Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τηλεπισκόπηση στο Θαλάσσιο Περιβάλλον Ενότητα 4: Τομογράφος Υποδομής Πυθμένα – Εισαγωγή Γιώργος Παπαθεοδώρου Σχολή Θετικών Επιστημών Tμήμα Γεωλογίας.
Advertisements

Ομαδική Παιδαγωγική Σύσκεψη Προϊσταμένων Νηπιαγωγείων 53 ης Περιφέρειας Σχολικής Συμβούλου Προσχολικής Αγωγής – Ε. ΜΟΥΣΕΝΑ με θέμα: « Διοικητική λειτουργία.
Η ΓΕΩΘΕΡΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1 Ο ΕΠΑΛ ΣΟΦΑΔΩΝ
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΥΤΩΝ Μεσογειακό κλίμα επικρατεί σε πέντε παραθαλάσσιες περιοχές της γης που βρίσκονται σε διαφορετικά σημεία, Μεσόγειος,
Αγγέλα Καλκούνη1 Ξύλινα Δάπεδα Διαδικασία Κατασκευής Ξύλινων Καρφωτών Δαπέδων.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΡΙΕΣ: ΓΡΑΒΑΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΙ ΜΥΡΣΙΑΔΗ ΕΙΡΗΝΗ.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΟΜΙΛΙΑΣ Ν ΙΚΟΣ Φ ΑΚΩΤΑΚΗΣ Καθηγητής Μηχανισμός Παραγωγής & Αντίληψης Ομιλίας.
ΑΡΧΑΪΚΟ ΕΠΟΣ: ΟΜΗΡΟΣ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΥ Α. Τσοπανάκης, Εισαγωγή στον Όμηρο, Θεσ/νίκη 2004, σ
Ήχος και ομιλία Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής Π. Παπαγιάννης
Ήχος και ομιλία Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής Π. Παπαγιάννης
ΘΕΩΡΙΑ 1. 2 Oι παράγοντες, οι οποίοι επέδρασαν σημαντικά και αποφασιστικά στην αναβάθμιση του ρόλου της συσκευασίας στην παραγωγή και εμπορία των προϊόντων,
Ηλεκτροτεχνικές Εφαρμογές Ενότητα 6: Ηλεκτρικοί Θερμοσυσσωρευτές Γεώργιος Χ. Ιωαννίδης Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών ΤΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Μεταλλικές Κατασκευές Ι Διδάσκων Δημ. Σοφιανόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Μαρία Ντίνα, Πολ. Μηχ. MSc,
10β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ Νίκος Κ. Μπάρκας
Project για την κολύμβηση για όλες τις ηλικίες και κατηγορίες ατόμων
Παραδόσεις εφαρμοσμένης Δασοκομικής
ΦΥΣΙΚΑ ΜΕΣΑ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΛΕΚΤΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Ερωτήσεις 1. Στην ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη κίνηση: α. η ταχύτητα είναι σταθερή β. ο ρυθμός μεταβολής της ταχύτητας είναι σταθερός γ. ο ρυθμός μεταβολής.
ΧΠΕ - ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΣΤΟ MS PROJECT
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ επεξεργασία θέματος 2015
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Μελέτη της Κίνησης μιας Φυσαλίδας σε Γυάλινο Σωλήνα
ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ Η πιο σημαντική κατανομή στη στατιστική είναι η κανονική κατανομή. Η Κανονική Κατανομή έχει τεράστια σημασία στη Στατιστική, στην Οικονομετρία,
ΔΥΝΑΜΕΙΣ αν.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
10α. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ασκήσεων Ηχοδιάδοσης - Ηχοφραγμάτων
ΣΥΓΚΛΙΝΟΝΤΕΣ ΦΑΚΟΙ Εργαστηριακή Άσκηση 13 Γ′ Γυμνασίου
“Επιχειρηματικότητα σε περίοδο οικονομικής κρίσης”
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Μελέτη της κίνησης οχήματος με βάση πειραματικά δεδομένα
Ειδικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Δυτικής Ελλάδος
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
Μάνος Σατόπουλος Συντάκτης λευκωμάτων και λάτρης των τεχνών
ΜΥΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ & ΜΥΙΚΟΣ ΙΣΤΟΣ
ΑΣΤΡIΚΕΣ ΑΤΜΟΣΦΑIΡΕΣ: ΝΟΜΟΣ ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠIΑΣ ΤΟΥ KIRCHHOFF
ΕΠΙΒΛΕΠΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : ΣΟΥΣ ΙΣΣΑΜ
Εργασία Βιολογίας β’ Γυμνασίου
Ροπή αδρανείας.
ΦΥΣΙΚΗ Γ΄ ΕΠ.Λ 2ος ΚΥΚΛΟΣ ΚΥΜΑΤΑ ΕΚΦΕ ΑΛΙΜΟΥ 2010 ΛΑΓΟΥ ΜΑΡΙΑ 2010.
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΣΩΜΑΤΙΔΙΟΥ
Μήκος κύκλου & μήκος τόξου
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΥΛΙΚΩΝ
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
« به نام خدا» 1-جايگاه ايران در توزيع جهاني درآمد
σκέψεις από τη διδακτική μας εμπειρία
ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗΣ ΟΜΑΛΑ ΕΠΙΤΑΧΥΝΟΜΕΝΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Φυσικοί Παράγοντες.
ΑΜΠΕΛΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΦΟΡΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ Δυσγραφίας : Αξιολόγηση και Αντιμετώπιση Μαρτίου 2018 Ονοματεπώνυμο:_____________________________________________.
Равномерно убрзано праволинијско кретање
التردد حركة دائرية سرعة محيطية سرعة زاوية راديان
Φυσική του ωτός και της ακοής
Φυσική του ωτός και της ακοής
الإحصاء الحيوي Biostatistics
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΜΥΙΚΗ ΣΥΣΤΟΛΗ.
ΜΥΙΚΗ ΣΥΣΠΑΣΗ.
10β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ Νίκος Κ. Μπάρκας
Περιφερειακό Σύστημα Ακοής
Μέτρηση εμβαδού Εργαστηριακή Άσκηση 1 B′ Γυμνασίου
Κοφινάς Γεώργιος Καρδιολόγος-Εντατικολόγος
Χρήμα, επιτόκια και συναλλαγματικές ισοτιμίες
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Εργαστήριο Ηχητικά Συστήματα ΙΙ Εργαστήριο 2
Από την επικύρωση στην εφαρμογή
ΕΕΕΕΚ ΡΟΔΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ημερίδα Πρακτικής Άσκησης Εαρινό Εξάμηνο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής Ήχος και ομιλία Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής Π. Παπαγιάννης 210 7462442 ppapagi@phys.uoa.gr

