Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
H ΠΑΝΤΑΝΑΣΣΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Μαρία Μπελούμπαση Άρτεμις Παγάνη
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
Θρησκευτικός Τουρισμός
ΑΡΧΗΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ(4 ος &5 ος ) Τον 4ο και 5ο αιώνα είναι μεγάλη η ποικιλία των παραλλαγών στον τύπο αυτό. Το εγκάρσιο κλίτος συχνά δεν υπάρχει και.
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
ΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ Το όνομα επιλέχθηκε λόγω του γεγονότος ότι μας αρέσει και ασχολούμαστε όλα τα μέλη της ομάδας με την μουσική. Η ομάδα: Αναστασία Συμεωνίδου.
Copyright by Tsoulis Miltiadis 1999
Ο ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΟΣ ΔΥΤΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΡΟΤΟΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ.
Έλενα Σταυρακοπουλου Μαρία Σταυροπούλου. Μια καινούργια πολιτεία, όπως ο Μυστράς, δεν θα μπορούσε να αναπτύξει δική της καλλιτεχνική παράδοση. Η εξάρτησή.
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Γιάννης Βάρης Ε2’ 1 ο πρότυπο πειραματικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Γιάννης Χατζημιχαήλ Ε΄ Τάξη
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
Μαρία Αμπατζή Ε2 Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Αρχιτεκτονική:
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Η ΧΡΥΣΗ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Ο Βυζαντινός Ναός της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού, περισσότερο γνωστή ως Αγία Σοφία ή Αγιά-Σοφιά, γνωστός και ως Ναός της Αγίας του Θεού.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
I. Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ 1. Οι συνέπειες της μετανάστευσης των γερμανικών φύλων για την Ευρώπη.
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) : 1541 –1614 μ.Χ.
Παλαιολόγεια Αναγέννηση 14 ος αιώνας. ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ Η παλαιολόγεια δυναστεία υπήρξε η μακροβιότερη που πέρασε από την Αυτοκρατορία,
Αγιος Νικόλαος Ορφανός..  Ο Ναός του Αγίου Νικολάου του Ορφανού είναι παλαιό βυζαντινό καθολικό μονής της Θεσσαλονίκης και μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι
φτάνει στα παλιά σύνορα
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΣΗ ΔΥΤΙΚΩΝ ΝΑΩΝ
Η παλαιοχριστιανική βασιλική Η καταγωγή. Οι τύποι.
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Η Αγία Σοφία Αντρέας Χατζησταύρου.
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
ΡΟΜΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΠΓΕΣΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Κ.ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑ: ΚΟΚΟΜΠΑΪΑ
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Δυτική Αρχιτεκτονική Δήμητρα Ζιώγα Σχολικό Έτος: Θρησκευτικά
Μονή Αγίου Νικολάου ΦιλανθρωπΗνών
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Καστρο κερκυρασ 13ο Γυμνασιο πατρων 2017 Λυδία Χείρα Β'1.
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Η κατάκτηση της ελληνικής Χερσονήσου
Αγία Σοφία Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές.
 Τα μοναστήρια ως πνευματικά κέντρα  Από το 650 περίπου μέχρι τα μέσα του 9 ου αι. χώροι καλλιέργειας γραμμάτων και τεχνών τα μοναστήρια και οι αυλές.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ3

Ρομανική τέχνη Ο όρος ρομανική τέχνη (ή ρομανικός ρυθμός, παλαιότερα ρωμανική τέχνη, ρωμανικός ρυθμός) αναφέρεται στο καλλιτεχνικό ρεύμα που κυριάρχησε στη μεσαιωνική Ευρώπη από τον 11ο ως τις πρώτες δεκαετίες του 13ου αι. και εκφράστηκε κυρίως στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική και γλυπτική, λιγότερο στη μνημειακή ζωγραφική, την εικονογράφηση χειρογράφων και τη μικροτεχνία. Ονομάστηκε έτσι τον 19ο αι. λόγω της καταγωγής κάποιων χαρακτηριστικών της από τη ρωμαϊκή τέχνη, όπως αντίστοιχα ονομάστηκαν ρομανικές γλώσσες όσες κατάγονταν από τα λατινικά. Η ρομανική τέχνη είναι η πρώτη που απλώθηκε σε ολόκληρη την καθολική Ευρώπη, από τη Σκανδιναβία ως την Ιβηρική Χερσόνησο και τη Σικελία, συμπεριλαμβανομένων και των Βρετανικών Νησιών, όπου είναι περισσότερο γνωστή ως «νορμανδική» επειδή εκεί την έφεραν οι Νορμανδοί από την ηπειρωτική Ευρώπη.

