Ο φεμινισμός της «Εφημερίδος των Κυριών»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Project in XSB Prolog Επεξεργασία και Αναπαράσταση Γνώσης Άνοιξη 2007 Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών Πανεπιστημίου Κρήτης.
Advertisements

Αντιυπερτασικά φάρμακα. Υπέρταση Ορισμός = ΣΑΠ > 140mm Hg / ΔΑΠ > 90mm Hg Οφείλεται σε αυξημένο τόνο λείων μυών των περιφερικών αγγείων που οδηγεί σε.
1 Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Διάλεξη 8 η Διαχείριση Κόστους.
ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ – ΕΞΆΜΗΝΟ Α ’ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ - ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc Λάρισα.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
Το περιεχόμενο μιας κοινωνιολογίας της ανώτατης εκπαίδευσης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής εκπαίδευσης Φοιτήτρια: Παναγιώτα Βαρδιοπούλου ΑΕΜ: 3109 Διδάσκουσα.
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων Ενότητα 2: Οργάνωση-Business Plan. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
1 Υποδείγματα Λήψης Αποφάσεων στο Χώρο - Εισαγωγή zΒασικές Υποθέσεις του Οικονομικού Ορθολογισμού yΜεγιστοποίηση Χρησιμότητας - Υποθέσεις xΤέλεια πληροφόρηση.
ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ 4. ΟΠΤΙΚΗ ΧΑΡΑΞΗ Νίκος Κ. Μπάρκας
ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΝ ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟ EνημΕρωΣη γονΕων α΄ τΑξηΣ ΔιευθυνΤΗΣ.
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ- ΨΥΧΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ Α. ΣΩΜΑΤΟΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Β. ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΜΕ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Γ. ΣΥΝΝΟΣΗΡΟΤΗΤΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ-ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ.
H MetLife στην Ελλάδα Ασφαλισμένοι σε Ατομικά και Ομαδικά Προγράμματα Νο1 Πάροχος Ομαδικά & Επενδυτικά Προγράμματα 129εκ. Σε παροχές το
Hμέρα Καριέρας «Η συνέντευξη» Σάββας Μακρίδης, επ. συν. Τμ. Δημόσιων Σχέσεων και Επικοινωνίας, ΑΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ. Ο περίπλοκος τις περισσότερες φορές τρόπος που επιδιώκουμε να διερευνήσουμε τον αθλητισμό στις προοπτικές κοινωνιολογικών.
Συντελεστής τριβής ολίσθησης μ κ Συντελεστής στατικής τριβής μ σ Η τριβή και η κάθετη δύναμη οφείλονται σε διαμοριακές δυνάμεις (ηλεκτροστατικής φύσης).
1 Μηχανικές Ταλαντώσεις. 2 Μελέτη ελατηρίου Θέση Φυσικού Μήκους (ΘΦΜ) Θέση Ισορροπίας (ΘΙ) ΘΙ -Α +Α mg mg = F ελ mg = kℓ 0 F ελ = kℓ 0 mg = F ελ mg =
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Το σχολείο -Η γένεση του σχολείου -Οι λειτουργίες του σχολείου
Η εφαρμογή της Περιγραφικής Αξιολόγησης στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας
Πρώτος προγόμφιος κάτω γνάθου 1/2
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ «Ικανοποίηση των ασθενών με ΡΑ
Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. ΤΜΗΜΑ: ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑΣ
Έλενα Φελούκα, Eλένη Ανδρέου, Κωνσταντής Πεθαίνος
Δημιουργικές Εργασίες στο Γενικό Λύκειο
Τα αντιπροσωπευτικά σώματα: Οι Βουλές
Αναπαράσταση της συνάρτησης ψ=2χ στη γλώσσα της P.A.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας Δημοτικό Σχολείο Ύψωνα Β’
‘Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις περιφερειακής ανάπτυξης/μείωσης των περιφερειακών ανισοτήτων και οι εφαρμογές τους σε περιόδους κρίσης-Παραδείγματα από.
This is where I live Οδηγίες για το Power Point
Ηφαιστειότητα και Θερμοπίδακες της Ισλανδίας
για επιφάνειες και ανοξείδωτα Οικονομική λύση για καθαρισμό επιφανειών
Νίκος Κ. Μπάρκας ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΙΙΙ Σκάλες Διδάσκων Νίκος.
Αναστασία Μιχ. Πάπαρη ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ - ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
  eGFR =141 x min(SCr/κ, 1)α x max(SCr /κ, 1)-1.209 x 0.993Age x [if female] x [if Black] eGFR (estimated glomerular filtration rate) = mL/min/1.73.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ και Σχολική Μονάδα.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ Θεολόγος καθηγητής DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ Δρ. Θεολογίας.
Σχεδιασμός και Υλοποίηση Πολιτιστικών Προγραμμάτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σχ. Έτους Ιωάννα Δεκατρή Υπεύθυνη Π.Θ. Γ΄ Δ.Δ.Ε. Αθήνας.
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
Φροντίδα Aσθενών με Διαταραχές των Oφθαλμών και των Ώτων
Κοινωνιολογία του Χώρου /11/2015
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 10η (2017 – 18) Παρουσίαση Πτυχιακής Εργασίας Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης E-class μαθήματος:
ΔΙΑΛΕΞΗ 6 ΑΝΑΤΟΜΙΑ & ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΝΔΟΚΡΙΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ (ΕΣ)
Philip McCann Αστική και περιφερειακή οικονομική 2η έκδοση
ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ - ΜΕΘ
Αντίληψη αντίληψη του φυσικού κόσμου που μας περιβάλλει, μέσω του νευρικού μας συστήματος αποτελεί δημιούργημα του εγκεφάλου και άρα τα χαρακτηριστικά.
Οργάνωση και Διοίκηση Υπηρεσιών Υγείας
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ, ο ΓΕ. Λ. Ν. Ιωνίας. Διευθυντής: κ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ρίκα Δεληγιαννίδου Νίκος Κ. Μπάρκας
فصل7: منطق فازی و استدلال تقریبی
ΕΡΓΟ : «Κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα έξοδος Σ.Σ. Αθηνών (Σ.Σ.Α.) – Τρεις Γέφυρες, με υπογειοποίηση στην περιοχή Σεπολίων» (Α.Σ.
ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ
Είναι το Ισλαμικό κράτος (ISIS), κράτος;
Α. Σ. ΠΑΙ. Τ. Ε ΓΕ. Τ. Π. ΜΑ/Ε. Π. ΠΑΙ. Κ
Στοιχεία θεωρίας σφαλμάτων
Πίνακας 1. Ανθρωπομετρικά χαρακτηριστικά και μηχανική ισχύς επιλεγμένων εφήβων καλαθοσφαιριστών κατά τη μέγιστη μυϊκή προσπάθεια στο κυκλοεργόμετρο. ΑΑ.
Unit Circle.
Толқындардың интерференция және дифракция құбылысы
ΑΝΤΙΣΥΛΛΗΠΤΙΚΑ ΠΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΥΝ ΜΟΝΟ ΠΡΟΓΕΣΤΑΓΟΝΟ Η αντισυλληπτική αγωγή που περιέχει μόνο προγεσταγόνο είναι διαθέσιμη με τη μορφή από το στόματος.
Εθισμός Ηλιάνα Πούλου.
ΕΛΕΓΧΟΙ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑΣ Επιμήκης αίθουσα με κλειστή σκηνή
Ασφάλεια προσωπικών δεδομένων
Πειράματα με οξέα, βάσεις και άλατα σε μικροκλίμακα.
Κεφάλαιο 2: Η Ιστορία της Διοικητικής Σκέψης
Η κοινωνία ενάντια στο Κράτος
Διαδικασίες του Κοινωνικού Γίγνεσθαι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο φεμινισμός της «Εφημερίδος των Κυριών» 1887-1907

