Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Advertisements

Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ I Φαίδων Θεοφανίδης
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
O ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΦΕΡΟΝΤΩΝ
Συναισθήματα Στεφανιαίο Σύστημα.
Τα συναισθήματα :.
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
Συμπεριφορά Καταναλωτή
Συγκινήσεις Οι συγκινήσεις είναι εσωτερικά αισθήματα διαβαθμισμένης έντασης που προκαλούνται από ερεθίσματα του περιβάλλοντος και έχουν επίδραση στη συμπεριφορά.
Μάθηση.
Νευροδιαβιβαστές και συνάψεις
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
Ιδιαίτερα είδη μάθησης. Υπάρχουν δύο είδη μάθησης τα οποία δεν εντάσσονται στα συνηθισμένα είδη μάθησης που έχουμε δει ως τώρα. Οι δύο αυτοί τύποι μάθησης.
Μηχανισμοί ειδικής άμυνας Ανοσία
Άγχος και burnout: Παράγοντες άγχους και εξουθένωσης
ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ «Ο μαθητής παίρνει την ευθύνη του εαυτού και των σχέσεών του» Πουλής Αναστάσιος Ψυχολόγος - 4ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης.
ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Κοινωνική μετάδοση προτίμησης τροφής Eichenbaum, 2000.
Οικογενειακές σχέσεις Ψυχολογική προσέγγιση
Μνήμη Η ικανότητα αποθήκευσης και ανάσυρσης πληροφοριών στη διάρκεια του χρόνου Μια πολύπλοκη και δυναμική διαδικασία, ποικιλόμορφη και συναισθηματικά.
P. Ekman: συναισθήματα μέσα από τις εκφράσεις του προσώπου
ΣΥΝΑΙΣΘΉΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc – Λάρισα 2016.
Συναισθηματική Υπολογιστική «Εβδομάδα 2-Μη επεµβατικές µετρήσεις κεντρικού νευρικού συστήµατος και ευρήματα στη συναισθηματική νευροεπιστήμη»
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Αντίληψη, Απόδοση Αιτιών Συμπεριφοράς, Μάθηση (Perception, Attribution, Learning) ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4.
Κεντρικά Θέματα της Συζήτησης περί Συγκινήσεων - Αποσαφήνιση Βασικών Εννοιών.
3o ΛΥΚΕΙΟ ΓΛΥΦΑΔΑΣ ΕΡΕΥΝΙΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ-Β΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΘΕΜΑ:Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ ΟΜΑΔΑ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΙΩΣΗΦ.
ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑ 10. Επιθετικότητα Συνηθισμένο φαινόμενο Μπορεί να αποτελεί από τη μαζική βία ενός πολέμου ως τα καθημερινά περιστατικά λεκτικής.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΤΡΑΥΜΑΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΒΛΑΒΗ TRAUMATIC BRAIN INJURY.
Συναισθηματική Υπολογιστική Εβδομάδα 1 Εισαγωγή στη Συναισθηματική νευροεπιστήμη.
Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων. Δαρβίνος & Συναισθήματα Oι συγκινήσεις/συναισθήματα ή τουλάχιστον οι εκφράσεις τους είναι «παγκόσμιες» (universals),
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Επινεφρίδια Ρούσσου Ευαγγελία (ΣΕΥΠ) Φυσιολογία || Εξάμηνο: Β 27/3/2015.
ΧΟΡΟΣ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΟΙ ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ. ΧΟΡΟΣ Ο χορός είναι μορφή καλλιτεχνικής και αθλητικής έκφρασης η οποία γενικά αναφέρεται στην κίνηση του σώματος, συνήθως.
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ. Συναίσθημα είναι μια κατάσταση εσωτερική, μια μοναχική εμπειρία του ατόμου.Υπάρχει λεκτική έκφραση του συναισθήματος και μη λεκτική.Οι συναισθηματικές.
Κεντρικά Θέματα της Συζήτησης περί Συγκινήσεων - Αποσαφήνιση Βασικών Εννοιών.
Θεωρίες περί Συγκινήσεων ΠΜΣ «Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη» 4 Φεβρουαρίου 2013.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑ ΟΡΓΑΝΑ - ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ
Μάθημα: Ψυχολογία της Συμπεριφοράς Ενότητα: Συναισθηματική Νοημοσύνη:
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ, Ph.D.
«Αυτοαντίληψη, επικοινωνία και συνεργατικότητα στο σχολικό περιβάλλον»
ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2014
Θεωρίες περί συγκινήσεων
Αλληλεπιδράσεις συγκινησιακών και γνωστικών διεργασιών
Συγκινήσεις Οι συγκινήσεις είναι εσωτερικά αισθήματα διαβαθμισμένης έντασης που προκαλούνται από ερεθίσματα του περιβάλλοντος και έχουν επίδραση στη συμπεριφορά.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
ΠΜΣ Βασική και Εφαρμοσμένη Γνωσιακή Επιστήμη Εαρινό εξάμηνο 2015
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
Ανώτερες πνευματικές λειτουργίες
Αλληλεπιδράσεις συγκινησιακών και γνωστικών διεργασιών
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ/ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ - ΕΠΙΒΙΩΣΗ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
Βασική ανατομική οργάνωση
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
To συμπεριφοριστικό μοντέλο
Βασική ανατομική οργάνωση
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΝ ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ
Αμνησίες.
Αποσυνδετικές διαταραχές
Ο εγκεφαλικός φλοιός εγκεφαλικά ημισφαίρια: φλοιός (φαιά ουσία) και λευκή ουσία input/output με την αντίθετη πλευρά επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω του μεσολοβίου.
Η Νευροβιολογία του Έρωτα
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΣΤΟ ΣΤΡΕΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η Νευροβιολογική Βάση των Συναισθημάτων

