα τους ή από διάφορες δραστηριότητες Τον/Την χτυπούν, κλωτσούν, σκουντούν και σπρώχνουν ή τον/την απειλούν Λένε ψέματα ή διαδίδουν φήμες εναντίον του/της ή στέλνουν κακόβουλα σημειώματα και προσπαθούν να κάνουν και τους άλλους να τον/την αντιπαθήσουν ή να τον/την πονέσουν Και διάφορα άλλα σαν και αυτά» (Olweus, 1996).

Τα Κριτήρια του Εκφοβισμού Η συμπεριφορά είναι σκόπιμη. Η συμπεριφορά είναι επαναλαμβανόμενη Υπάρχει μια ανισορροπία δύναμης μεταξύ θύματος και δράστη

Μορφές του Εκφοβισμού Σωματικός (physical) Κλωτσιές, σπρωξίματα, μπουνιές, χτυπήματα, χρήση «όπλων», αρπαγή της περιουσίας του άλλου, τράβηγμα μαλλιών, καταστροφή της περιουσίας του άλλου κλπ. Λεκτικός (γνωστικός) (verbal/cognitive) Πειράγματα, απειλές, προσβολές, εξευτελισμοί, χειρονομίες, απειλητικές ματιές κλπ. Έμμεσος [Κοινωνικός/Ψυχολογικός] (Indirect [social/psychological]) Διάδοση φημών, άσεμνα τηλεφωνήματα, αποστολή ανώνυμων επιστολών, αποκλεισμός από παρέες κλπ.

Τεχνολογικός Εκφοβισμός (cyberbullying) Καινούριο φαινόμενο Αφορά μορφές εκφοβισμού που χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές συσκευές: Εκφοβισμός μέσω γραπτών μηνυμάτων Εκφοβισμός μέσω φωτογραφιών και βιντεοκλίπ (μέσω της κάμερας του κινητού τηλεφώνου) Εκφοβισμός μέσω τηλεφώνου Εκφοβισμός μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) Εκφοβισμός σε chat-rooms Εκφοβισμός μέσω ιστοσελίδων Πιο διαδεδομένος εκτός σχολείου

Το Φαινόμενο Διεθνώς [Morita et al., 2001] ΘΥΜΑ Σ Κ Α 10 11 12 13 14 Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ 12,2 11,8 12,7 18,7 13,1 12,1 10,5 7,6 ΟΛΛΑΝΔΙΑ 13,9 14,8 14,7 16,6 14,2 10,3 - ΝΟΡΒΗΓΙΑ 10,0 9,1 11,1 12,4 11,0 9,5 7,1 ΙΑΠΩΝΙΑ 9,6 9,0 9,9 13,4 8,2 6,5

Ελλάδα Μελέτη της σχολικής βίας την τελευταία δεκαετία Πρώτη έρευνα: Ανδρέου, 1990 Αύξηση του αριθμού των ερευνών τα τελευταία χρόνια: Καλλιώτης, 2000. Pateraki & Houndoumadi, 2001. Boulton, Καρέλλου, Λανίτη, Μανούσου & Λεμονή, 2001. Andreou, 2000, 2001, 2004. Andreou & Metallidou, 2004. Andreou, Vlachou & Didaskalou, 2005. Smith, Nika & Papasideri, 2004. Sapouna, 2008 Έρευνα σε Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, τοπικού χαρακτήρα Το φαινόμενο της σχολικής βίας απασχολεί ιδιαίτερα τη διεθνή βιβλιογραφία, καθώς τα τελευταία χρόνια φαίνεται να πληθαίνουν τα περιστατικά χρήσης βίας στο χώρο του σχολείου με θύματα τόσο παιδιά όσο και ενήλικες. Στην Ελλάδα, το φαινόμενο της βίας στο σχολικό χώρο άρχισε να ερευνάται την τελευταία δεκαετία περίπου (π.χ. Μανουδάκη, 2000. Μπεζέ, 1998. Παπαστυλιανού, 2000). Παρατηρείται αύξηση στον αριθμό των ερευνών στον ελλαδικό χώρο που αφορούν συγκεκριμένα στον εκφοβισμό στο σχολείο. Η πρώτη έρευνα στην Ελλάδα χρονολογείται από το 1990, όταν μελετήθηκε η επιθετική συμπεριφορά παιδιών σχολικής ηλικίας και συνδέθηκε με την έδρα ελέγχου (Andreou, 1990 στο Andreou, 2000). Οι πιο πρόσφατες έρευνες του φαινομένου στην Ελλάδα αφορούν και πάλι μαθητές(-τριες) της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και επικεντρώνονται στη μελέτη της σύνδεσης του εκφοβισμού με ψυχολογικές εννοιολογικές κατασκευές όπως η αυτοεκτίμηση, ο τόπος ελέγχου, η αυτο-αποτελεσματικότητα, καθώς και με στρατηγικές αντιμετώπισης των παιδιών σε καταστάσεις σύγκρουσης και με τις στάσεις των γονιών απέναντι στη χρήση σωματικής τιμωρίας (Andreou, 2000, 2001, 2004. Andreou & Metallidou, 2004. Andreou, Vlachou & Didaskalou, 2005. Smith, Nika & Papasideri, 2004). Όπως διαπιστώνεται από τη σύντομη ανασκόπηση της ελληνικής βιβλιογραφίας σχετικά με το θέμα του σχολικού εκφοβισμού, οι έρευνες περιορίζονται αποκλειστικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και έχουν δείγματα από συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας (κυρίως Αττική ή Θεσσαλία). Κρίθηκε, λοιπόν, αναγκαίο, πριν προχωρήσουμε στη διατύπωση συγκεκριμένων προτάσεων & στην ανάπτυξη προγραμμάτων για την αντιμετώπιση του φαινομένου στην Ελλάδα, να γίνει μία πανελλαδική έρευνα με αντιπροσωπευτικό δείγμα από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Πρόγραμμα ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ Τίτλος: Ταυτότητες Φύλου, Εθνικές Ταυτότητες & Σχολική Βία: Διερευνώντας τη Βία & τη Θυματοποίηση στο Σχολικό Πλαίσιο Επιστ. Υπεύθυνη: κ. Β. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, Καθηγήτρια Τμ. Ψυχολογίας ΑΠΘ σε συνεργασία με το Τμ. Βρεφονηπιοκομίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης (υπεύθυνη: Αναστασία Ψάλτη, Επίκ. Καθηγήτρια Ψυχολογίας) Η έρευνα αυτή πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια του ερευνητικού προγράμματος ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ με τίτλο «Ταυτότητες Φύλου, Εθνικές Ταυτότητες και Σχολική Βία: Διερευνώντας τη Βία και τη Θυματοποίηση στο Σχολικό Πλαίσιο» και υλοποιήθηκε από την ερευνητική ομάδα του Τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ σε συνεργασία με το Τμήμα Βρεφονηπιοκομίας του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης. Στις εισηγήσεις που ακολουθούν θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης ερευνητικής προσπάθειας.

Στόχοι του προγράμματος Γενικός στόχος: Η σύνδεση των ταυτοτήτων φύλου & των εθνικών ταυτοτήτων με το φαινόμενο της σχολικής βίας & του εκφοβισμού (bullying) σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (Παιδικός Σταθμός – Λύκειο) σε όλη τη χώρα Ο γενικός στόχος του προγράμματος είναι η σύνδεση των ταυτοτήτων φύλου και των εθνικών ταυτοτήτων με το φαινόμενο της σχολικής βίας και του εκφοβισμού (bullying) σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (Παιδικός Σταθμός ως Λύκειο) σε όλη τη χώρα.

