ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΡΜΟΝΙΑ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΝΟΥ –ΨΥΧΗΣ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ
Advertisements

του τρίτου βιβλίου ανατέμνει και αναπτύσσει την παθολογία
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ.
«ποιήσωμεν ἄνθρωπον. Κατ' εἰκόνα Θεοῦ καί ὁμοίωσιν»
ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΦΥΣΗ ΖΩΝΤΩΝ ΛΑΩΝ
Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Ορισμός της διδασκαλίας Οι ενέργειες και οι χειρισμοί, στους οποίους προβαίνει ο εκπαιδευτικός για να βοηθήσει το μαθητή στην οικειοποίηση γνώσεων και.
Μια πρώτη γνωριμία με τον Πλάτωνα
ΑΣΘΕΝΕΙΑ & ΥΓΕΙΑ – θεολογική θεώρηση: Ορθόδοξη ανθρωπολογία
 1999(;) ο Thomas Anderson, ή Neo ψάχνει απαντήσεις σχετικά με το λεγόμενο “Matrix”.  Έρχεται σε επαφή με τον Μορφέα και καταφέρνει να αποδράσει από.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
10. ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΣΩΜΑ Σελίδες:
Η ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ Καταρχήν να επισημάνουμε ότι με τον όρο ανθρωπολογία δεν εννοούμε την φυσιολογία και βιολογική εξέταση του ανθρώπου. Ο άνθρωπος.
Μαριάμ Μακάρ Ορέστης Μπίτρο
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
ΕΝΤΟΛΕΣ ΚΑΙ ΔΟΓΜΑΤΑ. ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΚΛΑΒΙΑΣ Ή ΔΡΟΜΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ;
Παιδαγωγική θεωρία και χριστιανική θεολογία ΕΡΩΤΗΜΑ: Υφίστανται σχέσεις μεταξύ παιδαγωγικών αρχών και χριστιανικών πεποιθήσεων;
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ένας φιλόσοφος του κοινού νου
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
Η ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΚΑΙ Η ΛΥΤΡΩΣΗ Η ιδέα της μετενσάρκωσης, η οποία ως έννοια εισάγεται πρώτη φορά στις Ουπανισάδες (800 πΧ), είναι θεμελιώδης στον Ινδουισμό.
16. Η Εκκλησία ως κιβωτός φυλάει την αλήθεια
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
Β΄ τάξη Θεωρητική κατεύθυνση Συμπεράσματα και Εντυπώσεις Υπεύθυνη καθηγήτρια: Φ. Κυριλλίδου ΠΕ 13.
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Ιστορία της φιλοσοφίας: Σωκράτης, Πλάτων, Αριστοτέλης Σ. Σταυριανέας Τμήμα Φιλοσοφίας Παν/μίου Πατρών 14/10/2015.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 12: Επιστήμη και αίτια / Θεωρητικές & πρακτικές επιστήμες Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
« Αρχαία Ελληνικά από πρωτότυπο, Γ’ Λυκείου»
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Φιλοσοφία-Ηθική Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ελληνισμος και χριστιανισμοσ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Ο ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΑΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Η εκπαίδευση στην πολιτική σκέψη του Αριστοτέλη
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Το τέλος του κόσμου στον ινδουισμό
Νεότερη Ηθική Φιλοσοφία
Οι μεγάλες Θεωρίες Ηθικής
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Η ΕΥΓΕΝΗΣ ΑΜΙΛΛΑ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
Η συνΑντηση του ΧριστιανισμοΥ με τον ΕλληνισμΟ
Ημερίδα στις δημιουργικές εργασίες Σχολικό Έτος:
ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Γ.Καπετανάκης
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ : ΗΘΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΑΡΧ. ΕΛΛΑΔΑΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Ελληνογαλλική Σχολή Ευγένιος Ντελακρουά
Να ζητώ συγχώρεση και να συγχωρώ
Ποιος είναι ο τέλειος κριτής
Να έχω Μέτρο στην ζωή μου
Τσιάμαλος Ηρακλής, Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Καρδίτσας - Μαγνησίας
ΤΕΛΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ=ΚΑΘΕ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΧΕΙ ΈΝΑ ΣΚΟΠΟ
Η 1η από τις 12 Προτροπές 1. Να υπακούω στην Ανάγκη.
ΟΙ ΠΑΡΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ 1. Παραβολή σημαίνει την σύγκριση, την παροιμία, την παραβολή, την σοφία. Είναι η μετάφραση της εβραϊκής λ. mashal. 2. Ο.
ΗΘΙΚοσ προβληματισμοΣ & ηθικη επιστημη
Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΗΘΙΚΗΣ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΗΘΙΚΗ

ΑΡΕΤΗ Αρχικά, θετική ιδιότητα (πολεμική ή αθλητική) Θεοί: Την κατείχαν και τη χορηγούσαν Θέογνις (ελεγειακός ποιητής, 6ος αι. π.Χ.): Σύνδεσή της με τη δικαιοσύνη

ΠΛΑΤΩΝ Αρετή = κάλλος/υγεία/ευεξία της ψυχής Κάθε μέρος της ψυχής έχει τη δική του αρετή Λογιστικό → Φρόνηση/Σοφία Θυμοειδές → Ανδρεία Επιθυμητικό → Σωφροσύνη Ανώτερη & εναρμονίζουσα μέρη ψυχής = Δικαιοσύνη

