Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Ζήτηση των Αγαθών..
Η ΑΓΟΡΑ 3η Διάλεξη.
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗ II Φαίδων Θεοφανίδης
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ 10η Διάλεξη.
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΠΑΡΑΓΩΓΗ 5η Διάλεξη.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
1.3 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων
Βαγής Σαμαθρακής1 ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Τμήμα Διοίκησης Γεωργικών Εκμεταλλεύσεων.
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
Οι προσδιοριστικοί παράγοντες της ζήτησης
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
ΑΣΚΗΣΗ 19η Έστω οι ακόλουθες παρατηρήσεις για τις μεταβλητές Υ, Χ1 και Χ
Οικονομία και περιβάλλον ΙΙ Βασικά στοιχεία μικροοικονομίας
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 3: Ελαστικότητα Ζήτησης. Διαλέξεις 4 έως 5. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων,
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 3: Θεωρία επιλογών καταναλωτή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΔΙΑΛΕΞΗΣ Βαγής Σαμαθρακής 2 ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΣΤΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ &
Αρχές Γεωργικής Οικονομίας και Οργάνωση Γεωργικών Επιχειρήσεων 3 η Διάλεξη.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 2: Ελαστικότητες Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Το κόστος της παραγωγής Κεφάλαιο 13 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any part of the work.
Κεφαλαιο 5 Τιμολόγηση Υπηρεσιών.
ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΚΑΙ ΖΗΤΗΣΗ Δρ. Α. Καταραχιά Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής ΤΕΙ Δ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΜΣ "ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ &
ΒΑΣΙΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ – ΑΝΑΛΥΣΗ ΝΕΚΡΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ Γ. Καμπουρίδης 9/26/ Βασικά Οικονομικά Μεγέθη - Ανάλυση Νεκρού Σημείου.
1 ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ. ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΩΝ ΑΓΟΡΩΝ 1 2 Στην αγορά συμμετέχουν πολλοί αγοραστές και πωλητές Τα προσφερόμενα.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 5: Προσφορά – Παραγωγή – Κόστος. Διαλέξεις 8 έως 9. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 6: Ζήτηση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Προσφορά, ζήτηση και δυνάμεις της αγοράς Κεφάλαιο 4 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
1 Βασικές Έννοιες της Οικονομικής Επιστήμης (Επανάληψη ή Εισαγωγή) Τι είναι Οικονομικό Υπόδειγμα; Όφελος Κόστος Αγορές Ελαστικότητα Εξωτερικότητες Οικονομικά.
Διάλεξη 7 Μακροοικονομία. Κεϋνσιανός Σταυρός Πραγματική δαπάνη (Υ): το ποσό που τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και το κράτος δαπανούν σε αγαθά και υπηρεσίες,
Μακροοικονομία Διάλεξη 8. Ισορροπία στο Υπόδειγμα IS-LM Καμπύλη IS: ισορροπία στην αγορά αγαθών Υ = C(Y – T) + I(r) + G Καμπύλη LM: ισορροπία στην αγορά.
Εισαγωγή στην Οικονομική Ι Ζήτηση, Προσφορά, Ελαστικότητες.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
Ενότητα 4 : Ελαστικότητα ζήτησης Καραμάνης Κωνσταντίνος
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
M. PARKIN, M. POWELL, K. MATTHEWS
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
Ενότητα 7: Ισορροπία της αγοράς
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Σκεπτόμενοι σαν οικονομολόγοι
Η καμπύλη Προσφοράς Μεθοδολογία Ασκήσεων.
MARKETING 3η διαλεξη – το μιγμα μαρκετινγκ – η τιμη
ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3.
ΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ Με τον όρο ολική ζήτηση αναφερόμαστε στη
Εφαρμογές οικονομικών συναρτήσεων
Oι τιμές των αγαθών προσδιορίζονται στην αγορά από την αλληλεπίδραση των δυνάμεων της ζήτησης και της προσφοράς.
Γεωργικό πρόβλημα (Farm problem)
Τεχνολογία Β’ Γυμνασίου
Πολιτική Παιδεία Α’ Λυκείου Διδάσκων: Κοψιδάς Οδυσσέας
BA (Hons) Economics for Business Year 2 B2099 APPLIED MICROECONOMICS Lecture 2 Ελαστικότητα - Elasticity Panagiotis Koutsouvelis (Module leader) Maria.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Θεωρία Διεθνούς Εμπορίου: μονοπωλιακός ανταγωνισμός
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ελαστικότητα 4η Διάλεξη

Στόχοι Να κατανοήσουμε την έννοια της ελαστικότητας και να μάθουμε να την χρησιμοποιούμε στις αποφάσεις τιμολόγησης των επιχειρήσεων Να κατανοήσουμε να ότι η ελαστικότητα ορίζεται με βάση την μεταβολή των συνολικών εσόδων Να είμαστε σε θέση να εξηγήσουμε και να κάνουμε τον διαχωρισμό μεταξύ των εννοιών: Ελαστικότητα ζήτησης ως προς την τιμή Ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα Να μάθουμε τους παράγοντες που καθορίζουν τα επίπεδα ελαστικότητας της ζήτησης για διάφορα προϊόντα και υπηρεσίες Να είμαστε σε θέση να διαχωρίσουμε τα κατώτερα από τα ανώτερα αγαθά Να είμαστε σε θέση να υπολογίσουμε τις τιμές ελαστικότητας από τα βασικά δεδομένα