Η έρευνα μιας φεμινιστικής συνείδησης Προσεγγίζουμε τις σχέσεις ανάμεσα στα φύλα ως κοινωνικές σχέσεις, ως προϊόντα μιας κοινωνικής τάξης πραγμάτων, που διαμορφώνουν την ιστορική πραγματικότητα Η συμβολή των φεμινιστικών ερευνών ήταν ότι έθεσε το πρόβλημα της αλλαγής στην κατεύθυνση του ιστορικού βλέμματος, θεωρώντας κεντρική τη διάσταση των σχέσεων ανάμεσα στα φύλα Η ιστορία των γυναικών είναι η ιστορία μιας σχέσης, η μελέτη της κοινωνικής τους θέσης είναι η μελέτη των ρόλων και των θέσεων που έχουν στην κοινωνία σε σύγκριση με τη θέση των ανδρών

Όπως κάθε ιστορία καταπιεσμένων, η ιστορία των γυναικών θέτει υπό αμφισβήτηση τη θετικιστική αντιμετώπιση του «ιστορικού γεγονότος», την ψευδαίσθηση μιας επιστημονικής αντικειμενικότητας απαλλαγμένης από αξιολογικές κρίσεις – διότι τις περισσότερες φορές τις πηγές μας τις έχουν αφήσει οι «νικητές», των οποίων η ιστορική εμπειρία ανάγεται εύκολα σε γενική και πανανθρώπινη