Δαρβίνος & Συναισθήματα Oι συγκινήσεις/συναισθήματα ή τουλάχιστον οι εκφράσεις τους είναι «παγκόσμιες» (universals), δηλαδή εγγενείς, βιολογικά καθοριζόμενες και όχι επίκτητες The Expression of Emotions in Man and Animals, C. Darwin, 1872.

Συναισθήματα: Μεγάλη Εξελικτική Αξία Προστατεύουν τον οργανισμό από πιθανά βλαπτικά ερεθίσματα Βοηθούν στην επιβίωση και τον πολλαπλασιασμό του κάθε είδους Τροποποίηση μελλοντικής συμπεριφοράς Κοινωνική Αλληλεπίδραση

Κατηγοριοποίηση Συναισθημάτων Βασικά Συναισθήματα Κοινωνικά Συναισθήματα Καταστάσεις Συμπεριφοράς Χαρά Περηφάνια Προσέγγιση Φόβος Αμηχανία Απόσυρση Θυμός Ενοχή Αηδία Ντροπή Λύπη Μητρική αγάπη (Έκπληξη) Σεξουαλική αγάπη (Περιφρόνηση) Θαυμασμός Ζήλια Ερωτικό ξεμυάλισμα

Αμυγδαλή

Urbach-Wiethe disease Klüver–Bucy syndrome Urbach-Wiethe disease Σε πιθήκους Rhesus-Αφαίρεση Αμυγδαλής ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΦΟΒΟΥ ΒΡΩΣΗ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΤΡΟΦΩΝ ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΑΥΤΟΕΡΩΤΙΚΗ, ΕΤΕΡΟΦΥΛΟΦΥΛΙΚΗ ΚΑΙ ΟΜΟΦΥΛΟΦΙΛΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ, ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΡΩΤΙΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΤΑΣΗ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΜΕ ΤΟ ΣΤΟΜΑ 6

Φόβος

Φόβος Μια προσαρμοστική συναισθηματική κατάσταση που κινητοποιεί και οργανώνει αμυντικές αποκρίσεις απαραίτητες για την επιβίωση. Ο φόβος συμπεραίνεται από την παρουσία αμυντικών αποκρίσεων. Εξαρτημένος φόβος: εξαρτημένα ερεθίσματα απελευθερώνουν αποκρίσεις φόβου έπειτα από την σύνδεσή τους με Ανεξάρτητο Ερέθισμα. 8

ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑ 9

Unconditioned Fear Circuit: Central Nucleus of the Amygdala and its Outputs AMYGDALA = "ALMOND" 10

Η Αμυγδαλή ανιχνεύει πιθανούς κινδύνους στο εξωτερικό περιβάλλον και προετοιμάζει τον οργανισμό για να αντιμετωπίσει αυτές τις απειλές. 11

