ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Ι Λήδα Αναγνωστάκη ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ 2019-20.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
Advertisements

ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΛΑΡΙΣΑΣ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ – ΤΜΗΜΑ ΔΑΣΟΠΟΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΦΥΣΙΚΟΥΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Εργαστήριο : Δασοκομίας και Δασικής.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Η μαντινάδα είναι ένα ξεχωριστό ποιητικό είδος, ιδιαίτερα γνωστό στην Κρήτη αλλά και σε άλλες ελληνικές περιοχές κυρίως του νησιωτικού χώρου.
Ημερίδα Ενημέρωσης Δυνητικών Δικαιούχων του ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Εξειδίκευση Εφαρμογής ΕΠ 1.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Μεταναστευτικό και Προσφυγικό ζήτημα Η κατάσταση σήμερα ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΑΝΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΙΖΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΘΕΩΡΙΑ 1. 2 Oι παράγοντες, οι οποίοι επέδρασαν σημαντικά και αποφασιστικά στην αναβάθμιση του ρόλου της συσκευασίας στην παραγωγή και εμπορία των προϊόντων,
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ «ΜΠΟΔΟΣΑΚΕΙΟ» ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑΣ
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Βασίλης Γκιμίσης ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
ΚΕΣΥΠ Ρεθύμνου Στέλλα Γιαννέλα Ελένη Ζωγραφίδου Σχ. έτος
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
Хичээлийн сэдэв: « Молекул кинетик онол»
МИЛ. АВВ. V АСРДА АФИНАДАГИ ДЕМОКРАТИЯ ВА СПАРТАДАГИ ОЛИГАРХИЯ–ИККИТА СИЁСИЙ ТИЗИМ. МИЛ.АВВ. IV АСРНИНГ БИРИНЧИ ЯРМИДА ЮНОНИСТОН гурух Мисрбекова.
Мероприятие, посвященное восстанию студентов
Бириктирувчи тукима биокимёси
“ХХІ ғасыр өскіндері” интеллектуальдық сайыс 5-6 сынып
Екі векторды векторлық көбейту
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Σύντομος οδηγός υποψηφίου συμβούλου/προέδρου κοινότητας
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Қан тобын анықтау.Резус фактор анықтау,қан тобының сәйкестігін анықтау.Қан құю техникасы . Қан кетуді тоқтату.Қан кетудің анықтаудың барлық түрлері. Қабылдаған:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Ι Λήδα Αναγνωστάκη ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ 2019-20

Το πολιτισμικό πλαισιο της ανάπτυξης Η φύση και η εμπειρία είναι εξίσου σημαντικές Ενεργητικός ρόλος του υποκειμένου στη διαμόρφωση της ανάπτυξης, ΑΛΛΑ Βιολογικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες συνδυάζονται και αλληλεπιδρούν σε συγκεκριμένο κοινωνικο-πολιτισμικό και ιστορικό πλαίσιο

Το πολιτισμικό πλαισιο της ανάπτυξης Οι δραστηριότητες και ο τρόπος ζωής μιας γενιάς έχει διαμορφωθεί από τις εμπειρίες των προηγούμενων οι οποίες αποκρυσταλλώνονται στον πολιτισμό και κληρονομούνται από γενιά σε γενιά μέσω του πολιτισμού και των εργαλείων του Σημαντικός εκπρόσωπος των θεωριών που εστιάζουν στο πολιτισμικό πλαισιο ο Ρώσος ψυχολόγος Lev Vygotsky (1896- 1934) και η κοινωνικο-πολιτισμική του θεωρία

Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky Τα παιδιά δε μεγαλώνουν απομονωμένα αλλά αναπτύσσονται μέσα σε κοινωνικοπολιτισμικά πλαίσια Αυτά τα πλαίσια διαμορφώνονται από κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπιδράσεις οι οποίες βασίζονται στη γενικότερη κοινωνική οργάνωση και τους θεσμούς της και σε συστήματα σημείων (πολιτισμικά ή ψυχολογικά εργαλεία, πχ. ο λόγος) που αποτελούν την πολιτισμική κληρονομιά μιας κοινωνίας και διαμεσολαβούν την κοινωνική αλληλεπίδραση

Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky Τα παιδιά μαθαίνουν και αναπτύσσονται σε κοινωνικοπολιτισμικά πλαίσια στα οποία συμμετέχουν μαζί με πιο «έμπειρα» μέλη της κοινωνίας, που είναι φορείς της πολιτισμικής κληρονομιάς

Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky Η Ζώνη Επικείμενης Αναπτυξης ορίζεται ως η απόσταση μεταξύ αυτού που μπορούν να επιτύχουν τα παιδιά από μόνα τους (το «πραγματικό επίπεδο ανάπτυξης») και αυτού που μπορούν να επιτύχουν όταν αλληλεπιδρούν με άλλους που είναι πιο ικανοί (πιο ικανοί συνομήλικοι, μεγαλύτερα παιδιά, ενήλικες)

Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky Μέσα στη ΖΕΑ, οι πιο «έμπειροι» δημιουργούν ευκαιρίες ώστε τα παιδιά συμμετέχουν σε δραστηριότητα που ξεπερνάει το πραγματικό επίπεδο ανάπτυξης τους, και χρησιμοποιώντας της ως βάση, οδηγούνται πέρα από αυτή. Για να βοηθήσει σωστά το παιδί ο πιο «έμπειρος» χρειάζεται να αντιλαμβάνεται τις ικανότητες και τα σήματα που εκπέμπει το παιδί

Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky ΖΕΑ και κατευθυντήριες δραστηριότητες: •Προσχολική ηλικία: συμβολικό παιχνίδι •Σχολική ηλικία: σχολική εκπαίδευση

Η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky Η έννοια της ΖΕΑ έχει άμεση επίδραση στη μεθόδους διδασκαλίας Vygotsky: «Η μόνη καλή διδασκαλία είναι αυτή ξυπνάει και δίνει ζωή σε εκείνες τις λειτουργίες που βρίσκονται στη διαδικασία της ωρίμανσης, αυτές που βρίσκονται μέσα στη ΖΕΑ»

Σύγχρονες θεωρίες Οι μεγάλες θεωρίες (ψυχοδυναμική, θεωρίες μάθησης, θεωρία του Piaget, θεωριά του Vygotsky) ασκούν ακόμα τεράστια επίδραση στην κατανόησή μας για την ανάπτυξη του παιδιού. Ταυτόχρονα, υπάρχουν σύγχρονες αναπτυξιακές θεωρίες που ασκούν επίδραση στην κατανόησή μας για αυτό το επιστημονικό πεδίο Οι πιο σημαντικές σύγχρονες θεωρίες είναι οι: α) εξελικτικές, β) θεωρίες επεξεργασίας πληροφοριών, γ) θεωρίες συστημάτων και δ) κριτικές θεωριες

Εξελικτικές θεωρίες Αντλούν το όνομά τους από τη Δαρβίνεια θεωρία για την Εξέλιξη των ειδών Προσπαθούν να ερμηνεύσουν πώς συμβάλλει μία ανθρώπινη συμπεριφορά στην επιβίωση του είδους και να εξετάσουν πώς το εξελικτικό μας παρελθόν συνεχίζει να επηρεάζει την ατομική μας ανάπτυξη

Εξελικτικές θεωρίες Σύμφωνα με τις εξελικτικές θεωρίες, τα είδη αναπτύσσονται όπως αναπτύσσονται επειδή τα άτομα με χαρακτηριστικά που ευνοούν την επιβίωση σε συγκεκριμένο περιβάλλον, τελικά επιβιώνουν, αναπαράγονται και μεταβιβάζουν τα χαρακτηριστικά τους στους απογόνους τους

Εξελικτικές θεωρίες Παράδειγμα εφαρμογής της εξελικτικής θεωρίας: πώς/γιατί τα βρέφη προσελκύουν την φροντίδα των γονέων τους;

Εξελικτικές θεωρίες Παράδειγμα εφαρμογής της εξελικτικής θεωρίας: πώς/γιατί τα βρέφη προσελκύουν την φροντίδα των γονέων τους; Απάντηση: Έχουν χαρακτηριστικά που μας φαίνονται όμορφα (πχ. μεγάλο κεφάλι) και έχουν προικοδοτηθεί με ικανότητες που τραβούν την προσοχή των γονέων (πχ. προτίμηση να κοιτούν πρόσωπα)

Θεωρίες επεξεργασίας πληροφοριών Συγκρίνεται η λειτουργία της σκέψης με την λετουργία ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή, δηλαδή εξετάζουν πώς το παιδί επεξεργάζεται, αποθηκεύει, οργανώνει και ανασύρει πληροφορίες και ποιοι είναι οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι για αυτό

