Σχολείο και Επιθετικότητα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Advertisements

ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ (BULLYING)
Επιθετικότητα ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΛΑΡΝΑΚΑΣ.
ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
6η ΜαρΤΙΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Πρόληψη επιθετικότητας Πρόληψη επιθετικότητας ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ : ΘΕΜΑ Παρουσιάζουν οι Μαθήτριες του τμήματος ΑΥ1 – Ε.Π.Α.Λ Γλυφάδας •Κιουστελίδη Δανάη.
Σχολικός Εκφοβισμός (Bullying)
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
7ο Δημοτικό Σχολείο Τρίπολης
6 Μαρτίου 2013, ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΌΧΙ ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!!.
Ορισμός εκφοβισμού Πότε εμφανίστηκε;
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Σχολικός Εκφοβισμός Τι είναι σχολικός εκφοβισμός;
«ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ – ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΒΙΑ
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΣΤΕΛΛΑ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ ΣΤ ΄1. Θ ύμα Θ ύτης Θ εατής.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλ. bullying) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας,
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ
Σωτηρία Ηλιοπούλου Βίκυ Μάρκου
Σχολικός Εκφοβισμός School Bullying.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
Επιθετικότητα και Προ-κοινωνική Συμπεριφορά
Α τάξη Καλφαγιάννειου Γυμνασίου Φίλιας Βιωματικές Δράσεις.
ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: RAINBOW TEAM ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ: ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ (BULLYING)
ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΝΝΑ ΓΑΛΟΥΠΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΑΠΑΝΑ ΣΤΑΜΑΤΙΑ.
Θέμα : « Ενδοσχολική Βία ».  A βραάμκια Ελεονώρα  Καραλή Σοφία  Σπυριδώνου Ειρήνη  Σωτηρίου Μαρία.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
Λέμε όχι στο σχολικό εκφοβισμό «Επίλυση διαφορών» Αλέξανδρος Θεοφιλόπουλος - Γιώργος Ιωάννου Γυμνάσιο ΩΘΗΣΗ - Α’ Γυμνασίου - τμήμα Α1 - 1 Δεκεμβρίου 2015.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΟΧΙ ΒΙΑ. Εκφοβισμός: επιθετική, σκόπιμη πράξη ή συμπεριφορά που εκδηλώνεται από ένα άτομο ή ομάδα ατόμων επαναλαμβανόμενα,
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D.
Bullying.
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΕΓΩ - ΕΝΑΣ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ
Το ερωτηματολόγιο για το σχολικό εκφοβισμό ως μέσο ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης όλου του σχολείου 1ο Γυμνάσιο Πεύκης Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαρία.
Project Όνομα: Μαρία – Ηλέκτρα Γοντσιτοπούλου Τάξη: Β’1
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ BULLING.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Πανελλήνια Ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ PROJECT
Σχολικός εκφοβισμός Σε όλο τον κόσμο.
Διαδικτυακός Εκφοβισμός (Cyberbullying)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχολείο και Επιθετικότητα Βιωματικό σεμινάριο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΦΙΛΙΑ ΚΑΤΣΩΡΗ - ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΟΥΚΑ MAΡΤΙΟΣ-ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2007

επιθετικότητα συμπεριφορά που εκφράζει το συναίσθημα του θυμού φυσιολογική, αν και ενοχλητική πλευρά της διαδικασίας της κοινωνικοποίησης που εμφανίζεται ήδη από την βρεφική ηλικία Herbert 1998 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Θυμός = Συναίσθημα Τα συναισθήματα είναι σαν μία μορφή ενέργειας που παράγουμε για να τροφοδοτούμε τις πράξεις μας Όταν επιζητούμε εγγύτητα  θετικά συναισθήματα Όταν επιζητούμε απόσταση  θυμός ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Γιατί οι άνθρωποι γίνονται επιθετικοί; Πηγές του θυμού Οδυνηρά συναισθήματα απογοήτευση, πίεση από το περιβάλλον, ντροπή, ενοχές, απειλές, αγωνία, πένθος, φόβος, να αισθάνεται εξαπατημένος Επίπονες αισθήσεις πείνα, σωματική κόπωση, εξάντληση, υπνηλία, πόνος Ματαίωση των βασικών ψυχολογικών αναγκών ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Γιατί οι άνθρωποι γίνονται επιθετικοί; Στόχοι του θυμού Απόκτηση ελέγχου Νίκη - Υπερίσχυση Εκδίκηση Προστασία δικαιωμάτων & αυτοεκτίμησης ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

