Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία της ΘΕ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Α. Λούβρης, Προϊστάμενος Γραφείου Δ.Ε.Π. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ.
Advertisements

Γνωστικές θεωρίες μάθησης
Ανακαλυπτική θεωρία μάθησης
Κονστρουκτιβιστικές και κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης (constructivist, sociocultural and situational learning theories)
Από το facebook στη σχολική επιθετικότητα: απόπειρες παραγωγής αυθεντικού μαθητικού λόγου σε περιβάλλον wiki Μαρία Νέζη PhD στη Διδακτική Επιμορφώτρια.
Γιάννης Ρες-Επιστημονικός Συνεργάτης ΙΕΠ1 Θεωρίες μάθησης και τεχνολογίες της πληροφορικής Βασικές θεωρίες μάθησης πως οι θεωρίες αυτές επιδρούν στο σχεδιασμό.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Βασίλης Γαλάνης Φυσικός, MSc στις Επιστήμες της Αγωγής.
Αλληλεπιδράσεις φαρμάκων με υποδοχείς και φαρμακοδυναμική.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα: Η Φυσική στο φωτόδεντρο Αθήνα, 25 & | Θεσσαλονίκη Η Φυσική στο φωτόδεντρο: θεωρητική.
ΤΠΕ στην Εκπαίδευση Διδάσκων : Βασίλης Κόμης Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 08 : Θεωρίες Μάθησης και ΤΠΕ: Εποικοδομισμός (Μέρος Β) Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ.
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΔΙΑΤΜΗΜΑΤΙΚΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ > ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Κίνηση.
Κινητική Μάθηση Ενότητα 3: Λήψη αποφάσεων και απόδοση κάτω από στρες και ψυχική διέγερση, προσοχή,μνήμη Ελιζάνα Πολλάτου, επικ. καθ. ΤΕΦΑΑ-ΠΘ Τμήμα Επιστήμης.
Σχεδιασμός προγράμματος εξάσκησης 4η Περίπτωση: Παραδοσιακοί χοροί Άγγελος Κωνσταντινίδης, ΑΕΜ: 908.
Πανεπιστημιακό κέντρο εκπαίδευσης επιμορφωτών Δυτικής Ελλάδας Πανεπιστήμιο Πατρών, ΤΕΕΑΠΗ - Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΤΚΕΠ Εκπαίδευση Επιμορφωτών Β΄Επιπέδου.
Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση.
Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ Ο Ρ ΟΛΟΣ Τ ΗΣ Σ ΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ Γ ΙΑ Τ Η Δ ΙΔΑΣΚΑΛΙΑ.
Μαθαίνοντας βιωματικά την ιστορία του Αρκαδιού: Το διαδικτυακό κυνήγι θησαυρού γνώσεων Καψάσκη Αγγελική "Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και μπορεί να.
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Π. ΚΑΡΙΩΤΟΓΛΟΥ - Π. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Περιεχόμενα Παρουσίασης
Τεχνικες Αξιολογησης της Επιδοσης των Εκπαιδευομενων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Στρατηγική Διδασκαλίας
ΒΕΛΓΙΟ ΘΕΟΔΩΡΑ.
Διδακτικές Προσεγγίσεις σε μαθήματα Προγραμματισμού
Θεωρίες μάθησης. Οργάνωση μαθήματος. Ελένη Μπαμπαλώνα.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 3: Κεντρικά Πεδία Δυνάμεων
Διδακτική Εργαστηριακών Μαθημάτων
Αφήγηση και Ιστορίες στη Διδακτική της Γλώσσας Σούδη Αντωνία, 428
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες
Η Ερμηνευτική Μέθοδος Η διαλεκτική του βέβαιου και του αβέβαιου