Η έρευνα δεν μπορεί να μελετήσει την ιστορία των ελληνίδων γυναικών του 19ου αιώνα εν γένει Η έρευνα ακολουθεί τα ίχνη ζωής μιας ιδιαίτερης κατηγορίας γυναικών στην οποία αναπτύχθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 19ου αιώνα μια φεμινιστική συνείδηση – Οι γυναίκες αυτές ανήκαν στη νεφελώδη κοινωνική κατηγορία που ονομάζεται «μεσαία στρώματα» Εν συντομία «μεσαία στρώματα» στην Ελλάδα του τέλους του 19ου αιώνα ήταν οι κοινωνικές εκείνες ομάδες που αναπτύχθηκαν παράλληλα με τον εξαστισμό και τον εξευρωπαϊσμό: ελεύθερα επαγγέλματα, εκπαιδευτικοί και υπάλληλοι του δημοσίου και των υπηρεσιών, μικροαστοί έμποροι, μικροαστική και μεσοαστική διανόηση (ο όρος χρησιμοποιείται και από τις ίδιες τις γυναίκες)

Τόσο οι ιδεολογικές παραστάσεις και ο κανονιστικός λόγος όσο και τα υλικά και απτά δεδομένα της κοινωνικής θέσης των δύο φύλων αντιμετωπίστηκαν ως πραγματικά ιστορικά δεδομένα, ως συστατικά στοιχεία μιας ενιαίας πραγματικότητας που διαμορφώνει τη συνείδηση ανδρών και γυναικών Η έννοια της συνείδησης του φύλου επιτρέπει να μελετηθούν τα στοιχεία ρήξης που περιέχει η φεμινιστική συνείδηση όσο και τα στοιχεία συνέχειας (είναι μια έννοια διαμεσολάβησης)

Η έννοια της συνείδησης του φύλου επιτρέπει να ενσωματώσουμε στη μελέτη της σχέσης των φύλων τις εμπειρίες αμφισβήτησης της γυναικείας υποταγής ή κατωτερότητας, που δεν συνεπάγονται αναγκαστικά μια ολοκληρωμένη αντίληψη για τον συστηματικό χαρακτήρα της καταπίεσης ούτε για τη δυνατότητα συλλογικής πάλης για την κατάργησή της

Η Εφημερίς των Κυριών 1887-1907 Κατά τα τέλη του 19 ου αιώνα πραγματοποιείται μια σειρά ποιοτικών αλλαγών στη συνείδηση του φύλου: 1. Οι διακρίσεις εις βάρος των γυναικών αντιμετωπίζονται ως τμήμα ενός συστήματος επιβεβλημένου από μια πατριαρχική ή ανδροκεντρική τάξη πραγμάτων 2. συνειδητοποιείται η αναγκαιότητα συλλογικής παρέμβασης των ίδιων των γυναικών για τη μετατροπή του συστήματος αυτού 3. διαμορφώνεται η αντίληψη ότι μια τέτοια αυτο-χειραφέτηση είναι δυνατή

4. διατυπώνεται η ουτοπική αναφορά σε μία διαφορετική τάξη πραγμάτων, χωρίς ιεραρχικές σχέσεις ανάμεσα στα φύλα, στο όνομα της οποίας κρίνεται η τρέχουσα πραγματικότητα Η Εφημερίς των Κυριών είναι το πρώτο γυναικείο έντυπο στην Ελλάδα που συντάσσεται αποκλειστικά από γυναίκες και αποτελεί χώρο συνάντησης των γυναικών, προπαγανδιστικό όργανο για τη χειραφέτησή τους, χώρο επεξεργασίας μιας νέας συλλογικής ταυτότητας και μέσο υπεράσπισης των συμφερόντων τους

8 Μαρτίου 1887 κυκλοφορεί το πρώτο τεύχος και προκαλεί μεγάλη αίσθηση στην αθηναϊκή κοινωνία – άρθρα ανυπόγραφα ή με ψευδώνυμα – στα καφενεία ισχυρίζονταν ότι έγραφαν γνωστοί δημοσιογράφοι των Αθηνών – δύο εβδομάδες αργότερα δημοσιεύθηκε το πραγματικό όνομα της διευθύντριας: Καλλιρόη Παρρέν Είχε γεννηθεί στην Κρήτη το 1861, είχε σπουδάσει δασκάλα και είχε εργασθεί σε πολλά παρθεναγωγεία στη Ρωσία και στα Βαλκάνια – παντρεύτηκε το γάλλο δημοσιογράφο από την Κων/πολη Ιωάννη Παρρέν, ιδρυτή του Αθηναϊκού Πρακτορείου

Μέσα σε ένα χρόνο διαθέτει μόνιμο επιτελείο συνεργατριών και δίκτυο υποστήριξης που διασχίζει το ανεξάρτητο κράτος και μέρος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Έκδοση εβδομαδιαία από 1887-1907 και δεκαπενθήμερη από 1907-1917 – αυτοχρηματοδοτείται Δηλωμένη καθαρευουσιάνα στην αρχή καταλήγει στο τέλος σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις απόψεις των δημοτικιστών 1892: δεύτερη θέση στην κυκλοφορία των εβδομαδιαίων περιοδικών (5.000 αντίτυπα) μετά τον Ρωμηό του Σουρή

