Φιλόλογος-Υπεύθυνη Σχολ. Βιβλιοθήκης Σχολική Βιβλιοθήκη 1ου ΓΕΛ Επανομής Θεσσαλονίκη Παρουσίαση βιβλίου Παράλληλοι Βίοι Αλέξανδρος – Καίσαρ Πλουτάρχου 21 και 22/12/2010 Έλσα Βαρδάκα Φιλόλογος-Υπεύθυνη Σχολ. Βιβλιοθήκης
Παιδαγωγικοί και διδακτικοί στόχοι Η συνειδητοποίηση της Ελληνικής ταυτότητας μέσω της επαφής με έργα του πνευματικού μας πολιτισμού Η εξοικείωση με έργα της αρχαίας Ελληνικής γραμματείας ως ψυχαγωγικό ανάγνωσμα Η καλλιέργεια της συνήθειας αναζήτησης έργων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων ως πηγών πληροφόρησης για ιστορικά πρόσωπα
Ελληνική Ταυτότητα Τεκμήρια Βίοι Παράλληλοι Αλέξανδρος – Καίσαρ του Πλουτάρχου Μια ψηφίδα του πνευματικού μας πολιτισμού Λογοτεχνικό έργο του Γ. Θ. Βαφόπουλου Μακεδονικός Αγώνας
Πλούταρχος Βιογραφικά στοιχεία Πότε έζησε; 50-120 μ.Χ Πού; Χαιρώνεια Βοιωτίας Σπουδαστικά ενδιαφέροντα: μαθηματικά, ρητορική Κοινωνική θέση: αρχοντική οικογένεια, επώνυμος άρχων, ιερέας στο ιερό των Δελφών Έργο: Ηθικά και Παράλληλοι βίοι (22)
Επιδράσεις στη σκέψη του Πλουτάρχου Οι Ελληνικές σπουδές του Ο πλατωνικός ιδεαλισμός Η θρησκευτικότητά του Η ατμόσφαιρα της εποχής του
Τρόπος εργασίας: επιστημονικός Μελέτη συγγραμμάτων των προκατόχων του Αποδελτίωση στοιχείων με ενδιαφέρον Αξιοποίηση στις διατριβές του
Χαρακτηριστικό του έργου του Επεξεργασία της παράδοσης ως πηγή άντλησης παραδειγμάτων ζωής Ελάχιστη καινοτομία ή αμφισβήτηση
Παράλληλοι βίοι Κατηγορία βιβλίου : βιογραφία Κατηγορία βιβλίου : βιογραφία Στόχος: η προβολή των ηθών και των πράξεων των μεγάλων ανδρών ως παραδείγματα προ μίμηση ή αποφυγή Γλώσσα: αττική διάλεκτος με στοιχεία Κοινής Χαρακτηριστικό της γραφής του: μακροπερίοδος λόγος
Αλέξανδρος 356-323 π. Χ Γέννηση σε σχέση με χρησμούς για θεϊκή καταγωγή Νεανικά χρόνια και πρώιμες ικανότητες Αγωγή και παιδεία: πολιτική και ηθική φιλοσοφία από τον Αριστοτέλη Ανάληψη του θρόνου της Μακεδονίας στα είκοσί του χρόνια Πολιτική του στο εσωτερικό και εξωτερικό
Πορεία του Αλέξανδρου στην Ανατολή ως την Ινδία- συγκρούσεις Κατάλυση του κράτους των Περσών Διάδοση του ελληνικού πολιτισμού σε συνδυασμό με την υιοθέτηση στοιχείων του τρόπου ζωής των κατακτημένων Σκιαγράφηση της ανθρώπινης πλευράς του μέσα από πράξεις
Χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του Αλέξανδρου Χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του Αλέξανδρου Πεισματική τόλμη (11,4/19,6/ 24,11-12/ 45,5/60,7/) Αυτοκυριαρχία –εγκράτεια μπροστά στο φαγητό, στο πιοτό και στις γυναίκες(22,9/ 42,9-10/21,7/47,8/ Γενναιοδωρία(43,7 /15,3-4 / 25,6-7 / 34,1 / 34,3 / 71,8 Βιαιότητα και θυμός που εκδηλώνονται συχνότερα όσο μεγαλώνει η δύναμη του ( 9,8 /13,4 /50-51/ 14,7 /16,4/ 11,11/43,6 /57,3 /59,6-8/72,3-4/ 74,1 /75,1/74,6) Αιτιολόγηση συμπεριφοράς : ο Αλέξανδρος βρισκόταν υπό την επίδραση αντιφάσεων που δημιουργούσαν η ελληνική του αγωγή, η έκταση των κατακτήσεών του και η δουλοπρέπεια ενός μέρους από το περιβάλλον του. (2)
Γάιος Ιούλιος Καίσαρας (100-44 π Γάιος Ιούλιος Καίσαρας (100-44 π. Χ) Πολιτική – στρατιωτική πνευματική προσωπικότητα της Ρωμαϊκής Ιστορίας
Θέματα της βιογραφίας του Η εχθρότητα με δικτάτορα Σύλλα Η δημοτικότητα λόγω πολιτικής ικανότητας και φιλολαϊκών αισθημάτων Η Ρωμαϊκή κοινωνία (τάξεις, κοινωνικές διακρίσεις, δωροδοκίες, εξαγορά ψήφων, δολοπλοκίες στη σύναψη πολιτικών συμμαχιών Η σχέση του Καίσαρα με τη Ρωμαϊκή κοινωνία και τα γεγονότα της συνωμοσίας του Κατιλίνα Η ηθική στάση του, ο φιλόπρωτος χαρακτήρας, οι ευφυείς κινήσεις και τα υψηλά αξιώματά του
Η στρατηγική ιδιοφυΐα που επέδειξε στους Γαλατικούς πολέμους, στους πολέμους κατά των Βρετανών, των Γερμανών και την καταστολή των αποστασιών των Γαλατών Η συμμετοχή σε όλους τους κινδύνους τον έκανε αγαπητό στους στρατιώτες
Η πολιτική και η δράση του στα χρόνια του εμφυλίου (49-45π.Χ) Η σύγκρουση με τον Πομπήιο Ο έρωτας του για την Κλεοπάτρα της Αιγύπτου Η τελευταία μάχη του στην Ιβηρία Η απόλυτη κυριαρχία του στη Ρώμη Το παρασκήνιο των πολιτικών ανταγωνισμών και της δυσαρέσκειας εναντίον του Η συνωμοσία εναντίον του από ανθρώπους που τους θεωρούσε έμπιστους Η δολοφονία του
Ομοιότητες των δύο βιογραφούμενων Πολύπλευρες προσωπικότητες Φιλοδοξία για πρωτεία Ιδιοφυείς στρατηγοί με μεγάλες κατακτήσεις Γενναίοι που πρωτοστατούν στις μάχες Αγαπητοί στους στρατιώτες τους Γενναιόδωροι Εγκρατείς
Βιβλιογραφία 1) Πλούταρχος Βίοι παράλληλοι τόμος 17 Αλέξανδρος- Καίσαρ εκδ. Κάκτος 2) Αλέξανδρος το πεπρωμένο ενός μύθου Claude Mosse εκδ. Δημ. Παπαδήμα 3) Ιστορία της αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας Albin Lesky εκδ. Αδελφοί Κυριακίδη 4) Αρχαία Ελληνική Γραμματολογία Φ. Ι. Κακριδή εκδ. ΙΝΣ 5) Ο Μέγας Αλέξανδρος από την Ελλάδα στην Ανατολή Pierre Briant εκδ. Δεληθανάση 6) www.google.gr
Δραστηριότητα μαθητών Χωρισμός σε 5 ομάδες Διανομή αποσπασμάτων του βιβλίου σε κάθε ομάδα Τα μέλη τους διαβάζουν ανά δύο το απόσπασμά τους και καλούνται να βρουν ένα λόγο για τον οποίο αξίζει να διαβαστεί στις άλλες ομάδες το δικό τους Η κάθε ομάδα, μετά από συνεργασία, καταλήγει σε ένα απόσπασμα και το διαβάζει στις υπόλοιπες
Θέματα αποσπασμάτων 1ης ομάδας Χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς του Αλέξανδρου ως παιδί (σελ. 35-37) Εξημέρωση του Βουκεφάλα (σελ 37-39) Υπακοή στη λογική και όχι στη βία (σελ 41-43)
Θέματα αποσπασμάτων 2ης ομάδας Θέματα αποσπασμάτων 2ης ομάδας Τα ενδιαφέροντα και τα διαβάσματά του ( σελ 43-45) Επεισόδιο με το Διογένη (σελ 57) Η στάση του απέναντι στις αιχμάλωτες γυναίκες της οικογένειας του Δαρείου και δήλωση του ότι αιτία του πολέμου είναι η εξουσία (σελ 77-79)
Θέματα αποσπασμάτων 3ης ομάδας Γενναιοδωρία-μοίρασμα λαφύρων (σελ 89) Γενναιόδωρος προς γυναίκα του Δαρείου με πολυτελή ταφή της (σελ 101) Εγκράτεια στη δίψα και βιαιότητα προς Βήσσο (σελ 135)
Θέματα αποσπασμάτων 4ης ομάδας Θέματα αποσπασμάτων 4ης ομάδας Η υιοθέτηση τοπικών συνηθειών, ο γάμος με τη Ρωξάνη, η εκπαίδευση νέων ντόπιων στην Ελληνική γλώσσα και τα Μακεδονικά όπλα για οικοδόμηση επικοινωνίας και επαφής με βαρβάρους( σελ 141-143) Κρέμασμα φιλοσόφων γιατί έβριζαν τους βασιλείς που πήγαιναν με τον Αλέξανδρο (σελ 171) Στάση του μετά την άρνηση των Μακεδόνων να περάσουν το Γάγγη ποταμό (σελ 177)
Θέματα αποσπασμάτων 5ης ομάδας Θέματα αποσπασμάτων 5ης ομάδας Επιμειξίες Μακεδόνων με γυναίκες από τα βαρβαρικά φύλα (σελ 193) Διαμαρτυρία Μακεδόνων για παραγκωνισμό από εκπαιδευμένους βαρβάρους (σελ 193-195) Βίαιη συμπεριφορά προς το Γλαύκο, γιατρό του Ηφαιστίωνα, για το θάνατό του (σελ 197)