Συνέντευξη με νήπια.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΟΥ
Advertisements

Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Παρουσίαση από τους μαθητές της 5Α Τάξης Anna Thomas Οι απόψεις των παιδιών και των δασκάλων για τη σχολική στολή.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Διαχείριση της σχολικής τάξης
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «NAI στη Ζωή ΌΧΙ στο τσιγάρο!»
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
«ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
ΚΟΙΤΑΖΩ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΚΟΙΤΑΖΩ ΓΥΡΩ ΜΟΥ. Η Διαδικασία της λήψης απόφασης στην επιλογή σπουδών και επαγγελμάτων ΓΡΑΣΕΠ Γ/σιο Ερασμίου Ξάνθης.
ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΕΙΜΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ;
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ : ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΗΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑΣ
“Μια μέρα στη ζωή του μικρού Ιάσονα” Ο Μυκηναϊκός κόσμος μέσα από τα μάτια ενός παιδιού. Συνδέσεις στο σήμερα. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ Επιμέλεια:
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Διδασκαλια και Μαθηση με Χρηση ΤΠΕ
Αγαπημένο μου παιδί....
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
ΕΠΙΜΕΛΙΑ: Κατερίνα Μαράντη Ηλέκτρα Γιαντζίκη Δημήτρης Βασιλείου Νικόλας Έρτσος.
Επηρεάζοντας έμμεσα το πρόβλημα
«Ο σχηματισμός των σκιών».  Τα παιδιά στη νηπιακή ηλικία έχουν εμπειρίες, αλλά είναι αδιαφοροποίητες  Ο σχηματισμός των σκιών αποτελεί ένα περίπλοκο.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ : ΣΚΙΆ Αγραφιώτη Δήμητρα Διαμαντάκη Μυρτώ Κλαίρ Σταύρου Κατερίνα.
Και όμως, είναι αλήθεια. Οι γόβες της Ευτέρπης έχουν «σκοτώσει» τον αντρικό πληθυσμό, συμπεριλαμβανομένου και του συζύγου της, του Κλέαρχου, ενός καθ’
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Οι φοιτήτριες: Διαμαντάκη Μυρτώ Θεώνη Κλαιρ_ Αγραφιώτη Δήμητρα_ Κατερίνα Σταύρου_
Πανεπιστήμια Πατρών Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική ηλικία Μάθημα: Δραστηριότητες από τον κόσμο.
Μείωση της αποφυγής - avoidance reduction Λίγοι θεραπευτές σήμερα θα χρησιμοποιούσαν αυτή την προσέγγιση μεμονωμένα. Τη χρησιμοποιούν ως ένα μέρος του.
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης. Παράγοντες επιλογής Ένα βασικός παράγοντας, για να επιλέξω να γίνω εκπαιδευτικός ήταν ότι και οι δύο μεγαλύτερες αδελφές.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Συνέντευξη με νήπια.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ ΚΩΦΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ Χριστίνα Γιασεμή Ειδική.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Βιολογία Γυμνασίου.
Προσχολική Παιδαγωγική
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Το ερωτηματολόγιο για το σχολικό εκφοβισμό ως μέσο ευαισθητοποίησης και κινητοποίησης όλου του σχολείου 1ο Γυμνάσιο Πεύκης Υπεύθυνη καθηγήτρια: Μαρία.
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
Η δύναμη της εικόνας Σήμερα γιορτάζουμε την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου με θέμα «Γίνε η αλλαγή: Όλοι μαζί για ένα καλύτερο διαδίκτυο»
Αγαπημένο μου παιδί....
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Φύλο εργασίας :στο σώμα του ανθρώπου, έκοψαν και κόλλησαν εικόνες ,όπου το σώμα λέει ΝΑΙ (ευχάριστα αγγίσματα)
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Ο ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΚΙΩΝ
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Αφήγηση Παράδειγμα ανάλυσης.
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΡΙΣΙΜΟΥ ΣΥΜΒΑΝΤΟΣ
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ μαθηματοσ ΜΑΡΙΟΣ ΚΟΥΚΟΥΝΑΡΑΣ-ΛΙΑΓΚΗΣ
Διήγηση/αφήγηση ιστοριών από παιδιά
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Δ. ΠΟΤΑΡΗ ΕΤΟΣ:
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Θεατρικές δραστηριότητες και τεχνικές
7 ο Νηπιαγωγείο Πατρών – Γεωργάκης Ολύμπιος
1/θ Νηπιαγωγείο Ριόλου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συνέντευξη με νήπια