αυτοεκτίμηση Η γνώμη που έχουμε για τον εαυτό μας Διαμορφώνεται από: Προσωπική αξία  «αισθάνομαι καλά» Προσωπική επάρκεια  «τα καταφέρνω καλά» Η αυτοεκτίμηση συνδέεται με: Κοινωνικές σχέσεις Αυτογνωσία - αποδοχή ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η εξέλιξη της διαχείρισης του θυμού στα παιδιά: Μωρά – Δείχνουν το θυμό με κλάμα και κινήσεις των χεριών και των ποδιών. Νήπια – Οργίζονται εύκολα όταν δεν μπορούν να κάνουν αυτό που θέλουν. Αρχίζουν να επικοινωνούν τα συναισθήματα τους με λίγες λέξεις. Δεν μπορούν να ελέγξουν τα συναισθήματα τους και γι΄αυτό έχουν εκρήξεις θυμού(χτυπήματα του κεφαλιού, ξεφωνητά κ.α.). Παιδιά 3-5 ετών – Σταδιακά καταλαβαίνουν περισσότερα και θυμώνουν με τα λόγια των άλλων όσο και με τις πράξεις τους. Εκφράζουν καλύτερα αυτό που θέλουν και αρχίζουν να δείχνουν το θυμό τους είτε με πράξεις είτε με λόγια. Παιδιά 6-8 χρονών – Είναι σε θέση να μάθουν να ελέγχουν το θυμό τους και να τον διοχετεύσουν στην επίλυση καταστάσεων που τα αδικούν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Τα παιδιά όσο μεγαλώνουν βελτιώνονται στην άσκηση αυτοελέγχου ωστόσο ένα ποσοστό των παιδιών δεν καταφέρνει να αποκτήσει τις δεξιότητες που είναι απαραίτητες για τον αυτοέλεγχο Στην ηλικία των 9 ετών το ποσοστό των αγοριών που παρουσιάζει αρκετά συχνά εκρήξεις θυμού είναι μεγαλύτερο του 50% ενώ των κοριτσιών είναι μικρότερο του 30% (Herbert 1998) ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι οι συγκρούσεις με συνομηλίκους συμβάλλουν στην ανάπτυξη του παιδιού Rende & Killen, 1992. Ross & Conant, 1992 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

