 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Advertisements

Θρησκευτικη μεταρρυθμιση
Θρησκευτικός Τουρισμός
Βυζαντινός Πολιτισμός
Σημαντικές εκκλησίες και Τεμένη στη πόλη της Λευκωσίας
ΕΛΕΝΗ.  Η Αγορά ήταν, στις αρχαίες ελληνικές και ρωμαϊκές πόλεις, το οικονομικό, διοικητικό, κοινωνικό και πνευματικό κέντρο του άστεως. Στην αγορά γινόταν.
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Βυζαντινή Ζωγραφική H βυζαντινή ζωγραφική περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγορίες: Τοιχογραφίες, Εικόνες, Ψηφιδωτά, Χειρόγραφα. τοιχογραφίες ψηφιδωτά χειρόγραφα.
Κρυφή ΜατιάΒοήθεια Κοινού  Δελτίο Ερωτήσεων Ιστορίας Εύκολες Μέσης δυσκολίαςΔύσκολες Ιστορική ΠερίοδοςΒιβλίο Φιλοσοφικό Κίνημα Αστρονομία.
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
Τιτσιάνο “Η Αφροδίτη του Ουρμπίνο”
Η βασιλεια του ΜιχαΗλ Γ’
Ο ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΣ ΔΥΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
Η πτώση του Βυζαντίου.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
Γιάννης Βάρης Ε2’ 1 ο πρότυπο πειραματικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
Γιάννης Χατζημιχαήλ Ε΄ Τάξη
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
33. Η προσευχή των μουσουλμάνων στο τζαμί την Παρασκευή
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
Αξιοθέατα και μνημεία των λαών της Ευρώπης 1 ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ. Σχολικό έτος Κατερίνα Γαλλιού ΣΤ’2.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
Αγία Σοφία Χρηστος Πανουργιας Εβιτα Παγωμενου Θανια Σουρετη Ντορινα Μπετσικα.
Η ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ. Αναφέρεται με το όνομα αυτό, που σημαίνει κυριολεκτικά την πόλη τη χωμένη στην άμμο, από τον 4ο μ.Χ. αιώνα. Και πράγματι, η Αμμόχωστος υπήρξε.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
 Η Αναγέννηση εμφανίζεται στα μέσα του 14 ου αι. (1350) στη Βόρεια Ιταλία με κύριο χαρακτηριστικό τη μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
BENETIA KAI BYZANTIO Η Βενετία των Ελλήνων.
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΔΥΤΙΚΩΝ ΝΑΩΝ
Η αναγεννησιακή παιδεία
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΝΗ ΜΠΑΛΩΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΝΤΟΥ Το θέμα της ομάδας μας ήταν να ερευνήσουμε.
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Το νέο Γενικό Λύκειο Ν.4327/2015.
ΡΟΜΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΠΓΕΣΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Κ.ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑ: ΚΟΚΟΜΠΑΪΑ
Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
Δυτική Αρχιτεκτονική Δήμητρα Ζιώγα Σχολικό Έτος: Θρησκευτικά
Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Η βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Μαθητής: Ανδρέας Αναδιώτης Τάξη: Β1α
Το εμπόριο και ο πολιτισμός του Ισλάμ
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές.
15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές των βασιλιάδων  Οι μονές διέθεταν βιβλιοθήκη όπου αντιγράφονταν θρησκευτικά, επιστημονικά και ποιητικά έργα  Παρεχόταν λόγια ή θρησκευτική παιδεία  Κυριότεροι εκπρόσωποι της πνευματικής ζωής: Γρηγόριος επίσκοπος της Τουρ (ιστορικός), Ισίδωρος επίσκοπος Σεβίλλης, πρόδρομος της Καρολίδειας Αναγέννησης

 Καρολίδεια Αναγέννηση  Κέντρο η αυλή του Καρόλου ( ), στο Ακυίσγρανο (Άαχεν)  Ίδρυση Ακαδημίας, στην οποία συγκεντρώνονταν λόγιοι και αντιγράφονταν βιβλία  Καθιέρωση ενός νέου είδους γραφής, της καρολίδειας μικρογράμματης γραφής  Λατινικά κείμενα υπήρξαν πρότυπα για την ποίηση, η ρωμαϊκή τέχνη επηρέασε τους καλλιτέχνες  Διδάσκονταν αρχαίες γλώσσες, ρητορική, γεωμετρία, μουσική, γεωγραφία  Ιδρύθηκαν σχολεία