AΝΑΠΤΥΞΗ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
Μυθοι και Θρυλοι της Ηλείας
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ
Διδακτική Εργαστηριακών Μαθημάτων
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ_2
Using Narrative Inquiry as a Research Method
Ιεραπόστολοι και Κανίβαλοι
ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2016 (03-07/10) Κοτόπουλο μπαρδουνιώτικο – πουρές λαχανικών
Η γνωστική προσέγγιση για την κινητική εξέλιξη του ανθρώπου
ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ και ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ της ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ στο e-Learning
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ανάπτυξη Σχεδίου Μαθήματος στις Φ.Ε.
Ενεργός Πολίτης Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Τοπικής Δημοκρατίας
02 ΜΗΧΑΝΕΣ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΤΕΧΝΙΚΕΣ - ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ
Πρόσβαση και συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στον κοινωνικό
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
ΔΙΑΛΕΞΗ 1 Σκοπός και λειτουργία νοσοκομείων
Ευ. Φρυδάκη Καθηγήτρια Παιδαγωγικής
ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2018 (01-05/01)
Λύση προβλημάτων και Δημιουργικότητα
Έφη Γουργιώτου Eπίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Π.Ε. Πανεπιστήμιο Κρήτης
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ «ΦΙΛΟ-ΣΟΦΕΙΝ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΩΣ ΠΕΡΙ ΗΘΙΚΗΣ»
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ - ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Η Διαφοροπoιημενη διδασκαλια σαν απαντηση
TEACHERS 4 EUROPE «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες από την αρχαία Ελλάδα στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή Ένωση» Υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Αρετή Αλμπανούδη.
Χρίστος Τζάμας Διεύθυνση Υπηρεσιών Κατάρτισης Σεπτέμβριος 2018
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Στο τμήμα αυτό του μαθήματος προτείνεται και εφαρμόζεται ένα τριεπίπεδο πλαίσιο ανάλυσης και κριτικής θεώρησης Αναλυτικών Προγραμμάτων.
Μιχαήλ Μιχαήλ - Παπαϊωάννου Γιώργος
Μοντέλα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών
ΟΜΑΔΑ Ομαδική εργασία Τζιάτζιος Δημήτριος Ψουρούκα Ευαγγελία
Εκπαιδευτικές διαδικασίες με τη βοήθεια των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας ΚΛΕΙΣΑΡΧΑΚΗΣ ΜΙΧΑΗΛ (MEdu, Phd) ΕΔΙΠ.
Μεταβλητή – Άμεση - Οριακή κοστολόγηση
Διδακτική μεθοδολογία Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
Πολυπλοκοτητα - netlogo
Θεωρία και πράξη Χριστιανικής Αγωγής
Διδακτική μεθοδολογία Θρησκευτικής Εκπαίδευσης
J. Bruner: η διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση
Ο Τρόπος που Μαθαίνουμε Learning styles
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία της ΘΕ Βιωματική Μάθηση Μάριος Κουκουνάρας Λιάγκης Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Θεωρίες Μάθησης και Διδακτική Μεθοδολογία της ΘΕ

