ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Advertisements

Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
PRESENT SIMPLE Ενεστώτας Απλός
Η ώρα είναι: 23:27 Για να δείτε την παρουσίαση κάντε κλικ σε κάθε οθόνη.
Αιτιολογικές προτάσεις
Ρήμα Υποκείμενο Αντικείμενο Κατηγορούμενο
Μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα Υποκείμενο, αντικείμενο, κατηγορούμενο
ΡΗΜΑ – ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ - ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.
Σχολικός εκφοβισμός Black and White.
Πάντα ακούμε τους «κανόνες» των γυναικών
Πάντα ακούμε τους «κανόνες» των γυναικών
Γνωριμία με το ρήμα, το υποκείμενο, το αντικείμενο και το αντικείμενο
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Ενδεικτικές δραστηριότητες με διαβάθμιση ανά τάξη στην ενότητα ΔΙΑΤΡΟΦΗ Ομαδική εργασία εκπαιδευτικών ΚΕΑ.
Ρήμα – Υποκείμενο –Κατηγορούμενο Συνδετικά ρήματα
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού.
Δευτερεύουσες προτάσεις Συμπερασματικές Εναντιωματικές Παραχωρητικές
Έχεις δύο επιλογές! από το
Αναμνήσεις του καλοκαιριού
Το σχολείο ταξιδεύει στο χρόνο
SIMPLE PAST Αόριστος Απλός
Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 6
PAST CONTINUOUS Αόριστος Διαρκείας
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Δευτερεύουσες προτάσεις.
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
Σχολικοσ εκφοβισμοσ ...Και άλλα ερωτήματα που βασανίζουν τα παιδιά που είναι θύματα εκφοβισμού... Θα μου κάνουν κακό ή απλά το κάνουν για να περάσει η.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ.
ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ!!!
ΕΔΩ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΓΙ’ ΑΥΤΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΟΛΗ Η ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ!
Έντυπη ειδησεογραφία.
Έλενα Αναγνωστοπούλου
Ευθείες και πλάγιες ερωτήσεις
Παγκόσμια ημέρα κατά του καπνίσματος
Πώς βρέθηκαν τα παιχνίδια στο νησί των ξεχασμένων παιχνιδιών;
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Δευτερεύουσες Ονοματικές Προτάσεις
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
α) ονόματα ουσιαστικά, β) ονόματα επίθετα γ) αντωνυμίες 
Teaching, Managing and Enhancing Diversity
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
Έλενα Αναγνωστοπούλου
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
Τα φωνήεντα είναι επτά και φωνάζουν δυνατά : α,ε,ι,η,ο,υ,ω
Ευθύς και πλάγιος λόγος
2.Η Μαρία έκλεισε την πόρτα.
Οι Δευτερεύουσες προτάσεις της αρχαίας ελληνικής
ONOMATIKEΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ
Πώς σχηματίζουμε την προστακτική των σύνθετων ρημάτων
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Βαθμοι του επιθετου.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΓΕΡΑΚΙΝΗ. ΜΟΝΟΛΕΚΤΙΚΟΙ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΙ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΙ  Απλά επιρρήματα: Εγώ φεύγω σήμερα.  Απλές άναρθρες πτώσεις: Ώρες.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Επίθετα Επίθετα σε -ης -ης -ες ες Επίθετα σε -ης -ης -ες ης.
Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο-Κατηγορούμενο
Βδομάδα 2_4/4/16 Στόχοι Revision.
Άρθρα Παιδιά, ελάτε μαζί μου να σας ξεναγήσω στον μικρό - μεγάλο κόσμο των άρθρων!
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Μάθημα 8ο Ζητήματα γραφής και επιμέλειας κειμένου-εργασίας
πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις
Ρήματα Ουσιαστικά Επίθετα Και πώς να τα ξεχωρίζουμε.
Αν κάνει καλό καιρό, θα πάμε εκδρομή.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ

Σε ποια ερώτηση απαντά το ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ; Σε ποια πτώση βρίσκεται; Σε ποια ερώτηση απαντά το ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ; Σε ποια πτώση βρίσκεται; Η μητέρα βλέπει τηλεόραση. Εκείνος φωνάζει δυνατά. Τρεις παίρνουν μετάλλιο. Οι νέοι είναι αισιόδοξοι. Ο πεινασμένος καρβέλια ονειρεύεται. Το ότι αδιαφορείς με στενοχωρεί. Το από είναι πρόθεση.

Μορφές Υποκειμένου Ουσιαστικό. Οτιδήποτε αντικαθιστά ένα ουσιαστικό. Δηλαδή: Αντωνυμία Επίθετο Αριθμητικό Μετοχή Δευτερεύουσα πρόταση με ουδέτερο άρθρο Οποιοδήποτε μέρος του λόγου με ουδέτερο άρθρο (ουσιαστικοποιημένο)

Προσοχή στα παρακάτω ρήματα ή ρηματικές εκφράσεις Δεν πρόκειται να έρθω. Πρέπει να εργαστείς. Υποτίθεται ότι γνώριζες την απάντηση. Είναι θετικό που αλλάξατε γνώμη. Είναι ώρα να αποκαλύψουμε την αλήθεια. Υπάρχει ελπίδα να σωθούμε.