 Λογοτεχνία  Πρώτοι αιώνες: όλα τα κείμενα στα λατινικά  7 ος αι.: αγγλοσαξονικό έπος Μπέογουλφ  Μέσα 9 ου αι.: στα γαλλικά Βίοι Αγίων  12 ος αι.: στα γαλλικά Άσμα του Ρολάνδου, έπος των Νιμπελούγκεν  13 ος και 14 ος αι.: ερωτικά ιπποτικά έμμετρα μυθιστορήματα  Ιταλία, Φλωρεντία: Δάντης Θεία Κωμωδία, Πετράρχης Λυρικά, Βοκκάκιος Δεκαήμερο

 Επιστήμη και Τεχνολογία  Τέλος 12 ου αι.: Μπολόνια, Οξφόρδη, Παρίσι: ίδρυση των πρώτων πανεπιστημίων με την υποστήριξη της εκκλησίας  Οι αντιπαραθέσεις στα θεολογικά ζητήματα και τα επιστημονικά θέματα οδήγησε σε έρευνα του φυσικού κόσμου και στην αναγέννηση των γραμμάτων και των τεχνών  13 ος αι.: Θωμάς Ακινάτης, θεολόγος, προσαρμογή Αριστοτέλη στη χριστιανική πίστη – Ρότζερ Μπέικον, προαναγγέλλει την πειραματική μέθοδο στην επιστήμη

 Ελάχιστες τεχνολογικές πρόοδοι, οι περισσότερες κατά τους τελευταίους αιώνες (γεωργική παραγωγή, μέθοδοι εκμετάλλευσης αέρα ή νερού)  12 ος αι.: Τεχνικές υαλογραφίας (βιτρώ) και ελαιογραφίας στις εκκλησίες  14 ος αι.: εφεύρεση πυροβόλου όπλου

 Τέχνη  Τα γερμανικά φύλα είχαν την καλλιτεχνική τους παράδοση που τη διασταύρωσαν με την ελληνορωμαϊκή και βυζαντινή τέχνη και αργότερα με την αραβική  Από τα μέσα του 11 ου αι. η δυτικοευρωπαϊκή τέχνη αποκτά την ταυτότητά της  Παράγοντες που συντέλεσαν στην εξέλιξη της θρησκευτικής τέχνης η παπική δύναμη και ο ενθουσιασμός των πιστών

 Αρχιτεκτονική  Επίδραση της βυζαντινής αρχιτεκτονικής: παρεκκλήσι των ανακτόρων στο Άαχεν σύμφωνα με τον Άγιο Βιτάλιο και τον ναό των Αγίων Σέργιου και Βάκχου  Ρομανικός ρυθμός: αφετηρία η ρωμαϊκή βασιλική, στερεή και συμπαγής δομή, αψίδες, ημικυκλικά τόξα, λίθινοι θόλοι και πύργοι των κωδωνοστασίων, γλυπτά στο εξωτερικό και τοιχογραφίες στο εσωτερικό (μητρόπολη της Πίζας)

 Γοτθικός ρυθμός  Μεγάλο ύψος, τεθλασμένα και οξυκόρυφα τόξα, εξωτερικές τοξωτές αντηρίδες, μεγάλα παράθυρα με υαλογραφήματα (Παναγία Παρισίων, καθεδρικοί της Σαρτρ, Ρενς, Κολωνίας)

 Γλυπτική  Έλλειψη ενδιαφέροντος για μνημειακή γλυπτική, όπως και στο Βυζάντιο  Μετά τον 13 ο αι. η γοτθική γλυπτική επηρεάζεται από την ελληνιστική τέχνη

 Ζωγραφική  Επίδραση της βυζαντινής ζωγραφικής (μικρογραφίες σε εκκλησιαστικά χειρόγραφα)  Τον 13 ο εκκοσμίκευση των θρησκευτικών θεμάτων, αντανάκλαση της φεουδαρχικής κοινωνικής δομής και της αναπτυσσόμενης αστικής τάξης

