Κεφάλαιο 1 Θεωρία
Όροι Μάζα είναι το μέτρο της αντίστασης που παρουσιάζει ένα σώμα ως προς τη μεταβολή της ταχύτητας του και εκφράζει το ποσό της ύλης που περιέχεται σε μια ουσία. Η μάζα συμβολίζεται με το γράμμα m και η μονάδα μέτρησής της είναι το χιλιόγραμμο (kg).Η μάζα μετριέται με το ζυγό. Όγκος είναι ο χώρος που καταλαμβάνει ένα σώμα. Ο όγκος συμβολίζεται με το γράμμα V και υπολογίζεται με τον τύπο V=m/d. Μονάδα μέτρησης του όγκου είναι είναι το κυβικό εκατοστό (cm³). Ένας εναλλακτικός τρόπος μέτρησης του όγκου είναι με χρήση του ογκομετρικού σωλήνα. Πυκνότητα ορίζεται ως το πηλίκο της μάζας προς τον αντίστοιχο όγκο σε σταθερές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας. Η πυκνότητα υπολογίζεται με τον τύπο d=m/v. Μονάδα μέτρησης της πυκνότητας είναι το γραμμάριο ανά κυβικό εκατοστό. g/cm³.
Τύποι Όγκος Κύβου =α α α =α3 Πυκνότητα Κύβου=d=m/V Εμβαδό Βάσης Κυλίνδρου=πδ2/4 Όγκος Κυλίνδρου=Εβh/2 Πυκνότητα Κυλίνδρου=d=m/V Όγκος Σφαίρας=4/3 πρ3 Πυκνότητα Σφαίρας=d=m/V
Κεφάλαιο 2 Όργανα
«Τα όργανα που χρησιμοποιήθηκαν για τις μετρήσεις είναι τα εξής» α) διαστημόμετρο β) ηλεκτρονική ζυγαριά γ) ογκομετρικός κύλινδρος
Μετρήσεις-Υπολογισμοί-Διαγράμματα Κεφάλαιο 3 Μετρήσεις-Υπολογισμοί-Διαγράμματα
Μέτρηση Μάζας-Όγκου(m-V) Κύβου m (g) a (cm) V (cm) d (g/cm) Fe 8 0,8 0,5 18 Cu 10 0,89 0,7 14,29 Al 4 Pb 5
Μετρήσεις Μάζας-Όγκου(m-V)Κυλίνδρου m (g) h (cm) δ(cm) Eβ(cm) V (cm) d (g/cm) Fe 49,6 1,9 1,8 2,5 4,8 10,2 Cu 53,2 1,7 2,4 4,5 11,6 Al 49,7 5,9 2,6 15,3 3,23 Pb 49,3 1,29 3,2
Μέτρηση Μάζας-Όγκου(m-V)Σφαίρας m (g) δ(cm) V (cm) d (g/cm) Μικρή σφαίρα Fe 14 1,3 1,13 12,3 Μεγάλη σφαίρα Fe 28 1,7 2,5 10,9
Διαγράμματα Μέτρηση με Ογκομετρικό Κύλινδρο Μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Fe Μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Cu Μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Al Μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Pb
Ογκομετρικός Κύλινδρος
V1 = 59,95 V2= 77,95 V = V2 – V1 V = 77,95 – 59,95 =18 Αρα V = 18ml Πράξεις V1 = 59,95 V2= 77,95 V = V2 – V1 V = 77,95 – 59,95 =18 Αρα V = 18ml
Υπολογισμός πυκνότητας σώματος ακανονίστου σχήματος Τιμές m (g) V(cm3) d (g/ml) Πλαστελίνη 9,5 8 1,19