Στόχοι του μαθήματος: να κατανοήσουμε τις φυσικές ιδιότητες των κυμάτων να μάθουμε την κλίμακα μέτρησης της έντασης του ήχου να μάθουμε να υπολογίζουμε το πλάτος και την ένταση ανακλώμενου και διαδιδόμενου ήχου να μάθουμε τις φυσικές αρχές της ακρόασης ήχων στην ιατρική με χρήση στηθοσκοπίου να κατανοήσουμε τις φυσικές αρχές της φώνησης & της ακοής

Τι είναι κύμα...;

Τι είναι κύμα...; Τι διαδίδεται; Πως διαδίδεται; Εγκάρσια κύματα (στερεά) Διαταραχή: μεταβολή θέσης κάθε σημείου του υλικού Διαμήκη κύματαΉΧΟΣ (στερεά-υγρά-αέρια) Διαταραχή: μεταβολή πίεσης & πυκνότητας σε κάθε περιοχή του υλικού Σύνθετα κύματα (υγρά) Διαταραχή: μεταβολή θέσης κάθε σημείου του υλικού

Τι είναι κύμα...; Τι διαδίδεται; Πως διαδίδεται; Σε κάθε περίπτωση, η διαταραχή διαδίδεται περιοδικά ως προς το χρόνο και το χώρο με χαρακτηριστικά μεγέθη: λ, Τ, f Ακουστοί ήχοι: 20Hz-20kHz με βέλτιστο στη συχνότητα συντονισμού του έξω ωτός: 3000Ηz

