Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΧΙ 60% ΝΑΙ 40% Επισκέψεις του παιδιού (0-6) στο οδοντιατρείο Μέσος όρος ηλικίας κατά την πρώτη επίσκεψη τα 3,5 έτη.
Advertisements

Επίδραση φορολογικής πολιτικής στον κλάδο Κινητής Τηλεφωνίας Αύγουστος 2011 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
Νικολέτα Γιαννούτσου Πανεπιστήμιο Πατρών και ΕΚΠΑ Μάθηση « εν κινήσει » με ψηφιακές συσκευές σε χώρους πολιτισμού.
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ: ΠΡΟΛΗΨΗ, ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΑ ΣΚΩΚΟΥ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΝ ΠΑΤΡΩΝ.
Δεκαπενθήμερο Ενημέρωσης για την Πρόσβαση στην Εκπαίδευση, Οκτωβρίου 2015 « Προσβάσιμο Εκπαιδευτικό και Εποπτικό Υλικό για Μαθητές με προβλήματα.
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΠΟΛΗΣ.
ΒΙΟΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ STRESS – Μάθημα 7ο Άσκηση και διαχείριση του stress 1.
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ: ΠΡΟΛΗΨΗ, ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΝ ΠΑΤΡΩΝ.
1 Φάκελος υλικού & επαγγελματική ανάπτυξη Μαυρομμάτη Ευφημία Σχολική Σύμβουλος.
Τεκμηριωμένη Λήψη Κλινικής Απόφασης Ενότητα 11: Ποιοτική αξιολόγηση μελετών Κλαίρη Γουρουντή, PhD Τμήμα Μαιευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Παπαμιχαήλ Δημήτρης MSc, BSc, RD Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Τηλ : Διατροφή και Αθλητισμός.
ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ: ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΥΠΟΣΙΤΙΣΜΟΥ.
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΜΕΤΡΩΝ ΠΤΗΝΟ - ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ Για τον ποιοτικό προσδιορισμό του ρυπαντικού φορτίου οργανικής προέλευσης χρησιμοποιούνται.
ΥΠΕΡΤΡΟΦΙΑ ΠΡΟΣΤΑΤΗ. Τι είναι ο προστάτης και ποια η χρησιμότητα του; Ο προστάτης είναι ένας αδένας μεγέθους ενός καρυδιού και ανευρίσκεται μόνο στους.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ ΚΙΡΡΩΣΗΣ. ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ ΠΥΛΑΙΑΣ ΥΠΕΡΤΑΣΗΣ.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΔΑΣΟΚΟΜΙΑ ΠΟΛΕΩΝ Ενότητα 3: Οικολογικές ιδιαιτερότητες αστικών χώρων Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα, 2015.
Δίκαιο Ανταγωνισμού και Άρθρο 101 ΣΛΕΕ ( άρθρο 1 ν.3959/2011) Ιωάννης Κόκκορης Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Λονδίνου – Queen Mary Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος.
Ομάδα 3: Δέσποινα Μ. Δανάη Α. Πέτρος Λ. Βασίλης Ου. Αδάμ Τ. Ομάδα 5: Ελένη Κ. Έφη Ν. Παναγιώτης Σ. Νίκος Ν. Ρεϊνάνντο Γ.
Επιδημιολογία και Πρόληψη Ατυχημάτων Ζωή Τσίμτσιου, MSc, PhD Επιμελήτρια Α΄ Γενικής Ιατρικής, Κ.Υ. Αστικού Τύπου Ευόσμου Επιστημονικός Συνεργάτης Εργαστηρίου.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
Το πρόβλημα της παχυσαρκίας και ο ρόλος του σχολείου Ανδρέας Γ. Αυγερινός Τ.Ε.Φ.Α.Α. – Δ.Π. ΘΡΑΚΗΣ
«Σχολείο ως χώρος Κοινωνικής Αλληλεπίδρασης»
Φάκελος υλικού του (υποψήφιου) εκπαιδευτικού & επαγγελματική ανάπτυξη
«Η επιτραπέζια ελιά ως λειτουργικό προϊόν- Μια νέα προσέγγιση»
Προβλήματα στην παραγωγή & εξαγωγή ποιοτικών ελαιολάδων
Η μεταβαση των μαθητων απο την οπτικη τησ β/θμιασ εκπαιδευσησ : Δυσκολιεσ – προβληματα- καθοριστικεσ παραμετροι Σ. ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ.
Εισαγωγή στην Ειδική Αγωγή
Δημόσιες Σχέσεις και Ολοκληρωμένη Επικοινωνία
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΒΙΟΧΗΜΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΠΡΩΤΕΙΝΩΝ/ΠΡΩΤΕΙΝΩΝ, ΠΡΩΤΕΙΝΩΝ/ΝΟΥΚΛΕΙΝΙΚΩΝ ΟΞΕΩΝ, ΠΡΩΤΕΙΝΩΝ/ΛΙΠΙΔΙΩΝ Βιβλιογραφία: [1]
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ ΙΣΤΩΝ
Οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ)
Χειρονομίες και μαθησιακή διαδικασία
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
Η γνωστική προσέγγιση για την κινητική εξέλιξη του ανθρώπου
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
…I.Σ.ΠΑΠΑΣΙΔΕΡΗ Κεφ. 14: ΕΞΩΚΥΤΤΑΡΙΕΣ ΟΥΣΙΕΣ
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
Παυλίνα Χατζηθεοδούλου Λοϊζίδου Προϊσταμένη Τομέα Επιμόρφωσης
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΡΟΗΓΜΕΝΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΚΥΚΛΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι
Μελετήστε το άρθρο και διαμορφώστε μια σύντομη παρουσίασή του στην τάξη (ερευνητικά ερωτήματα, μεθοδολογία/συμμετέχοντες, σύντομη παρουσίαση των αποτελεσμάτων)
Τα μαθηματικά στους δρόμους και στα σχολεία
«Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον»
Μαρία Ξενιτίδου, Αντώνης Σαπουντζής ΔΠΘ
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Οικοδομώντας την αυτοεκτίμηση του παιδιού
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Αναλυτικό Πρόγραμμα Εννοιολογική αποσαφήνιση
Μεθοδολογία Έρευνας 3ο εξάμηνο
Μεθοδολογία Έρευνας Δρ Ηλίας Αβραμίδης Tel:
Ιζηματογενή πετρώματα
N.S. Seccareccia et al, Fig. S1.
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Βιώσιμη\Aειφόρο Ανάπτυξη
Περιφερειακό Σύστημα Ακοής
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 3 : ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
ΠΑΡΑΓΟΝΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της