Συλλογική δράση: αναφορά στην κυβέρνηση Τρικούπη υπέρ της γυναικείας εκπαίδευσης (2.850 υπογραφές), εκστρατεία πίεσης για την αποδοχή της πρώτης φοιτήτριας στο Παν/μιο Αθηνών (1890), συμμετοχή στα διεθνή φεμινιστικά συνέδρια του 1889, 1893, 1900 – συντονισμός και οργάνωση του Κυριακού Σχολείου για την μόρφωση των «γυναικών του λαού» - συμμετοχή στους εθνικούς αγώνες όπως με την ΄Ενωσιν των Ελληνίδων στον πόλεμο του 1897 (χρήματα, φάρμακα, γυναίκες νοσοκόμες και γιατροί)

Πνευματική έκφραση των γυναικών π. χ Πνευματική έκφραση των γυναικών π.χ. διαγωνισμός γυναικείου διηγήματος – οι «γράφουσες» γίνονται το αντικείμενο έντονων συζητήσεων και διενέξεων 18 γυναίκες στη σύνταξη του περιοδικού: 8 δασκάλες, 3 δημοσιογράφοι, 1 γιατρός, 2 ποιήτριες. Σε κανέναν άλλο χώρο δεν θα μπορούσε να βρει κανείς μια κοινότητα γυναικών των μεσαίων τάξεων που να συνδέονται μεταξύ τους με παρόμοιες συνθήκες ζωής και εμπειρίες, με κοινή δράση, με κοινές προσδοκίες Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, ανάπτυξη ατομικών προσδοκιών που σκόνταφταν στην κοινωνική ανισότητα του φύλου, αντικειμενική δυνατότητα σύλληψης της συλλογικής τους δύναμης

Η φεμινιστική συνείδηση εκδηλώνεται: 1 Η φεμινιστική συνείδηση εκδηλώνεται: 1. ως διακήρυξη και διεκδίκηση της γυναίκας στην έννοια άνθρωπος 2. η κατάσταση αυτή είναι αποτέλεσμα ενός συστήματος επιβεβλημένου από την ανδρική εξουσία 3. η εξουσία αυτή διατρέχει όλες τις κοινωνικές τάξεις 4. η ανισότητα των φύλων είναι το αρχέτυπο όλων των ιεραρχικών κοινωνικών σχέσεων 5. θρίαμβος του πολέμου εις βάρος της ειρήνης, της βίας εις βάρος της δικαιοσύνης, του εγωϊσμού εις βάρος της κοινότητας Ο αγώνας των γυναικών για τη χειραφέτησή τους είναι αγώνας για τη σωτηρία της ανθρωπότητας

Συλλογική συνείδηση που αναπτύσσεται στην Ευρώπη και στην Αμερική: η γυναικεία χειραφέτηση θα φέρει τη σωτηρία του έθνους και της ανθρωπότητας Επεξεργάζονται από την αρχή τις έννοιες «ανωτερότητα» και «γυναικείες αρετές» στην υπηρεσία του φεμινισμού Διεκδικούν την ετερότητα και επιχειρούν μια συστηματική αντιστροφή της κυρίαρχης ιεραρχίας των αξιών προς όφελος του φύλους τους – ανδρικές αξίες «θάνατος», «μίσος», «άγρια ένστικτα», γυναικείες αξίες «ζωή», «αγάπη», «δικαιοσύνη»

Ηθικο-πολιτική προβληματική όμοια με αυτό που ο Max Weber ονόμασε «λαούς παρίες»: νομιμοποίηση στα μάτια των πρωταγωνιστών (εδώ των γυναικών) και στα μάτια του κοινωνικού συνόλου (black is beautiful, εβραϊκός μεσσιανισμός κ.λπ) Η γυναικεία καταπίεση μοιράζεται με αυτές τις ομάδες: 1. τον αποκλεισμό τους από την κοινωνική ιεραρχία (νόμοι, συμβάσεις, ιεροτελεστίες) 2. τη βιολογική ή πολιτισμική διαφορά τους που χρησιμεύει ως βάση για την κατασκευή της ετερότητας (η libido γίνεται κοινωνική libido, Bourdieu)

Εντάσεις και αντιφάσεις: ανάμεσα στο αίτημα της ισότητας και τη διεκδίκηση της διαφοράς, ανάμεσα στην απαίτηση της ίσης συμμετοχής ανδρών και γυναικών σε όλες τις κοινωνικές λειτουργίες και την προσήλωση σε έναν ιδιαίτερο γυναικείο ρόλο