ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 04

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ:ΣΤΑΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ!!!
Advertisements

ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Φυσική Α Γυμνασίου Αξιολόγηση.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Αναστασία Α. Γεωργιάδου
Καλή και δημιουργική χρονιά.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Ε Ι Σ Α Γ Ω Γ Η ΣΤΗ Β Ι Ο Λ Ο Γ Ι Α Από: ΒΕΡΩΝΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Ο μαθητής να μπορεί να Στόχος
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
Καινοτομίες στην εργαστηριακή διδασκαλία των φυσικών επιστημών Δημήτρης Κολιόπουλος, ΤΕΕΑΠΗ Παν/μιου Πατρών.
Το κύτταρο σαν εργοστάσιο
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
ΟΡΓΑΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ Είναι ο κλάδος της χημείας που μελετά τις ενώσεις του C (άνθρακας) εκτός από το CO, CO2 και τα ανθρακικά άλατα. Άθρακας: Σύμβολο C Αμέταλλο.
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΕΝΕΡΓΕΙΑ Όλες οι συσκευές που χρησιμοποιούμαι καθημερινά, από τις πιο μικρές ως τις πιο μεγάλες χρειάζονται ενέργεια, για να λειτουργήσουν .Χωρίς ενέργεια.
Ενέργεια. Περιεχόμενα - Διαδικασία Το επιστημονικό αντικείμενο Οι δυσκολίες των μαθητών (misc….) Οι διδακτικοί στόχοι Οι δραστηριότητες.
Με Δχ = 0  καθαρά ομοιοπολικός δεσμός με 0< Δχ 1,7  ιοντικός δεσμός.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
Οι σύγχρονες αντιλήψεις για το άτομο-κβαντομηχανική
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ & Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
Μερκ. Παναγιωτόπουλος - Φυσικός
1 Ενέργεια Έργο Ισχύς Ενέργεια Δυναμική ενέργεια Κινητική ενέργεια Θεώρημα έργου-ενέργειας Κινητική ενέργεια και ορμή Διατήρηση της Ενέργειας Μηχανές Απόδοση.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ Ι.
Τμήμα Φυσικοθεραπείας ΤΕΙ Αθήνας Ηλεκτρισμός Διαφάνειες και κείμενα από: P Davidovic: Physics in Biology and Medicine Χ. Τσέρτος (Πανεπ. Κύπρου)
Προγραμματισμός σχολικού έτους Εργαστηριακές δραστηριότητες μαθημάτων Φυσικών Επιστημών για τα Λύκεια (ΓΕΛ & ΕΠΑΛ) 10/9/2015ΕΚΦΕ Καρδίτσας.
Προαπαιτούμενες γνώσεις από τη Φυσική της Α και Β Λυκείου Φυσική Γ’ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών 1 ο ΓΕΛ Ρεθύμνου © Ν. Καλογεράκης.
Εξορθολογισμός ύλης φυσικής λυκείου ΦΥΣΙΚΗ ΛΥΚΕΙΟΥ Βελέντζας Αθανάσιος – Γκιόλμας Αριστοτέλης Κριτικές παρατηρήσεις: Βασίλειος Παππάς ΔΡΑΣΗ: «ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ ΙI. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΓΕΝΝΗΤΡΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΜΗΧΑΝΙΚΗ.
Α΄ και Β΄ ημερησίου Α΄, Β και Γ΄ εσπερινού ΓΕΛ 1 Δρ. Αποστολόπουλος Κ., Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ04 Δρ. Σάλτα Α., Εκπαιδευτικός, 2 ο Πειραματικό ΓΕΛ Αθηνών.
ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ Η Βιοχημεία περιγράφει βιολογικές δομές και λειτουργίες με χημικούς όρους. Τα βιομόρια είναι ενώσεις του άνθρακα με ποικίλες λειτουργικές ομάδες.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΤΕ Κατασκευή πακέτου προσομοίωσης σε Matlab της κυκλικής.
ΤO ΒΙΒΛΙΟ TOY ROBERT HOOKE ΛΟΝΔΙΝΟ 1665
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας
Γραμμική κίνηση Η κίνηση είναι σχετική Βασικές έννοιες Ταχύτητα
Φωτοσύνθεση Συμβαίνει στους αυτότροφους οργανισμούς
4 ΣΗΜΕΙΩΣΗ : Πλήρης αναφορά Βιβλιογραφίας θα αναρτηθεί με την ολοκλήρωση των σημειώσεων.
Διερεύνηση του 2ου νόμου του Newton
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ Τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ Τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος
ΤΙΤΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΣΤΑΤΕΣ
Κύτταρο: η μονάδα της ζωής
Ηλεκτρικό ρεύμα.
Καλή και δημιουργική χρονιά
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 04
Όταν δύο μπάλες μπιλιάρδου συγκρούονται , έρχονται σε επαφή , δέχονται μεγάλες δυνάμεις (δράση – αντίδραση ) σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα και οι ταχύτητές.
Διδασκαλία φυσικών Επιστημών δημοτικό
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΣΤΕΡΕΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
Δυναμική (του υλικού σημείου) σε μία διάσταση.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9
Η Αξιολόγηση στα φύλλα εργασίας 5, 8 και 9
Πειράματα Χημείας για το Λύκειο Σχολ. έτος
1. Ορμή– Γενίκευση νόμου Newton
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ Ι.
Πειράματα Φυσικής για το Λύκειο Σχολ. έτος
ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΙΣΧΥΣ.
Πειράματα Φυσικής για το Λύκειο Σχολ. έτος
Α’ & B’ τετράμηνου Πειράματα Βιολογίας
Πειράματα Χημείας για το Λύκειο Σχολ. έτος
3ο Κεφάλαιο - Δυνάμεις Δύναμη είναι η αιτία που μπορεί να προκαλέσει μεταβολή στην κινητική κατάσταση ενός σώματος ή την παραμόρφωση του. Είναι διανυσματικό.
Εισαγωγή στα αέρια. Τα σώματα σε αέρια κατάσταση είναι η πιο διαδεδομένη μορφή σωμάτων που βρίσκονται στο περιβάλλον μας, στη Γη. Η ατμόσφαιρα της Γης.
Ενέργεια Η ενέργεια είναι ένα φυσικό μέγεθος που το αντιλαμβανόμαστε κυρίως από τα αποτελέσματά της, που είναι γνωστά σαν έργο. Έχει πολλά «πρόσωπα».
Εξαιρετικά πειράματα με απλές και φθηνές ιδιοκατασκευές
Μορφές ενέργειας Ενότητα 1η.
Οδηγίες…. Για να παίξουν τα video που υπάρχουν στην παρουσίαση, πρέπει πρώτα να τα κατεβάσετε από το site και μετά να τα ενσωματώσετε στη διαφάνεια ως.
ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΤΗΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 04 Γενικές Διδακτικές Προτάσεις Προγραµµατισµός – ∆ιαχείριση ∆ιδακτέας Ύλης Μαθηµάτων Φυσικών Επιστηµών Γενικού Λυκείου σχ. έτους 2016-2017 ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 04

ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΣ ΑΞΙΩΜΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΣ ΑΞΙΩΜΑ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Πρώτος και ακρογωνιαίος λίθος κάθε διδασκαλίας είναι η αγάπη για το μαθητή Χρ. Φράγκος "Για να υπάρξει πραγματική εκπαίδευση με την αυστηρή έννοια του όρου υπάρχει μια βασική προϋπόθεση: Είναι ότι αυτή η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται αντικείμενο επένδυσης και πάθους και από τους εκπαιδευτές και από τους εκπαιδευόμενους και, για να το πω καθαρά, ότι αν δεν υπάρχει ΕΡΩΤΑΣ μες στην εκπαίδευση δεν υπάρχει εκπαίδευση! Κορνήλιος Καστοριάδης

ΒΑΣΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥ Τι θα διδάξω; (ή που θέλω να φτάσω;) (Αναλυτικά Προγράμματα, Προγράμματα Σπουδών) Γιατί διδάσκω; (σκοπός μαθήματος -εκπαίδευσης Πως θα διδάξω; (ή πως θα φτάσω;) (Διδακτική μεθοδολογία) Δίδαξα σωστά; Πέτυχα τους στόχους; (Αξιολόγηση)

ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Σκοπός της διδασκαλίας της Βιολογίας Η πληροφόρηση αλλά και η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που αφορούν το σώμα τους. Η απόκτηση θετικών στάσεων όπως αποφυγή του καπνίσματος, του αλκοόλ, υιοθέτηση υγιεινής διατροφής και άσκησης, που θα συντελέσουν στη σωστή λειτουργία του οργανισμού τους. Η γνώση των μηχανισμών λειτουργίας τω κυττάρων Η εξήγηση φαινομένων ή καταστάσεων της καθημερινής ζωής Η εξοικείωσή με τον επιστημονικό τρόπο σκέψης και στην πρόκληση ενδιαφέροντος του για αναζήτηση της γνώσης σε θέματα που αφορούν τη Βιολογία.  

Διαχείριση διδακτέας ύλης Βιολογίας Λυκείου Α΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ Λυκείου 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ Κεφάλαιο 1 Από το κύτταρο στον οργανισμό (4) Κύτταρα και ιστοί 2 Όργανα και συστήματα οργάνων Κεφάλαιο 3 Κυκλοφορικό Σύστημα (15) Καρδιά Αιμοφόρα αγγεία 3 Η κυκλοφορία του αίματος Αίμα 7 Κεφάλαιο 9 Νευρικό Σύστημα (14) Δομή και λειτουργία νευρικών κυττάρων Περιφερικό Νευρικό Σύστημα Κεντρικό Νευρικό Σύστημα 5 Αυτόνομο Νευρικό Σύστημα Κεφάλαιο 12 Αναπαραγωγή – Ανάπτυξη Δομή και Λειτουργία αναπαραγωγικού συστήματος 4 Από τη μείωση στη γονιμοποίηση Νευρώνες, Ανάπτυξη του εμβρύου- Τοκετός 8

Διαχείριση διδακτέας ύλης Βιολογίας Λυκείου ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ 1.1 Η χυμεία της ζωής 2 1.2 Μακρομόρια: (Γενικά στοιχεία, Πρωτεΐνες) 3.2 Ένζυμα – βιολογικοί καταλύτες 1.2 Μακρομόρια: (Νουκλεϊκά Οξέα) 4.2 Μοριακή Γενετική (Το κεντρικό δόγμα της Βιολογίας, Αντιγραφή του DNA, Μεταγραφή, Μετάφραση, Η χρωματίνη και το χρωμόσωμα 8 4.3 Κυτταρική διαίρεση (Μίτωση, Πυρηνική διαίρεση, Κυτταροπλασματική διαίρεση, Η βιολογική σημασία της μίτωσης,Μείωση, Πρώτη μειωτική διαίρεση, Δεύτερη μειωτική διαίρεση Η βιολογική σημασία της μείωσης, Η κυτταρική διαίρεση στους προκαρυωτικούς οργανισμούς ) 11 1.2 Μακρομόρια: (Λιπίδια, Υδατάνθρακες) 2.2 Πλασματική μεμβράνη (Δομή της πλασματικής μεμβράνης, Λειτουργίες της πλασματικής μεμβράνης ) 2.3 Μια περιήγηση στο εσωτερικό του κυττάρου (Πυρήνας ,Ενδομεμβρανικό σύστημα, Χλωροπλάστες και Μιτοχόνδρια) 6 3.3 Φωτοσύνθεση (Αυτότροφοι και ετερότροφοι οργανισμοί, Σημασία της φωτοσύνθεσης, Το φύλλο ως όργανο φωτοσύνθεσης των φυτών 4 3.4 Κυτταρική αναπνοή (Παραγωγή ενέργειας από τη διάσπαση των υδατανθράκων, Αναερόβια αναπνοή, Σχέση φωτοσύνθεσης – κυτταρικής αναπνοής Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ

ΦΥΣΙΚΗ ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Διαχείριση διδακτέας ύλης Φυσικής Λυκείου Α΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Απαραίτητες εισαγωγικές γνώσεις: Β. Μονόμετρα και διανυσματικά μεγέθη Γ. Το Διεθνές Σύστημα Μονάδων S.I. Δ. Διαστάσεις Η. Η μεταβολή και ο ρυθμός μεταβολής 2 1.1 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ 1.1.1 Ύλη και κίνηση 1.1.2 Ο προσδιορισμός της θέσης ενός σωματίου 1.1.3 Οι έννοιες της χρονικής στιγμής, του συμβάντος και της χρονικής διάρκειας 1.1.4 Η μετατόπιση σωματίου πάνω σε άξονα 1.1.5 Η έννοια της ταχύτητας στην ευθύγραμμη ομαλή κίνηση 1.1.6 Η έννοια της μέσης ταχύτητας 1.1.7 Η έννοια της στιγμιαίας ταχύτητας 1.1.8 Η έννοια της επιτάχυνσης στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση 1.1.9 Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας και της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση 11 Γνωριμία με το εργαστήριο – Μετρήσεις, επεξεργασία δεδομένων: Από τον εργαστηριακό οδηγό: 8. Αβεβαιότητα (σφάλμα) μέτρησης 9. Σημαντικά ψηφία στρογγυλοποίηση 10. Γραφικές παραστάσεις. Εργαστηριακή άσκηση: Μελέτη ευθύγραμμης ομαλά επιταχυνόμενης κίνησης 3

Διαχείριση διδακτέας ύλης Φυσικής Λυκείου Α΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ 1.2 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 1.2.1 Η έννοια της δύναμης 1.3.1 Τρίτος νόμος του Νεύτωνα. Νόμος Δράσης - Αντίδρασης 1.3.2 Δυνάμεις από επαφή και από απόσταση 1.2.2 Σύνθεση συγγραμικών δυνάμεων 1.2.3 Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα 1.2.4 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα ή Θεμελιώδης νόμος της Μηχανικής 1.2.5 Η έννοια του βάρους 1.2.6 Η έννοια της μάζας 1.2.7 Η ελεύθερη πτώση των σωμάτων 10 1.3 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 1.3.3 Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο 1.3.4 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες 1.3.5 Σύνθεση πολλών ομοεπιπέδων δυνάμεων 1.3.6 Ισορροπία ομοεπιπέδων δυνάμεων 1.3.7 Ο νόμος της τριβής 1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή 8 2.1 ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ 2.1.1 Η έννοια του έργου 2.1.2 Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας 2.1.3 Η δυναμική ενέργεια 2.1.4 Η μηχανική ενέργεια 2.1.6 Η ισχύς

Διαχείριση διδακτέας ύλης Φυσικής Λυκείου Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ 1 - ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΦΟΡΤΙΩΝ (εισαγωγικό ένθετο) 1.1 Ο Νόμος του Coulomb 1.2 Ηλεκτρικό πεδίο 1.4 Δυναμικό – διαφορά δυναμικού 9 2 - ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΣ: ΣΥΝΕΧΕΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ 2.1 Ηλεκτρικές πηγές 2.2 Ηλεκτρικό ρεύμα 2.3 Κανόνες του Kirchhoff 2.4 Αντίσταση - Αντιστάτης 2.5 Συνδεσμολογία αντιστατών (αντιστάσεων) 2.7 Ενέργεια και ισχύς του ηλεκτρικού ρεύματος 2.8 Ηλεκτρεγερτική δύναμη (ΗΕΔ) πηγής 2.9 Νόμος του Οhm για κλειστό κύκλωμα Ενεργειακή μελέτη των στοιχείων απλού ηλεκτρικού κυκλώματος με πηγή και ωμικό καταναλωτή (εκτός του κινητήρα) Μελέτη της χαρακτηριστικής καμπύλης ηλεκτρικής πηγής και ωμικού καταναλωτή (εκτός της κρυσταλλοδιόδου) ΕΝΘΕΤΟ Α. Ηλεκτρική εγκατάσταση σπιτιού ηλεκτρικές συσκευές. Ο ηλεκτρισμός χωρίς κινδύνους(ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΣ) 23 + 3