βίωμα θρησκεία εκπαίδευση

Βιωματική μάθηση experiential learning (βιωματική μάθηση) Με βάση όσα έχουμε αναφέρει μπορούμε να ορίσουμε τη Βιωματική Μάθηση ως την ενεργητική προσέγγιση μάθησης η οποία: (α) προσφέρει στους μαθητές δυνατότητες συμμετοχής σε δραστηριότητες απόκτησης νέων ή/και ανάκλησης παλαιότερων πάσης φύσεως προσωπικών εμπειριών (αισθητηριακής, κοινωνικής, νοητικής, συναισθηματικής, πληροφοριακής/γνωσιακής, ηθικής, ψυχοκινητικής, καλλιτεχνικής, πολιτισμικής, περιβαλλοντικής, σωματικής, αξιακής, διακρατικής, επικοινωνιακής, εργασιακής, κατασκευαστικής, τεχνολογικής, αποκαλυπτικής, δημιουργικής, παραγωγικής, συνθετικής κλπ. φύσης) εστιασμένων σε συγκεκριμένο τομέα, (β) εμπλέκει τους μαθητές σε διαδικασίες συστηματικής επεξεργασίας των ποικίλης φύσεως προσωπικών εμπειριών και δεδομένων για την επίτευξη εσωτερικής κατανόησής τους, (γ) στηρίζει τους μαθητές στη διαδικασία στοχαστικής εξέτασης των συμπερασμάτων τους, που αποτελεί τον πυρήνα της βιωματικής μάθησης, και (δ) ολοκληρώνει την εκπαιδευτική διαδικασία με την αξιοποίηση των νέων γνώσεων που προέκυψαν για την κατανόηση και τη διαχείριση νέων καταστάσεων. Βιωματική μάθηση experiential learning (βιωματική μάθηση) Boud,Keogh and Walker, 1985; Kolb and Fry, 1975) discovery learning (ανακαλυπτική μάθηση) Bruner, 1961 problem-based learning (μάθηση μέσω επίλυσης προβλημάτων) Barrows, 1996; Schmidt, 1983;Barrows and Tamblyn, 1980 Inquiry-based learning (διερευνητική μάθηση) Rutherford, 1964 ; Schwab, 1960 constructivist learning (κονστρουκτιβσιτική μάθηση) Jonassen, 1991; vonGlasersfeld, 1991; Steffe and Gale1995, Grimmitt 2000

Στόχος: προσωπική και κοινοτική αυτονομία Το πρόσωπο που δρα, εργάζεται, σκέφτεται, οργανώνεται και εκφράζεται ελεύθερα μαζί με άλλους χειραφετημένος, αυτοδιοικούμενος, αυτοοργανούμενος και αυτοεκφραζόμενος με συλλογική ευθύνη και ενδιαφέρον για τους άλλους γίνεται (Χρυσαφίδης, 2002, σ.21, Γρόλλιος, 2013)

Βιωματική μάθηση Συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών Συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών σε δραστηριότητες απόκτησης νέων ή/και ανάκλησης παλαιότερων προσωπικών εμπειριών, που ενεργοποιούν όλες τις πτυχές της νοημοσύνης σε διαδικασίες συστηματικής επεξεργασίας των ποικίλης φύσεως προσωπικών εμπειριών και δεδομένων για την επίτευξη εσωτερικής κατανόησής τους στη διαδικασία στοχαστικής εξέτασης των συμπερασμάτων τους, που αποτελεί τον πυρήνα της βιωματικής μάθησης στην αξιοποίηση/εφαρμογή των νέων γνώσεων που προέκυψαν για την κατανόηση και τη διαχείριση νέων καταστάσεων (Ματσαγγούρας, 2011)

Μαθητές δημιουργοί ότι ενεργοποιούν τους μαθητές στη διαδικασία της μάθησης (ενεργός μάθηση) ότι προτιμούν την ομαδοσυνεργασία στη διδασκαλία έναντι των ατομικών μεθόδων ότι ενισχύουν τους εκπαιδευτικούς ρόλους διευκόλυνσης και εμψύχωσης της μάθησης ότι περιορίζουν στο απολύτως αναγκαίο τους ρόλους άμεσης διδασκαλίας Βιώματα Εμπειρίες Αναστοχασμός Δράση (εφαρμογή) = ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Γιατί δραστηριότητες; Ενδυναμώνουν τα έμφυτα κίνητρα των μαθητών/τριων για επικοινωνία και γνώση του εαυτού, κατανόηση του κόσμου, και μετασχηματισμό αυτών σε δράση Αναπτύσσουν τις γνωστικές και κοινωνικές ικανότητες που είναι αναγκαίες για την αυτο-καθοριζόμενη μάθηση και τη δημιουργική διαχείριση διλημματικών, συγκρουσιακών, γνωστικών προβλημάτων Διευκολύνει τη μεταφορά της γνώσης σε νέες καταστάσεις (Ματσαγγούρας, 2011; Wudinger 2005; Luckner and Nadler 1997)

Κατηγορίες εναλλακτικών διδακτικών προσεγγίσεων προσεγγίσεις αφομοιωτικής μάθησης(receptive learning) προσεγγίσεις άμεσης διδασκαλίας (direct instruction) προσεγγίσεις καθοδηγούμενης ανακάλυψης (guided discovery) προσεγγίσεις διερευνητικής μάθησης (exploratory learning)