1 Παρατήρηση Η Μαρία κάθεται μαζί με την Ελένη. Η Ελένη παρατηρεί την Μαρία καθώς αυτή προσπαθεί να αντιγράψει έναν πίνακα ζωγραφικής με θέμα τα λουλούδια. Η Δάφνη καθώς περνά από δίπλα της δείχνει ενδιαφέρον, σταματάει και παρακολουθεί την Μαρία 2 Η Μαρία, η Ελένη και η Δάφνη κάθονται και συζητούν μαζί , καθώς η Μαρία κάνει μια ζωγραφιά με λουλούδια από έναν πίνακα ζωγραφικής. Η Μαρία συζητά με την Δάφνη και την Ελένη για τα χρώματα που χρησιμοποιεί, σε μια προσπάθεια να επικοινωνήσει και να παίξει μαζί τους 3 Η Μαρία πειραματιζόταν με τους χρωματικούς συνδυασμούς αρκετές μέρες τώρα. Καθώς κουβέντιαζαν με την Ελένη (ασκούμενη φοιτήτρια) αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μια παλέτα χρωμάτων, ώστε η Μαρία να μπορέσει να δημιουργήσει τους δικούς της χρωματικούς συνδυασμούς. Τότε, η Ελένη της έδειξε έναν πίνακα ζωγραφικής με λουλούδια, καθώς παλιότερα η Μαρία της είχε μιλήσει για τα πολύχρωμα λουλούδια που έχει η μαμά της στο μπαλκόνι του σπιτιού τους. Η Μαρία κοίταξε πολύ προσεκτικά τον πίνακα ζωγραφικής, και άρχισε να χρησιμοποιεί τα χρώματα που είχε ο πίνακας. Καθώς η Μαρία ζωγραφίζει είπε στη Δάφνη «χρησιμοποιώ το χρυσό χρώμα πρώτα, γιατί είναι το αγαπημένο μου, και μετά το πράσινο»! Η Δάφνη μετά ζωγράφισε με κόκκινο χρώμα και γελώντας είπε: «Το κόκκινο είναι το τελευταίο!». Η Μαρία γέλασε και άρχισε να ανακατεύει γρήγορα τα χρώματα

