Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η φωνολογική επίγνωση.
Advertisements

Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΉΧΟΣ.
Ο ΗΧΟΣ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΤΟΥ
Η φωνή μας Το βασικό όργανο ομιλίας του ανθρώπου είναι ο λάρυγγας. Στον λάρυγγα βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. Όταν αναπνέουμε και δεν μιλάμε οι φωνητικές.
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος Μέρος Β΄
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
Λάζαρος Πολυμενάκος, καθηγητής ΑΙΤ Ηρακλής Καπρίτσας, telia.co.gr
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ούζο [ ] είδα [ ] ψυχή [ ] γάμος [ ] δέντρο [ ] γενέθλια [ ]
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
Μετά το πτυχίο: Ερευνητικές και επαγγελματικές διαδρομές
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Ι
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
Φωνολογικές και αρθρωτικές διαταραχές
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία A’ εξάμηνο ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟ, Ακαδ. Έτος Μαρία Ιακώβου, Τομέας Γλωσσολογίας γρφ. 830 (Tε, )
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 3: Παραγωγή ομιλίας Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
ΕΝΟΤΗΤΑ 3 Η Αξιολόγηση των Διαταραχών της Άρθρωσης και των Φωνολογικών Διαταραχών Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 6 : Φώνημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
ΤΡΑΥΛΙΣΜΌΣ & ΔΙΑΤΑΡΑΧΈΣ ΟΜΙΛΊΑΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc 2016.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές»
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Φωνολογία 2.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Ανάπτυξη Μοντέλων Διακριτών Συστημάτων Μέρος Β
Μουσική αγωγή - Δυνατότητα για προσωπική έκφραση, και έκφραση συναισθηματικού κόσμου - Επαφή με μουσικές έννοιες και οικοδόμηση μουσικών γνώσεων (παλμός,
Ο ρυθμός κάνει να ξεχωρίζει το ποίημα από το πεζό κείμενο.
8. Φωνολογία.
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ 1. Αντικείμενο της φωνολογίας Η φωνητική ουσία
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας
Ακοή, επικοινωνία, ομιλία (b)
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου
Τα Μπεϊζιανά μοντέλα στη Γνωσιακή Επιστήμη
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Δ΄Ομάδα Ματθαίος Λιλικάκης Γιώργος Λαμπάκης Δέσποινα Κουφηδάκη Μαρία.
Μάθημα VI. Πληκτροφόρα χορδόφωνα (νυσσόμενα).
Τι σημαίνει «γνωρίζω μια γλώσσα»;;;
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 13/10/ 2018.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική δομή), ποιες σχέσεις αναπτύσσονται μεταξύ των φθόγγων, ποιοι κανόνες διέπουν τη λειτουργία του συστήματος αυτού. Επίσης εξετάζεται η λειτουργία του τόνου.

Κατηγοριοποίηση των φθόγγων Οι φθόγγοι ομαδοποιούνται σε κατηγορίες, ανάλογα με τα φωνητικά τους χαρακτηριστικά: π.χ. τόπο άρθρωσης, ηχηρότητα κ.λπ. Δημιουργείστε κατηγορίες φθόγγων. Σε κάθε κατηγορία, τα μέλη έχουν από κοινού τουλάχιστον ένα χαρακτηριστικό και διαφοροποιούνται από ένα ή περισσότερα. Κάθε φθόγγος μπορεί να ανήκει σε περισσότερες από μία κατηγορίες.

Σχέσεις μεταξύ των φθόγγων Σχέσεις αντίθεσης σε ελάχιστα ζεύγη: φωνήματα (π.χ. πόνος-τόνο /p/-/t/) Σχέσεις συμπληρωματικής κατανομής: υποχρεωτικά αλλόφωνα (π.χ. κόμμα-κύμα  /k/  [k], [c]) Σχέσεις ελεύθερης εναλλαγής: ποικιλία, ελεύθερα αλλόφωνα (π.χ. εμπαθής  /b/  [mb], [b])

Φωνολογικό σύστημα Φωνήματα Αλλόφωνα σε συμπληρωματική κατανομή Ελεύθερα αλλόφωνα

Από τη φωνητική στη φωνολογία Ο άνθρωπος διαθέτει έμφυτη ικανότητα να διακρίνει γλωσσικούς ήχους μέσω της ακοής του: [p] – [b] [pes] (πες) – [bes] (μπες), [x] – [k] [xάno] (χάνω) – [kάno] (κάνω) Τα βρέφη (περίπου 5 μηνών) μπορούν να διακρίνουν μεταξύ των φθόγγων [b] και [p] ή μεταξύ [x] και [k], όταν τους δίνονται σχετικά ερεθίσματα. Η ικανότητα διάκρισης μεταξύ κατηγοριών φθόγγων ονομάζεται categorical discrimination capacities

Φθόγγοι - Φωνήματα Φθόγγοι: ήχοι που παράγονται από τα όργανα της ομιλίας και συνδυάζονται με άλλους στη παραγωγή λέξεων: π.χ. εννιά [e], [ɲ], [a] Φωνήματα: είναι οι φθόγγοι με διαφοροποιητική λειτουργία στη γλώσσα. Διακρίνουν λέξεις και σημασίες. π.χ. πόνος – τόνος  /p/ ≠ /t/ φάρος – βάρος  /f/ ≠ /v/ Τα σύμβολα προέρχονται από το Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο (Δ.Φ.Α.), διεθνώς (IPA). ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Ελάχιστα ζεύγη αντίθεσης (χειρισμός φωνημάτων) Ελάχιστα ζεύγη αντίθεσης (χειρισμός φωνημάτων) __ όδι __ ότα __ ώτα ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

σώ_α σό_α ___ έφι __ έφη ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

__ ώμα __ όμα __ άι __ άκι ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΓΟΥΛΑ

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας