Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

Οδηγίες Χρήσης της Δυνατότητας Σύνθετης Αναζήτησης στην Βάση Δεδομένων Νομοθεσίας του ΣΑΤΕ.
Παρουσίαση Περιστατικού
Ε Φ Α Ρ Μ Ο Γ Ε Σ Ε Ν Σ Ω Μ Α Τ Ω Σ Η Σ Φ Ω Τ Ο Β Ο Λ Τ Α Ϊ Κ Ω Ν Σ Ε Κ Τ Ι Ρ Ι Α.
Tάσος Μπούντης Τμήμα Μαθηματικών Πανεπιστήμιο Πατρών
Ακαδ. ‘Ετος Α Ρ Χ Ι Τ Ε Κ Τ Ο Ν Ι Κ Ο Σ Σ Χ Ε Δ Ι Α Σ Μ Ο Σ 9: Α Σ Τ Ι Κ Ο Σ Σ.
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Stress Mark & Letter Combinations
Ασκήσεις Συνδυαστικής
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Η ΓΙΟΡΤΗ ΤΟΥ ΜΠΑΜΠΑ.
Γλώσσα Α Δημοτικού ΚΑΡΑΒΙΑ Αγγίσταλη Ματίνα.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΣΕ ΜIΚΡΟΣΚΟΠΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ή ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΤΟΥ
Δ Η Μ Η Τ Ρ Η Σ Ε Υ Σ Τ Α Θ Ι Α Δ Η Σ Τ Α Ξ Η : ΑΤ’1
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΡΟΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ Ροή ενέργειας είναι… η οποία γίνεται….
10 Μύθοι για τη γλώσσα 1. Το παρελθόν Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την αποκλειστική κληροδοσία της στη νέα ελληνική Την καθαρότητα.
Σ και σ και ς Πότε χρησιμοποιώ το κάθε γράμμα; ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΝΗ ΠΕ70.
Μαγνητική ροή.
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
Επιμόρφωση πολλαπλασιαστών στα διαδραστικά συστήματα
Georgakopoulou Anna. Εμείς«Ανήκειν;»και βέβαια«Ανήκειν»
Συλλογισμοί Οι σκέψεις μας τείνουν να είναι οργανωμένες.
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
A Β για το φως και τη σκιά Ένα αλφάβητο.
Η εικονογραφικη μεθοδοΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Τα σύμφωνα.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Επιστημολογία της κοινωνιογλωσσολογίας Διδάσκων: Γιώργος Ανδρουλάκης ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Φωνολογικές και αρθρωτικές διαταραχές
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Τα υπέρ και τα κατά Stomikrocosmotistaxismas.blogspot.gr.
Where do you think our word “alphabet” comes from?
α. ο μ υ θ ο ς τ η ς π ε ρ σ ε φ ο ν η ς β. ο μ υ θ ο ς τ ο υ ε γ κ ε λ α δ ο υ γ. ο μ υ θ ο ς τ η ς α ρ α χ ν η ς.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 3: Ελληνική Φωνητική και Φωνολογία Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
ΝΣΜΧΔ ΤΜΦΓ ΦΣΨ Κ Ο Ι Τ Α Π Ι Σ Ω Σ Ο Υ Ο Κάισαρας χρησιμοποιούσε πολύ συχνα μυστικη γραφή. Χάρη στους «Βίους 12 καισάρων» του Σουνητώνιου εχουμε λεπτομερή.
ΕΠΑ.Λ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΟΜΑΔΑ Β΄. ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΔΙΑ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 8η Στοχαστικά Σήματα - 1.
8. Ρινικά σύμφωνα ΠΑΝΤΑ ΗΧΗΡΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ!
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές»
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
8. Φωνολογία.
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Κανονικοπηση(normalization)
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
3ο μάθημα 20/1/16.
Δ΄Ομάδα Ματθαίος Λιλικάκης Γιώργος Λαμπάκης Δέσποινα Κουφηδάκη Μαρία.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα
Συλλαβισμός.
Η Φωνολογία της Αρχαίας Ελληνικής
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
για να σχηματίσω τη λέξη
Физика пәнінен ашық сабақ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ

Περιγραφή Συνάρθρωση: φυσικό φαινόμενο του προφορικού λόγου. Απαντά σε κάθε γλώσσα. Κατά τη ροή της ομιλίας, στις λέξεις και στις φράσεις, οι φθόγγοι δεν διαδέχονται απλώς ο ένας τον άλλο, αλλά συνήθως επικαλύπτονται. Έτσι, στο πλαίσιο της συλλαβής, γειτονικά σύμφωνα μεταβάλλουν τον τόπο άρθρωσής τους, παίρνουν ή δίνουν αρθρωτικά χαρακτηριστικά.