Διαχείριση διδακτέας ύλης Φυσικής Λυκείου Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ 3. ΦΩΣ (Εισαγωγικό ένθετο) 3.1 Η φύση του φωτός 3.3 Μήκος κύματος και συχνότητα του φωτός κατά τη διάδοση του 3.4 Ανάλυση λευκού φωτός και χρώματα 8 Εργαστηριακή δραστηριότητα: Να πραγματοποιηθούν στη τάξη ή στο εργαστήριο απλά πειράματα επίδειξης στα φαινόμενα της ανάκλασης και της διάθλασης. 4. ΑΤΟΜΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ 4.1 Ενέργεια του Ηλεκτρονίου στο άτομο του Υδρογόνου 4.2 Διακριτές ενεργειακές στάθμες 4.3 Μηχανισμός παραγωγής και απορρόφησης Φωτονίων 4.4 Ακτίνες Χ Εργαστηριακή άσκηση: Παρατήρηση συνεχών-γραμμικών φασμάτων 9 + 1

ΦΥΣΙΚΗ ΛΥΚΕΙΟΥ ΟΠ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

Διαχείριση διδακτέας ύλης Φυσικής ΟΠ Λυκείου Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 3ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ 1 - ΚΑΜΠΥΛΟΓΡΑΜΜΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ 1.1 Οριζόντια βολή 1.2 Ομαλή κυκλική κίνηση 1.3 Κεντρομόλος δύναμη 9 2 - ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΜΗΣ 2.1 Η έννοια του συστήματος. Εσωτερικές και εξωτερικές δυνάμεις 2.2 Το φαινόμενο της κρούσης 2.3 Η έννοια της ορμής 2.4 Η δύναμη και η μεταβολή της ορμής 2.5 Η αρχή διατήρησης της ορμής 2.6 Μεγέθη που δεν διατηρούνται στην κρούση 2.7 Εφαρμογές της διατήρησης της ορμής Εργαστηριακή άσκηση: Διατήρηση της ορμής σε μία έκρηξη 13 + 1 3 - ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ 3.1 Εισαγωγή. 3.2 Οι νόμοι των αερίων. 3.3 Καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων. 3.4 Κινητική θεωρία. 3.5 Τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα Εργαστηριακή άσκηση: Πειραματική επιβεβαίωση του γενικού νόμου των ιδανικών αερίων 8 2

Διαχείριση διδακτέας ύλης Φυσικής ΟΠ Λυκείου Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 3ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ 4 - ΘΕΡΜΟΔΥΝΑΜΙΚΗ 4.1 Εισαγωγή 4.2 Θερμοδυναμικό σύστημα. 4.3 Ισορροπία θερμοδυναμικού συστήματος. 4.4 Αντιστρεπτές μεταβολές. 4.5 Έργο παραγόμενο από αέριο κατά τη διάρκεια μεταβολών όγκου. 4.6 Θερμότητα. 4.7 Εσωτερική ενέργεια. 4.8 Πρώτος θερμοδυναμικός νόμος. 4.9 Εφαρμογή του πρώτου θερμοδυναμικού νόμου σε ειδικές περιπτώσεις. 4.11 Θερμικές μηχανές. 4.12 Ο δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος. 4.13 Η μηχανή του Carnot. (ΕΝΤΡΟΠΙΑ ΟΧΙ) 15 5 - ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ 5.6 Η δυναμική ενέργεια πολλών σημειακών φορτίων. 5.7 Σχέση έντασης και διαφοράς δυναμικού στο ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο. 5.8 Κινήσεις φορτισμένων σωματιδίων σε ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο. 5.9 Πυκνωτής και χωρητικότητα 5.10 Ενέργεια αποθηκευμένη σε φορτισμένο πυκνωτή 5.12 Το βαρυτικό πεδίο 5.13 Το βαρυτικό πεδίο της Γης 5.14 Ταχύτητα διαφυγής - Μαύρες τρύπες Εργαστηριακή δραστηριότητα: Γνωριμία με τον παλμογράφο 17 + 1

