110 ΓΕΛ ΠΑΤΡΑΣ Σχ. Έτος 2014-15 Τμήμα Α4 ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΦΗΒΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ
Κριτήρια επιλογής θέματος Είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα. Υπήρξε ενασχόληση στο παρελθόν με κάτι παρόμοιο. Επειδὴ παρατηρείται συνεχής ασχολία των ανθρώπων με το διαδίκτυο και την τηλεόραση.
Παρουσίαση του θέματος Στην εποχή αυτή το διαδίκτυο και η τηλεόραση έχει γίνει κύρια ενασχόληση για όλους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Σήμερα ο κόσμος ασχολείται κυρίως με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, είτε αυτά εὶναι διαδικτυακά είτε είναι τηλεοπτικά, για να διευκολύνει τη ζωή του καλύπτοντας τις υποχρεώσεις και τις ανάγκες του.
Σκοπός της έρευνας Ο σκοπός της έρευνας είναι να πληροφορηθούμε για την μεγάλη προσφορά του διαδικτύου και της τηλεόρασης στην ζωή των ανθρώπων αλλά και για τις άπειρες παγίδες που κρύβονται πίσω από αυτά τα δύο μέσα ενημέρωσης με σκοπό να εξαπατάτε πάρα πολύς κόσμος. Επίσης για να μάθουμε να συνεργαζόμαστε με τους συμμαθητές μας προκειμένου να παρουσιάσουμε μια ολοκληρωμένη εργασία.
Ιστορική Αναδρομή Ιστορία του διαδικτύου Οι πρώτες απόπειρες για την δημιουργία ενός διαδικτύου ξεκίνησαν στις ΗΠΑ κατά την διάρκεια του ψυχρού πολέμου. Το αρχικό θεωρητικό υπόβαθρο δόθηκε από τον Τζ. Λικλάιντερ που ανέφερε σε συγγράμματά του το "γαλαξιακό δίκτυο". Η θεωρία αυτή υποστήριζε την ύπαρξη ενός δικτύου υπολογιστών που θα ήταν συνδεδεμένοι μεταξύ τους και θα μπορούσαν να ανταλλάσσουν γρήγορα πληροφορίες και προγράμματα. Το επόμενο θέμα που προέκυπτε ήταν ότι το δίκτυο αυτό θα έπρεπε να ήταν αποκεντρωμένο έτσι ώστε ακόμα κι αν κάποιος κόμβος του δεχόταν επίθεση να υπήρχε δίοδος επικοινωνίας για τους υπόλοιπους υπολογιστές. Τη λύση σε αυτό έδωσε ο Πολ Μπάραν με τον σχεδιασμό ενός κατανεμημένου δικτύου επικοινωνίας που χρησιμοποιούσε την ψηφιακή τεχνολογία. Πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξε και η θεωρία ανταλλαγής πακέτων του Λέοναρντ Κλάινροκ, που υποστήριζε ότι πακέτα πληροφοριών που θα περιείχαν την προέλευση και τον προορισμό τους μπορούσαν να σταλούν από έναν υπολογιστή σε έναν άλλο.
Ιστορία της τηλεόρασης Η ιστορία της τηλεόρασης περιλαμβάνει το έργο των πολλών μηχανικών και εφευρετών σε πολλές χώρες εδώ και πολλές δεκαετίες. Οι πρώτες πρακτικές επιδείξεις της τηλεόρασης, όμως, αναπτύχθηκαν χρησιμοποιώντας ηλεκτρομηχανικές μεθόδους σάρωσης, μετάδοσης, και αναπαραγωγής μιας εικόνας. Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής Η πρώτη υπηρεσία τακτικά προγραμματισμένα τηλεόρασης στις Ηνωμένες Πολιτείες άρχισε στις 2 Ιουλίου 1928, δεκαπέντε μήνες πριν από το Ηνωμένο Βασίλειο. Ηνωμένο Βασίλειο Η πρώτη βρετανική τηλεοπτική εκπομπή έγινε με ηλεκτρομηχανικό σύστημα Baird τον Σεπτέμβριο του 1929.