3 λεπτά για να σκεφτείτε γιατί δεν θα επιλέγατε τη βιωματική μάθηση

Κριτική στον ιδεολογικό τομέα Χειραφετείται το άτομο εις βάρος της κοινότητας Οι βιωματικές προσεγγίσεις επιδιώκουν συνειδητά και συστηματικά τη διαλεκτική σχέση μεταξύ: (α) Ατομικού αυτο-καθορισμού και κοινωνικοποίησης και (β) Κοινωνικοποίησης και κοινωνικής αλλαγής

Κριτική στον Ψυχολογικό Τομέα Δεν επαρκούν οι εμπειρίες και οι γνωσιο-κοινωνικές ικανότητες των μαθητών για τη διασφάλιση γνώσεων επαρκών για ποιοτική εκπαίδευση Το μάθημα δεν είναι η ώρα του παιδιού. Αντίθετα οι μέχρι τώρα εμπειρίες αποτελούν τη βάση για την πρόσληψη των νέων και πιο δύσκολων στην ερμηνεία τους εμπειριών. Τις νέες εμπειρίες οι μαθητές και μαθήτριες τις γενικεύουν με τη βοήθεια του εννοιολογικού πλέγματος των εμπλεκομένων επιστημών

Κριτική στον Διδακτικό Τομέα Καταργεί τις αμεσότερες μορφές διδασκαλίας Περιθωριοποιεί τον δάσκαλο και με τον τρόπο αυτό αναιρεί τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου Η αξιοποίηση της βιωματικής μάθησης γίνεται σε συνδυασμό και με άλλες διδακτικές προσεγγίσεις. Ο δάσκαλος σχεδιάζει, υποστηρίζει και εμψυχώνει

Κριτική στον Επιστημολογικό Τομέα Επιβάλλει έναν άκρατο υποκειμενισμό στον χώρο της γνώσης Σχετικοποιεί σε επικίνδυνο βαθμό τις κυρίαρχες στον πολιτισμό μας κοινωνικές, ηθικές, θρησκευτικές αισθητικές και λοιπές αξίες Στη βιωματική μάθηση αξιοποιούνται : συλλογικά σχήματα που συμβάλλουν σε διϋποκειμενικές συνθέσεις, έννοιες, που βοηθούν το υποκείμενο να ερμηνεύσει τον κόσμο με νέα εργαλεία (επιστημονικά) διαδικασίες αναγωγής σε γενικεύσεις, κρίσεις και προσδιορισμού της γνώσης και διαδικασίες τις οποίες υποβάλλουν σε κριτικής αποτίμηση και επιβεβαίωση.

Κριτική στον θρησκειοπαιδαγωγικό τομέα Επιβάλλει την υποχρεωτική βίωση θρησκευτικών εμπειριών σε ανθρώπους που δεν πιστεύουν. Δεν είναι δυνατόν το παιδί που δεν έχει δομήσει τη θρησκευτική ταυτότητα να βιώσει εμπειρικά θέματα διαφόρων θρησκειών. Σήμερα δεν μπορείς να ερμηνεύσεις τον κόσμο αν δεν έχεις γνώσεις για τις θρησκείες. Οι εμπειρίες στην τάξη έχουν γνωσιακή βάση και βοηθούν τους μαθητές/μαθήτριες να κατανοήσουν τον πιστό μιας θρησκείας (φαινομενολογία) Η θρησκευτική ταυτότητα δομείται κατά βάση στην οικογένεια και τη θρησκευτική κοινότητα. Ο ρόλος της εκπαίδευσης είναι περιορισμένος. Η θρησκευτική ταυτότητα αποτελεί μέρος της προσωπικής ταυτότητας. Διαμορφώνεται συνεχώς και στο σχολείο αναπτύσσεται μέσω του θρησκευτικού γραμματισμού.