1 Παρατήρηση Η Μαρία κάθεται μαζί με την Ελένη. Η Ελένη παρατηρεί την Μαρία καθώς αυτή προσπαθεί να αντιγράψει έναν πίνακα ζωγραφικής με θέμα τα λουλούδια. Η Δάφνη καθώς περνά από δίπλα της δείχνει ενδιαφέρον, σταματάει και παρακολουθεί την Μαρία Σχόλιο Αυτή η περιγραφή είναι πολύ επιφανειακή. Δεν δίνει καμία πληροφορία για το πλαίσιο για το οποίο η Μαρία διάλεξε αυτόν τον πίνακα, τις συζητήσεις που έγιναν, ή μια ανάλυση για την εμπειρία μάθησης που έχει η Μαρία 2 Η Μαρία, η Ελένη και η Δάφνη κάθονται και συζητούν μαζί , καθώς η Μαρία κάνει μια ζωγραφιά με λουλούδια από έναν πίνακα ζωγραφικής. Η Μαρία συζητά με την Δάφνη και την Ελένη για τα χρώματα που χρησιμοποιεί, σε μια προσπάθεια να επικοινωνήσει και να παίξει μαζί τους Η παρατήρηση αυτή δε δίνει λεπτομέρειες για το πλαίσιο σε σχέση με το πώς η ευκαιρία μάθησης εξελίχθηκε και αναπτύχθηκε. 3 Η Μαρία πειραματιζόταν με τους χρωματικούς συνδυασμούς αρκετές μέρες τώρα. Καθώς κουβέντιαζαν με την Ελένη (ασκούμενη φοιτήτρια) αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μια παλέτα χρωμάτων, ώστε η Μαρία να μπορέσει να δημιουργήσει τους δικούς της χρωματικούς συνδυασμούς. Τότε, η Ελένη της έδειξε έναν πίνακα ζωγραφικής με λουλούδια, καθώς παλιότερα η Μαρία της είχε μιλήσει για τα πολύχρωμα λουλούδια που έχει η μαμά της στο μπαλκόνι του σπιτιού τους. Η Μαρία κοίταξε πολύ προσεκτικά τον πίνακα ζωγραφικής, και άρχισε να χρησιμοποιεί τα χρώματα που είχε ο πίνακας. Καθώς η Μαρία ζωγραφίζει είπε στη Δάφνη «χρησιμοποιώ το χρυσό χρώμα πρώτα, γιατί είναι το αγαπημένο μου, και μετά το πράσινο»! Η Δάφνη μετά ζωγράφισε με κόκκινο χρώμα και γελώντας είπε: «Το κόκκινο είναι το τελευταίο!». Η Μαρία γέλασε και άρχισε να ανακατεύει γρήγορα τα χρώματα Η παρατήρηση αυτή παρέχει βασικές πληροφορίες που πλαισιώνουν (Πού; Πώς; Ποιος; Με ποιον; Με τι;) τις πληροφορίες που καταγράφηκαν . Περιγράφει μερικές από τις στρατηγικές που χρησιμοποιούνται από το προσωπικό για να υποστηρίξουν το ενδιαφέρον της Μαρίας για τα λουλούδια και τα χρώματα πριν από την παρατήρηση . Επίσης, περιγράφει με λεπτομέρεια τη γλώσσα που χρησιμοποιείται από τα παιδιά και μεταφέρει τη χαρούμενη διάθεση που τους δημιουργήθηκε από αυτή τη δραστηριότητα.

