ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Factorial Analysis of Variance – Παραγοντική Ανάλυση Διακύμανσης
Advertisements

Εφαρμοσμένη ιατρική στατιστική μεθοδολογία
Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng., D.Eng. Διάλεξη 5 Σύγκριση μέσω όρων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Light, Science and Society The importance of plants for global.
Οργανωσιακή Συμπεριφορά Ενότητα 5: Η Φύση Παρεμβαίνει - Μέρος Β’ Ιωάννης Σαλμόν Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα.
 Μια μεγάλη ομάδα ασθενών με εγκεφαλικό είναι και οι ασθενείς με βλάβη του δεξιού ημισφαιρίου.  Ήπια προβλήματα:  Προβλήματα κατονομασίας  Κατανόηση.
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ 2 ο ΜΑΘΗΜΑ. Η ΦΥΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Η αγροτική παραγωγή είναι μια πολύχρονη και επίπονη.
Πολιτικές & Διαχείριση Ασφάλειας Δρ. Γιώργος Αγγελινός Περίγραμμα μαθήματος & τρόπος αξιολόγησης.
1 ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 2 Η ΘΕΩΡΙΑ.
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΓΕΩΡΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ, ΑΥΓΟΡΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ COMENIUS 2012 – 2014 ΤΙΤΛΟΣ: CULTURAL DIVERSITY - A BRIDGE BETWEEN EUROPEAN COUNTRIES.
ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ Οι μέθοδοι συλλογής δεδομένων διαφέρουν μεταξύ τους και δεν είναι όλες εξίσου κατάλληλες για κάθε ερευνητικό πρόβλημα.
1 FDL Group 1 ο Αγροτικό Συνέδριο Ναυτεμπορικής. 2 Τι είναι logistics ; Παγκόσμιος κύκλος εργασιών εταιρειών Logistics 2013 Ελληνικός Κ.Ε. εταιρειών Logistics.
1 Αποτελέσματα κλάδου – ‘B τρίμηνο 2015 Η σταθεροποίηση που εμφανίστηκε κατά τη διάρκεια του 2014 φαίνεται να αντιστρέφεται από την αρχή του 2015 με μειώσεις.
Στατιστική Ανάλυση. Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι Ποιες είναι οι διαφορές; Πότε χρησιμοποιούνται; Πότε κάνω στατιστική ανάλυση;
Guide to Business Planning The Value System © Guide to Business Planning The “value system” is also referred to as the “industry value chain”. In contrast.
«Σχολείο ως χώρος Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης»
ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΡΥΘΜΙΣΗΣ
Ηγεσία Διαδικασία Λήψης Απόφασης
ΨΥΧΟKOIΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ Μάθημα 3-4
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ - 1η Διάλεξη - Ανθή Χαϊδά (Δεκέμβριος 2016)
Η Ύλη του Μαθήματος Επανάληψη της πολλαπλή παλινδρόμησης και Ασυμπτωτική κατανομή της εκτιμήτριας ελαχίστων τετραγώνων. Βοηθητικές μεταβλητές και παλινδρόμηση.
Δειγματοληψία.
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Βασική Στατιστική Επεξεργασία. Ερμηνεία Δεδομένων - 2.
Σχεδίαση γραφικών Μάθημα 10.
Οφέλη της αξιολόγησης Πετρος ρουσσοσ.
Χειρονομίες και μαθησιακή διαδικασία
Σχεδιασμός Γεωργικών Πειραμάτων
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Άσκηση 3.11: Frequency-dependent terminations