Διαδικασία 1 ΜΕΤΡΑΩ ΣΤΑΘΜΗ ΝΕΡΟΥ 2 ΤΟΠΟΘΕΤΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΣΩΛΗΝΑ 1 ΜΕΤΡΑΩ ΣΤΑΘΜΗ ΝΕΡΟΥ 2 ΤΟΠΟΘΕΤΩ ΤΟ ΣΩΜΑ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΣΩΛΗΝΑ 3 ΞΑΝΑΜΕΤΡΑΩ ΤΗΝ ΣΤΑΘΜΗ 4 Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΟΓΚΟΣ ΤΟΥ ΣΧΗΜΑΤΟΣ
Διάγραμμα μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Fe
Διάγραμμα μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Cu
Διάγραμμα μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Al
Διάγραμμα μέτρηση πυκνότητας στοιχείου Pb
Επιτρέψτε μας να σας δείξουμε εμείς τι θα πει «αυστηρά» δουλειά. Αυτό…
Κεφάλαιο 4 Απάντηση Ερωτήσεων
Ερωτήσεις Να βρεθεί απο το Διάγραμμα η μάζα των υλικών οταν κατέχουν όγκο 10cm3. Να βρεθεί ο όγκος για τα τέσσερα υλικά οταν ζυγίζουν 10gr. Απο το Διάγραμμα να βρεθεί η πυκνότητα των υλικών και να συγκριθεί με την θεωριτική τιμή(Να δικαιολογηθούν τυχον αποκλίσεις). Να δικαιολογηθεί αν υπάρχει απόκλιση μέτρησης όγκου του Αλουμινίου με τις δυο μεθόδους(θεωριτική-πρακτική μεθοδος).
TERMINATED Απαντήσεις 2ης Ερώτησης 1ης Ερώτησης Ο όγκος των υλικών όταν ζυγίζουν 10 g υπολογίζεται από το διάγραμμα. Έτσι έχουμε: Al: Ο όγκος του αλουμινίου με βάρος 10 g είναι 32cm3 Fe: Ο όγκος του σιδήρου με βάρος 10 g είναι 1,5cm Cu: Ο όγκος του χαλκού με βάρος 10 g είναι 142.9cm3 Pb: Ο όγκος του μόλυβδου με βάρος 10 g είναι 50cm3 1ης Ερώτησης Al: Η μάζα του αλουμινίου για όγκο 10 cm³ είναι 33,3gr Fe: Η μάζα του σιδήρου για όγκο 10 cm³ είναι 99,6gr Cu: Η μάζα του χαλκού για όγκο 10 cm³ είναι 120gr Pb: Η μάζα του μόλυβδου για όγκο 10 cm³ είναι 150gr TERMINATED
3ης Ερώτησης Fe = 0,18 g/ml Cu = 0,06 g/ml Al = 0,125 g/ml Η πυκνότητα των υλικών μπορεί να υπολογισθεί από το διάγραμμα, αφού ισούται με την εφφ. Δηλαδή την κλίση που σχηματίζεται από την ευθεία του κάθε υλικού. Έτσι έχουμε: Fe = 0,18 g/ml Cu = 0,06 g/ml Al = 0,125 g/ml Pb = 0,2 g/ml 4ης Ερώτησης «Η μέτρηση του όγκου του Αλουμινίου αποκλείστηκε λόγω λάθους μέτρησης με την πρακτική μέθοδο. Παρατηρείται διαφορά μεταξύ των αποτελεσμάτων με τους διαφορετικούς τρόπους μέτρησης.Αυτό συμβαίνει διότι με την ευθεία στο διάγραμμα μετρήσαμε τις μέσες τιμές και όχι τις ακριβείς. »
Γιατί το παγάκι επιπλέει στο νερό? Ερώτηση Vendetta Γιατί το παγάκι επιπλέει στο νερό?