Η Μαρία ήταν ενθουσιασμένη να ανακατεύει τα χρώματα. Ήταν χαρούμενη. 1 Παρατήρηση Η Μαρία κάθεται μαζί με την Ελένη. Η Ελένη παρατηρεί την Μαρία, καθώς αυτή προσπαθεί να αντιγράψει έναν πίνακα ζωγραφικής με θέμα τα λουλούδια. Η Δάφνη καθώς περνά από δίπλα της δείχνει ενδιαφέρον, σταματάει και παρακολουθεί την Μαρία Ερμηνεία και Ανάλυση Η Μαρία ήταν ενθουσιασμένη να ανακατεύει τα χρώματα. Ήταν χαρούμενη. Σχόλιο Η ερμηνεία περιορίζεται στο επίπεδο της περιγραφής. Πως ξέρουμε ότι η Μαρία ήταν χαρούμενη. Ποιο γεγονός οδήγησε σε αυτήν την ερμηνεία; Έχει σχέση με τη γλώσσα του σώματος;

2 Παρατήρηση Η Μαρία, η Ελένη και η Δάφνη κάθονται και συζητούν μαζί , καθώς η Μαρία κάνει μια ζωγραφιά με λουλούδια από έναν πίνακα ζωγραφικής. Η Μαρία συζητά με την Δάφνη και την Ελένη για τα χρώματα που χρησιμοποιεί, σε μια προσπάθεια να επικοινωνήσει και να παίξει μαζί τους Ερμηνεία και Ανάλυση Η Μαρία ενδιαφέρεται πάρα πολύ για τη ζωγραφική, χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς έναν πίνακα ζωγραφικής. Χαμογελάει και μιλάει στη Δάφνη και στην Ελένη και είναι ενθουσιασμένη να ανακατεύει τα χρώματα με τη Δάφνη να την παρακολουθεί. Σχόλιο Σε αυτή τη ερμηνεία, λείπουν συγκεκριμένες πληροφορίες για τη μαθησιακή εμπειρία της Μαρίας. Επιχειρεί να δώσει κάποιες πληροφορίες σχετικά με διαθέσεις και τις σχέσεις μεταξύ των μελών της ομάδας, αλλά χωρίς ανάλυση. Η ερμηνεία εμφανίζεται ως περιγραφή, όχι ανάλυση.

3 Παρατήρηση Η Μαρία πειραματιζόταν με τους χρωματικούς συνδυασμούς αρκετές μέρες τώρα. Καθώς κουβέντιαζαν με την Ελένη (ασκούμενη φοιτήτρια) αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μια παλέτα χρωμάτων ώστε η Μαρία να μπορέσει να δημιουργήσει τους δικούς της χρωματικούς συνδυασμούς. Τότε, η Ελένη της έδειξε έναν πίνακα ζωγραφικής με λουλούδια, καθώς παλιότερα η Μαρία της είχε μιλήσει για τα πολύχρωμα λουλούδια που έχει η μαμά της στο μπαλκόνι του σπιτιού τους. Η Μαρία κοίταξε πολύ προσεκτικά τον πίνακα ζωγραφικής, και άρχισε να χρησιμοποιεί τα χρώματα που είχε ο πίνακας. Καθώς η Μαρία ζωγραφίζει είπε στη Δάφνη «χρησιμοποιώ το χρυσό χρώμα πρώτα, γιατί είναι το αγαπημένο μου, και μετά το πράσινο»! Η Δάφνη μετά ζωγράφισε με κόκκινο χρώμα και γελώντας είπε: «Το κόκκινο είναι το τελευταίο!». Η Μαρία γέλασε και άρχισε να ανακατεύει γρήγορα τα χρώματα Ερμηνεία και Ανάλυση Δουλεύοντας στο τραπέζι η Μαρία έδειξε περισσότερο ενδιαφέρον για την ανάμειξη των χρωμάτων, και φάνηκε να έχει περισσότερες δυνατότητες για συζήτηση με τους άλλους από ό, τι όταν ζωγράφιζε στο καβαλέτο. Η Μαρία, έδινε προσοχή στη λεπτομέρεια, κάτι που δηλώνει το ενδιαφέρον της για τη δραστηριότητα. Προσπαθούσε να μεταφέρει με ακρίβεια την εικόνα του πίνακα, παρατηρώντας τον προσεκτικά. Η Ελένη προσπάθησε να συνδέσει τη δραστηριότητα της Μαρίας με το ΑΠ: Ενεργητική Μάθηση, τρόποι δημιουργικής έκφρασης μέσα από την τέχνη. Σχόλιο Η καταγραφή κινείται από τις προηγούμενες γενικές περιγραφές προς την ερμηνεία και ανάλυση. Τελειώνει με μια προσπάθεια σύνδεσης με συγκεκριμένες πτυχές της μάθησης και το αναλυτικό πρόγραμμα αλλά και το ρόλο της ασκούμενης φοιτήτριας  

