ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΑΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΥΠΕΥΘ. ΕΚΠΑΙΔ.: ΚΤΕΝΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ Σ Χ Ο Λ Ι Κ Ο Σ Ε Κ Φ Ο Β Ι Σ Μ ΟΣ ΤΜΗΜΑ: Α 1 ΣΧ. ΕΤΟΣ: 2013-14 ΜΑΘΗΤΕΣ: ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΤΡΑΤΗΣ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
Ενδοσχολική ΒΙΑ
Σ Χ Ο Λ Ι Κ Ο Σ Ε Κ Φ Ο Β Ι Σ Μ Ο Σ Ο σχολικός εκφοβισμός είναι η επιθετική εκείνη συμπεριφορά που είναι εσκεμμένη, απρόκλητη και επαναλαμβανόμενη, αποτελεί κατάχρηση εξουσίας και εμπεριέχει ανισότητα στη δύναμη, αντικειμενική (π.χ. σωματική) ή αντιληπτή (π.χ. προσωπικότητας). Εν ολίγοις, κατευθύνεται προς εκείνα τα θύματα που εκλαμβάνονται από τους θύτες ως αδύναμα, είτε σωματικά είτε ψυχολογικά.
Ε Ι Δ Η Β Ι Α Σ : Λεκτική Σωματική Ψυχολογική Σεξουαλική Ηλεκτρονική
Λ Ε Κ Τ Ι Κ Η Η λεκτική βία είναι το φίμωμα της αντίθετης γνώμης και συχνά το φίμωμα του ατόμου ανεξαρτήτως γνώμης. Όχι μόνο δεν υπάρχει ή δεν προωθείται ο διάλογος, αλλά επιπλέον προσβάλλεται το πρόσωπο που μιλά ό,τι κι αν λέει. Στόχος η μείωση της αξιοπρέπειας του άλλου με τρόπους και λεκτικά κόλπα, που προκαλούν το άτομο.
Σ Ω Μ Α Τ Ι Κ Η Η σωματική βία είναι η πρόκληση σωματικής βλάβης που ασκείται κυρίως από μεγαλύτερα παιδιά σε μικρότερα.
Ψ Υ Χ Ο Λ Ο Γ Ι Κ Η Ψυχολογική πίεση, συνειδητή και μη. Ως ψυχολογική βία μπορεί να θεωρηθεί η πίεση ενός ατόμου να κάνει κάτι που δεν θέλει, χωρίς αυτό να έχει ερωτηθεί. Η αμφισβήτηση των γνώσεων και των πεποιθήσεων ενός ατόμου λόγω του σωματότυπού του και η πίεση που ασκείται σ΄ αυτόν να αρνηθεί τις ιδέες και τα «πιστεύω» του.
Σ Ε Ξ Ο Υ Α Λ Ι Κ Η Σεξουαλική βία ορίζεται η εκδήλωση οποιασδήποτε μορφής ανεπιθύμητης λεκτικής, μη λεκτικής ή σωματικής συμπεριφοράς σεξουαλικού χαρακτήρα, με σκοπό ή αποτέλεσμα την προσβολή της αξιοπρέπειας ενός προσώπου ιδίως με τη δημιουργία εκφοβιστικού, εχθρικού, εξευτελιστικού, ταπεινωτικού ή επιθετικού περιβάλλοντος.