Παρατηρούμε ότι τα ρήματα αυτά βρίσκονται στο γ΄ ενικό πρόσωπο Παρατηρούμε ότι τα ρήματα αυτά βρίσκονται στο γ΄ ενικό πρόσωπο. Οι εκφράσεις αποτελούνται από το είναι (υπάρχει) (γ΄ ενικό) + επίθετο ουδετέρου γένους ή ουσιαστικό. Τα ρήματα αυτά δεν δέχονται ως υποκείμενο ένα πρόσωπο. Ονομάζονται απρόσωπα ρήματα (ή απρόσωπες εκφράσεις).

Πώς βρίσκουμε το υποκείμενο των απρόσωπων ρημάτων/ εκφράσεων; Κάνουμε την ίδια ερώτηση: ποιο; ποιο πράγμα; (πρέπει, πρόκειται, είναι καλό, είναι ωραίο;) Απαντά στην ερώτηση η δευτερεύουσα πρόταση που βρίσκεται δίπλα στο απρόσωπο ρήμα. Συνήθως αυτή είναι βουλητική (εισάγεται με το να) ή ειδική (εισάγεται με τους συνδέσμους πως, που, ότι). Μπορεί να είναι και πλάγια ερωτηματική. Επομένως, το υποκείμενο ενός απρόσωπου ρήματος/ έκφρασης είναι μια δευτερεύουσα πρόταση.

Παράλειψη Υποκειμένου Δεν ξέρω τίποτα. Ξόδεψες πολλά χρήματα. Ήρθαμε αργά χτες. Μιλάτε πολύ. Πώς σε λένε; Τον έκοψαν στα γραπτά. Βρέχει. Σκοτεινιάζει. Δεν τραγουδιέται πια.

Εσύ ξόδεψες πολλά χρήματα. Εσείς μιλάτε και εμείς ακούμε. Προσέξτε τη διαφορά Εγώ δεν ξέρω τίποτα. Εσύ ξόδεψες πολλά χρήματα. Εσείς μιλάτε και εμείς ακούμε. Μήπως εννοείται; Πώς σε λένε; (ενν. οι άνθρωποι) Τον έκοψαν στα γραπτά. (ενν. οι εξεταστές) Δεν τραγουδιέται πια. (ενν. το τραγούδι)

Συμπέρασμα Το υποκείμενο μπορεί να παραλειφθεί: όταν είναι α΄ ή β΄ προσώπου. Το καταλαβαίνουμε εύκολα από την κατάληξη του ρήματος. Όταν στα πρόσωπα αυτά δηλώσουμε το υποκείμενο, δίνουμε έμφαση ή αντίθεση. Όταν εύκολα εννοείται από τα συμφραζόμενα. Όταν το ρήμα δηλώνει φυσικό φαινόμενο. Όταν το υποκείμενο είναι σύστοιχο, δηλαδή παράγεται από την ίδια ρίζα με το ρήμα.

Ο Νίκος και η Γιάννα διαβάζουν γρήγορα. Εσύ και ο Παύλος λέτε ψέματα. Δύο ή περισσότερα υποκείμενα Παρατηρήστε τον αριθμό και το πρόσωπο του ρήματος Ο Νίκος και η Γιάννα διαβάζουν γρήγορα. Εσύ και ο Παύλος λέτε ψέματα. Εγώ και εσύ θα αναλάβουμε το έργο. Εγώ, εσύ και η Λένα θα πάμε στη δουλειά.

Συμπέρασμα Όταν τα υποκείμενα είναι δύο ή περισσότερα, το ρήμα μπαίνει σε πληθυντικό αριθμό και στο ισχυρότερο πρόσωπο: α>β>γ

Προσέξτε και αυτήν την περίπτωση Λες ψέματα και εσύ και ο Παύλος . Θα αναλάβω το έργο εγώ κι εσύ . θα πάω στη δουλειά εγώ και η Λένα . Συμπέρασμα Όταν το ρήματα προηγείται και έπονται τα υποκείμενα, είναι δυνατόν να βρίσκεται το ρήμα σε ενικό αριθμό και στο πρόσωπο του πλησιέστερου υποκειμένου. Μπορεί όμως να βρίσκεται και σε πληθυντικό αριθμό.

Ασκήσεις Να βρείτε τα υποκείμενα των υπογραμμισμένων ρημάτων και να δηλώσετε ποια είναι η μορφή τους Βελτιώθηκε η υγεία του πολύ. Όποιος βιάζεται, σκοντάφτει. Με ανησυχεί το ότι δε γελάς ποτέ. Το χτες, το σήμερα και το αύριο είναι επιρρήματα. Δεν είναι γνωστό πότε θα γυρίσουν. Απαγορεύεται το κάπνισμα. Απαγορεύεται να καπνίζετε. Από το πρωί χιονίζει.