Προεκτάσεις για μάθηση και δράση 1 Παρατήρηση Η Μαρία κάθεται μαζί με την Ελένη. Η Ελένη παρατηρεί την Μαρία καθώς αυτή προσπαθεί να αντιγράψει έναν πίνακα ζωγραφικής με θέμα τα λουλούδια. Η Δάφνη καθώς περνά από δίπλα της δείχνει ενδιαφέρον, σταματάει και παρακολουθεί την Μαρία Ερμηνεία και Ανάλυση Η Μαρία ήταν ενθουσιασμένη να ανακατεύει τα χρώματα και να ζωγραφίζει. Ήταν χαρούμενη με την ζωγραφιά της και χαμογελούσε καθώς ζωγράφιζε Προεκτάσεις για μάθηση και δράση Αλλαγή των χρωμάτων για την Μαρία και την Δάφνη. Εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης με Βιβλία για τα λουλούδια. Καθημερινή απασχόληση με σκοπό να ετοιμάσουν κάτι για τη γιορτή της άνοιξης Σχόλιο Γιατί να γίνει αλλαγή των χρωμάτων; Τι στόχο έχει αυτό; Οι προεκτάσεις που προτείνονται δεν είναι συνδεδεμένες με τα ενδιαφέροντα των παιδιών

Προεκτάσεις για μάθηση και δράση 2 Παρατήρηση Η Μαρία, η Ελένη και η Δάφνη κάθονται και συζητούν μαζί, καθώς η Μαρία κάνει μια ζωγραφιά με λουλούδια από έναν πίνακα ζωγραφικής. Η Μαρία συζητά με την Δάφνη και την Ελένη για τα χρώματα που χρησιμοποιεί, σε μια προσπάθεια να επικοινωνήσει και να παίξει μαζί τους Ερμηνεία και Ανάλυση Η Μαρία ενδιαφέρεται πάρα πολύ για τη ζωγραφική, χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς έναν πίνακα ζωγραφικής. Χαμογελάει και μιλάει στη Δάφνη και στην Ελένη και είναι ενθουσιασμένη να ανακατεύει τα χρώματα με τη Δάφνη να την παρακολουθεί.   Προεκτάσεις για μάθηση και δράση Μπορούν να προστεθούν μερικά παραπάνω χρώματα την επόμενη μέρα καθώς και κάποια νέα έργα ζωγραφικής. Η νηπιαγωγός να δείξει στην Μαρία πως καθαρίζονται τα πινέλα, αντί να το κάνει αυτή για την Μαρία. Θα τη βοηθήσει να είναι αυτόνομη. Να διερευνηθεί αν η Δάφνη θέλει να συμμετέχει και αυτή. Σχόλιο Δεν είναι ξεκάθαρο γιατί η εκπαιδευτικός κάνει αυτές τις επιλογές και παίρνει αυτές τις αποφάσεις. Δε γίνονται συνδέσεις με γνωστικές περιοχές