Διαχείριση διδακτέας ύλης Χυμείας Λυκείου Α΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1o: Βασικές έννοιες 1.1 Με τι ασχολείται η Χυμεία (Μελέτη περίπτωσης, εργαστηριακή δραστηριότητα) 4 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2o: Πίνακας Περιοδικότητας- Δεσμοί 2.1 Ηλεκτρονιακή δομή των ατόμων. 2.2 Κατάταξη των στοιχείων (Πίνακας Περιοδικότητας). Χρησιμότητα του ΠΠ (Σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol, Αριθμός Avogandro, γραμμομοριακός όγκος). 2.3 Γενικά για το χυμικό δεσμό. – Παράγοντες που καθορίζουν τη χυμική συμπεριφορά του ατόμου. Είδη χυμικών δεσμών (ιοντικός – ομοιοπολικός). 2.4 Η γλώσσα της Χυμείας-Αριθμός οξείδωσης-Γραφή χυμικών τύπων και εισαγωγή στην ονοματολογία των ενώσεων. 18

Διαχείριση διδακτέας ύλης Χυμείας Λυκείου Α΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3o: Χυμικές Αντιδράσεις 3.5 Χυμικές Αντιδράσεις 11 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4o: Στοιχειομετρία 4.1 Βασικές έννοιες για τους χυμικούς υπολογισμούς: σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol, αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός όγκος 4.2 «Καταστατική εξίσωση των αερίων» 4.3 «Συγκέντρωση διαλύματος – αραίωση, ανάμειξη διαλυμάτων» Οι διδακτικοί στόχοι της ενότητας 4.4 «Στοιχειομετρικοί υπολογισμοί» του 4ου κεφαλαίου «Στοιχειομετρία» θα επιτευχθούν στη Β΄ τάξη του ημερησίου γενικού λυκείου, από το σχολικό έτος 2017-18.

Διαχείριση διδακτέας ύλης Χυμείας Λυκείου Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2o: Πετρέλαιο-Υδρογονάνθρακες 2.1 Πετρέλαιο - Προϊόντα πετρελαίου. Βενζίνη. Καύση-καύσιμα. 2.2 Νάφθα – Πετροχυμικά. 2.3 Αλκάνια - Μεθάνιο, φυσικό αέριο, βιοαέριο. α) Η ονοματολογία των κορεσμένων υδρογονανθράκων. β) Η ισομέρεια αλυσίδας. (ΕΚΤΟΣ Παρασκευές (των αλκανίων). γ. Υποκατάσταση (των αλκανίων). 2.4 Καυσαέρια- καταλύτες αυτοκινήτων. 2.5 Αλκένια – αιθένιο ή αιθυλένιο. Ονοματολογία - Ισομέρεια θέσης (πολλαπλού δεσμού), (μέχρι τέσσερα άτομα άνθρακα) (ΕΚΤΟΣ «Προέλευση - Παρασκευές» αλκενίων ). 2.6 Αλκίνια - αιθίνιο ή ακετυλένιο Ονοματολογία - Ισομέρεια θέσης και ομόλογης σειράς (μέχρι τέσσερα άτομα άνθρακα) (ΕΚΤΟΣ «Παρασκευές» του ακετυλενίου. «γ. Πολυμερισμός» ) 20

Διαχείριση διδακτέας ύλης Χυμείας Λυκείου Β΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 2ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΔΩ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3o: Αλκοόλες - Φαινόλες Εισαγωγή. 3.1 Αλκοόλες. (Ονοματολογία και ταξινόμηση αλκοολών - Ισομέρεια (μέχρι τέσσερα άτομα άνθρακα) 3.2 Κορεσμένες μονοσθενείς αλκοόλες-Αιθανόλη. (ΕΚΤΟΣ Ειδικές μέθοδοι παρασκευής μεθανόλης. Αφυδάτωση (αλκοολών). Μερικές χαρακτηριστικές αντιδράσεις των καρβονυλικών ενώσεων ) 8 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4o: Καρβοξυλικά οξέα Εισαγωγή-ταξινόμηση. (Ονοματολογία – Ισομέρεια (μέχρι τέσσερα άτομα άνθρακα) 4.1 Κορεσμένα μονοκαρβοξυλικά οξέα – αιθανικό οξύ. 4 ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5o: Βιομόρια και άλλα μόρια 5.2 Λίπη και έλαια (ΕΚΤΟΣ «Βιολογικός ρόλος των λιπών και ελαίων») Χυμεία και περιβάλλον 2.8. Ατμοσφαιρική ρύπανση – Φαινόμενο θερμοκηπίου – Τρύπα όζοντος. Κάθε περιβαλλοντικό πρόβλημα να διδαχθεί με μορφή μικρού project.

Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ 1ΔΩ/ΕΒΔΟΜΑΔΑ

Κεφάλαιο 9 Νευρικό Σύστημα Περιγράφουν το νευρικό  κύτταρο. Κατανοούν (ορίζουν,περιγράφουν, εξηγούν) τον τρόπο  δημιουργίας και μεταβίβασης της νευρικής ώσης. Γνωρίζουν τα μέρη του νευρικού  συστήματος και τη λειτουργία  τους. Προσδιορίζουν τη λειτουργική σχέση  του νευρικού και μυϊκού  συστήματος. Γνωρίζουν τα κέντρα ελέγχου των βασικών λειτουργιών του  οργανισμού

2.2 Πλασματική μεμβράνη Δομή της πλασματικής μεμβράνης Να συσχετισθεί η δομή της πλασματικής μεμβράνης με τις λειτουργίες της για μεταφορά ουσιών και επικοινωνία. 1 Λειτουργίες της πλασματικής μεμβράνης 2.3 Μια περιήγηση στο εσωτερικό του κυττάρου Πυρήνας Εργαστηριακή άσκηση: Μικροσκοπική παρατήρηση κυττάρων Μπορεί να γίνει και χρήση του ψηφιακού μαθησιακού αντικειμένου: Μικροσκοπική παρατήρηση πυρήνων φυτικών κυττάρων http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/5122?locale=el 2 Ενδομεμβρανικό σύστημα Απλή αναφορά στα κυτταρικά οργανίδια χωρίς λεπτομέρειες για τη δομή τους. Χλωροπλάστες και Μιτοχόνδρια Απλή αναφορά στη δομή και τη λειτουργία των δύο οργανιδίων. Θα συσχετισθούν με τις λειτουργίες της κυτταρικής αναπνοής και της φωτοσύνθεσης.

ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ Ρίχνουμε μία μπάλα κατακόρυφα προς τα πάνω .Να σχεδιάσετε τις δυνάμεις που ασκούνται πάνω στη μπάλα σ΄ένα τυχαίο σημείο της τροχιά της όταν: Α. Ανεβαίνει Β. Κατεβαίνει Γ. Τη χρονική στιγμή που βρίσκεται στο ανώτατο σημείο της τροχιάς της ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ Α Β Γ

ΟΤΑΝ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ

ΟΤΑΝ ΚΑΤΕΒΑΙΝΕΙ

ΣΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΣΗΜΕΙΟ

2.1 ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Να είναι σε θέση οι μαθητές: Να αναγνωρίζουν το έργο ως μέτρο της εργασίας και να το υπολογίζουν σε απλές εφαρμογές Να αναγνωρίζουν ότι τα κινούμενα σώματα έχουν κινητική ενέργεια και να μπορούν να την υπολογίζουν Να συνδέουν το έργο με τη μεταβολή της κινητικής ενέργειας Να αναγνωρίζουν ότι το σύστημα σώμα - Γη έχει δυναμική ενέργεια και να μπορούν να την υπολογίζουν όταν το σώμα βρίσκεται κοντά στην επιφάνεια της Γης Να αναγνωρίζουν σε ορισμένες μεταβολές ότι η κινητική ενέργεια μετατρέπεται σε δυναμική και αντίστροφα Να υπολογίζουν τη μηχανική ενέργεια σε απλές περιπτώσεις Να αναγνωρίζουν ότι, υπό προϋποθέσεις, η μηχανική ενέργεια διατηρείται σταθερή Να υπολογίζουν την ισχύ μιας μηχανής