Το παγάκι επιπλέει στο νερό επειδή το νερό παρουσιάζει τη μεγαλύτερη πυκνότητα σε θερμοκρασία +4°C, γιατί στη θερμοκρασία αυτή όγκος του είναι ο μικρότερος. Συνέπεια της ανωμαλίας αυτής είναι ότι όταν το νερό κατεβεί στη θερμοκρασία 0°C, τότε γίνεται πιο αραιό από το νερό που έχει θερμοκρασία γύρω στους +4°C και επομένως ανεβαίνει στην επιφάνεια, ενώ το νερό των +4 °C βαθμών πάει στον πυθμένα. Είναι δυνατόν λοιπόν το νερό να παγώσει στις θάλασσες και στις λίμνες μόνο στην επιφάνεια και κάτω από τον πάγο να υπάρχει νερό στους 4°C. Αυτό έχει μεγάλη σημασία για τη διατήρηση της ζωής στις θάλασσες και τις λίμνες. Αυτό αποδεικνύεται αν βάλουμε ένα παγάκι σε ένα ποτήρι νερό. Τότε το παγάκι θα επιπλεύσει γιατί η πυκνότητά του είναι μικρότερη του νερού. Αν αντίθετα βάλουμε ένα παγάκι λαδιού σε ένα ποτήρι λάδι, το "λαδοπαγάκι" θα βυθιστεί, διότι η πυκνότητά του είναι μεγαλύτερη από το υγρό λάδι. Απάντηση
Γιατί σας τα λέμε εμείς αυτά? Για να μπορέσετε να κάνετε τα εξης κι εσείς στο μάθημα της Χημείας: Γνώσεις σχετικές με έννοιες, θεωρίες, νόμους και αρχές που αφορούν τη Χημεία. Ικανότητα να συνδυάζει επιστημονικά δεδομένα, να κάνει υπολογισμούς και να εξάγει συμπεράσματα. Ικανότητα να διατυπώνει υποθέσεις και να προσπαθεί να τις επαληθεύσει χρησιμοποιώντας την επιστημονική μέθοδο. Ικανότητα να εκτελεί πειράματα, να καταγράφει τις μετρήσεις, να ελέγχει την αξιοπιστία τους και να ερμηνεύει τα αποτελέσματα. Ικανότητα να χρησιμοποιεί τη «χημική γλώσσα» για να μεταδίδει πληροφορίες και να υποστηρίζει τα επιχειρήματά του. Υπευθυνότητα σε ό,τι αφορά την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Κατανόηση της συμβολής της Χημείας στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής του σύγχρονου ανθρώπου αλλά και των κινδύνων από την αλόγιστη χρήση της. Ικανότητα να συλλέγει πληροφορίες από επιστημονικές πηγές αξιοποιώντας την τεχνολογία της πληροφορικής.
Κεφάλαιο 5 Σχόλια
Εντυπώσεις - Σχόλια Η εργασία ήταν πολύ ενδιαφέρουσα , ενημερωτική και ευχάριστη. Χρειάστηκε πολύ κόπο και χρόνο για να την τελειοποιήσουμε και η συνεργασία της ομάδας πάνω σ ‘ αυτήν ήταν καταπληκτική. Η εργασία της χημείας, ήταν μια ενδιαφέρουσα εργασία για την οποία χρησιμοποιήσαμε τις γνώσεις μας ως ομάδα, αντλήσαμε πληροφορίες από το βιβλίο της χημείας και μπήκαμε στο πνεύμα της συλλογικότητας. Επίσης αποκτήσαμε μία μικρή αλλά ωραία εμπειρία για το πώς γίνονται τα πειράματα και οι μετρήσεις στα εργαστήρια της χημείας. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην επόμενη εργασία μας θα μπορούσαμε να βγάλουμε φωτογραφίες στο εργαστήριο την ώρα των μετρήσεων, ώστε να την εμπλουτίσουμε με αυτές.
Κεφάλαιο 6 Βιβλιογραφία
Στέλιος Λοιδάκης, Δημήτρης Γάκης, Δημήτρης Θεωδορόπουλος, Παναγιώτης Θεωδορόπουλος, Αναστάσιος Κάλλης.Σχολικό Βιβλίο Χημείας Ά Λυκείου 2008 Κεφ.1 σελ.3 – 10.
The End?
Την δημιουργία της εργασίας επιμελήθηκαν οι:
Την δημιουργία της εργασίας επιμελήθηκαν οι: Βακάλης Γιώργος Σπανός Στέφανος Σαλταούρας Ορέστης
Επίσης για την συλλογή υλικού και πληροφοριών βοήθησαν οι: Αναστασίου Χρήστος Βλάχου Ειρήνη Κωστοπούλου Κατερίνα Μακρή Ζωή Σκόρδος Ιωάννης Τσατσαρός Ανάργυρος