Πειραματικές Μονάδες Ένα φυτό Ένα πειραματικό τεμάχιο (plot)
Η Επίδραση της Προπόνησης στη Μεταβολή του Λιπεδιμικού Προφίλ των Αθλητών Καλαθοσφαίρισης Ν. Αποστολίδης.
ΣΥΜΜΕΤΡΙΑ.
Πρακτικη αςκηςη ςτην κοινοτητα
Κλαδική Ανάλυση – Μελέτη της ICAP Group «Οι Συνέπειες της Κρίσης στους διαφόρους Κλάδους της Ελληνικής Οικονομίας» Διεύθυνση.
Αξιολόγηση VIDEO μικροδιδασκαλίας
ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
ΜΕΙΖΟΝ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ ΙΣΤΟΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑΣ
Χρειαζόμαστε ένα παράγοντα που ελέγχουμε, και έναν που μετράμε.
Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια: Καραμούσα Μαγδαληνή
ειδικό πρόσθετο για επαγγελματικά πλυντήρια πιάτων/ποτηριών
Θέμα: «Φασισμός» Ομάδα: Παναγιώτης Μπριάν Δημήτρης Ευστάθιος
Εθνικό Κέντρο Βιβλίου Λέσχες Ανάγνωσης.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΡΕΥΝΩΝ ΣΤΗΝ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ
Έθνος- Εθνικισμός και Διασπορά
PROJECT TITLE HERE Your name, Your teacher’s name Your school.
ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, ΜΟΛΥΝΣΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ
Σε Αναζήτηση μιας Νέας Προοδευτικής Προοπτικής για την Ευρώπη
Πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών Ιατρικής σχολής ΕΚΠΑ
– ΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
aka Mathematical Models and Applications
Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες
Αποτελέσματα κλάδου – ‘α 6μηνο 2016
ΜΕΤΑΛΛΟΚΑΡΒΟΝΥΛΙΑ.
Παρουσίαση Περιβάλλοντος του Scratch
Παράδοση βασισμένη στο 1ο -2ο κεφάλαιο του βιβλίου «Η πειραματική μέθοδος στην επιστημονική έρευνα»,του Christensen (2001) ελληνική έκδοση 2007, Παπαζήσης.
Στατιστικές Υποθέσεις
Τ. Ε. Ι. Αθήνας Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
ΑΝΑΣΤΟΛΕΙΣ ΤΟΥ ΜΕΤΑΤΡΕΠΤΙΚΟΥ ΕΝΖΥΜΟΥ ΤΗΣ ΑΓΓΕΙΟΤΕΝΣΙΝΗΣ (α-μεα)
4η ΕΝΟΤΗΤΑ «Φορείς – Οργανισμοί – Χάρτα δικαιωμάτων»
Εργαστήριο Ψηφιακών Ηλεκτρονικών
No reason to change WHO guidelines on cleansing the umbilical cord
«Η ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ»
Overexpression of HORMAD1 induces the SAiCNA scar, chromosome instability, and changes in HR and NHEJ activity. Overexpression of HORMAD1 induces the SAiCNA.
The influence of arachidonic acid metabolites on leukocyte activation and skeletal muscle injury after ischemia and reperfusion  Robert A. Cambria, MD,
Effect of fluid loading with saline or colloids on pulmonary permeability, oedema and lung injury score after cardiac and major vascular surgery  J Verheij,
Dividing cells in the insulin-staining islets of anti-CD3–treated mice
Similar Patency and Limb Salvage Rates in Comparing Primary Bypass with Bypass Following Failed Endovascular Intervention for Lower Limb Arterial Occlusive.
Διεθνείς και Ευρωπαϊκές Πρωτοβουλίες για την Ανοικτή Διακυβέρνηση
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Εισηγήτρια: Μαρία Μανωλίκα (maria.manolika@yahoo.gr)

