Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
Ο χαρακτήρας της βυζαντινής ζωγραφικής Δεν είναι τέχνη διακοσμητική Σκοπός = να εκφράσει την πίστη των χριστιανών Να αισθητοποιήσει τις αλήθειες της πίστης μας Να ανεβάσει τον άνθρωπο από τα επίγεια στα ουράνια, από τον υλικό στον πνευματικό κόσμο (δύο διαστάσεις – χρυσό φόντο – σώματα λιπόσαρκα – πρόσωπα «κατενώπιον») Να διδάξει τις αλήθειες της πίστης μας Να υπομνηματίσει (= σχολιάσει) τους ύμνους και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας
Αντιπαραβολη φυσικηΣ μορφησ, γελοιογραφιασ και εικονασ Γελοιογραφική απεικόνιση (τονίζονται τα ψεγάδια) Φυσική μορφή του ανθρώπου Αγιογραφική απόδοση (αφαιρούνται τα ψεγάδια, δοξάζεται η μορφή)
Ο ευαγγελισμός της Θεοτόκου Παλαιά Διαθήκη Αγία Τριάδα Καινή Διαθήκη Θεϊκό χρώμα Ραβδί Σύμβολο εξουσίας Υψωμένο δεξί χέρι, φαίνεται σαν να ρωτά Θεϊκή εντολή Υπηρέτρια Βλέπει με δέος τον άγγελο
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ
El Greco, Ο Ευαγγελισμός Rubens, Ο Ευαγγελισμός Δυτική ζωγραφική
Matteis, Ο Ευαγγελισμός Salvador Dali, Ο Ευαγγελισμός Ο κρίνος, σύμβολο της αγνότητας. Απαντάται μόνο στις εικόνες της Δυτικής Εκκλησίας
Leonardo da vinci Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου
Vincent Price, Ο Ευαγγελισμός (1964) Έργο κινέζου ζωγράφου
Διαφορές Βυζαντινής και Δυτικής ζωγραφικής Βυζαντινή ζωγραφική Μοναδικός τρόπος παράστασης της ανθρώπινης μορφής Επικρατεί η ανωνυμία Δυτική ζωγραφική Διακοσμητικός ο ρόλος της Μικρή σημασία μέσα στο ναό Επώνυμα ζωγραφικά έργα, από μεγάλους καλλιτέχνες
Παναγία Βρεφοκρατούσα – Γλυκοφιλούσα Ωμοφόριο Συμβολίζει την προστατευτική φροντίδα της Παναγίας για το Βρέφος, για τον άνθρωπο και τον κόσμο ολόκληρο Όταν η Παναγία κρατάει το ωμοφόριό της απλωμένο πάνω από τους ανθρώπους , τότε είναι οι εικόνες της αγίας «Σκέπης». Παναγία Βρεφοκρατούσα – Γλυκοφιλούσα
Η Παναγία Οδηγήτρια 16ος αι. Αρχάγγελοι Μιχαήλ και Γαβριήλ Στην εικόνα της Οδηγήτριας η Θεοτόκος κρατά με το αριστερό της χέρι τον Ιησού, ενώ ταυτόχρονα απλώνει το δεξί της χέρι, δείχνοντας το Θείο Βρέφος. Η Παναγία είναι δηλαδή η Οδηγήτρια, αυτή που οδηγεί τους ανθρώπους στο Χριστό. Η Παναγία Οδηγήτρια 16ος αι. Βυζαντινό Μουσείο Μυτιλήνης