καθοδήγησης, ενίσχυσης, προβολής προτύπων Οι απαραίτητες δεξιότητες για την επίλυση διαπροσωπικών συγκρούσεων αρχίζουν να μαθαίνονται κατά τη διάρκεια των πρώτων παιδικών χρόνων και κατακτώνται κατά την εφηβική ηλικία Η εκμάθηση τους γίνεται μέσω της: καθοδήγησης, ενίσχυσης, προβολής προτύπων στο περιβάλλον του παιδιού οικογένεια σχολείο ομάδα συνομηλίκων ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Επίλυση συγκρούσεων Αυτοεκτίμηση Στρατηγικές αντιμετώπισης προβλημάτων Αυτοαντίληψη Στρατηγικές αντιμετώπισης προβλημάτων Διαχείριση συναισθημάτων Λήψη αποφάσεων Επικοινωνία Αντιμετώπιση αγχογόνων καταστάσεων ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η δράση ενός ατόμου καθορίζεται από τον τρόπο που διαχειρίζεται τα συναισθήματα πριν & κατά τη διάρκεια του περιστατικού τον τρόπο που σκέφτεται για τον εαυτό του αυτοαντίληψη αυτοεκτίμηση εικόνα εαυτού ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Γιατί οι άνθρωποι γίνονται επιθετικοί; Πηγές του θυμού Οδυνηρά συναισθήματα απογοήτευση, πίεση από το περιβάλλον, ντροπή, ενοχές, απειλές, αγωνία, πένθος, φόβος, να αισθάνεται εξαπατημένος Επίπονες αισθήσεις πείνα, σωματική κόπωση, εξάντληση, υπνηλία, πόνος Ματαίωση των βασικών ψυχολογικών αναγκών ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Βασικές ψυχολογικές ανάγκες Η ανάγκη να ανήκω Όταν οι σχέσεις με τους άλλους απειλούνται δημιουργείται θλίψη. Ως αποτέλεσμα μπορεί να υπάρξει θυμός και επιθετικότητα Χρειάζομαι να νοιώθω ότι έχω τον έλεγχο Όταν σημαντικά θέματα που αφορούν το άτομο δεν ελέγχονται από το ίδιο δημιουργείται ανασφάλεια και ως συνέπεια θυμός Η ανάγκη να με ακούν οι άλλοι Είναι σημαντικό για το άτομο να εκτιμούν οι άλλοι την άποψη του, να του δίνουν χώρο και χρόνο για να εκφράσει αυτό που πιστεύει ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η σπείρα της σύγκρουσης Η σύγκρουση ξεσπάει Το Στρες/ Σύγκρουση αυξάνεται Ακατάλληλες συμπεριφορές υποκινούν άλλες Τα Συναισθήματα καθοδηγούν τις Συμπεριφορές Οι Αρνητικές σκέψεις προκαλούν Αρνητική συμπεριφορά Συμβαίνει το γεγονός ή η κατάσταση που προκαλεί Στρες ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Πρότυπα αντίδρασης στη σύγκρουση Επιθετικό Παθητικό Αυτοϋποστηρικτικό ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

επιθετικό πρότυπο Το άτομο απαιτεί τα δικαιώματα του, χωρίς να λάβει υπόψη του τα δικαιώματα των άλλων Οι ανάγκες του είναι πάντα δικαιολογημένες και πάντα πιο σημαντικές από των άλλων Πιστεύει ότι έχει το δικαίωμα να πάρει αυτό που θέλει και δεν ενδιαφέρεται τι κάνει στους άλλους Μπορεί να χρησιμοποιήσει εξευτελισμό, εκφοβισμό, ενοχές για να πετύχει αυτό που θέλει ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

επιθετικό πρότυπο Είναι πάντα σε επιφυλακή για να μην απειλήσει κάποιος άλλος τη θέση κυριαρχίας του Επιδίωξη του είναι η ικανοποίηση των δικών του αναγκών και εμμένει σ΄αυτό με πείσμα Χρησιμοποιεί εκφράσεις σε δεύτερο πρόσωπο, που κατηγορούν και αποδίδουν το φταίξιμο στον άλλο . Αυτό καταλήγει σε κλιμάκωση του θυμού και της επιθετικότητας. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

παθητικό πρότυπο Το άτομο επιτρέπει στους άλλους να καταπατήσουν τα δικαιώματα του χωρίς να διαμαρτυρηθεί Οι ανάγκες και οι επιθυμίες του είναι λιγότερο σημαντικές από των άλλων Έχει μικρές προσδοκίες, υποχωρεί εύκολα μπροστά στα επιχειρήματα των άλλων Πιστεύει ότι δεν δικαιούται να ζητάει αυτά που θέλει Αγνοεί τα όρια του και επιτρέπει στους άλλους να καταπατούν το αίσθημα αυτοσεβασμού του ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

