Ζητήματα στη μελέτη της οικογένειας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
Advertisements

Εισηγητής: Άρης Ασπρούλης
ΘΕΩΡΙΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ BOURDIEU, PASSERON
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
Η Θεωρία της Δομοποίησης (Structuration Theory)
Δρ Σταυρούλα Τριανταφύλλου μέλος της ΠΟ του ΚΠΕ Δραπετσώνας
Περιβαλλοντολογική ασφάλεια, κλιματική αλλαγή ή γεωπολιτική του περιβάλλοντος Γ.Μαυρομμάτης.
Η δυναμική της ελληνικής οικογένειας από το παραδοσιακό στο νεωτερικό πρότυπο και νομοθετικές αλλαγές στο οικογενειακό δίκαιο.
ΑΤΜΟΣΤΡΟΒΙΛΟΙ ΕΞΑΜΗΝΟ - Δ.
Θεωρίες επαγγελματικής ανάπτυξης του ατόμου
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 1: Εισαγωγή στη Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική, Οδηγίες για το Μάθημα. Διαλέξεις 1 έως 2. Γεώργιος Θεοδοσίου,
Αντιλήψεις και στερεότυπα των χρηστών των νέων τεχνολογιών απέναντι στην καινοτομία Κοντού Β. Χαρίκλεια ΠΒ Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος Πληροφορική.
ΑΤΟΜΙΚΟΙ, ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΙ, ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΦΟΒΟΙ ΚΑΙ ΕΝΟΧΕΣ Χ. Πουλόπουλος, Αν/της Καθηγητής Κ.Ε., Δ.Π.Θ.
Το ψυχοπαιδαγωγικό υπόβαθρο της Διδακτικής. Σκοπός της Διάλεξης Να μελετηθεί η ανάδυση του γνωστικού πεδίου που οριοθετείται με τον όρο ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ.
Βασικές έννοιες ανθρωπογεωγραφίας. Εισαγωγή Όπως θυμάστε ασχοληθήκαμε αρκετά με την οικονομική παγκοσμιοποίηση και το πως οι αλλαγές που σημειώνονται.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Ι Διάλεξη 4η Πολιτισμός και κοινωνικοποίηση του ατόμου Αναπ. Καθηγητής Γιώργος Πλειός.
Κράτος Πρόνοιας και Εκπαίδευση Κλασσική Σοσιαλδημοκρατία & Ο Τρίτος Δρόμος.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ Ι Διάλεξη 2η Τα θεμελιώδη επιστημολογικά ερωτήματα (διλήμματα) στην Κοινωνική Θεωρία Αναπ. Καθηγητής Γιώργος Πλειός.
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ Αναπληρωτής Καθηγητής Αθλητικής Κοινωνιολογίας Τηλ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 9 Ο (19/04/2013): ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ IDentifEYE ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ - ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ 8-11.
Medicalization of special education as a factor of educational and social exclusion Passas Dimitrios, Panteion University Petropoulos-Petalas Diamandis,
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ. Ο περίπλοκος τις περισσότερες φορές τρόπος που επιδιώκουμε να διερευνήσουμε τον αθλητισμό στις προοπτικές κοινωνιολογικών.
Η δυναμική της ελληνικής οικογένειας από το παραδοσιακό στο νεωτερικό πρότυπο και νομοθετικές αλλαγές στο οικογενειακό δίκαιο.
ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Εγκληματολογική προσέγγιση και νομική αντιμετώπιση Δρ. Φώτης Σπυρόπουλος Δικηγόρος (ΔΣΑ) – οικονομολόγος.
Ιστορία Οικονομικών Θεωριών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
Xριστακόπουλος Ιωάννης Δρ Σύμβουλος Σταδιοδρομίας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΦΥΣΙΚΗ
Κράτος Πρόνοιας και Εκπαίδευση
Διαμεσολαβήσεις της γνώσης και της μάθησης: Μερικές κρίσιμες επισημάνσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΘΕΜΑ: ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΩΣ ΦΟΡΕΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ Εαρινό εξάμηνο 2017 Μάθημα 1-4 : Φιλοσοφικές και θεωρητικές προσεγγίσεις.
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Μεθοδολογια Εκπαιδευτικης ερευνας
ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΒΑΜΒΑΚΙΔΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΣ καργακησ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΗΛΙΚΟΥ ΠΑΡΑΒΑΤΗ: ΚΥΡΙΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
«Η λογοτεχνία στο Γυμνάσιο: Μια πρώτη συγκριτική μελέτη των ελληνικών και των αγγλικών προγραμμάτων σπουδών» Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τζήνα.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΙΤΛΟΣ: «Ψυχική Aνθεκτικότητα και Eπαγγελματική Eυημερία των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης». ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑΣ:
Το σοσιαλιστικό σύστημα
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος
Ἑλληνικὸν Εἰδύλλιον (
Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος
Γεωργικό πρόβλημα (Farm problem)
AEITT ΠΕΙΡΑΙΑ Τμήμα Μηχανικών Αυτοματισμού Μάθημα: Δίκαιο στην κοινωνία της πληροφορίας ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Εγκληματολογική.
Αποικιοκρατία και το Παγκόσμιο Οικονομικό Σύστημα
Εισηγητής: Ερρίκος Βασιλικός
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /2 Χειμερινό εξάμηνο
Νάντια Καραδήμου Ειδικό Εκπ/κό Προσωπικό Τ.Ε.Φ.Α.Α. Παν. Θεσσαλίας
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ MSc Ιατρική Σχολή Παν. Αθηνών
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Θεωρίες γύρω από το Αναλυτικό Πρόγραμμα
ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΣ
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση 1η Διάλεξη: Εισαγωγή, Δίκαιο & Έγκλημα, Θεωρητικές Προσεγγίσεις/Έννοιες Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος, MSc στις.
Sherry Ortner, 1974, “Is Female to Male as Nature is to culture?”
Διαδικασίες του Κοινωνικού Γίγνεσθαι
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ζητήματα στη μελέτη της οικογένειας • Τι είναι οικογένεια • Ποιά η σχέση της με την κοινωνική πολιτική

Πέντε πεδία διαμάχης στη μελέτη της οικογένειας Η έννοια της «οικογένειας» Οικογένεια και κοινωνική αλλαγή Η λειτουργία της οικογένειας Εξουσία και οικογενειακή ζωή Οικογένεια και πρόνοια

1. Η έννοια της «οικογένειας» Στερεοτυπική αναπαράσταση: η συντροφικότητα, η σεξουαλική ζωή, η αμοιβαία φροντίδα, η γέννηση και η ανατροφή των παιδιών συντελούνται στα πλαίσια της πυρηνικής οιογένειας

Εναλλακτικές μορφές οικογένειας: εκτεταμένη, μονογαμική, ελεύθερη συμβίωση, ανασυστημένη, γκέϋ ζευγάρια χωρίς ή με παιδιά, φυσικά ή υιοθετημένα Παντρεμένο ζευγάρι με παιδιά, με πατέρα εργαζόμενο και μητέρα στο σπίτι που φροντίζει τα παιδιά  φθίνει

• Διαχωρισμός της έννοιας της «οικογένειας» από το «νοικοκυριό»  ορίζεται με βάση δεσμούς αίματος έναντι του χώρου Πυρηνική οικογένεια οικουμενική και φυσική έναντι του μη καθολικού και βιολογικά προσδιορισμένου σχήματος

ασκεί καλύτερα τις λειτουργίες που διατηρεί (α) κοινωνικοποίηση των Talcot Parsons (1950) δομολειτουργισμός  • ο οικονομικός καταμερισμός της εργασίας στη βιομηχανική κοινωνία είναι ασύμβατος με την εκτεταμένη οικογένεια  λειτουργική προσαρμογή της πυρηνικής οικογένειας στις ανάγκες της βιομηχανικής κοινωνίας • η οικογένεια απελευθερώθηκε και ασκεί καλύτερα τις λειτουργίες που διατηρεί (α) κοινωνικοποίηση των παιδιών (β) σταθεροποίηση της προσω- πικότητας των ενηλίκων

• η πυρηνική οικογένεια είναι καθολική στις σύγχρονες κοινωνίες Κριτική: - η εκβιομηχάνιση δεν έφερε πάντα μείωση στο μέγεθος της οιογένειας - δεν υπάρχει γραμμικός εξελικτισμός - συγκαλύπτεται η παρουσία εναλλακτικών μορφών ως μορφή παρέκκλισης από τον κανόνα

Δύσκολο να καταλήξουμε σε έναν ορισμό Από «οικογένεια» σε «οικογένειες» αποδίδε- ται η διαφορετικότητα και αποφεύγεται η κανονιστική και συμβατική διάσταση. Είναι έτσι; Μήπως οι «οικογένειες» καθορί- ζονται ως μορφή παρέκκλισης από τον κανόνα «οικογένεια»; Μήπως αντί για εναλλακτκούς όρους να γίνουμε πιο κριτικοί ως προς τί εννοούμε με τον όρο «οικογένεια»;

Gittins  η «οικογένεια» είναι ένα ιδεολόγημα που αναπαράγεται με σκοπό την άσκηση κοινωνικού ελέγχου – οι θεσμοί, οι νόμοι, οι προνοιακές πολιτικές κατασκευάζονται με βάση το στερεότυπο όχι επειδή είναι ο κανόνας αλλά για να γίνει ο κανόνας