Ανάπτυξη του θέματος Το διαδίκτυο μας παρέχει διαφορετικές δυνατότητες, όπως : να στείλουμε ή να λάβουμε μηνύματα ανά πάσα στιγμή, μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), να ανταλλάξουμε μεγάλα αρχεία ηλεκτρονικής μορφής, να αναζητήσουμε πληροφορίες και υλικό στη τεράστια διεθνή εγκυκλοπαίδεια, (με κείμενα, εικόνες, ήχους, και βίντεο) που έχει δημιουργηθεί στο παγκόσμιο ιστό του ‘World Wide Web’, να συζητήσουμε γραπτώς, ταυτόχρονα ή μη (συγχρόνως ή όχι) με πλήθος άλλων ανθρώπων αναφορικά με κάποιο θέμα κοινού ενδιαφέροντος, να έχουμε οπτική επαφή και ηχητική επικοινωνία με συνομιλητές/τριες, δυνατότητα που επιτρέπει την τηλεσυνδιάσκεψη και τα σεμιναριακά μαθήματα από απόσταση, να εργαστούμε από κοινού ή συνεργατικά διαμέσου ειδικών εργαλείων.
Οι κίνδυνοι στο Διαδίκτυο Η παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, η πορνογραφία, η ψευδοπροσωπία και η προσφορά παρανόμων προϊόντων είναι φαινόμενα υπαρκτά στο Ίντερνετ και ο περιορισμός τους είναι ιδιαίτερα δύσκολος. Για παράδειγμα, η λέξη "sex" παραμένει μία από τις πλέον δημοφιλείς στις μηχανές αναζήτησης. Συχνά, η ανησυχία αυτή, που θεωρείται από κάποιους αβάσιμη, μπορεί να υποστηριχθεί από κάποια εγκλήματα ή αποτρόπαιες καταστάσεις (συνήθως περιπτώσεις παιδεραστίας κ.ά.).
Θετικά και α αρνητικά στοιχεία της τηλεόρασης Θετικά και α αρνητικά στοιχεία της τηλεόρασης Τα θετικά στοιχεία της τηλεόρασης είναι ότι ψυχαγωγεί και ενημερώνει τον άνθρωπο για ό,τι συμβαίνει στον κόσμο. H τηλεόραση μπορεί να βοηθήσει τον ενήλικα και το παιδί να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να αποκτήσουν γνώσεις, άγνωστες μέχρι τότε για αυτούς, ενώ αποτελεί το βαρόμετρο στην αυξομείωση του πολιτιστικού και μορφωτικού επιπέδου του λαού. Ακόμα ευαισθητοποιεί και κινητοποιεί χιλιάδες ανθρώπους για καλό σκοπό. Τα αρνητικά της είναι πως εκπέμπει μια δόση ακτινοβολίας που είναι επικίνδυνη για την υγεία των ματιών του ανθρώπου, δείχνει ταινίες που διαταράσσουν τον ψυχικό κόσμο του λόγω σκηνών βίας κ. α. Επίσης πολλές από τις εκπομπές που προβάλλονται από αυτήν αποτελούν αρνητικά πρότυπα για τα παιδιά και τους νέους που τις παρακολουθούν. Ακόμα μέσω των χιλιάδων διαφημίσεων που προβάλλονται (40.000 σε ένα χρόνο)γίνεται πραγματική "πλύση εγκεφάλου« στους ανθρώπους, αρκεί να πετύχουν στον σκοπό τους, που συνήθως είναι η πώληση κάποιου προϊόντος κ.λπ. Τέλος αποξενώνει τους ανθρώπους μεταξύ τους και ταυτόχρονα και την οικογένεια, καθώς υπάρχουν αρκετές τηλεοράσεις σε κάθε σπίτι και ο καθένας αφοσιώνεται μπροστά σ’ αυτή.
Παράγοντες που επηρεάζουν την έρευνα. Θετικοί: Η εύκολη σχετικά πρόσβαση σε τεχνολογικές ευκολίες, όπως το διαδίκτυο. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον όλης της ομάδας για την σωστή πραγματοποίηση της εργασίας. Την πληθώρα πληροφοριών που υπάρχουν πάνω στο θέμα της επίδρασης του διαδικτύου και της τηλεόρασης στους ανθρώπους. Αρνητικοί : Η πίεση του χρόνου.
