ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 5) Ηλ. Μαυροματίδης
Φ. Ε. 5: Από τη Θερμότητα στη Θερμοκρασία – Η Θερμική Ισορροπία Κατανόηση – χρήση – εφαρμογή φαινομένων και εννοιών Να συμπληρώσετε τα κενά:
Να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις: Α. Β.
Διαφοροποίηση μεταξύ των εννοιών θερμότητας και θερμοκρασίας Ζεσταίνουμε 100 ml νερού από τη βρύση μέχρι η θερμοκρασία του να φθάσει τους 60 o C. Επαναλαμβάνουμε την διαδικασία με 200 ml νερού. Σε ποια από τις δύο ποσότητες νερού πιστεύετε ότι θα φθάσει πιο γρήγορα η θερμοκρασία στους 60 o C; Σε ποια από τις δύο ποσότητες νερού χρειάζεται να μεταφερθεί περισσότερη θερμότητα για να ζεσταθεί στους 60 o C; Να συμπληρώσετε τα κενά:
Ζεσταίνουμε ένα μικρό μπρίκι με νερό και μια κατσαρόλα με νερό χρησιμοποιώντας την ίδια εστία θέρμανσης. Η θερμοκρασία και των 2 ποσοτήτων νερού αυξάνεται από 20 ο C στους 90 ο C. Α) Ποια από τις δύο ποσότητες θα ζεσταθεί πιο γρήγορα; Β) Σε ποια από τις δύο ποσότητες θα μεταφερθεί περισσότερη θερμότητα; Ζεσταίνουμε 2 όμοια μπρίκια με νερό αρχικής θερμοκρασίας 20 ο C. Η τελική θερμοκρασία στο πρώτο μπρίκι φθάνει στους 70 ο C, ενώ στο δεύτερο μπρίκι φθάνει στους 40 ο C. Σε ποιο από τα 2 μεταφέρθηκε περισσότερη ποσότητα θερμότητας;
Θερμική ισορροπία Διαθέτω ένα γυάλινο δοχείο με ζεστό νερό όγκου 50 ml και το τοποθετώ μέσα σε ένα μεγαλύτερο δοχείο από μονωτικό υλικό στο οποίο υπάρχει κρύο νερό. Μετρώ τη θερμοκρασία του νερού και στα 2 δοχεία μέχρις ότου σταματήσει να αλλάζει.
Να συμπληρώσετε τα κενά:
Διάγραμμα μεταφοράς θερμότητας
Να φτιάξετε διαγράμματα μεταφοράς θερμότητας για τις παρακάτω περιπτώσεις: