Γίνεται και με πιο εύκολο τρόπο Δημοτικό Σχολείο Μενιδίου Σχ. Έτος: 2012 – 13 Μαθηματικά ΣΤ΄: Πολλαπλασιασμός και Διαίρεση κλασμάτων¨ Υπεύθυνος τάξης: Γεωργακόπουλος Ανδρέας Εάν είχαμε 100 ευρώ και ξοδεύαμε 40 ευρώ. Πόσα ευρώ θα μας έμεναν; Σωστά ! Θα μας μείνουν 60 ευρώ. Εάν είχαμε 100 ευρώ και ξοδεύαμε τα 2/5 των 100 ευρώ. Πόσα ευρώ θα μας μείνουν; Αν κάποιοι σκέφτηκαν να το βρουν με αναγωγή στη μονάδα δεν έκαναν λάθος. Γίνεται και με πιο εύκολο τρόπο 200 5 2 5 100 40 100 40 60 Όταν ακούμε τη φράση π.χ. τα ¾ του 26, τότε για να τα βρούμε κάνουμε πολλαπλασιασμό. ¾ επί 26
Το ίδιο συμβαίνει και ανάμεσα σε δύο κλάσματα Από ένα χαρτονόμισμα των 100 ευρώ, ο παππούς μού έδωσε το 1/5 για να πάω στην εκδρομή. Εγώ από αυτό ξόδεψα μόνο τα 2/4. Μπορούμε να υπολογίσουμε με κλάσμα το μέρος που ξοδέψαμε; Και σε αυτή την περίπτωση, όπως και πριν, θέλουμε να βρούμε τα 2/4 του 1/5, άρα θα κάνουμε πολλαπλασιασμό. Όταν πολλαπλασιάζουμε κλάσματα πολλαπλασιάζουμε αριθμητή με αριθμητή και παρονομαστή με παρονομαστή. Κάνω απλοποίηση 2 4 1 5 2 20 1 10 72 36 6 9 12 4 Άλλο ένα παράδειγμα.
Πότε κάνουμε πολλαπλασιασμό και πότε διαίρεση; Τι γίνεται όμως, όταν θέλουμε να διαιρέσουμε κλάσματα; Πολλαπλασιάζουμε !!! Για να διαιρέσουμε δύο κλάσματα αντιστρέφουμε τους όρους του δεύτερου κλάσματος και πολλαπλασιάζουμε. 6 4 8 5 30 32 Πότε κάνουμε πολλαπλασιασμό και πότε διαίρεση; 2/5 Όταν γνωρίζουμε το ολόκληρο (250) και θέλουμε να βρούμε ένα μέρος από αυτό (2/5), κάνουμε πολλαπλασιασμό. 500 5 100 τ.μ 2 5 250 1 250 τ.μ
250 2/5 Όταν γνωρίζουμε ένα μέρος π.χ τα (2/5) και θέλουμε να βρούμε το ολόκληρο. κάνουμε διαίρεση. 100 τ.μ Πρέπει να προσέξουμε όταν κάνουμε τη διαίρεση, το μέρος του κλάσματος που γνωρίζουμε να το βάζουμε δεύτερο στη σειρά. ; 100 2 5 100 1 2 5 100 1 5 2 500 2 250 Πρόβλημα: Τα 3/5 του χωραφιού είναι 9/10 στρέμματα. Πόσο είναι όλο το χωράφι;