Παρατήρηση ή συνέντευξη; Με βάση την εμπειρία σας από τις πρακτικές ασκήσεις, αλλά και από τη συμμετοχή σας σε έρευνες, ποια μέθοδο θεωρείτε πιο αποτελεσματική για τη συλλογή των στοιχείων εκείνων, που είναι κατά τη γνώμη σας απαραίτητα για να γνωρίσετε καλύτερα μια συνθήκη ή ένα πρόσωπο;

Παρατήρηση ή συνέντευξη; Ωστόσο υποστηρίζεται ότι αυτές οι δύο μέθοδοι λειτουργούν συμπληρωματικά. Εντοπίζετε σημεία στα οποία η μια μέθοδος συμπληρώνει την άλλη;

Η συνέντευξη στην εκπαιδευτική διαδικασία Η συνέντευξη με τα παιδιά αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για να γνωρίσει ο εκπαιδευτικός καλύτερα τους μαθητές του: Να αντλήσει πληροφορίες για τη ζωή των παιδιών εκτός σχολείου Να προσεγγίσει τον τρόπο που σκέφτονται για διάφορες, έννοιες φαινόμενα, ζητήματα Να κατανοήσει ένα σχέδιο ή μια κατασκευή που δημιούργησαν αυθόρμητα ή μια δημιουργία τους που προέκυψε στα πλαίσια μιας οργανωμένης δραστηριότητας Να διερευνήσει προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες για διάφορα θέματα Να βοηθήσει τα παιδιά να αναστοχαστούν προηγούμενες δράσεις τους

Με τη συνέντευξη μπορούμε να διερευνήσουμε Συμπεριφορές Ιδέες Απόψεις Ρόλους (επίσημους και ανεπίσημους) Σχέσεις Συναισθήματα «Ιστορίες», εμπερίες Ενδιαφέροντα

Στην προσχολική εκπαίδευση παρουσιάζονται καθημερινά πολλές ευκαιρίες, αυθόρμητες ή οργανωμένες, για να μιλήσουμε με τα παιδιά αλλά κυρίως να τα ακούσουμε .  Μπορείτε να σκεφτείτε κάποιες από αυτές; Με βάση την εμπειρία σας από την πρακτική πιστεύετε ότι οι εκπαιδευτικοί τις εκμεταλλεύονται; Ας προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε τη στάση τους ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ερμηνεία Όπως επισημαίνουν η Millie Almy και η Celia Genishi (1979), στη δουλειά του εκπαιδευτικού, πολύ συχνά, το βάρος μας πέφτει στην ομιλία και ξεχνάμε την ακρόαση: μιλάμε, εξηγούμε, διηγούμαστε, περιγράφουμε ή δίνουμε οδηγίες και ξεχνάμε να ακούσουμε πραγματικά τα παιδιά. Ή ακούμε τα λόγια αλλά όχι τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους.

Δυσκολίες Τα μικρά παιδιά χρειάζονται τη βοήθεια των ενηλίκων για να εκφράσουν όσο μπορούν περισσότερο τις ιδέες και τις σκέψεις τους. Συχνά δεν λένε αυτά που ξέρουν γιατί πιστεύουν ότι οι ενήλικες τα γνωρίζουν ‘όλα’. ‘Επίσης, δυσκολεύονται να εξηγήσουν τη σκέψη τους και χρειάζονται τις κατάλληλες ερωτήσεις για να ‘ξετυλίξουν’ το συλλογισμό τους. Ένα άλλο χαρακτηριστικό των μικρών παιδιών είναι η τάση τους να απαντάνε στις ερωτήσεις των ενηλίκων, ανεξάρτητα από το αν γνωρίζουν την απάντηση ή όχι, απλώς γιατί επιθυμούν την επιδοκιμασία τους.

Σκέψου…. Μπορείς να σκεφτείς άλλα χαρακτηριστικά των παιδιών της προσχολικής ηλικίας που χρειάζεται να έχει υπόψη του ο εκπαιδευτικός για να μπορέσει να οργανώσει μια επιτυχημένη συνέντευξη;

Παραδείγματα συνεντεύξεων Μελετήστε τις δυο συνεντεύξεις που ακολουθούν. Υλοποιήθηκαν από υποψήφιες νηπιαγωγούς κατά τη διάρκεια της Πρακτικής τους Άσκησης σε νηπιαγωγείο.  Μπορείτε να καταλάβετε για ποιο λόγο έγιναν αυτές οι συνεντεύξεις;.  Τι πληροφορίες μας δίνουν για τα συγκεκριμένα παιδιά;

1η συνέντευξη Φ: Ποια είναι η αγαπημένη σου ώρα στο Νηπιαγωγείο; Π : Δεν μου αρέσει το σχολείο Φ: Έχεις άλλα αδέλφια; Π : Ναι Φ: Τι σου αρέσει να κάνεις στο σπίτι; Π: Να παίζω με τα παιχνίδια μου   2η συνέντευξη   Φ: Έχεις αδέλφια; Π : Ναι ένα μεγαλύτερο που πάει Δημοτικό Φ: Τι δουλειά κάνει ο μπαμπάς και η μαμά; Π : Η μαμά μου κάνει κάτι με χαρτιά πολλά και ο μπαμπάς μου κάνει με σφυριά Φ: Τι σου αρέσει να κάνεις στο σπίτι; Π : (παύση) διάφορα, αλλά πιο πολύ να παίζω με κούκλες.

Κριτική Οι συνεντεύξεις αυτές δεν φαίνεται να έχουν κάποιο συγκεκριμένο στόχο. Δεν είναι σαφές για ποιο λόγο έγιναν και ποια ανάγκη θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν. Οι ερωτήσεις δεν έχουν συνοχή μεταξύ τους και δεν μας επιτρέπουν να πάρουμε ολοκληρωμένες πληροφορίες για κανένα θέμα από αυτά που θίγονται

Επιστροφή στη δική σου συνέντευξη Τώρα μπορείς να επιστρέψεις στις αρχικές ερωτήσεις της δικής σου συνέντευξης και να ελέγξεις αν έχει συνοχή και συγκεκριμένο στόχο

3η συνέντευξη: «ενδιαφέροντα των παιδιών» Φ: Ποιο είναι το αγαπημένο σου παραμύθι; Π : Η Μουλάν Φ: Γιατί σου αρέσει η Μουλαν; Π : Γιατί έχει πολέμους Φ: Δηλαδή σου αρέσει όταν πολεμάνε οι άνθρωποι; [με αυτή την ερώτηση δεν παίρνει απάντηση, τι άλλο θα μπορούσε να ρωτήσει;] Π: Έχει και αυτοκράτορες και πριγκίπισσες με φορέματα Φ: σου αρέσουν δηλαδή τα φορέματα στις πριγκίπισσες; [τι άλλο θα μπορούσες να ρωτήσεις εσύ;]   Π: Ε βέβαια και η Γιασμίν μου αρέσει που είναι πριγκίπισσα [Θα μπορούσε να πάρει περισσότερες πληροφορίες; Με ποιο τρόπο; Δοκίμασε να διατυπώσεις εναλλακτικές ερωτήσεις;]

Παρατηρήσεις Η Φ δεν στέκεται στην πρώτη απάντηση που δίνει το παιδί. Συνεχίζει με επεξηγηματική ερώτηση (γιατί σου αρέσει η Μουλάν;) προσπαθώντας να καταλάβει γιατί αρέσει στο παιδί το συγκεκριμένο παραμύθι.   Ωστόσο παρατηρούμε ότι: Υποβάλλει απαντήσεις: «Σου αρέσουν δηλαδή τα φορέματα και οι πριγκίπισσες;» Δεν καταφέρνει να συλλέξει περισσότερες πληροφορίες για το ενδιαφέρον του παιδιού για τη Μουλάν Ερωτήσεις που θα μπορούσε να διατυπώσει: Ποιοι πολεμάνε στη Μουλάν; Γιατί;, Τι γίνεται σε αυτό το παραμύθι μπορείς να μου περιγράψεις; Τι άλλο σου αρέσει στη Μουλάν; Πως είναι τα φορέματα, μπορείς να μου περιγράψεις; Ποια είναι η Γιασμίν; …..