Εισαγωγή Νόμος της ζήτησης : Η καμπύλη ζήτησης έχει αρνητική κλίση, άρα όταν η τιμή αυξάνεται/μειώνεται η ζητούμενη ποσότητα μειώνεται/αυξάνεται Ερώτημα : Πόσο θα μεταβληθεί η ζητούμενη ποσότητα ενός προϊόντος έπειτα από κάποια μεταβολή της τιμής του? Το ερώτημα έχει μεγάλη αξία για τις επιχειρήσεις που θέλουν να ξέρουν αν μπορούν να αυξήσουν τις τιμές των προϊόντων τους, χωρίς να ρισκάρουν να χάσουν πολλούς πελάτες

Ορισμός της ελαστικότητας Αναφέρεται στην αντίδραση της ζήτησης ως συνέπεια οποιασδήποτε από τις μεταβολές των μεταβλητών από τις οποίες αυτή (η ζήτηση) εξαρτάται

Ελαστικότητα της ζήτησης ως προς την τιμή Πρόκειται για την αντίδραση της ζητούμενης ποσότητας στις μεταβολές της τιμής του προϊόντος Συνολικά έσοδα : η πωλούμενη ποσότητα πολλαπλασιασμένη με την τιμή στην οποία πωλήθηκε Όταν η μείωση της τιμής του προϊόντος οδηγεί σε αύξηση των συνολικών εσόδων, λέμε ότι η ζήτηση είναι ελαστική ως προς την τιμή Όταν η μείωση της τιμής του προϊόντος οδηγεί σε μείωση των συνολικών εσόδων, λέμε ότι η ζήτηση είναι ανελαστική ως προς την τιμή Όταν η μείωση της τιμής του προϊόντος δεν οδηγεί σε καμία μεταβολή των συνολικών εσόδων, λέμε ότι η ζήτηση έχει μοναδιαία ελαστικότητα

Μέτρηση της ελαστικότητας της ζήτησης ως προς την τιμή Μετράται με τον ακόλουθο τύπο: Υπολογισμός της ελαστικότητας με σύμβολα:

Μέτρηση της ελαστικότητας της ζήτησης ως προς την τιμή Αντικείμενο και των 2 τύπων είναι να κάνουν την ελαστικότητα ως προς την τιμή έναν και μόνον αριθμό Πρόκειται για τον αριθμό που μας λέγει εάν η ζήτηση ως προς την τιμή είναι ελαστική, ανελαστική ή μοναδιαία ελαστική Όλες οι ελαστικότητες ζήτησης είναι αρνητικοί αριθμοί, αλλά συχνά το αρνητικό πρόσημο αγνοείται

Γραφική απεικόνιση της ελαστικότητας ως προς την τιμή

Τέλεια ελαστική ζήτηση

Τέλεια ανελαστική ζήτηση

Ελαστική ή ανελαστική-οι προσδιοριστικοί παράγοντες Όταν ο καταναλωτής έχει επιλογές, η ζήτηση είναι ελαστική Η επιλογή είναι μεταξύ των υποκατάστατων προϊόντων και ένα προϊόν είναι υποκατάστατο εάν επιτελεί την ίδια ακριβώς λειτουργία με το εν λόγω προϊόν Όταν ο καταναλωτής έχει ελάχιστες επιλογές θα έχει και ανελαστική ζήτηση Στην περίπτωση αυτή η επιλογή είναι μεταξύ της αγοράς ενός προϊόντος ή καθόλου προϊόντος (κύριο χαρακτηριστικό γνώρισμα της ανελαστικής ζήτησης)

Ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα Πρόκειται για την αντίδραση της ζητούμενης ποσότητας στις μεταβολές του εισοδήματος του καταναλωτή Για να βρούμε ένα μέτρο για τον τρόπο που η μεταβολή του εισοδήματος επηρεάζει τη ζήτηση, όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν τη ζήτηση, εκτός του εισοδήματος, διατηρούνται σταθεροί (ceteris paribus) Όταν μεταβάλλεται το εισόδημα, χρειάζεται μια νέα καμπύλη ζήτησης που θα δείχνει τη μεταβολή της ως αποτέλεσμα της μεταβολής του εισοδήματος

Ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα Η ελαστικότητα της ζήτησης ως προς το εισόδημα μετράται με τον ακόλουθο τύπο: Εάν η ελαστικότητα της ζήτησης ενός αγαθού ως προς το εισόδημα είναι › 0, τότε το αγαθό είναι κανονικό Εάν η ελαστικότητα της ζήτησης ενός αγαθού ως προς το εισόδημα είναι ‹ 0, τότε το αγαθό είναι κατώτερο