παθητικό πρότυπο Συχνά λέει «ναι» ενώ εννοεί «όχι» Απολογείται για αυτά που εκφράζει Μπορεί να αποφεύγει την επαφή με τα μάτια και να δείχνει τα συναισθήματα του με τρόπο αόριστο και έμμεσο Δεν εκφράζει άμεσα θυμό και μπορεί να καταφύγει σε στρατηγικές χειρισμού των άλλων για την κάλυψη των αναγκών του ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Αυτοϋποστηρικτικό πρότυπο Το άτομο διεκδικεί τα δικαιώματα του σεβόμενο τα δικαιώματα των άλλων Αντιμετωπίζει τις συγκρούσεις με το να ακούει τι έχουν να πουν οι άλλοι και με το να είναι ανοικτός σε αλλαγές Μιλάει με τρόπο σταθερό , καθησυχαστικό και διατηρεί την επαφή με τα μάτια Εκφράζει τις σκέψεις, τις ανάγκες και τα συναισθήματα του ενώ ταυτόχρονα ακούει τις σκέψεις, τις ανάγκες και τα συναισθήματα του άλλου ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Αυτοϋποστηρικτικό πρότυπο Είναι διατεθειμένος να διαπραγματευτεί, αλλά όχι να απαρνηθεί τα δικαιώματα του ή να καταπατήσει τα δικαιώματα του άλλου Εκφράζεται με σεβασμό προς τον άλλο Χρησιμοποιεί μηνύματα σε πρώτο πρόσωπο – εκφράζει την δυσάρεστη συμπεριφορά, τα συναισθήματα του και πως τον επηρεάζει η συμπεριφορά ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Αυτοϋποστηρικτικό πρότυπο Αισθάνομαι …………… (συναίσθημα) όταν ……………. (περιγράφω την συμπεριφορά του άλλου) γιατί ……………. (περιγράφω τα αποτελέσματα της συμπεριφοράς του), και θα ήθελα …………….. (δείχνω τι θα βελτίωνε την κατάσταση για μένα). ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Πρότυπα αντίδρασης στη σύγκρουση Επιθετικό Το άτομο απαιτεί τα δικαιώματα του, χωρίς να λάβει υπόψη του τα δικαιώματα των άλλων Παθητικό Το άτομο επιτρέπει στους άλλους να καταπατήσουν τα δικαιώματα του χωρίς να διαμαρτυρηθεί Αυτοϋποστηρικτικό Το άτομο διεκδικεί τα δικαιώματα του σεβόμενο τα δικαιώματα των άλλων ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Στρατηγική διαχείρισης θυμού Αναγνωρίζω το θυμό μου Συναισθάνομαι τον άλλο Μιλάω σε πρώτο πρόσωπο Σκέφτομαι την κατάσταση και με εναλλακτικούς τρόπους Ακούω τι λέει το άλλο άτομο Παρατηρώ τις αντιδράσεις του σώματος όταν είμαι θυμωμένος Εστιάζω και διατηρώ την προσοχή μου στα προβλήματα του παρόντος & όχι του παρελθόντος ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Πώς να κάνουμε τα πράγματα χειρότερα Φωνάζουμε Μιλάμε σε δεύτερο πρόσωπο Ερχόμαστε πολύ κοντά στον άλλο Χρησιμοποιούμε το μέγεθος του σώματος ή το ύψος για να εκφοβίσουμε τον άλλο Κουνάμε ή σφίγγουμε την γροθιά μας Δείχνουμε με το Δάκτυλο ή το Κουνάμε ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Πώς να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα Έχουμε ήρεμη φωνή Κρατάμε αποστάσεις Μιλάμε σε πρώτο πρόσωπο Έχουμε χαλαρή στάση σώματος Κρατάμε τις παλάμες μας ανοικτές Δεν λογομαχούμε Δεν το παίρνουμε προσωπικά ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Τα βασικά μηνύματα πρόληψης της βίας προς τα παιδιά Είναι «εντάξει» να θυμώνεις Υπάρχουν σωστοί και μη σωστοί τρόποι να δείχνεις το θυμό σου Δεν είναι σωστό να πληγώνεις κάποιον, να τον πονάς ή να σπάζεις πράγματα Είναι σωστό να πεις σε κάποιον ότι είσαι θυμωμένος Υπάρχουν τρόποι να ηρεμήσεις όταν είσαι θυμωμένος ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων Έλεγχος του θυμού Συζήτηση γύρω από τεχνικές, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά που αντιδικούν να ηρεμήσουν και να αποφύγουν