Τι είναι κύμα...; Πόσο γρήγορα διαδίδεται; Εγκάρσια κύματα σε χορδή Διαμήκη κύματα Σε στερεό με S<L, C=Y σε ρευστά, C=B και σε αέριο, Β=γP: Εγκάρσια κύματα σε μεμβράνη =1,4 για αέρα στους 20οC «Παντού και πάντα»...: u ήχου=343ms-1 στον αέρα στους 20οC

Τι είναι κύμα...; Πόση ενέργεια διαδίδεται; Ως ένταση Ι του ήχου ορίζεται η ενέργεια ανά μονάδα χρόνου που μεταφέρεται από το ηχητικό κύμα μέσω μιας εγκάρσιας διατομής, εμβαδού ενός m2 Ι = ½ ρu(Aω)2= ½ Z (Aω)2 [μονάδα έντασης: Wm-2] Όπου: ρ είναι η πυκνότητα του μέσου διάδοσης, u η ταχύτητα του ήχου, f είναι η συχνότητα, ω = 2πf είναι η κυκλική συχνότητα σε rad/s, A είναι το πλάτος της ταλάντωσης των μορίων από τη θέση ισορροπίας και Ζ = ρu είναι η ακουστική εμπέδηση Ισχύει επίσης P = ZωΑ οπότε: Ι = ½ Z (Aω)2 = P2/2Z Όπου: P η μέγιστη μεταβολή πίεσης

Σχετική ένταση του ήχου ή επίπεδο έντασης, L Εκτός από Wm-2 μετρώ επίσης την ένταση «ανθρωποκεντρικά»...: για 5% του πληθυσμού, το όριο ακουστότητας στη συχνότητα συντονισμού του έξω ωτός (~3000Hz) είναι Ι1=10-12Wm-2 άρα μετρώ ως επίπεδο έντασης, L, το λόγο Ι2/Ι1

Σχετική ένταση του ήχου ή επίπεδο έντασης, L Επειδή όμως η ένταση των ακουστών ήχων εκτείνεται σε τάξεις μεγέθους πάνω από τη Ι1 χρησιμοποιώ το λογάριθμο του λόγου ώστε: L(σε μονάδες Bell) = log10(I2/I1) και για μεγαλύτερη ακρίβεια: L(σε μονάδες dBell) = 10log10(I2/I1)

Σχετική ένταση του ήχου ή επίπεδο έντασης, L L(σε μονάδες Bell) = log10(I2/I1) L(σε μονάδες dBell) = 10log10(I2/I1) Επίπεδο έντασης 1B (10dΒ) σημαίνει I2=10Ι1 Επίπεδο έντασης 2B (20dΒ) σημαίνει P2=10P1 Επίπεδο έντασης 0B (0dΒ) ΔΕΝ σημαίνει ένταση ίση με 0!!! Αν L2>L3 κατά 10 dB τότε I2=10Ι3

Πλάτος κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου Πλάτος κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου Ο λόγος του πλάτους της ανακλώμενης πίεσης R προς το πλάτος της διαδιδόμενης πίεσης, Αο, είναι: R/Ao = (Z2 - Z1)/(Z1 + Z2) Ο λόγος του πλάτους της διαδιδόμενης πίεσης Τ προς το πλάτος της διαδιδόμενης πίεσης, Αο, είναι: Τ/Ao = 2 Z2 / (Z1 + Z2)

Πλάτος κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου Πλάτος κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου R/Ao = (Z2 - Z1)/(Z1 + Z2) αλλά αν Z2 < Z1 τότε R/Ao<0...;

Ένταση κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου Ένταση κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου Εφόσον Ι =P2/2Z, ο λόγος της έντασης του ανακλώμενου ήχου ΙR προς την ένταση του διαδιδόμενου, Ιο, είναι: ΙR/Ιo = (R/Ao)2 = (Z2-Z1)2/ (Z1+Z2)2 Και ο λόγος της έντασης του ανακλώμενου ήχου ΙΤ προς την ένταση του διαδιδόμενου, Ιο, είναι: ΙΤ/Ιo = (Ζ1/Ζ2) (Τ/Ao)2= (Ζ1/Ζ2) [2Z2/(Z1+Z2)]2