Ελαστικότητα ζήτησης ως προς το εισόδημα Τα κανονικά αγαθά διακρίνονται σε: Ανώτερα αγαθά (πολυτελείας) : όταν η τιμή της ελαστικότητας της ζήτησης ως προς το εισόδημα είναι › 1 (η ζήτηση αυξάνεται περισσότερο από 3%) Βασικά αγαθά : όταν η τιμή της ελαστικότητας της ζήτησης ως προς το εισόδημα είναι μεταξύ 0 και 1 (η ζήτηση αυξάνεται λιγότερο από 3%)

Ανώτερα –Κατώτερα Αγαθά Ανώτερα αγαθά : είναι συνήθως αγαθά υψηλής ποιότητας και τιμής, για τα οποία υπάρχουν επαρκή υποκατάστατα χαμηλότερης ποιότητας και τιμής (π.χ αυτοκίνητα BMW και Jaguar) Κατώτερα αγαθά : είναι συνήθως αγαθά χαμηλής ποιότητας για τα οποία υπάρχουν υποκατάστατα υψηλότερης ποιότητας και τιμής (π.χ τα φθηνότερα κομμάτια κρέατος, το ψωμί και τα δημητριακά)

Σπουδαία Παρατήρηση Κανένα αγαθό δεν είναι ανώτερο ή κατώτερο αυτό καθεαυτό Τα καταναλωτικά πρότυπα του συνόλου των καταναλωτών είναι αυτά που καθορίζουν αν ένα αγαθό είναι κατώτερο ή ανώτερο Αν οι συνολικές δαπάνες για ένα αγαθό μειώνονται, όταν το εισόδημα αυξάνει, τότε εξ ορισμού οι καταναλωτές έχουν ορίσει το εν λόγω αγαθό ως κατώτερο Ισχύει και το αντίστροφο

Γραφική απεικόνιση της ελαστικότητας ως προς το εισόδημα

Γραφική απεικόνιση της ελαστικότητας ως προς το εισόδημα Όταν το εισόδημα αυξηθεί , η ελαστικότητα ως προς το εισόδημα μετράται από την οριζόντια μετατόπιση της καμπύλης ζήτησης Όσο πιο απομακρυσμένη είναι η νέα μετατοπισμένη καμπύλη ζήτησης από την αρχική, τόσο μεγαλύτερη είναι η ελαστικότητα της ζήτησης ως προς το εισόδημα

Σταυροειδής ελαστικότητα ζήτησης ως προς την τιμή Η σταυροειδής ελαστικότητα μετρά τη μεταβολή της ζήτησης ενός αγαθού ως αποτέλεσμα της μεταβολής της τιμής ενός σχετιζομένου αγαθού Στη συνάρτηση ζήτησης υπήρχε το σύμβολο Pn….Pn-1 που εκπροσωπούσε τις τιμές όλων των άλλων αγαθών Διατηρώντας όλους τους άλλους παράγοντες σταθερούς (ceteris paribus) και μεταβάλλοντας μόνο τις τιμές των σχετιζομένων αγαθών, μπορούμε να καταλάβουμε αν τα αγαθά αυτά (τα σχετιζόμενα) είναι υποκατάστατα ή συμπληρωματικά

Μέτρηση της σταυροειδούς ελαστικότητας Η μέτρηση της σταυροειδούς ελαστικότητας διαφοροποιείται από τη μέτρηση των προηγούμενων ειδών ελαστικότητας επειδή περιλαμβάνει 2 διαφορετικά αγαθή ήτοι : Αν ο αριθμός που δίδει ο ανωτέρω τύπος είναι ‹ 0 → τα 2 αγαθά είναι συμπληρωματικά Αν είναι › 0 → τα 2 αγαθά είναι υποκατάστατα

Παράδειγμα 1 Αύξηση κατά 10% των τιμών των σιδηροδρομικών εισιτηρίων, εκτός περιόδων αιχμής, συνδέεται με μια κατά 18% αύξηση της ζήτησης για ταξίδια με λεωφορεία Εφαρμόζοντας τον τύπο βλέπουμε ότι η σταυροειδής ελαστικότητα είναι: 18/10=1.8→ θετική → πρόκειται για υποκατάστατες υπηρεσίες Άρα, μια αύξηση/μείωση της τιμής της μιας υπηρεσίας οδηγεί σε αύξηση/μείωση της ζήτησης της άλλης υπηρεσίας

Παράδειγμα 2 Μια κατά 10% αύξηση στις τιμές αεροπορικών εισιτηρίων charters, μπορεί να συνδεθεί με μια κατά 4% μείωση της ζήτησης για πακέτα υπερπόντιων ταξιδιών Η σταυροειδής ελαστικότητα είναι -0,4 → αρνητική → πρόκειται για συμπληρωματικές υπηρεσίες Άρα, μια αύξηση/μείωση της τιμής της μιας υπηρεσίας → σε μείωση/αύξηση της ζήτησης για την άλλη υπηρεσία