Περιορισμοί της έρευνας Επειδή η έρευνα μας για το διαδίκτυο και τηλεόραση και την επίδραση που έχουν στα παιδιά, στους εφήβους και στους νέους στο εξωτερικό θα ήταν μεγάλου όγκου και έκτασης, θέσαμε τους εξής περιορισμούς: Στους νέους και στους εφήβους διότι είμαστε κοντά στην ηλικία αυτή. Στο εξωτερικό αλλά κυρίως σε χώρες οι οποίες είναι τεχνολογικά ανεπτυγμένες όπως της Αμερικής και της Ευρώπης.
Αξιοπιστία της έρευνας Η έρευνα μας είναι είναι αξιόπιστη, διότι ξέρουμε πως οι πληροφορίες μας προέρχονται απο έγκυρες πηγές. Μέσα στην εργασία μας συμπεριλάβαμε αρκετές πληροφορίες απο το σχολικό μας βιβλίο. Οι ερωτήσεις του ερωτηματολογίου επιλέχθηκαν και απαντήθηκαν με μεγάλη προσοχή και υπευθυνότητα απο τους μαθητές της Α’ τάξης του σχολείου μας.
Δημιουργία ερωτηματολογίου, απαντήσεις , σχόλια, συμπεράσματα, στατιστική ανάλυση και γραφήματα Η ομάδα μας στην προσπάθεια να ολοκληρώσει σωστά την εργασία, δημιούργησε ένα ερωτηματολόγιο για να μπορέσει να διαπιστώσει τις αντιλήψεις των υπόλοιπων μαθητών ώστε να μελετήσουμε τις απόψεις τους για το θέμα που μας ενδιαφέρει.
Κατά πόσο πιστεύετε ότι το διαδίκτυο είναι αναγκαίο για τους Ευρωπαίους εφήβους; Σχόλια: Από το διάγραμμα συμπεραίνουμε ότι οι περισσότεροι μαθητές έχουν απαντήσει αρκετά διότι η χρήση του διαδικτύου είναι αναγκαία, λόγω του ότι το διαδίκτυο είναι μια πηγή έγκυρων πληροφοριών και κάθε μαθητής μπορεί να βρει όποια πληροφορία του ζητείται είτε από το σχολείο είτε για δικούς του λόγους. Επίσης μέσω του διαδικτύου μπορεί άμεσα να επικοινωνήσει ή και να γνωρίσει καινούρια άτομα με τα οποία θα μπορεί να συνομιλήσει από ιστοσελίδες γνωριμιών. Συμπέρασμα: Ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών έχουν απαντήσει ´αρκετά' στην ερώτηση, θεωρώντας ότι σε όλο τον κόσμο είναι αναγκαία η χρήση του διαδικτύου . πολύ 12 αρκετά 37 μέτρια 19 λίγο 6 καθόλου
Πόσο πιστεύετε ότι υπάρχει εθισμός των εφήβων από το διαδίκτυο στην Ευρώπη σήμερα; Σχόλια: Είναι αξιοσημείωτο ότι έχουμε ισοβαθμία στο πολύ και στο αρκετά. Αυτό συμβαίνει διότι είναι γνωστό ότι σε όλο το κόσμο τα παιδιά από μικρή ηλικία αρχίζουν να επικεντρώνονται στο διαδίκτυο. Οι γονείς πιστεύουν ότι με το διαδίκτυο τα παιδιά τους διαπαιδαγωγούνται με τον σωστό τρόπο. Ενώ στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Με το διαδίκτυο τα παιδιά παίρνουν λάθος πληροφόρηση σε πολλά ζητήματα της κοινωνία μας με ότι αυτό συνεπάγεται. Συμπέρασμα: Από τ’ αποτελέσματα προκύπτει ότι πάνω από 70% των ερωτηθέντων πιστεύουν ότι υπάρχει εθισμός από το διαδίκτυο στην Ευρώπη σήμερα πολύ 26 αρκετά μέτρια 18 λίγο 4 καθόλου