Παράδειγμα συνέντευξης Η συνέντευξη που ακολουθεί υλοποιήθηκε μετά από το διάλειμμα κατά τη διάρκεια του οποίου η νηπιαγωγός παρατηρούσε μια ομάδα παιδιών να παίζουν με τις σκιές τους. Μελετήστε την και προσπαθήστε να απαντήσετε τις ερωτήσεις που ακολουθούν. Ποιος είναι ο στόχος αυτής της συνέντευξης; Τι επιδιώκει η νηπιαγωγός να μάθει με τις ερωτήσεις της; Υπάρχουν σημεία στη διάρκεια της συνέντευξης που είναι καθοριστικά ως προς τις πληροφορίες που μας δίνουν για το παιδί. Μπορείτε να εξηγήσετε πως το πετυχαίνει η νηπιαγωγός;

Παράδειγμα συνέντευξης N: Ελένη, νωρίτερα στο διάλειμμα σε είδα που έπαιζες με τις φίλες σου και διασκεδάζατε με τις σκιές σας πάρα πολύ. Σε άκουσα να λες ότι η σκιά είναι λεπτή-λεπτή. Θα ήθελα να μου εξηγήσεις τι εννοείς, τι είναι η σκιά; Ε: Λεπτή είναι η σκιά , λεπτή. Φαίνονται τα μαλλιά σου και οι τρίχες που πετάνε από τα μαλλιά σου, και τα πόδια και τα χέρια, μόνο αυτά, τα άλλα δεν φαίνονται Ν: Ποια είναι αυτά που δεν φαίνονται; Ε: Να σου πω ….[παύση, δείχνει να σκέφτεται] Η σκιά δεν έχει μάτια, ούτε μύτη, δεν δείχνει αυτό που έχεις μέσα, αλλά το απέξω, το σχεδιασμό. Ν: Μάλιστα, νομίζω ότι κατάλαβα. Δηλαδή η σκιά μου δεν δείχνει τι ρούχα φοράω; Ε: Ναι βρε κυριά αφού στο είπα, μόνο το απ’ έξω. Ν: Και δεν μου λες Ελένη πως γίνονται οι σκιές; Ε: Πρέπει να έχει ήλιο και έναν άνθρωπο και θα φτιάχνεται μια σκιά Ν: Δηλαδή, όταν δεν έχουμε ήλιο, δεν έχουμε σκιές; Ε: Όχι …[το λέει διστακτικά και κάνει παύση, δείχνει να σκέπτεται, η νηπιαγωγός δεν μιλάει, την αφήνει να σκεφτεί] Ε: Έχουμε! [φωνάζει ικανοποιημένη μετά από λίγα δευτερόλεπτα] Ν: Για πες μου λοιπόν, που αλλού έχεις δει σκιές; Ε: Όταν είναι βράδυ δεν φαίνονται οι σκιές, αλλά όταν είναι βράδυ και έχουμε πολλά φώτα φαίνονται πάλι οι σκιές

Ερωτήματα Ποια χρονική στιγμή είναι κατάλληλη για να κάνουμε συνέντευξη σε ένα παιδί αυτής της ηλικίας; Πως θα προκαλέσουμε το ενδιαφέρον του, ώστε να μας αφιερώσει χρόνο; Έχουν νόημα οι ερωτήσεις μας για το παιδί; Πως θα ξεκινήσουμε τη συνέντευξη και με ποια σειρά θα διατυπώσουμε τις σχετικές ερωτήσεις; Πως θα τις διατυπώσουμε; Πως θα διαχειριστούμε διάφορες αντιδράσεις μη πάντα προβλέψιμες;  

Βασικές αρχές για τη διατύπωση μιας ερώτησης Οι ανοιχτές ερωτήσεις αυξάνουν την πιθανότητα να πάρουμε μεγαλύτερες και πιο πλούσιες απαντήσεις από τα παιδιά (πιο αφηγηματικού τύπου απαντήσεις). Οι κλειστές ερωτήσεις μπορεί να διευκολύνουν ένα παιδί που δεν μιλάει καλά τη γλώσσα του εκπαιδευτικού να απαντήσει με το σώμα ή με κινήσεις. Όταν ο/η εκπαιδευτικός συνοδεύει τις ερωτήσεις της με μια προσωπική «σκέψη» τα παιδιά αντιλαμβάνονται την επικοινωνία περισσότερο ως συζήτηση παρά ως συνέντευξη (π.χ. «Θυμάμαι όταν ήμουν μικρή και ήμουν στο νηπιαγωγείο είχαμε τόσα παιχνίδια... εσένα με τι σου αρέσει να παίζεις περισσότερο; Αναρωτιέμαι αν είναι εύκολο ή δύσκολο να... εσένα πως σου φαίνεται...;»).