Ένταση κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου Ένταση κατά την ανάκλαση και διάδοση ήχου ΙR/Ιo = (R/Ao)2 και όταν το είναι μεγάλο, το ποσοστό της έντασης που ανακλάται είναι μεγάλο: Οι ήχοι από και προς το σώμα ανακλώνται ισχυρά. Απαιτείται ταίριασμα εμπέδησης που γενικά σημαίνει μείωση του ποσοστού της έντασης που ανακλάται

Ακρόαση ήχων του σώματος πως; Ακρόαση ήχων του σώματος πως; Εκμεταλλεύομαι το συντονισμό. Συντονισμός σημαίνει μέγιστη μεταφορά ενέργειας και μέγιστο πλάτος. Το δέρμα του ασθενούς υπό τον ανοιχτό κώδωνα, συμπεριφέρεται ως μεμβράνη με συχνότητα συντονισμού (ή ιδιοσυχνότητα) ανάλογη του (Τ)1/2 και αντιστρόφως ανάλογη του μεγέθους. Για δεδομένο μέγεθος, όσο αυξάνω την πίεση αυξάνω την τάση και άρα αυξάνω τη συχνότητα συντονισμού.

Ακρόαση ήχων του σώματος πως; Ακρόαση ήχων του σώματος πως; Εκμεταλλεύομαι το συντονισμό. Συντονισμός σημαίνει μέγιστη μεταφορά ενέργειας και μέγιστο πλάτος. Ο κλειστός κώδωνας φέρει μεμβράνη με υψηλή συχνότητα συντονισμού.

Ακρόαση ήχων του σώματος άλλες πρακτικές παράμετροι Όσο μικρότερος είναι ο όγκος του αερίου τόσο μεγαλύτερη είναι η μεταβολή της πίεσης για δεδομένη κίνηση του διαφράγματος στο άκρο του κώδωνα. Άρα απαιτείται μικρός όγκος κώδωνα και σωλήνα. Η απώλεια του ήχου λόγω ανακλάσεων στα τοιχώματα πρέπει να είναι η μικρότερη δυνατή. Άρα απαιτείται μεγάλη διάμετρος και μικρό μήκος σωλήνα. Η απόσβεση του ήχου στον αέρα είναι επίσης ανάλογη του τετραγώνου της συχνότητας και του μήκους του σωλήνα. Απαιτείται συμβιβασμός... Για f<100 Ηz το μήκος του σωλήνα δεν επηρεάζει σημαντικά την απόδοση Για μεγαλύτερες συχνότητες, η απόδοση μειώνεται καθώς ο σωλήνας επιμηκύνεται. Συμβιβαστική λύση αποτελεί ένας σωλήνας μήκους περίπου ίσου με 25 cm και διαμέτρου 0,3 cm.

Ακρόαση ήχων του σώματος άλλες πρακτικές παράμετροι Τα ωτικά άκρα πρέπει να εφαρμόζουν απόλυτα στα ώτα καθώς διαρροή του αέρα μειώνει τους ήχους που ακούγονται. Όσο δε χαμηλότερη είναι η συχνότητα τους, τόσο πιο σημαντική είναι η διαρροή. Η κακή εφαρμογή επιτρέπει επίσης στο θόρυβο του υποστρώματος (background) να γίνεται ακουστός. Τα ωτικά άκρα είναι συνήθως κατασκευασμένα έτσι ώστε να ακολουθούν την ελαφρά προς τα εμπρός κλίση του έξω ακουστικού πόρου.

Αναφορές: J.R.Cameron, Φυσική του ανθρώπινου σώματος, Κεφ. 10 I. P. Herman, Physics of the human body, Ch. 10 Κινούμενα σχέδια του Dr Dan Russell από τον διαδικτυακό τόπο: http://www.kettering.edu/~drussell/demos.html http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html

Όποιος επιθυμεί μπορεί να μου στείλει τα αποτελέσματα της δοκιμασίας στο: http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html στο email: ppapagi@phys.uoa.gr μέχρι την Τρίτη 17:00’

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html