να αντιδράσουν επιθετικά. Καθορισμός του προβλήματος Συζήτηση σχετικά με την αιτία της σύγκρουσης, κατανόηση, αναγνώριση και αποδοχή του άλλου, του τρόπου σκέψης, των συναισθημάτων και των αναγκών του. Εξέταση εναλλακτικών λύσεων Συζήτηση σχετικά με τους εναλλακτικούς τρόπους διευθέτησης του προβλήματος και τις συνέπειες της κάθε επιλογής Επιλογή & εφαρμογή μιας λύσης Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν τη λύση που εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες και τα δικαιώματα όλων των ενεχόμενων πλευρών McGinnis, Goldstein, Spafkin & Gershaw, 1984 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Μορφές βίας Λεκτική Σωματική Ψυχολογική/συναισθηματική Σεξουαλική Βανδαλισμός ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η βία ως κοινωνικό φαινόμενο έχει στενή σχέση με: Την κοινωνική ανισότητα Τον κοινωνικό αποκλεισμό Τη ματαίωση Τη διαφορετικότητα ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Η βία είναι συνυφασμένη με: Την παραβατικότητα Το αδιέξοδο Το φόβο Την απαξίωση του ανθρώπου από τον άνθρωπο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Διαστάσεις του φαινομένου της βίας στα σχολεία(Ελλάδα) Διαστάσεις του φαινομένου της βίας στα σχολεία(Ελλάδα) Σε δείγμα 677 μαθητών : 20% των μαθητών ανέφεραν ότι μια φορά την εβδομάδα και περισσότερο εκφοβίζονται από συμμαθητές τους 10% ανέφεραν ότι ήταν θύματα σχολικής βίας 38,9% των μαθητών τείνουν να εκφράζουν, αλλά και να δέχονται τη σχολική επιθετικότητα στην αυλή του σχολείου Το 1/3 δηλώνει ότι η σχολική επιθετικότητα λαμβάνει χώρα έξω από το σχολείο 20% δηλώνει ότι τα συμβάντα επιθετικότητας γίνονται μέσα στην τάξη (Π. Καλλιώτης 2005) ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Διαστάσεις του φαινομένου της βίας στα σχολεία(Ελλάδα) Διαστάσεις του φαινομένου της βίας στα σχολεία(Ελλάδα) Σε δείγμα 4000 μαθητών(2004-2005 & 2005-2006) : 10-13% δηλώνει ότι έχει βιώσει ως θύμα το σχολικό εκφοβισμό κυρίως τη λεκτική του μορφή και τη μορφή του κοινωνικού αποκλεισμού Ένα στα δέκα παιδιά περίπου φοβάται και αγωνιά ότι θα πέσει θύμα εκφοβιστικών περιστατικών Δεληγιάννη 2006 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Το μέγεθος του σχολείου και ο αριθμός των συστεγαζόμενων σχολείων Παράγοντες που μας επιτρέπουν να προβλέψουμε εάν σε ένα σχολείο διαπράττονται περισσότερες ή λιγότερες επιθετικές πράξεις από μαθητές Το μέγεθος του σχολείου και ο αριθμός των συστεγαζόμενων σχολείων Ο φόρτος εργασίας των εκπαιδευτικών Οι σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών, εκπαιδευτικών με μαθητές και εκπαιδευτικών με γονείς ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ 1998-99 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Χαρακτηριστικά του μαθητή που συνδέονται με το είδος και τη συχνότητα της επιθετικής συμπεριφοράς Η αυτοεκτίμηση του μαθητή Τρόποι αντιμετώπισης των προβλημάτων του Ο μέσος όρος της βαθμολογίας και ο μέσος χρόνος μελέτης των μαθημάτων Χρήση αλκοόλ, ουσιών και κάπνισμα ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ 1998-99 ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ

Στάσεις-τρόποι αντιμετώπισης της επιθετικότητας από τους ενήλικες: Τιμωρητική και αυταρχική στάση Διδακτική στάση Στάση παραγνώρισης Στάση συμβιβασμού - κατευνασμού Στάση επίλυσης του προβλήματος ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