Βασικές αρχές για τη διατύπωση μιας ερώτησης Κάποια παιδιά προτιμούν να έχουν κάποιο φίλο ή φίλη δίπλα τους, καθώς απαντούν τις ερωτήσεις της εκπαιδευτικού. Κάποια παιδιά προτιμούν να κινούνται (ή να παίζουν) κατά τη διάρκεια της συνέντευξης (είτε γιατί συνεχίζουν αυτό που έκαναν είτε γιατί δεν αισθάνονται άνετα με μια κατά-πρόσωπο συνέντευξη). Αν και στις συνεντεύξεις με μικρά παιδιά υπάρχει πάντα ο «κίνδυνος» να βγουν «εκτός θέματος», ο/η εκπαιδευτικός θα κερδίσει περισσότερα αν αντισταθεί στην τάση να διακόψει τις «ιστορίες» των παιδιών. Αν αναζητάμε αυθεντικές απαντήσεις, θυμόμαστε ότι τα παιδιά αποκαλύπτουν πολλά μέσα από τις «ιστορίες» τους. Η χρήση αντικειμένων όπως ένα τηλέφωνο-παιχνίδι ή μια κούκλα μπορεί να διευκολύνουν το διάλογο εκπαιδευτικού-παιδιού καθώς προσδίδουν στη συνέντευξη το χαρακτήρα παιχνιδιού (π.χ. η εκπαιδευτικός ‘τηλεφωνεί’ στο παιδί για να του κάνει κάποιες ερωτήσεις).

Συμπληρωματικές ερωτήσεις Οι συμπληρωματικές ερωτήσεις παροτρύνουν τα παιδιά́: Να διευκρινίσουν αυτά που λένε (π.χ. Εννοείς ότι...; Θέλεις να πεις ότι...; Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα; Γιατί το λες αυτό;) Να συμπληρώσουν/ ολοκληρώσουν την απάντησή́ τους («για πες μου περισσότερα για την επίσκεψη που κάνατε...», «τι άλλο είδες εκεί́ που πήγες;») Να υποστηρίξουν τις απόψεις, τις ιδέες, τις προτάσεις ή τα συμπεράσματά τους με αποδείξεις («λες ότι... πως το ξέρεις αυτό; Ποιος σου το είπε; Πού το είδες αυτόό; Γιατί́ νομίζεις ότι...; Από πού το κατάλαβες;»)

Επαναδιατύπωση απαντήσεων Μια άλλη τεχνική που διευκολύνει την επικοινωνία μας με τα παιδιά είναι η επαναδιατύπωση των απαντήσεων τους, όταν κρίνουμε ότι αυτό χρειάζεται για να μην διακοπεί η ροή της συνέντευξης ή της συζήτησης (π.χ. «άρα λες ότι...», «σκέφτεσαι λοιπόν ότι...»). Δίνοντας στα παιδιά «μια προσεγμένη εκδοχή αυτού που λέχθηκε» διευκολύνουμε τη σκέψη τους και τα βοηθάμε να δίνουν πιο ολοκληρωμένες απαντήσεις. Στο σημείο αυτό είναι σημαντικό να διευκρινίσουμε ότι η επαναδιατύπωση δεν αποτελεί, ούτε στοχεύει σε, ερμηνεία των απαντήσεων των παιδιών.

Ηθική δεοντολογία «Αν μας εκπλήσσει διαρκώς η οξυδέρκεια των παιδιών αυτό σημαίνει πως δεν τα παίρνουμε στα σοβαρά.» Janusz Korczak (Joseph, 1999)  Οι ενήλικες που σχεδιάζουν συνεντεύξεις με παιδιά προσχολικής ηλικίας πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους όχι μόνο τα μεθοδολογικά αλλά και τα ηθικά ζητήματα που εγείρει η συγκεκριμένη διαδικασία   

Σχεδιασμός συνέντευξης Τι θα απαντούσες εσύ σε κάθε ερώτηση; Θα μπορέσει να κατανοήσει το παιδί τις ερωτήσεις σου; Αν δεν σου απαντά, τι μπορείς να κάνεις για να το ενθαρρύνεις; Αν οι απαντήσεις του/της είναι μονολεκτικές ή πολύ σύντομες, τι θα κάνεις; Πότε και που σκέφτεσαι να υλοποιήσεις τη συνέντευξη; Θα κάνεις κάποια εισαγωγή; Αν δείξει αδιαφορία ή ανυπομονησία να τελειώσει η συνέντευξη, πως θα το διαχειριστείς; Αν ξεφύγει από το θέμα, τι σκέφτεσαι να κάνεις;

Ερωτήσεις αναστοχασμού Ποια ήταν τα δυνατά και ποια τα αδύνατα σημεία της όλης διαδικασίας. Αιτιολόγησε τις απαντήσεις σου. Αντιμετώπισες δυσκολίες; Αν ναι, πως τις διαχειρίστηκες;