Θεωρίες επεξεργασίας πληροφοριών Όπως και ο Η/Υ περιλαμβάνει το λειτουργικό του σύστημα (σκληρός δίσκος) που ορίζει την χωρητικότητα της αποθήκευσης ή την ταχύτητα επεξεργασίας, έτσι και ο ανθρώπινος νους έχει ορισμένες εγκεφαλικές δομές και νευρωνικά στοιχεία που μελετώνται με βάση αυτή τη θεωρία της ανάπτυξης

Θεωρίες επεξεργασίας πληροφοριών Παράλληλα μελετάται και το «λογισμικό» σύστημα της ανθρώπινης σκέψης (τα αντίστοιχα προγράμματα του Η/Υ), όπως οι τεχνικές μάθησης ή μνήμης Οι θεωρίες επεξεργασίας συστημάτων έχουν συμβάλει σημαντικά στην κατανόηση θεμάτων όπως η προσοχή και η μνήμη και η στρατηγική επίλυσης προβλημάτων

Θεωρίες συστημάτων Αντιλαμβάνονται την ανάπτυξη σε σχέση με σύνθετα σύνολα που αποτελούνται από μέρη (δηλαδή, συσσήματα) και εξετάζουν πώς τα σύνολα αυτά και τα μέρη τους οργανώνονται, αλληλεπιδρούν και αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου. Η πλήρης κατανόηση της ανάπτυξης απαιτεί την αναγνώριση της «πολλαπλής, αμοιβαίας και συνεχούς αλληλεπίδρασης όλων των επιπέδων του αναπτυσσόμενου συστήματος, από το μοριακό έως το πολιτισμικό» Esther Thelen

Θεωρίες συστημάτων Η πιο επιδραστική θεωρία συστημάτων είναι η θεωρία οικολογικών συστημάτων του Uri Bronfebrenner (1917 Μόσχα- 2005 Ίθακα, ΝΥ) Σύμφωνα με τη θεωρία των οικολογικών συστημάτων, το αναπτυσσόμενο παιδί βρίσκεται στο κέντρο μίας ομάδας τεσσάρων εγκιβωτισμένων συστημάτων που αλληλεπιδρούν

Θεωρίες συστημάτων

Θεωρίες συστημάτων i. Μικροσύστημα: οι δραστηριότητες, οι ρόλοι και οι αλληλεπιδράσεις του ατόμου με το άμεσο περιβάλλον του (π.χ. του παιδιού με την οικογένεια, με το σχολείο κλπ.) ii. Μεσοσύστημα: οι αλληλεπιδράσεις μεταξύ δύο ή περισσότερων μικροσυστημάτων (π.χ. οικογένεια- σχολείο, πχ. παρακολούθηση της μαθησιακης πορείας των παιδιών από τους γονείς) iii. Εξωσύστημα: τα κοινωνικά πλαίσια και οι οργανισμοί πέρα από την άμεση εμπειρία του ατόμου, που όμως το επηρεάζουν (π.χ. η ποιότητα της εκπαίδευσης, οι συνθήκες εργασίας των γονέων) iv. Μακροσύστημα: Οι αξίες, νόμοι και συνήθειες της κοινωνίας μέσα στην οποία ζει το άτομο

Θεωρίες συστημάτων Με βάση τη θεωρία των οικολογικών συστημάτων, πώς επηρεάζει η σύγχρονη ελληνική κρίση την ανάπτυξη των παιδιών;

Κριτικές θεωρίες Διακρίνονται όχι μόνο για τον τρόπο που εξετάζουν την ανάπτυξη, αλλά κυρίως για τον τρόπο που κρίνουν τη μεροληψία στις παραδοσιακές θεωρίες ανάπτυξης λόγω συγκεκριμένου πολιστιμικού υπόβαθρου Για παράδειγμα, οι φεμινιστικές προσεγγίσεις εξετάζουν πως το φύλο και οι αντιληψεις για το φύλο επηρεάζουν την ανάπτυξη ενός παιδιού (πχ. Μπορεί ένα κορίτσι να είναι καλό στα μαθηματικά;) Παράλληλα, κάνουν κριτική και στις κρατούσες θεωρίες ανάπτυξης (πχ. ψυχαναλυτική θεωρία)

Κριτικές θεωρίες Άλλες κριτικές θεωρίες εξετάζουν πώς επηρεάζεται η ανάπτυξη από τη φυλη, την εθνότητα και την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση. Πχ. Πολλές παραδοσιακές προσεγγίσεις της ανάπτυξης στρέφονται μεροληπτικά σε χαρακτηριστικά/ιδιότητες που είναι πιο τυπικές σε δυτικούς απ’ότι σε μη δυτικούς πολιτισμούς (πχ. Ατομικότητα-συλλογικότητα)