Μεθοδολογία Έρευνας Ποιες είναι οι βασικές μέθοδοι έρευνας που χρησιμοποιούνται για τη μελέτη των κοινωνικών φαινομένων; Ποια είναι τα στάδια πραγματοποίησης μιας επιστημονικής έρευνας; Ποιοι κανόνες δεοντολογίας πρέπει να τηρούνται κατά τη διεξαγωγή μιας έρευνας;

Η Εξέλιξη της Ψυχολογίας Η κοινωνική ψυχολογία είναι μια εμπειρική επιστήμη και διεξάγεται με βάση την επιστημονική έρευνα. Η μελέτη της συμπεριφοράς και των διομαδικών φαινομένων μπορεί να προσεγγιστεί από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Οι κοινωνικοί ψυχολόγοι, μπορεί να μελετούν παρόμοια φαινόμενα, τα εξετάζουν όμως από διαφορετικές οπτικές και συχνά χρησιμοποιούν διαφορετικές μεθοδολογίες.

Μέθοδοι Έρευνας στην Ψυχολογία Για να θεωρηθούν επιστημονικές οι θεωρίες θα πρέπει να υποστηρίζονται από δεδομένα. Ωστόσο, ανάλογα με το ερευνητικό ερώτημα και τον σκοπό που επιδιώκεται χρησιμοποιείται διαφορετική μεθοδολογία έρευνας. Ένα ερευνητικό σχέδιο αποτελεί τη συγκεκριμένη μέθοδο που ο ερευνητής χρησιμοποιεί για να συλλέξει, αναλύσει και ερμηνεύσει τα δεδομένα του.

Ερευνητική Υπόθεση και Μεταβλητές Προκειμένου να κατασκευαστεί και να ελεγθεί μια θεωρία, αρχικά διατυπώνεται η ερευνητική υπόθεση. Ερευνητική υπόθεση: συγκεκριμένη και διαψεύσιμη πρόβλεψη για τη σχέση ανάμεσα σε δυο ή περισσότερες μεταβλητές. Μεταβλητή: οποιοσδήποτε παράγοντας, κατάσταση, ή ιδιότητα των οποίων οι τροποποιήσεις ενδιαφέρουν τον ερευνητή.

Ερευνητική Υπόθεση Η ερευνητική υπόθεση δηλώνει την ύπαρξη σχέσης ανάμεσα στις υπό μελέτη μεταβλητές, καθώς και τον προσδιορισμό αυτής της σχέσης. Το μορφωτικό επίπεδο συνδέεται με την απόκτηση στερεοτύπων: προβλέπει ότι υπάρχει σχέση ανάμεσα στις μεταβλητές μορφωτικό επίπεδο και στερεότυπο.

Πίνακας 2.1: Είδη Εμπειρικής Έρευνας και Γνωρίσματα (D’ Amato, 1970) Είδη ερευνών Στόχος Πλεονεκτήματα Μειονεκτήματα Περιγραφική Η περιγραφή του «τι είναι» και «τι υπάρχει». Προσφέρει μια ολοκληρωμένη εικόνα και επιτρέπει την ανάπτυξη περαιτέρω ερωτημάτων. Δεν αξιολογεί τις σχέσεις ανάμεσα στις μεταβλητές. Συσχετιστική Η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα σε δυο ή περισσότερες μεταβλητές. Επιτρέπει τον προσδιορισμό της σχέσης ανάμεσα στις μεταβλητές και τη δημιουργία προβλέψεων. Η συσχέτιση ανάμεσα σε μεταβλητές δεν προσδιορίζει σχέσεις αιτίου-αποτελέσματος. Επιτρέπει την αναζήτηση αιτιακών σχέσεων μέσα από τον έλεγχο των μεταβλητών. Πειραματική Μελέτη ενός φαινομένου μέσα από τον έλεγχο των συνθηκών εμφάνισης του. Κάποιες μεταβλητές δεν μπορούν να ελεγχθούν πειραματικά.

Σχήμα 2.1: Στάδια Επιστημονικής Μεθόδου Αυξημένη εμπιστοσύνη στη θεωρία Επιβεβαίωση υποθέσεων Προαισθήματα βασισμένα σε προϋπάρχουσα γνώση Θεωρία Υποθέσεις Εμπειρική έρευνα Μειωμένη εμπιστοσύνη στη θεωρία Διάψευση υποθέσεων Απόρριψη θεωρίας Η θεωρία τροποποιείται

Στάδια Επιστημονικής Έρευνας Τα στάδια της επιστημονικής έρευνας: Επιλογή & διατύπωση ερευνητικού ερωτήματος. Σχεδιασμός διαδικασίας για την διασφάλιση του εμπειρικού υλικού/δεδομένων. Εκτέλεση σχεδιασμού. Στατιστική ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων. Συγγραφή ερευνητικής μελέτης Προπαρασκευαστική φάση Εκτελεστική φάση Έκθεση πεπραγμένων

Ορισμένοι Κανόνες Δεοντολογίας Ασφάλεια: οι συμμετέχοντες δεν πρέπει να εκτίθενται σε σωματικό ή ψυχολογικό κίνδυνο. Ενημέρωση: οι συμμετέχοντες ενημερώνονται μετά τη συμμετοχή τους (π.χ. εξήγηση του πειράματος και του θεωρητικού πλαισίου του). Εχεμύθεια: τα δεδομένα που λαμβάνονται από τους συμμετέχοντες πρέπει να είναι απολύτως εμπιστευτικά. Εξαπάτηση: ένας μικρός βαθμός εξαπάτησης, συνήθως, είναι αναγκαίος, καθώς συχνά οι ερευνητές αποκρύπτουν τον πραγματικό σκοπό της έρευνας.