Η Λ Ε Κ Τ Ρ Ο Ν Ι Κ Η του ανθρώπου. Πρόκειται για Φαινόμενο της τεχνολογικής προόδου του ανθρώπου. Πρόκειται για ανεξέλεγκτη βία σε λεκτική (γραπτή) ή εικονική (με βίντεο) μορφή, που αποβλέπει στην υποτίμηση ή απαξίωση, προσβολή ή γελοιοποίηση ενός ατόμου στο διαδίκτυο.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΘΥΜΑΤΟΣ Τα τυπικά θύματα είναι περισσότερο αγχώδη και ανασφαλή από το μέσο όρο των μαθητών. Επίσης είναι επιφυλακτικά συνήθως, ευαίσθητα και ήσυχα. Όταν δέχονται επίθεση από άλλους μαθητές, αντιδρούν συχνά με κλάμα (τουλάχιστον σε μικρότερες τάξεις) και με απόσυρση. Τα θύματα παρουσιάζουν επίσης χαμηλή αυτοεκτίμηση και έχουν αρνητική άποψη για τον εαυτό τους. Συχνά θεωρούν τον εαυτό τους αποτυχημένο και αισθάνονται ανόητοι και άχαροι, ενώ είναι ντροπαλοί. Κατά κανόνα, στο σχολείο τα θύματα είναι απομονωμένα, εγκαταλειμμένα και δεν έχουν ούτε έναν καλό φίλο στην τάξη τους.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΘΥΤΗ Χαρακτηριστικό γνώρισμα των θυτών είναι η επιθετικότητα προς τους συνομηλίκους τους. Όμως οι νταήδες πολλές φορές είναι επιθετικοί και προς τους ενηλίκους, εκπαιδευτικούς και γονείς. Συχνά είναι παρορμητικοί και έχουν ανάγκη να κυριαρχούν επί των άλλων. Δεν έχουν μεγαλύτερη ενσυναίσθηση προς τα θύματα του εκφοβισμού. Οι νταήδες έχουν μια σχετικά θετική άποψη για τον εαυτό τους. Τα αγόρια νταήδες έχουν συνήθως μεγαλύτερη σωματική διάπλαση από τους υπόλοιπους συνομηλίκους τους και ειδικότερα από τα θύματα. Οι μαθητές που εκδηλώνουν την επιθετική αυτή συμπεριφορά έχουν ελλειπή καλλιέργεια, βίαιες συμπεριφορές που καλλιεργούνται στο οικογενειακό περιβάλλον, ανωριμότητα και ανεπαρκή ή προβληματική κοινωνικοποίηση.
Αιτίες βίας
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ: Αυταρχικοί γονείς Χρήση βίας ως μέθοδος επίλυσης προβλημάτων Συναισθηματική παραμέληση, έλλειψη τρυφερότητας τα πρώτα χρόνια της ζωής Έλλειψη ορίων που εκλαμβάνεται ως αδιαφορία από τα παιδιά Συχνά ξεσπάσματα θυμού και σωματικές τιμωρίες Βίαιη συμπεριφορά των γονιών προς τα παιδιά
ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: Ανταγωνιστικότητα, έλλειψη συνεργασίας στη μάθηση Έλλειψη ενθάρρυνσης μαθητικών πρωτοβουλιών Αδιαφορία ή ανοχή στη βίαιη συμπεριφορά Μειωμένο ενδιαφέρον για τη συναισθηματική ζωή των παιδιών Έλλειψη συνεργασίας με τους γονείς, μη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή Έλλειψη κώδικα συμπεριφοράς Έλλειψη προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αγωγής
Συνέπειες (σωματικές) εκφοβισμού Συνέπειες (σωματικές) εκφοβισμού Γρατζουνιές, μώλωπες, στραμπουλήγματα Πονοκέφαλοι, πόνοι πλάτης, στομαχόπονοι Αϋπνία, εφιάλτες Απώλεια όρεξης ή βουλιμία Αύξηση ορμονών στρες, άγχος Αδύναμο ανοσοποιητικό Εύκολη απώλεια ισορροπίας, παραπατήματα Κακός έλεγχος κυκλοφορίας αυτοκινήτων
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ Προστασία θεσμών και αξιών του κοινωνικού πλαισίου. Μέτρα πρόληψης (εφημερίες δασκάλων, ομάδες ψυχολόγων στο σχολείο). Κυρώσεις είτε από το σχολείο είτε από τη δικαιοσύνη. Ενίσχυση της αυτοεκτίμησης μέσω της επιβράβευσης και της αναγνώρισης. Συμμετοχή των μαθητών σε κοινωνικά αποδεκτές δραστηριότητες. Βελτίωση του σχολικού κλίματος και ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης.
ΠΗΓΕΣ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ Ομιλία της Δρ. Παπάζογλου Ευρυδίκης: «Εθνική στρατηγική για την αντιμετώπιση της Σχολικής Βίας». Google – Εικόνες Portokalitaksi
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΑΣ ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΑΤΡΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΥΠΕΥΘ. ΕΚΠΑΙΔ.: ΚΤΕΝΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ Σ Χ Ο Λ Ι Κ Ο Σ Ε Κ Φ Ο Β Ι Σ Μ ΟΣ ΤΜΗΜΑ: Α 1 ΣΧ. ΕΤΟΣ: 2013-14 ΜΑΘΗΤΕΣ: ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΣΤΡΑΤΗΣ ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
πες ΟΧΙ στη ΒΙΑ