ΣΩΚΡΑΤΗΣ Την καθιέρωσε ως ηθική έννοια Τη συνέδεσε με τη γνώση, ειδικά με την αυτογνωσία «ἐπί γε τὰ κακὰ οὐδεὶς ἑκὼν ἔρχεται» Οι τραγικοί εξήραν την αδυναμία του λογικού μπροστά στις άλογες ψυχικές δυνάμεις Θέση λογική: Το κακό πραγματοποιείται σαν αγαθό – Κριτής = ο χρόνος

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ Για το Σωκράτη, αρετή = θέμα γνώσης (π.χ. γνωρίζοντας τη δικαιοσύνη, γίνεσαι δίκαιος) Αν και δεν υπάρχουν αρετές χωρίς φρόνηση, αρετές ≠ φρονήσεις

Κατηγορίες Αρετών Α. Διανοητικές: Καλλιεργούνται με διδασκαλία Β. Ηθικές: Καλλιεργούνται με συνήθεια Φρόνηση: Αρχικά, όπως στον Πλάτωνα (θεωρητική, ταυτόσημη με Σοφία) Αργότερα, διαχωρίζεται από τη Σοφία και αποκτά πρακτικό περιεχόμενο

Α. Διανοητικές Αρετές = Σοφία & Φρόνηση Προσδιορίζονται από την αλήθεια Συμπλέκονται με τη συνήθεια, άρα και με τις ηθικές αρετές Με τη Σοφία θεωρούνται τα όντα και με τη Φρόνηση θεωρούνται τα ενδεχόμενα (χρονική διαφοροποίηση)

Β. Ηθικές Αρετές Μέσω της φρόνησης διαποτίζονται από τη λογική (έλλογη πράξη) Η πρακτική ζωή εξαρτάται από την προαίρεση Ηθική = πρακτική επιστήμη = μελέτη ιδιωτικής ζωής Πολιτική = μελέτη δημόσιας ζωής. Υπάγεται στην Ηθική Διάκριση Ηθικής/Πολιτικής = μεθοδολογική (ενιαίο ιδιωτικής & δημόσιας ζωής)

ΦΥΣΗ & ΑΡΕΤΗ Οι αρετές δεν προσφέρονται από τη φύση Δεν είναι όμως και «παρά φύσιν» Για την απόκτησή τους απαιτείται άσκηση Μεγάλη σημασία της συνήθειας

Αρχή προσδιορισμού της Αρετής Παράδοση Πλάτωνα & Ιατρικής ΜΕΣΟΤΗΤΑ Αρχή προσδιορισμού της Αρετής Παράδοση Πλάτωνα & Ιατρικής Αρετή = μεσότητα ανάμεσα σε 2 κακίες Π.χ.: Δειλία – Ανδρεία – Θράσος Δουλεία – Ελευθερία – Ασωτεία Όμως Αρετή = ακρότητα Μη ποσοτικός προσδιορισμός

Μεσότητα ≡ Δέον / Καθήκον (αργότερα αναπτύχθηκε από τους Στωικούς) Κακία = εύκολη Αρετή = δύσκολη Προσδιορίζεται από τη φρόνηση Αλληλεπίδραση τελικού σκοπού & ενδιάμεσων

ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ ΄Υψιστο αγαθό Απροσδιόριστη (υποκειμενική και χρονική) Πλάτων: Βρίσκεται στον κόσμο των ιδεών

Αριστοτέλης: Βρίσκεται στο ιδιαίτερο έργο του ανθρώπου = η «κατ’ αρετήν» ενέργεια της ψυχής Τελειότερη αρετή = Σοφία = η θεωρητική εξέταση αρχών & αιτιών Δεν υπάρχει τέλεια ευδαιμονία, λόγω της πεπερασμένης ανθρώπινης φύσης

Η ευδαιμονία μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την ενεργοποίηση του θείου στοιχείου που έχει ο άνθρωπος, δηλ. του νου Έτσι, η αριστοτελική φιλοσοφική ηθική γίνεται θεολογία Έχει όμως διανοητικό χαρακτήρα Προσδιορίζεται από τη φθορά και το θάνατο

Αθανασία νου ≠ αθανασία ανθρώπου Αδιέξοδο Ο θάνατος σκιάζει τη ζωή (άρα και την πραγμάτωση του αγαθού ή την ευδαιμονία) Απ. Παύλος: «ὃ μισῶ τοῦτο ποιῶ…τίς με ῥύσεται ἐκ τοῦ σώματος τοῦ θανάτου τούτου;»

Εν Χριστώ ζωή: δε διαψεύδεται από το θάνατο Η διανοητική γνώση δεν μπορεί να νικήσει το θάνατο: κινείται μέσα στα όριά του Η οντολογική ανακαίνιση που προσφέρει ο Χριστός = ένταξη στο Σώμα του & συμμόρφωση με το θέλημά του

Νέο Ήθος: Αγάπη (και προς τον εχθρό) = νέα οντολογία Αρχή = Βάπτισμα Διατήρηση = Θ. Ευχαριστία Μυστήρια = Προϋποθέσεις και δείκτες ζωής & αθανασίας Αγάπη = Σύνοψη αρετών (προσωπικών & κοινωνικών)