Περιγραφική Έρευνα: Παρατήρηση Παρατηρούμε ένα γεγονός όταν θέλουμε να διαπιστώσουμε «ιδίοις όμασι» τι ακριβώς συμβαίνει. Υποθέτουμε ότι εμείς δεν συμμετέχουμε στην εξέλιξη του γεγονότος και έτσι, μπορούμε να καταγράψουμε το συγκεκριμένο φαινόμενο που εξελίσσεται αυθόρμητα και ανεξάρτητα από μας. Η παρατήρηση πρέπει να είναι αντικειμενική, σφαιρική και να λαμβάνει υπόψη την εξαιρετική πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος.

Περιγραφική Έρευνα: Παρατήρηση Η παρατήρηση είναι ένας τρόπος «να συμμετάσχει κανείς στον κόσμο και όχι απλώς να τον αναπαριστά». Έχει το πλεονέκτημα ότι μπορεί να προσφέρει μια (κατά το δυνατόν) ολοκληρωμένη εικόνα του ατόμου και αναδεικνύει την ατομικότητά του μέσα στο σύνολο. Υπάρχουν διαφορετικοί σκοποί για τους οποίους χρησιμοποιείται η παρατήρηση στην επιστημονική έρευνα.

Περιγραφική Έρευνα: Παρατήρηση Υπάρχουν δύο βασικοί τύποι παρατήρησης: Συμμετοχική: ο παρατηρητής εμπλέκεται στις ίδιες τις δραστηριότητες που επιχειρεί να παρατηρήσει. Αποτελεί και ο ίδιος μέρος του υπό-έρευνα περιβάλλοντος. Μη συμμετοχική: ο μη συμμετοχικός παρατηρητής δεν αναμειγνύεται στις δραστηριότητες των συμμετεχόντων, επιδιώκει να είναι «αντικειμενικός».

Συμμετοχική Παρατήρηση Η συμμετοχική παρατήρηση αντιστοιχεί σε μία ειδική διαδικασία παρατήρησης, καθώς αμφισβητεί τον διαχωρισμό μεταξύ παρατηρητή και παρατηρούμενου. Εντούτοις, οι βεβαιότητες είναι σπάνιες και οι κανόνες δεν μπορούν να διατυπωθούν εύκολα. Η παρατήρηση δεν ξεχωρίζεται πλέον από την έρευνα και πρόκειται περισσότερο για μία ανάλυση παρά για μία τεχνική.

Ο Παρατηρητής Αυτός που συμμετέχει ολοκληρωτικά, χωρίς να αποκαλύψει την ταυτότητά του. Αυτός που συμμετέχει παρατηρώντας και η ταυτότητά του δεν αποκαλύπτεται. Αυτός που παρατηρεί συμμετέχοντας και η ταυτότητά του αποκαλύπτεται από την αρχή. Αυτός που μόνο παρατηρεί τα άτομα, τα οποία αγνοούν ότι βρίσκονται υπό παρατήρηση.

Συμπεράσματα Η συμμετοχική παρατήρηση είναι αρκετά δύσκολη, εφόσον δεν πρόκειται για την χρησιμοποίηση μίας δεδομένης τακτικής. Η συμμετοχική παρατήρηση, εφόσον μένει περιορισμένη στην μελέτη ορισμένων περιπτώσεων, δεν οδηγεί σε ακριβή αποτελέσματα. Τα αποτελέσματα της δεν μπορούν να γίνουν ποσοτικά και γενικεύσιμα στο σύνολο του πληθυσμού. Η συλλογή και η ανάλυση δεδομένων μέσω της παρατήρησης είναι μερικώς υποκειμενική και μερικών αντικειμενική (Anderson & Burns, 1989).