2.2 Ηλεκτρικό ρεύμα 2.3 Κανόνες του Kirchhoff

4.1 Ενέργεια του Ηλεκτρονίου στο άτομο του Υδρογόνου

5. 9 Πυκνωτής και χωρητικότητα 5 5.9 Πυκνωτής και χωρητικότητα 5.10 Ενέργεια αποθηκευμένη σε φορτισμένο πυκνωτή

11η διδακτική ώρα: Αγωγιμότητα υδατικών διαλυμάτων και ερμηνεία της αγωγιμότητας: Ιόντα, ιοντικές ενώσεις, ηλεκτρόνια σθένους και εσωτερικά ηλεκτρόνια Δραστηριότητα: Οι μαθητές σε ομάδες να ταξινομήσουν χημικές ενώσεων με βάση τη διάλυση τους στο νερό και τη μέτρηση της αγωγιμότητας των διαλυμάτων που προκύπτουν. Προτείνεται να χρησιμοποιηθούν τα υλικά: ζάχαρη, αλάτι, αποφρακτικό αποχετεύσεων, οινόπνευμα, νερό βρύσης, αποσταγμένο νερό. Εναλλακτικά Αξιοποίηση της προσομοίωσης «Διάλυμα ζάχαρης και αλατιού», η οποία συνοδεύεται και από τη σωματιδιακή ερμηνεία. http://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/sugar-and-salt-solutions 12η διδακτική ώρα: Ο χημικός δεσμός. Περιγραφή του τρόπου δημιουργίας του ιοντικού δεσμού. Ιοντικές ενώσεις μεταξύ μετάλλων-αμέταλλων. Χημικοί Τύποι και αναλογία ιόντων στο κρυσταλλικό πλέγμα. 13η και 14η διδακτική ώρα: Περιγραφή του τρόπου δημιουργίας του μη πολωμένου και του πολωμένου ομοιοπολικού δεσμού, Χημικοί Τύποι. 15η διδακτική ώρα: Σχετική μοριακή μάζα, υπολογισμός σχετικής μοριακής μάζας χημικών ενώσεων από τις σχετικές ατομικές μάζες των συστατικών τους στοιχείων. 30

ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ονοματολογία είναι αναγκαιότητα και όχι αυτοσκοπός Ομόλογες σειρές, ονοματολογία και ισομέρεια εντάσσονται εμβόλιμα σε συγκεκριμένες ενότητες. Αυτό, κατά την άποψη μας συμβάλει: Στην εντός πλαισίου διδασκαλίας τους, ώστε να γίνουν πιο συγκεκριμένα, πιο ενδιαφέροντα και πιο εύληπτα και για τους μαθητές. Στον περιορισμό της καταπόνησης των μαθητών με ασκήσεις και απομνημόνευση χωρίς νόημα. ΠΡΟΣΟΧΗ: Η ονοματολογία είναι αναγκαιότητα και όχι αυτοσκοπός 31

ΔΟΜΗ – ΡΟΛΟΣ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΡΓΑΝΙΔΙΩΝ ΕΥΚΑΡΙΩΤΙΚΟΥ ΚΥΤΤΑΡΟΥ ΟΡΓΑΝΙΔΙΟ ΔΟΜΗ ΡΟΛΟΣ - ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΥΡΗΝΑΣ ΕΝΔΟΠΛΑΣΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑ GOLGI ΛΥΣΟΣΩΜΑΤΑ ΥΠΕΡΟΞΕΙΔΙΟΣΩΜΑΤΑ ΧΛΩΡΟΠΛΑΣΤΕΣ ΜΙΤΟΧΟΝΔΡΙΑ

ΕΝΕΡΓΕΙΑ-ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ Διδακτική Προτάση ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ: ΕΝΑ ΣΩΜΑ ΕΧΕΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ. ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ------- «ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ – ΟΔΟΙΠΟΡΟΣ» Ο ταξιδιώτης (θερμότητα) είναι ένας επιθετικός προσδιορισμός που προσδίδεται σε κάποιον (ενέργεια), όσο διαρκεί η μετακίνησή του από τον ένα τόπο στον άλλο (διαφορά θερμοκρασίας) ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ (μεταφορά ενέργειας) ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΝΟΗΜΑ Ο ΤΙΤΛΟΣ