Προεκτάσεις για μάθηση και δράση Προεκτάσεις μάθησης για την Μαρία 3 Παρατήρηση Η Μαρία πειραματίζονταν με τους χρωματικούς συνδυασμούς αρκετές μέρες τώρα. Καθώς κουβέντιαζαν με την Ελένη (ασκούμενη φοιτήτρια) αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν μια παλέτα χρωμάτων, ώστε η Μαρία να μπορέσει να δημιουργήσει τους δικούς της χρωματικούς συνδυασμούς. Τότε, η Ελένη της έδειξε έναν πίνακα ζωγραφικής με λουλούδια, καθώς παλιότερα η Μαρία της είχε μιλήσει για τα πολύχρωμα λουλούδια που έχει η μαμά της στο μπαλκόνι του σπιτιού τους. Η Μαρία κοίταξε πολύ προσεκτικά τον πίνακα ζωγραφικής, και άρχισε να χρησιμοποιεί τα χρώματα που είχε ο πίνακας. Καθώς η Μαρία ζωγραφίζει είπε στη Δάφνη «χρησιμοποιώ το χρυσό χρώμα πρώτα, γιατί είναι το αγαπημένο μου, και μετά το πράσινο»! Η Δάφνη μετά ζωγράφισε με κόκκινο χρώμα και γελώντας είπε: Το κόκκινο είναι το τελευταίο!. Η Μαρία γέλασε και άρχισε να ανακατεύει γρήγορα τα χρώματα Ερμηνεία & Ανάλυση Δουλεύοντας στο τραπέζι η Μαρία φάνηκε να έχει περισσότερες δυνατότητες για συζήτηση με τους άλλους από ό, τι όταν ζωγράφιζε στα καβαλέτα . Η Μαρία, έδινε προσοχή στη λεπτομέρεια, κάτι που δηλώνει το ενδιαφέρον της για την δραστηριότητα. Προσπαθούσε να μεταφέρει με ακρίβεια την εικόνα του πίνακα, παρατηρώντας τον προσεκτικά. Σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα: Ενεργητική Μάθηση, τρόποι δημιουργικής έκφρασης μέσα από την τέχνη. Προεκτάσεις για μάθηση και δράση Προεκτάσεις μάθησης για την Μαρία Να ενθαρρυνθεί η Μαρία να φέρει μερικά από τα λουλούδια στο νηπιαγωγείο, και η νηπιαγωγός να της παρουσιάσει και άλλους πίνακες ζωγραφικής. Να της εξηγήσει πως είναι να ζωγραφίζει από πρότυπο και να της παρουσιάσει τον τρόπο Προεκτάσεις μάθησης για όλα για παιδιά Να τοποθετηθούν στο χώρο μικρά κουτάκια με χρώμα και παλέτες ανάμιξης, έτσι ώστε η Δάφνη, άλλα και τα άλλα παιδιά να μπορούν να πειραματίζονται μόνα τους οποιοδήποτε στιγμή. Να δημιουργηθεί ένας χώρος ζωγραφικής με ράφια δίπλα του, όπου θα παιδιά θα μπορούν μόνα τους να τα επιλέγουν. Να ζητηθεί από τα παιδιά να προτείνουν υλικά στα οποία θα ήθελαν να έχουν πρόσβαση   Σχόλιο Οι προεκτάσεις μάθησης τονίζουν την ανάπτυξη της ανεξαρτησίας , τη λήψη αποφάσεων και τη δημιουργικότητα που συνδέονται με την ενεργητική μάθηση. Ο αναλυτικός κατάλογος των δυνατοτήτων για προεκτάσεις της μάθησης σχετίζεται με το κάθε παιδί και την ομάδα , τα υλικά, την οργάνωση του σχολικού χώρου καθώς και από την εμπειρία του εκπαιδευτικού που πραγματοποιεί την παρατήρηση.

Δύο φοιτήτριες που ανήκουν στην ίδια ομάδα στο πλαίσιο της πρακτικής τους άσκησης παρακολουθούν μία δραστηριότητα σε ένα νηπιαγωγείο μιας υποβαθμισμένης συνοικίας της πόλης που φοιτούν. Ακολουθούν οι δύο καταγραφές. Αφού διαβάσετε τις δύο καταγραφές να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα: Σε ποια σημεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας εστιάζουν; Ποιες διδακτικές επιλογές της νηπιαγωγού επισημαίνουν; Τι αποκομίζει κάθε φοιτήτρια από τη καταγραφή της;

Περιγραφικό Ερμηνευτικό Περιγραφικό Ερμηνευτικό Οι τοίχοι της αίθουσας είναι στολισμένοι με έργα των παιδιών. Υπάρχουν και κάποιοι πίνακες που έχει φτιάξει η νηπιαγωγός (αλφαβήτα, χάρτης…) Η τάξη αντανακλά τις δραστηριότητες των παιδιών. Το ότι οι τοίχοι είναι στολισμένοι με τα έργα των παιδιών τα κάνει να αισθάνονται περήφανα (Edwards et al, 2000).

Περιγραφικό Ερμηνευτικό Περιγραφικό Ερμηνευτικό Στους τοίχους βρίσκονται αναρτημένες δημιουργίες κυρίως της νηπιαγωγού όπως η αλφαβήτα και προκατα-σκευασμένες εικόνες σε φωτοτυπίες τις οποίες τα παιδιά έχουν απλά χρωματίσει ή έχουν γεμίσει κάνοντας κολλάζ. Τα περισσότερα παιδιά έχουν χρησιμοποιήσει τα ίδια χρώματα για να χρωματίσουν π.χ. λουλούδια, ακόμη και ομπρέλες. Κρεμασμένες στον αέρα υπάρχουν ελληνικές σημαίες και φιγούρες του Καραγκιόζη, και πάλι χρωματισμένες από τα παιδιά. Τα παιδιά νοιώθουν περήφανα όταν αναγνωρίζουν τα έργα τους αναρτημένα στους τοίχους και τους αρέσει να μιλούν γι αυτά (Edwards et al, 2000). Στη συγκεκριμένη τάξη κατά τη γνώμη μου είναι δύσκολο να αναγνωρίσουν τα έργα τους στους τοίχους. Οι παραγωγές των παιδιών που είναι αναρτημένες είναι τυποποιημένες, είναι εντυπωσιακό ότι μοιάζουν να είναι τυποποιημένες και αυτές ακόμη οι επιλογές των χρωμάτων που έχουν χρησιμοποιήσει. Νομίζω ότι ο χώρος αντανακλά κυρίως την άποψη της εκπαιδευτικού για τη διδασκαλία και τη μάθηση και θέλω να διερευνήσω περισσότερο ποια διδακτική προσέγγιση υιοθετεί. Θέλω επίσης να διερευνήσω αν αυτού του χαρακτήρα είναι οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στην τάξη, που δύσκολα θα τις χαρακτηρίζαμε ‘δραστηριότητες των παιδιών’. Κάνω την υπόθεση ότι πρόκειται για δραστηριότητες που επιβάλλει η εκπαιδευτικός και τα παιδιά πειθαρχούν.

Ας εντοπίσουμε τις διαφορές στις δύο περιγραφές και ας προσπαθήσουμε να τις ερμηνεύσουμε. Ας προσέξουμε που εστιάζουν οι δύο παρατηρήσεις, ποια σχόλια κάνουν και τι δείχνουν ως προς τρόπο αξιοποίησης της θεωρίας;

Η εκπαιδευτικός ζητάει από τα παιδιά να πάρουν το βιβλίο τους και να πάνε στη σελίδα 24. Εκεί τους εξηγεί τι πρέπει να κάνουν σε κάθε άσκηση και τους δείχνει τον αριθμό οκτώ γράφοντάς το σε έναν πίνακα με μαρκαδόρο. Τα παιδιά εργάζονται το καθένα στο βιβλίο του και η νηπιαγωγός περνάει ρίχνοντας κλεφτές ματιές στο βιβλίο τους. Τα διευκολύνει όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα και τα ενθαρρύνει να συνεχίσουν. Ο ρόλος της είναι βοηθητικός και υποστηρικτικός (Κάνε τη δουλειά σου μόνος σου αφού μπορείς…. Μπράβο Κωστή! Πάμε στην επόμενη σελίδα…). Η νηπιαγωγός αφού κάτσει στο γραφείο της καλεί ένα ένα για να αξιολογήσει την προσπάθειά τους. Εκτός από τη σφραγίδα που βάζει σε όλα τα παιδιά τα επιβραβεύει και προφορικά για την προσπάθειά τους (Α! Τέλεια: Τι ωραία που ζωγράφισες τα παπούτσια!). Στα παιδιά που δεν καταφέρνουν να κάνουν τις ασκήσεις τους πηγαίνει και πάλι κοντά τους και τα βοηθάει. Η νηπιαγωγός φαίνεται να επικοινωνεί πολύ καλά με τα παιδιά. Είναι χαμογελαστή και ευχάριστη, δεν κάνει παρατηρήσεις, τα βοηθάει και επιβραβεύει τις προσπάθειές τους. Είναι αποτελεσματική καθώς τα περισσότερα παιδιά έμαθαν να γράφουν το οκτώ και να μετρούν ως το οκτώ… Η εκπαιδευτικός ζητάει από τα παιδιά να πάρουν το μπλε βιβλίο τους, που είναι το βιβλίο των εργασιών. Τα προτρέπει να πάνε στο μεγάλο τραπέζι. Ζωγραφίζει ένα τεράστιο οκτώ στον πίνακα και τους ζητά να πάνε στη σελίδα 24. Αφού τους εξηγεί όσο πιο απλά μπορεί τις εκφωνήσεις των ασκήσεων τους προτρέπει να τις κάνουν. Στη διαμαρτυρία ενός κοριτσιού (πάλι θα γράφουμε αριθμούς;) αντιδρά με χαμόγελο. Τα παιδιά στη συνέχεια εργάζονται ατομικά, το καθένα στο δικό του βιβλίο. Η νηπιαγωγός παρακολουθεί τι κάνουν και επεξηγεί και βοηθάει τα παιδιά όταν αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα ή εκφράζουν κάποια απορία. Άλλοτε λειτουργεί προτρεπτικά (αφού μπορείς, συνέχισε) και άλλοτε επιδοκιμαστικά (Μπράβο Κωστή! Πολύ καλά…). Στο τέλος τα επιβραβεύει το καθένα ξεχωριστά αξιολογώντας θετικά την προσπάθειά του, βάζοντας σφραγίδα στο βιβλίο και επιδοκιμάζοντας προφορικά τη δουλειά κάθε παιδιού. Βλέποντας ότι κάποια παιδιά δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους πάει η ίδια και τις συμπληρώνει… Ποιος ο στόχος μιας τέτοιας δραστηριότητας; Τι φαίνεται να έλαβε υπόψη της η νηπιαγωγός κατά το σχεδιασμό της; Γιατί κάποια παιδιά διαμαρτύρονται; Για ποιο λόγο η εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί τόσο πολύ την επιβράβευση; Γιατί κάποια από τα παιδιά δεν συμμετέχουν στη δραστηριότητα; Η επιλογή της εκπαιδευτικού να ολοκληρώσει η ίδια τις ασκήσεις τι σημαίνει για τα ίδια τα παιδιά αλλά και για τα υπόλοιπα;  