Συσχετιστική Έρευνα: Ερωτηματολόγιο Τι είναι το Ερωτηματολόγιο: Το ερωτηματολόγιο αποτελεί ένα σύνολο γραπτών ερωτήσεων µε τις οποίες ο ερευνητής απευθύνεται ομοιόμορφα στα υποκείμενα της έρευνας για τη συλλογή ερευνητικών πληροφοριών που σχετίζονται µε την άποψή, τη γνώμη τους ή την αντίληψή τους για ένα πρόβλημα ή ένα θέμα.

Σχήμα 2.2: Κλειστές Ερωτήσεις, Απλής Απάντησης και Συμπλήρωσης

Σχήμα 2.3: Ερωτήσεις Διαβαθμισμένης Κλίμακας

Σχήμα 2.4: Τεστ Θεματικής Αντίληψης (Murray & Morgan, 1930)

Αξιοπιστία Πως ορίζεται η αξιοπιστία; Η αξιοπιστία είναι το πρώτο χαρακτηριστικό που θα πρέπει να διαθέτει ένα εργαλείο μέτρησης. Αναφέρεται στη σταθερότητα που εμφανίζει σε διαδοχικές μετρήσεις. Ένα εργαλείο μέτρησης θεωρείται αξιόπιστο όταν σε επαναλαμβανόμενες μετρήσεις σε ίδιο δείγμα και σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, εμφανίζει σταθερά τα ίδια αποτελέσματα.

Εγκυρότητα Τι είναι η εγκυρότητα; Η εγκυρότητα αναφέρεται στο κατά πόσο ένα όργανο μέτρησης μετράει ό,τι υποστηρίζει ότι μετράει. Tο παράδειγμα του ρολογιού αποσαφηνίζει τη σχέση μεταξύ εγκυρότητας και αξιοπιστίας. Ένα ρολόι θεωρείται ότι είναι έγκυρο όταν δείχνει τη σωστή ώρα και αξιόπιστο όταν δείχνει σταθερά σωστή ώρα σε όλη τη διάρκεια της λειτουργίας του.

Αξιοπιστία και Εγκυρότητα Εργαλείων Μέτρησης Η αναζήτηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας των οργάνων μέτρησης είναι δύο βασικά κριτήρια για την εξασφάλιση ορθών αποτελεσμάτων στις έρευνες που πραγματοποιούνται. Ένα όργανο μέτρησης δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μια ερευνητική μελέτη, αν δεν έχει παρουσιάσει ένα ικανοποιητικό επίπεδο αξιοπιστίας και εγκυρότητας.

Συμπεράσματα Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης είναι καθοριστική για την εξασφάλιση ορθών αποτελεσμάτων. Σε περίπτωση ανακοίνωσης ή δημοσίευσης της έρευνας πρέπει να αναφερθούν τα είδη αξιοπιστίας και οι τύποι εγκυρότητας που έχουν υποστηρίξει το εργαλείο μέτρησης. Όταν δεν αναφέρεται η αξιοπιστία και η εγκυρότητα, τα αποτελέσματα η μελέτη παρουσιάζει πολλούς περιορισμούς ως προς την ορθότητα των αποτελεσμάτων της.

Μειονεκτήματα Ερωτηματολογίου Η απώλεια του βάθους της πληροφορίας. Η έλλειψη ελέγχου της ακρίβειας των απαντήσεων. Η έλλειψη ελέγχου της ειλικρίνειας των ερωτηθέντων. Η υποκειμενικότητα στην κατανόηση των ερωτήσεων. Οι απώλειες στο δείγμα της έρευνας.

Πειραματική Έρευνα: Πείραμα Τι είναι το πείραμα; Το πείραμα είναι µία ελεγχόμενη διαδικασία μελέτης αιτιωδών σχέσεων μεταξύ δύο ή και περισσότερων παραγόντων. Λόγω του ελέγχου που ασκούμε στον ένα παράγοντα, μπορούμε να αποφανθούμε για το τι επίδραση έχει (αυτός ο παράγοντας) στο αποτέλεσμα.

