Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η φωνολογική επίγνωση.
Advertisements

ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Σεμινάρια Φεβρουαρίου 2009 Μ. Τορτούρης
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Μερικά ακόμη παραδείγματα
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΓΝΩΣΕΩΝ, ΣΤΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ Σπύρος Κίντζιος.
Μελετώντας το πρώτο διάγραμμα όλοι οι ερωτηθέντες απάντησαν ότι μέσα στην οικογένεια υπάρχει διάκριση σε όλους τους τομείς δήλωσαν περισσότεροι ότι.
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
ΟΜΙΛΟΣ ΡΗΤΟΡΙΚΗΣ Καλλιέργεια του προφορικού λόγου σε συνδυασμό με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης Καλλιέργεια επικοινωνιακών δεξιοτήτων.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
Θετικές & αρνητικές επιδράσεις Το ηλεκτρονικό παιχνίδι είναι η πρώτη ποιοτικά διαφορετική μορφή παιχνιδιού μετά από εκατοντάδες χρόνια, ενώ αρχίζουν.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 4η Θεματική ενότητα Γλώσσα, ταυτότητα και εξουσία Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση. Δεκαετία 1960 Πολυάριθμες έρευνες σε πολλές δυτικές χώρες με στόχο να διαπιστωθεί αν το σχολείο προσφέρει.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
Bullying Το νταηλίκι είναι μια μορφή κακοποίησης, πιο συγκεκριμένα εκφοβισμού ή εξαναγκασμού. Αυτή συνεπάγεται περιοδικά επαναλαμβανόμενες πράξεις που.
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
Διγλωσσία: Ορισμός, χαρακτηριστικά και ορολογία Εαρινό Εξάμηνο: Σαραβελάκης Κώστας Α.Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ 5 η Θεματική ενότητα Διγλωσσία, πολυγλωσσία, επαφή γλωσσών Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 1.
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
ΤΡΙΤΟ ΜΑΘΗΜΑ Πότε θεωρείτε ένα άτομο δίγλωσσο; Ποια κριτήρια λαμβάνονται υπόψη όταν θέλουμε να προσδιορίσουμε τον ορισμό της διγλωσσίας; ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ Ποια.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Γλωσσική ανάπτυξη. Θεωρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης  Οι υπέρμαχοι της θεωρίας της μάθησης- με πρωταγωνιστή τον Skinner- πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της.
1 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Μουντάκης Κώστας Ομ. Καθηγητής Πανεπιστήμιου Πελοποννήσου Πρώην σύμβουλος του Παιδ. Ινστιτούτου ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ.
Υπό της φοιτήτριας : ΠΑΠΑΝΙΔΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Επιβλέπουσα καθηγήτρια :
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Έλεγχος για τη διαφορά μέσων τιμών μ1 και μ2 δύο πληθυσμών
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/ ), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Εργασία των μαθητών του Β3
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
ΦΥΛΛΟ.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ- ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗΣ
Ο Παράγοντας της Αυτοδιαχείρισης σε Σχέση με την Υγεία των Καρδιοπαθών
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Η εξέλιξη των θεωριών του Jim Cummins (α’)
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Συνεργασία νηπιαγωγείου -οικογένειας
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής ανάπτυξης Α08 01 Α. Χατζηδάκη ακ. έτος 2017-18

Ένα βασικό ερώτημα στη μελέτη του φαινομένου της διγλωσσίας Πώς συνδέεται η διγλωσσία με τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού; Την επηρεάζει θετικά, αρνητικά ή δεν έχει καμία επίδραση επάνω της ; της ;

Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής ανάπτυξης Άποψη των «απλών ανθρώπων» Το παιδί δεν πρέπει να εκτίθεται σε δύο γλώσσες από την αρχή της ζωής του αλλά να μαθαίνει πρώτα καλά τη μία Γενικά, η παράλληλη κατάκτηση δύο γλωσσών επιβαρύνει τον εγκέφαλο σημαντικά Τι πιστεύουν οι επιστήμονες; Η επιστημονική έρευνα πέρασε από τρία στάδια ή περιόδους: A. Την περίοδο «των αρνητικών συνεπειών» Β. την περίοδο «των ουδέτερων συνεπειών» Γ. την περίοδο «των θετικών συνεπειών» που έχει η διγλωσσία στη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού.

Περίοδος των «αρνητικών συνεπειών» (αρχές 20ου αιώνα μέχρι δεκαετία ‘60) Προβλήματα με τις έρευνες αυτές Ευρήματα Αμφιλεγόμενη η έννοια της ‘νοημοσύνης’/ ‘ευφυίας’ : πώς ορίζεται; Τι μετράμε; H γλώσσα των τεστ ήταν συχνά η ασθενέστερη γλώσσα των δίγλωσσων Προβλήματα με τη στατιστική ανάλυση (η μετα-ανάλυση έδειξε ότι δεν υπήρχαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των δύο ομάδων) Προβλήματα με το δείγμα (ισοδυναμία ομάδων, είδος διγλωσσίας, κλπ) Σε έρευνες με τεστ ‘νοημοσύνης’ της δεκαετίας του 1920 σε Ουαλία και ΗΠΑ, τα δίγλωσσα παιδιά υστερούσαν έναντι των μονόγλωσσων

Περίοδος των «ουδέτερων συνεπειών» (1930-1960) Ευρήματα Συνέπειες Υπήρξαν κάποιες έρευνες σε Ουαλία και ΗΠΑ που είτε δεν έβρισκαν καμία διαφορά είτε έδειχναν ότι έπαιζαν ρόλο και άλλοι παράγοντες στην ανάπτυξη της νοημοσύνης, όπως η κοινωνική τάξη και το οικονομικό επίπεδο της οικογένειας (δεν υπήρχαν διαφορές ανάμεσα σε δίγλωσσα και μονόγλωσσα παιδιά του ιδίου κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου) Παρόλο που ήταν ελάχιστες αυτές οι έρευνες, η δημοσιοποίησή τους ενθάρρυνε γονείς που επιθυμούσαν τη διγλωσσική ανατροφή κι εκπαίδευση των παιδιών τους, λχ. στην Ουαλία

Περίοδος των «θετικών συνεπειών» (1960 και εξής) Περίοδος των «θετικών συνεπειών» (1960 και εξής) Σημαντική καμπή για την έρευνα στη σχέση διγλωσσίας και γνωστικής ανάπτυξης: Η έρευνα των Peal & Lambert (1962) σε 110 δίγλωσσα (στα αγγλικά-γαλλικά) δεκάχρονα παιδιά στο Μόντρεαλ. ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Ξεπέρασε πολλές από τις μεθοδολογικές αδυναμίες προηγούμενων ερευνών. Αντιμετώπισε τη γνωστική λειτουργία με μία ευρύτερη θεώρηση και, μολονότι χρησιμοποίησε ‘τεστ νοημοσύνης’, διερεύνησε πολλούς διαφορετικούς τομείς γνωστικής δραστηριότητας. Αποκάλυψε ότι η διγλωσσία μπορεί να έχει και θετικές συνέπειες στη γνωστική ανάπτυξη  να προσφέρει στο άτομο γνωστικά πλεονεκτήματα

ΩΣΤΟΣΟ, τα ευρήματα της έρευνας δεν μπορούν να γενικευθούν σε όλες τις κατηγορίες των δίγλωσσων παιδιών: 1. πολύ μικρό δείγμα (σε σχέση με τα εκατομμύρια δίγλωσσων ατόμων) 2. αφορά μόνο ‘αμφιδύναμα’/ ‘ισορροπημένα’ δίγλωσσα παιδιά, ενώ η πλειονότητα των δίγλωσσων ανήκουν στους ‘κυρίαρχα’ δίγλωσσους 3. αφορά παιδιά της μεσαίας τάξης (ενώ πολλοί δίγλωσσοι ανήκουν σε χαμηλά κοινωνικά στρώματα και η διγλωσσία τους κατακτάται σε άλλο πλαίσιο) ΠΑΝΤΩΣ, Η ΕΡΕΥΝΑ ΥΠΗΡΞΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ, ΔΙΟΤΙ ΕΔΕΙΞΕ ΌΤΙ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΗΣ, Η ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ.