Πόσο πιστεύετε ότι έχει αναπτυχθεί η εκμετάλλευση των ανηλίκων μέσω του διαδικτύου σήμερα; Σχόλια: Οι περισσότεροι μαθητές σε αυτήν την ερώτηση απάντησαν αρκετά και κανένας καθόλου διότι έχει αναπτυχθεί πάρα πολύ η εκμετάλλευση των ανηλίκων μέσω του διαδικτύου λόγω του ότι δεν καταλαβαίνουν τους κινδύνους που κρύβονται μέσα σε αυτό. Επίσης οι γονείς δεν ενημερώνονται οι ίδιοι σωστά ώστε να μπορέσουν να ενημερώσουν εξίσου σωστά τα παιδιά τους. Έτσι υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες οι ανήλικοι να πέσουν θύματα διάφορων εγκληματικών ενεργειών όπως(πορνογραφία, παιδεραστία κλπ). Συμπέρασμα: Σύμφωνα με το ερωτηματολόγιο σε αυτή έχουν απαντήσει σχεδόν οι περισσότεροι μαθητές αρκετά. Αυτό συνέβη διότι τα τελευταία χρόνια έχουν παρατηρηθεί πολλά φαινόμενα εκμετάλλευσης ανηλίκων μέσω του διαδικτύου και ιδιαίτερα σε ιστοσελίδες γνωριμιών. πολύ 19 αρκετά 42 μέτρια 9 λίγο 4 καθόλου
Πόσο πιστεύετε ότι μειονεκτούν οι άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν πρόσβαση στην τηλεόραση σήμερα; Σχόλια: Σε αυτήν την ερώτηση οι περισσότεροι μαθητές απάντησαν μέτρια και λίγοι απάντησαν ``πολύ``. Αυτό συμβαίνει διότι τα παιδιά ενημερώνονται πολύ περισσότερο από το διαδίκτυο και λιγότερο από την τηλεόραση. Ενώ οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι έχουν ως κύριο μέσο ενημέρωσης την τηλεόραση. Συμπέρασμα : Οι περισσότεροι μαθητές απάντησαν ``μέτρια``, θεωρώντας ότι η τηλεόραση παίζει αρκετά σημαντικό ρόλο στην ζωή των ανθρώπων αλλά όχι και τον κυριότερο. πολύ 9 αρκετά 18 μέτρια 20 λίγο 16 καθόλου 11
Επίλογος Το παρελθόν του διαδικτύου και της τηλεόρασης διαφέρει πάρα πολύ σε σχέση με το πως χρησιμοποιούνται σήμερα. Παλαιότερα η χρήση του διαδικτύου ήταν πολύ πιο ασφαλής και η τηλεόραση προσέφερε λιγότερη ψυχαγωγία και περισσότερη ποιοτική ενημέρωση. Αντιθέτως σήμερα, το διαδίκτυο δίνει την δυνατότητα να ενημερωθείς για οποιοδήποτε θέμα και οποιαδήποτε στιγμή επιθυμείς. Όμως μέσω του διαδικτύου έχει αναπτυχθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η εξαπάτηση των ανθρώπων και γενικότερα η εγκληματικότητα. Επίσης και η τηλεόραση έχει αλλάξει σε μεγάλο βαθμό, γιατί δεν υπάρχει πολλές φορές σωστή ενημέρωση σε ζητήματα που ενδιαφέρουν τους πολίτες, προσφέροντας αρκετές φορές κάκιστης ποιότητας προγράμματα.
Προτάσεις για συμπληρωματική εργασία (προτεινόμενη έρευνα) Ποια ήταν η επιρροή του διαδικτύου και της τηλεόρασης στο παρελθόν; Εθισμός των ανηλίκων στο διαδίκτυο και την τηλεόραση. Εύρεση περισσότερων θετικών και αρνητικών στοιχείων για την χρήση του διαδικτύου και της τηλεόρασης. Εγκληματικότητα μέσω του διαδικτύου ( π.χ. Πορνογραφία, οικονομικές απάτες, εκμετάλλευση ανηλίκων, κ.λπ.) Πως το διαδίκτυο και η τηλεόραση παίζουν καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση της συμπεριφοράς και της προσωπικότητας των εφήβων;
Πηγές Πληροφόρησης - Δημοτική βιβλιοθήκη - Σχολική βιβλιοθήκη - Διαδίκτυο - Τηλεόραση - Συνεντεύξεις
http://el.wikipedia.org/wiki http://www.webvistas.org/topic Βιβλιογραφία http://el.wikipedia.org/wiki http://www.webvistas.org/topic http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_television