Ο ρομανικός ρυθμός επανέφερε στην αρχιτεκτονική και τη γλυπτική της δυτικής Ευρώπης τη μνημειακότητα, που είχε υποχωρήσει μετά την κατάλυση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και την παρακμή της τέχνης της. Η μνημειακότητα επιτεύχθηκε κυρίως με την εφαρμογή του θολωτού κατασκευαστικού συστήματος, που ήταν ήδη διαδεδομένο στη ρωμαϊκή αρχιτεκτονική. Σε σχέση με το σύστημα «δοκού επί στύλων» των παλαιότερων ξυλόστεγων μεσαιωνικών ναών, οι θόλοι και τα τόξα αυτού του συστήματος μπορούσαν να καλύψουν ναούς μεγαλύτερου μεγέθους με βαρειά, λίθινη στέγη και έτσι να δημιουργήσουν επιβλητικά κτήρια μνημειακών διαστάσεων.

Άλλες σημαντικές καινοτομίες του νέου ρυθμού ήταν η εισαγωγή της γλυπτής διακόσμησης στις πύλες και τα κιονόκρανα των ναών, η παραγωγή, για πρώτη φορά μετά την παρακμή της ρωμαϊκής τέχνης, αυτόνομων περίοπτων γλυπτών η τυποποίηση στην εικονογραφία και οι ψηλόλιγνες, συχνά εξωτικές μορφές με διακοσμητικά επεξεργασμένη γράμμωση της κόμμωσης και των πτυχών του ενδύματος.

Οι καταβολές της ρομανικής τέχνης εντοπίζονται αφενός στη κλασική ρωμαϊκή και την παλαιοχριστιανική παράδοση στην απόδοση της ανθρώπινης μορφής, όπου δέχτηκε και βυζαντινές επιρροές, και αφετέρου στη αντικλασική γραμμικότητα και διακοσμητικότητα της τέχνης των γερμανικών φύλων που είχαν κατακλύσει την Ευρώπη κατά τις Μεγάλες Μεταναστεύσεις. Άμεσοι πρόγονοί της θεωρούνται οι λεγόμενες μεσαιωνικές Αναγεννήσεις, η Καρολίδεια (8ος-9ος αι.) και η Οθώνεια (10ος-11ος αι.), οι οποίες ωστόσο δεν γνώρισαν την ευρεία διάδοση που γνώρισε η ρομανική τέχνη σε ολόκληρη την καθολική Ευρώπη.

Βυζαντινή αρχιτεκτονική •Βασιλική: Τύπος αρχιτεκτονικός με ευρύτατη χρήση στα δημόσια κτίρια του προχριστιανικού κόσμου συναντάται ως δρομική, με εγκάρσιο κλίτος και σταυροειδής. •Στα χρόνια του Ιουστινιανού προστίθεται ο τρούλος. Δείγμα σπουδαίο και πρότυπο για όλες τις πρωτεύουσες και τις μεγάλες πόλεις που φιλοδόξησαν να αποκτήσουν σπουδαία οικοδομήματα-δείγμα ισχύος-η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη.

•Άλλοι μεγάλοι ναοί αυτής της περιόδου η Αγία Ειρήνη στη Κωνσταντινούπολη, ο ναός του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στην Έφεσο. •Δείγματα σημαντικά με τρούλο ο ναός του San Vitale στη Ραβέννα και ο ναός των Αγίων Σεργίου και Βάκχου στην Κωνσταντινούπολη στον οποίο εμφανίζεται για τελευταία φορά το επιστύλιο. •Ο ναός των Αγίων Αποστόλων στην Κωνσταντινούπολη που υπήρξε πρότυπο για το ναό του Αγίου Μάρκου τη Βενετίας και του St. Frontστο Perigeu της Γαλλίας αλλά έχει εξαφανιστεί ήδη από τον15ο αιώνα.

Άρα λοιπόν σίγουρα υπάρχουν κοινά στοιχεία και στενή σχέση μεταξύ της ρομανικής και της βυζαντινής τέχνης, αφού η ρομανική έχει επηρεαστεί άμεσα από την βυζαντινή.