Μεταβλητές Οι μεταβλητές ενός πειράματος είναι το βασικό συστατικό του στοιχείο. Σωστή επιλογή και χειρισμός των μεταβλητών οδηγεί στη διενέργεια «καλών» πειραμάτων. Στο πείραμα έχουμε τριών ειδών μεταβλητές: Ανεξάρτητες Μεταβλητές (independent variables) Εξαρτημένες Μεταβλητές (dependent variables) Μεταβλητές Ελέγχου (control variables)

Μεταβλητές-Παραδείγματα Ένας ψυχολόγος θέλει να εξετάσει κατά πόσο ένα βίαιο τηλεοπτικό πρόγραμμα επηρεάζει τα παιδιά που το παρακολουθούν. Ένας ερευνητής θέλει να ελέγξει κατά πόσο η ύπαρξη προηγούμενης εμπειρίας επιδρά στην επίλυση προβλημάτων. Ένας γνωστικός ψυχολόγος θέλει να μελετήσει το βαθμό στον οποίο η σειρά των λέξεων επιδρά στη μνημονική ανάκλησή τους.

Πειραματικό Σχέδιο Υπάρχουν δύο βασικά πειραματικά σχέδια: Α. Μεταξύ ομάδων (between group-subjects) Β. Εντός ομάδος (within group-subjects) Τα σχέδια μεταξύ ομάδων περιλαμβάνουν μια ομάδα συμμετεχόντων για κάθε τιμή της ανεξάρτητης μεταβλητής. Τα σχέδια εντός ομάδος έχουν μόνο μια ομάδα συμμετεχόντων.

Πιθανά Προβλήματα Επίδραση της διαδικασίας στην επίδοση Επίδραση του πειραματιστή στην επίδοση Αυτοματοποίηση της διαδικασίας Πολλές φορές ακόμη και η απλή γνώση των υποκειμένων ότι συμμετέχουν σε ένα πείραμα, είναι ικανή να επηρεάσει την απόδοσή τους (The Hawthorne effect). Οι πεποιθήσεις του πειραματιστή είναι δυνατό να επηρεάσουν τα αποτελέσματα της έρευνας προς χάρη των πεποιθήσεων αυτών, χωρίς απαραίτητα ο πειραματιστής να κάνει κάτι σε συνειδητό επίπεδο που να προκαλεί την αλλοίωση των αποτελεσμάτων. Η διάθεση και η προσοχή των συμμετεχόντων σε τέτοια πειράματα είναι πολλές φορές μικρότερη από ότι θα ήταν με την παρουσία του ερευνητή.

Πειραματική Μεθοδολογία: Πλεονεκτήματα και Μειονεκτήματα Προβλέπει την ύπαρξη σχέσης μεταξύ της ανεξάρτητης και εξαρτημένης μεταβλητής. Επιτρέπει τον άμεσο χειρισμό της ανεξάρτητης μεταβλητής. Επιτρέπει τη συλλογή αντικειμενικών, ποσοτικών δεδομένων, τα οποία ο ερευνητής μπορεί να αναλύσει στατιστικά. Πολλές σχέσεις εξαιτίας της φύσης τους δεν είναι επιτρεπτό να της μελετήσει κανείς με το πείραμα.

Διαπολιτισμικές Μελέτες Τρία μεθοδολογικά ζητήματα στη διαπολιτισμική έρευνα είναι: Προβλήματα μέτρησης: πως ορίζονται οι διάφορες μορφές συμπεριφοράς και πως ερμηνεύονται; Προβλήματα δειγματοληψίας: πόσο αντιπροσωπευτικό είναι ένα δείγμα και σε ποιο βαθμό γενικεύονται τα αποτελέσματά; Μεθοδολογικά προβλήματα: πως επηρεάζει η αλληλεπίδραση ερευνητή/συμμετέχοντες την έρευνα;

Ποιοτική ή Ποσοτική Έρευνα; Η «ποιοτική/ποσοτική συζήτηση» αποτελεί αντικείμενο αντιπαραθέσεων ανάμεσα στους ερευνητές. Οι Denzin και Lincoln (2000) σημειώνουν τρεις σημαντικές διαφορές: Κατά πόσο υπάρχει μια πραγματικότητα που μπορεί να μελετηθεί και να ερμηνευθεί; Ποιοι είναι οι τρόποι μελέτης των υποκειμενικών απόψεων των συμμετεχόντων στην έρευνα; Υπάρχουν διαφορετικοί τρόπο αξιολόγησης μια έρευνας;

ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Εισηγήτρια: Μαρία Μανωλίκα (maria.manolika@yahoo.gr)