Πολλές έρευνες τα τελευταία τριάντα χρόνια δείχνουν ότι… τα παιδιά που έχουν κατακτήσει ‘ισορροπημένη’ διγλωσσία συνήθως υπερτερούν έναντι των συνομήλικων τους μονόγλωσσων σε τομείς όπως : Η ‘αποκλίνουσα’ /’δημιουργική’ σκέψη’ Η ‘μεταγλωσσική συνείδηση’ Η ‘επικοινωνιακή ευαισθησία’ (βλ. Baker, 2001, κεφ.8)

Γνωστικά πλεονεκτήματα (1/2) Παιδιά που έχουν κατακτήσει και τις δύο γλώσσες τους σε ένα πολύ καλό επίπεδο στην προσχολική ηλικία διαθέτουν μεγαλύτερο βαθμό ικανότητας ‘ανάλυσης’ της γλώσσας (σκέψης πάνω στη μορφή και στη λειτουργία των γλωσσών) και καλύτερο ‘έλεγχο’ των μεταγλωσσικών τους δεξιοτήτων Αυτά τους προσφέρουν πλεονεκτήματα κατά τη διαδικασία εκμάθησης της γραφής και της ανάγνωσης έναντι των μονόγλωσσων) αλλά και γενικά στη γλωσσική μάθηση

Γνωστικά πλεονεκτήματα (2/2) Υποτίθεται επίσης ότι οι ‘ισορροπημένα’ δίγλωσσοι, ως ενήλικες, είναι σε θέση: να απομονώνουν τις λεπτομέρειες που τους ενδιαφέρουν από το σύνολο και να εστιάζουν σε αυτές να επεξεργάζονται πληροφορίες καλύτερα να ασχολούνται με διαφορετικά πράγματα ταυτόχρονα να χειρίζονται καλύτερα ανθρώπους και καταστάσεις κλπ σε σχέση με τους μονόγλωσσους. Επίσης, η συχνή χρήση δύο γλωσσών ή η εκμάθηση γλωσσών σε μεγάλη ηλικία φαίνεται ότι θωρακίζει τον εγκέφαλο έναντι της νόσου του Αλτσχάιμερ (βλ. ‘διαφημιστικές’ αφίσες για οφέλη διγλωσσίας)

Βέβαια, η έρευνα ακόμη συνεχίζεται Οι περισσότερες έρευνες αφορούν παιδιά που έχουν κατακτήσει ‘ισορροπημένη’ διγλωσσία. Το ερώτημα είναι: τι γίνεται με τα παιδιά που είναι ‘κυρίαρχα’ δίγλωσσα; Μπορεί να έχει κανείς γνωστικά πλεονεκτήματα και εκεί; Ή, από ποιο επίπεδο γλωσσικής ανάπτυξης και πέρα, αρχίζουν να εμφανίζονται τα γνωστικά πλεονεκτήματα και ποια μπορεί να είναι αυτά; Σε ποιο βαθμό διατηρούνται αυτά τα πλεονεκτήματα στους ενήλικες; Κ.λπ.

Το σίγουρο είναι ότι… Δεν έχουν βρεθεί ενδείξεις ότι η κατάκτηση μιας δεύτερης γλώσσας, είτε ταυτόχρονα είτε διαδοχικά επιβαρύνει τη γνωστική λειτουργία του ατόμου ή δημιουργεί προβλήματα στην εκμάθηση της πρώτης γλώσσας. Αντίθετα, ενδέχεται να προκύψουν γνωστικά οφέλη από αυτή τη διαδικασία, που πιθανόν να επεκτείνονται σε τομείς πέραν της γλωσσικής επεξεργασίας (μνήμη, έλεγχος διαδικασιών, επικοινωνιακές δεξιότητες κ.α.)

Ευχαριστώ για την προσοχή σας!