Στόχοι του προγράμματος Επιμέρους Στόχοι: Μελέτη της κατανόησης του φαινομένου από μαθητές/τριες & εκπαιδευτικούς Καταγραφή της συχνότητας του φαινομένου στο χώρο του ελληνικού σχολείου Μελέτη των παραγόντων που κάνουν μαθητές/τριες πιο ευάλωτους/ες & πιο ανθεκτικούς/ές σε φαινόμενα εκφοβισμού Συλλογή ποσοτικών & ποιοτικών δεδομένων Οι επιμέρους στόχοι περιλαμβάνουν τη μελέτη της κατανόησης του φαινομένου από τους μαθητές(-τριες) και εκπαιδευτικούς, η καταγραφή της συχνότητας του φαινομένου στο χώρο του ελληνικού σχολείου, καθώς και η μελέτη των παραγόντων που κάνουν τους μαθητές(-τριες) πιο ευάλωτους(-ες) και πιο ανθεκτικούς(-ές) σε φαινόμενα εκφοβισμού. Για την επίτευξη των στόχων της έρευνας συλλέχθηκαν και ποσοτικά και ποιοτικά δεδομένα, τα οποία θα παρουσιαστούν στις εισηγήσεις που ακολουθούν.

Μέθοδος Συμμετέχοντες: Εργαλείο: Ερωτηματολόγιο 3769 μαθητές/τριες Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης 135 μαθητές/τριες Προσχολικής Εκπαίδευσης Περίπου 200 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εργαλείο: Ερωτηματολόγιο Βασισμένο στα ερωτηματολόγια: The Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire – Senior (1996) και Pro-Victim Scale (PVS) των Rigby & Slee (1991) 39 ερωτήσεις, 4 θεματικές ενότητες: Ι. Προσωπικές πληροφορίες, ΙΙ. Η ζωή στο σχολείο. ΙΙΙ. Δυσάρεστα περιστατικά που έχουν συμβεί στο σχολείο, IV. Στάσεις Η πρώτη θεματική ενότητα έχει τίτλο «Ι. Προσωπικές Πληροφορίες» και αποτελείται από 11 ερωτήσεις. Μέσα από αυτές τις ερωτήσεις συλλέγονται από τους ερωτώμενους/ες στοιχεία για το φύλο, την ηλικία, την τάξη, το κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο της οικογένειας, τη χώρα προέλευσης, τη γνώση της ελληνικής γλώσσας και την επίδοσή τους στο σχολείο. Η δεύτερη θεματική ενότητα με τίτλο «ΙΙ. Η ζωή στο σχολείο» περιλαμβάνει 3 ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν στη στάση των μαθητών(-τριών) απέναντι στο σχολείο, στις κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσουν μέσα σ’ αυτό και στον προσδιορισμό του φαινομένου του εκφοβισμού μέσα στο σχολικό πλαίσιο. Η τρίτη θεματική ενότητα «ΙΙΙ. Δυσάρεστα περιστατικά που έχουν συμβεί στο σχολείο» αποτελείται από 22 ερωτήσεις, μέσα από τις οποίες συλλέγονται πληροφορίες για το φαινόμενο του εκφοβισμού όπως αυτό λαμβάνει χώρα στο σχολείο. Συγκεκριμένα, γίνεται προσδιορισμός: (α) δράστη – θύματος – θεατή, (β) των τύπων του εκφοβισμού, (γ) των χώρων όπου συμβαίνει μέσα στο σχολείο, (δ) της δομής της ομάδας των δραστών, (ε) της διάρκειας των περιστατικών, (στ) των αιτίων του φαινομένου, (στ) των στρατηγικών αντιμετώπισης που υιοθετούν δράστες και θύματα, καθώς και των αντιδράσεων απέναντι στο φαινόμενο και (ζ) των παρεμβάσεων που γίνονται στο χώρο του σχολείου. Η τελευταία ενότητα «IV. Στάσεις» περιλαμβάνει 3 ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν στις στάσεις που διαμορφώνουν οι ερωτώμενοι(-ες) απέναντι στο φαινόμενο του εκφοβισμού στο σχολείο. Τα ερωτηματολόγια διανεμήθηκαν στις τάξεις των σχολείων και στους μαθητές(-τριες) από μέλη της ερευνητικής ομάδας. Η συλλογή των ερωτηματολογίων διήρκεσε από το Μάρτιο μέχρι το Μάιο του 2005.