 Προσπάθεια φυσικής απόδοσης των μορφών – δανεισμός στοιχείων από την κλασική αρχαιότητα  Μείωση της ακαμψίας των μορφών – έμφαση στην απόδοση συναισθημάτων  Διεθνής γοτθικός ρυθμός, 14 ος αι.  Τζιόττο ντι Μποντόνε, απομακρύνεται από τη βυζαντινή παράδοση και τη γοτθική ζωγραφική – έργα με πρωτοτυπία και αυθορμητισμό

 Τους 9 ο και 10 ο αι. οι Σέρβοι και οι Ρώσοι γνώρισαν τον βυζαντινό πολιτισμό  Μεταφράσεις στη σλαβική και τη βουλγαρική γλώσσα βυζαντινών κειμένων  Χρονικά, ρωσικά ιστορικά κείμενα  Στην τέχνη: οι Σέρβοι δέχονται και δυτικές επιδράσεις, ενώ οι Ρώσοι ανατολικές  Στην Αχρίδα τον 11 ο αι. χτίστηκαν ναοί  Αγία Σοφία του Κιέβου, ψηφιδωτά και τοιχογραφίες από βυζαντινούς καλλιτέχνες  14 ος αι.: Θεοφάνης ο Έλληνας με μαθητή τον Αντρέι Ρουμπλιώφ

 α. Η πόλη κέντρο του αραβικού πολιτισμού  Το Μεγάλο Τζαμί είναι το κυριότερο μνημείο της πόλης, κέντρο διδασκαλίας του ισλαμικού νόμου και της αραβικής λογοτεχνίας  Μετά τον 9 ο αι. ιδρύθηκαν κρατικά κέντρα έρευνας, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα και νοσοκομεία  Στις αγορές πουλούσαν πολυτελή προϊόντα τέχνης με υλικά από μακρινές χώρες  Λαμπρά έργα μικροτεχνίας

 β. Οι επιστημονικές επιδόσεις των Αράβων  ΑΙΓΥΠΤΟΣ (Κάιρο) χαλιφάτο των Φατιμιδών, ΙΣΠΑΝΙΑ (Κόρδοβα) χαλιφάτο των Ομεϊαδών, ΠΕΡΣΙΑ – ΜΕΣΟΠΟΤΑΜΙΑ (Βαγδάτη) χαλιφάτο των Αββασιδών  Η Βαγδάτη τον 9 ο αι. έγινε κέντρο μελέτης και μετάφρασης αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων (χαλίφης Αλ Μαμούν)  Σημαντικότεροι Άραβες φιλόσοφοι: Γιακούρ Αλκένδι, Αβικέννας, Αβερρόης, επηρεάστηκαν από τον Αριστοτέλη

 Ίδρυση του Οίκου της Σοφίας, επιστημονικού κέντρου  12 ος αι.: περίοδος διωγμού της ελεύθερης σκέψης, ρίχτηκαν στην πυρά τα έργα του Αβικέννα και του Αβερρόη  Σημαντικές επιδόσεις στην ιατρική  13 ος αι.: Ιμπν Χαλντούν, μεγάλος ιστορικός και θεωρητικός στην οικονομία

 γ. Η αραβική τέχνη  Η θρησκευτική αραβική τέχνη είναι ανεικονική  Αραβουργήματα : λεπτές δαντελωτές διακοσμητικές συνθέσεις, ζώνες με αραβικά γράμματα, συνήθως αποσπάσματα από το Κοράνι

 Αρχιτεκτονική  Υπάρχει ομοιομορφία, οι παραλλαγές οφείλονται στις προτιμήσεις των χαλιφών  Τα πιο ενδιαφέροντα κτίσματα είναι τα τζαμιά και τα ανάκτορα  Τζαμιά: κεντρικό κτίσμα με μορφή κύβου και τρούλο στο κέντρο (Ιεροσόλυμα 7 ος αι., Κόρδοβα 8 ος αι., Κάιρο 9 ος αι.)  Ανάκτορα: συγκροτήματα με εσωτερικές αυλές με κήπους και κρήνες (Αλάμπρα, Γρανάδα – Ισπανία, 13 ος αι.)  Δομικό στοιχείο: τεθλασμένα και οξυκόρυφα τόξα