Αφομοιώσεις των έρρινων φθόγγων • [n] + [k, g, x, γ] → [ŋk], [ŋg], [ŋx], [ŋγ] ορθογραφικά: <ν + κ, γκ/γγ, χ, γ> → νκ, γκ, γχ, γγ Πεδίο λειτουργίας: α) στο εσωτερικό της λέξης, σε ένα μόρφημα, άγχος: ά[ŋx]ος, β) στα όρια μορφημάτων, σύγχρονος: σύ[ŋxr]ονος, έγγραφο: έ[ŋγr]αφο, γ) στα όρια των λέξεων, των χωρών: τω[ŋx]ωρών, των Γάλλων: τω[ŋγ]άλλων, των γκάνγκστερ: τω[ŋg]ά[ŋk]στερ.

• n + [m, f, v] → [mː], [ɱf], [ɱv] ορθογραφικά: ν + μ, φ, β → μμ, μφ, μβ Πεδίο λειτουργίας: α) στο εσωτερικό της λέξης, σε ένα μόρφημα, αμφιβολία: α[ɱf]ιβολία, β) στα όρια μορφημάτων, εμφάνιση: ε[ɱf]άνιση, γ) στα όρια των λέξεων, των φίλων:των[ɱf]ίλων, τον βλέπω: το[ɱv]λέπω, των μωρών: τω[mː]ορών.

• [n] + [p, t, k, c] → [mb/b], [nd/d], [ŋg/g], [ɲɟ] ορθογραφικά: ν + π, τ, κ → μπ, ντ, γκ Πεδίο: α) στο εσωτερικό της λέξης, στο ίδιο μόρφημα ή σε διαφορετικά μορφήματα, β) στα όρια των λέξεων που ανήκουν σε μια φωνολογική φράση, αλλά όχι στα όρια λέξεων που ανήκουν σε διαφορετικές φωνολογικές φράσεις.

Εξαιρέσεις: Υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο κανόνας της αφομοίωσης ηχηρότητας δεν εφαρμόζεται, όπως στις παρακάτω περιπτώσεις:

Ο έρρινος φθόγγος δεν μπορεί να δημιουργήσει προκαταβολική αφομοίωση ηχηρότητας στην κοινή ελληνική. Με άλλα λόγια, όταν τα [m], [n] βρίσκονται ως δεύτερο στοιχείο σε ένα σύμπλεγμα, δεν ηχηροποιούν τον προηγούμενο φθόγγο: κνησμός, εκνευρίζω, εκ νέου (*gn), πνοή, ύπνος (*bn), Έτνα (*dn), τεκμήριο (*gm)

Αφομοιώσεις των συριστικών φθόγγων • [s] + [m, n, l, r] → [zm], [zn] , [zl], [zr] ορθογραφικά: σ + μ, ν, λ, ρ → σμ, σν, σλ, σρ • [s] + [v, δ, γ, z] →[zv], [zδ], [zγ], [zz] ορθογραφικά: σ + β, δ, γ → σβ, σδ, σγ • [s] + [b, d, g] → [zb], [zd], [zg] ορθογραφικά: Αυτή η ακολουθία συμφώνων απαντά μόνο στα όρια των λέξεων της ίδιας φωνολογικής φράσης και γι’ αυτό δεν ορθογραφείται ως σύμπλεγμα.

Αφομοιώσεις του συμφωνικού στοιχείου των συνδυασμών <αυ / ευ> • [af]/ [ef] + [m, n, l, r, v, δ, γ, z]→ [av]/[ev] Ορθογραφία: αυ / ευ + μ, ν, λ, ρ, β, δ, γ, ζ → αυ / ευ • [af]/ [ef] + Φωνήεν →[av]/[ev] Ορθογραφία: αυ / ευ + Φωνήεν → αυ /ευ • [af]/ [ef] + [p, t, k, f, θ, x, s] → [af]/[ef] Ορθογραφία: αυ / ευ + π, τ, κ, φ, θ, χ, σ, ξ → αυ /ευ

Στην κοινή νέα ελληνική οι συνδυασμοί αυτοί απαντούν: α) σε προθηματική παραγωγή λέξεων, ως πρόθημα (ή, κατά παραδοσιακότερη ανάλυση, ως πρώτο συνθετικό), π.χ. αυθύπαρκτος, ευτυχία β) σε παγιωμένες αρχαιοπρεπείς φράσεις: με το «ευ» «ευ ζην» [evz-], «ουκ εν τω πολλώ το ευ [-ef]», «ευ αγωνίζεσθαι» [eva-], με το «άνευ» «εκ των ων ουκ άνευ» [-ef], «άνευ κακίας» [-efk-], «άνευ όρων» [-efo-], «άνευ λόγου και αιτίας» [-efl-]

Θα εξετάσουμε τώρα πώς προφέρονται οι συνδυασμοί <αυ/ευ> στην κοινή ελληνική σε διαφορετικά φωνητικά περιβάλλοντα και σε διαφορετικές θέσεις.