2. Πώς αλλάζει η οικογένεια Παρά την ισχύ του στερεότυπου η οικογένεια αλλάζει - πτώση ποσοστών γεννήσεων - μείωση παιδικής θνησιμότητας - αύξηση προσδόκιμου ζωής - μετανάστευση - πολλαπλασιασμός αριθμού διαζυγίων - συναισθηματικός ατομικισμός (Giddens) Δεν υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν την υποτιθέμενη παρακμή της οκογένειας

3. Οι λειτουργίες της οικογένειας Ανησυχία για την παρακμή του ιδεώδους της οικογένειας λόγω: • της αυξανόμενης συμμετοχής της μητέρας στη μισθωτή εργασία • της αποδυνάμωσης της πατρικής εξουσίας προνεωτερική έναντι νεωτερικής οικογένειας

Κριτική ειδυλλιακής εικόνας της προνεωτερικής οικογένειας από τον Engels (1884) (ετυμολογικός μονογαμικός γάμος - ιστορικός μονογαμικός γάμος) από σύγχρονες αναγνώσεις του μαρξισμού φεμινιστική κριτική

4. Εξουσία και οικογενειακή ζωή • εγγενής ένταση στη σχέση γονιού-παιδιού • έμφυλος καταμερισμός εργασίας • ενδο-οικογενειακή βία

5. Οικογένεια και πρόνοια Η πρόσληψη της οικογένειας ως πρόβλημα ώθησε τους θεσμούς πρόνοιας να αναπτύξουν μέτρα προστασίας της οικογένειας Η προνοιακή φροντίδα είναι συνυφασμένη με αντιλήψεις περί «κανονικότητας». ‘Όμως ο εκτεταμένος έλεγχος αποτελεί παραβίαση της ιδιωτικής ζωής

μικρότερη ή μεγαλύτερη υποστήριξη Η άποψη ότι η οικογένεα συνιστά κοινωνικό πρόβλημα εμφανίζεται στα τέλη του 18ου αιώνα στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη  κυριαρχία της αστικής τάξης μικρότερη ή μεγαλύτερη υποστήριξη από το κράτος;

• Η κρατική παρέμβαση ενισχύει την οικογένεια ή καταλύει την αυτονομία της; • Μήπως πιέζει σε συμμόρφωση με ένα εξιδανι- κευμένο αλλά ανύπαρκτο πρότυπο; • Μήπως αυξάνει την τάση να ορίζονται κάποιες οικογένειες ως παρεκκλίνουσες ή παθολογικές;

Νεοφιλελεύθερη άποψη η οικονομική υποστήριξη κάνει την οικογένεια να στηρίζεται σε επιδόματα και όχι στα μέλη της. Ωστόσο το κράτος δεν παρεμβαίνει αρκετά παρά τη σχετική ρητορεία. Η κρατική υποστήριξη είναι δίκοπο μαχαίρι. Μπορεί να βοηθάει τς οικογένειες να απο- φύγουν τη φτωχεια. Μπορεί όμως και η κοινωνική πολιτική υποστήριξης να αποτελέσει θεσμό καταπίεσης.

Οικογένεια και ταυτότητα Γιατί η οικογένεια είναι τόσο διαδεδομένη και δημοφιλής; - καταφύγουμε σπό τη σκληρότητα της δημόσιας ζωής: ο τόπος που παραμένει σταθερός και όταν ο έξω κόσμος αλλάζει συνεχώς - χρησιμεύει ως αντίσταση απέναντι στην παρέμβαση της εξουσίας του κράτους - βοηθάει να δημιουργήσουμε την προσωπική μας ταυτότητα

1. Στο βαθμό που προσφέρει συναισθηματική υποστήριξη και κοινωνική σταθερότητα, αποτελεί χώροσ στον οποίο εδραιώνεται μιααίσθηση προσωπικής ταυτότητας, προοπτικής, εξέλιξης και αποδοχής. Σε κάθε περίπτωση αποτελεί σημαντική και διαρκή πηγη ταυτότητας. 2. Παρέχει μια αίσθηση αλληλεγγύης, μια αίσθηση ότι κανείς ανήκει σε μια ομάδα, δεν είναι μόνος του ευάλωτος.

3. Παρέχει ένα σύνολο ρόλων που επιτρέπουν να τοποθετηθούμε στην κοινωνική τάξη πραγμάτων –ως σύζυγοι, παιδιά κλπ. Αποτελούν στόχους που οι άνθρωποι επιθυμούν να πετύχουν. 4. Η εμπειρία της οικογενειακής ζωής συμβάλλει στην εδραώση των κοινωνικών μας ταυτοτήτων –μας εδραιώνει μέσα στο πλαίσιο μιας κοινωνικής τάξης, μιας εθνοτικής ομάδας ή ενός φύλου.