Οι συνεντεύξεις με τα παιδιά Η συνέντευξη που ακολουθεί υλοποιήθηκε στα πλαίσια μιας διδακτικής παρέμβασης για τις Φυσικές Επιστήμες. Στόχος της συνέντευξης ήταν με τη βοήθεια του σχεδίου να διερευνηθούν οι αρχικές ιδέες των παιδιών για το σχήμα της Γης και την εναλλαγή μέρας–νύχτας (Papandreou & Terzi, 2011). Αρχικά ζητήθηκε από τα παιδιά να σχεδιάσουν «τη Γη μας». Στη συνέχεια, ακολούθησε συνέντευξη με κάθε παιδί (με τη Νηπιαγωγό) με βάση το σχέδιό του.

Νηπιαγωγός: Δημήτρη θέλεις να μου πεις τι έχεις ζωγραφίσει εδώ; Τι προκύπτει από αυτή την περιγραφή για τις ιδέες/γνώσεις του παιδιού σχετικά με τη Γη Νηπιαγωγός: Δημήτρη θέλεις να μου πεις τι έχεις ζωγραφίσει εδώ; Δημήτρης: ζωγράφισα τη Γη, τον ήλιο και το φεγγάρι

Σκέψου Νηπιαγωγός: Για δείξε μου τι έχεις κάνει στη Γη; Δημήτρης: εδώ είναι η Ελλάδα και είναι νύχτα και εδώ είναι η Αυστραλία που έχει μέρα Νηπιαγωγός: πως γίνεται αυτό θέλεις να μου εξηγήσεις; Δημήτρης: γιατί η Ελλάδα τώρα, εδώ στη ζωγραφιά εννοώ, βλέπει το φεγγάρι και έτσι έχει νύχτα Νηπιαγωγός: και για πες μου πότε θα γίνει μέρα; Δημήτρης: μέρα έχει η Αυστραλία Νηπιαγωγός: Ναι αλλά η Ελλάδα θα έχει συνέχεια νύχτα; Δημήτρης: Όχι βρε κυρία, θα γυρίσει η γη σιγά-σιγά (και το λέει αργά) και μετά η Ελλάδα θα βλέπει τον ήλιο και η Αυστραλία το φεγγάρι Σκέψου Τώρα τι περισσότερο έμαθες για τις ιδέες/γνώσεις του παιδιού σχετικά με τη Γη; Εξήγησε Γιατί συνέβη αυτό; Τι έκανε η Νηπιαγωγός;