12

13

ΑΜΥΓΔΑΛΗ 14

Αμυγδαλή Αντίδραση «Παγώματος» Αύξηση «Ξαφνιάσματος» Αρτηριακής Πίεσης Ορμονών Στρες «Ξαφνιάσματος» RPC=caudal nucleus of the pontine reticular area

Φυλετικά Διμορφική Εγκεφαλική Λειτουργία: Επεξεργασία Συναισθημάτων Οι γυναίκες αφενός αναγνωρίζουν καλύτερα την ύπαρξη συναισθηματικού μηνύματος στις εκφράσεις του προσώπου κι αφετέρου έχουν καλύτερη μνήμη συναισθηματικά φορτισμένων γεγονότων.

Φυλετικά Διμορφική Εγκεφαλική Λειτουργία: Επεξεργασία Συναισθημάτων S41 Φυλετικά Διμορφική Εγκεφαλική Λειτουργία: Επεξεργασία Συναισθημάτων Όταν παρουσιάζεται σε άντρες και γυναίκες μια εικόνα που έχει έντονο συναισθηματικό περιεχόμενο, η αμυγδαλή ενεργοποιείται περισσότερο στους άντρες από ό,τι στις γυναίκες αλλά επιλεκτικά στο ένα ημισφαίριο του εγκεφάλου.

Συναισθηματική Μνήμη Δημιουργία Δεσμού Εθισμός

Συναισθηματική ένταση (Στρες) & Μάθηση

Εξαρτημένη Μάθηση Φόβου Εκπαίδευση Εξαρτημένο ερέθισμα: Ήχος Εξαρτημένο Ερέθισμα: Περιβάλλον Ανεξάρτητο Ερέθισμα: Πόνος

A) Αντίδραση «παγώματος» B) Αντίδραση ξαφνιάσματος 23

Πριν την εξάρτηση του Φόβου : Τίποτε Μετά : Πάγωμα Ενεργοποίηση του Συμπαθητικού ΝΣ Απελευθέρωση Ορμονών του στρες

Αρτηριακή Ο Πάγωμα Ορμόνες Π Πίεση Σωματαισθητικός Ακουστικός Θάλαμος Φλοιός Ακουστικός Φλοιός Ακουστικός Θάλαμος Πάγωμα Π Αρτηριακή Πίεση Ο Ορμόνες 25

Εξαρτημένη Μάθηση Φόβου 1920

Πριν την εξάρτηση του Φόβου : Τίποτε Μετά : Πάγωμα Ενεργοποίηση του Συμπαθητικού ΝΣ Απελευθέρωση Ορμονών του στρες

Εξαρτημένη Μάθηση Φόβου R L (a) Εξαρτημένη Μάθηση Φόβου. Ενεργοποίηση Αμυγδαλής από το εξαρτημένο ερέθισμα (fMRI). (b) Έμμεση μάθηση. Το εξαρτημένο ερέθισμα συνδέθηκε με μια περιγραφή του ανεξάρτητου ερεθίσματος. (c) Εξαρτημένη Μάθηση Φόβου μέσω παρατήρηση άλλου. Συναισθητική μάθηση Figure 5: Conditioned Fear in the Human Brain. Above: structural magnetic resonance image (MRI) of the human brain. The area containing the amygdala is within the box. (a) Fear Conditioning. Functional MRI (fMRI) showing amygdala activation by a conditioned stimulus (CS) after pairing with an unconditioned stimulus; (b) Instructed Fear. fMRI showing amygdala activation by a CS that was not directly paired with a US but instead the subjects were instructed unconditioned stimulus; (c) Observational Fear Learning. fMRI showing amygdala activation by a CS after the subjects observed someone else undergoing fear conditioning where the CS was paired with a US. Illustration and caption courtesy of Elizabeth Phelps, Deparment of Psychology, NYU.

Στην Αμυγδαλή υπάρχει μερική «επικάλυψη» στις περιοχές που ενεργοποιούνται από δυσάρεστες (κόκκινο) και ευχάριστες (πράσινο) οσμές.

«Σύντροφοι» στα Συναισθήματα Χρονική διαφορά στην αναπτυξιακή ωρίμανση των επιμέρους περιοχών 30

Εξάλειψη Φόβου (Fear Extinction) Εξαρτάται από τον Προμετωπιαίο Φλοιό Μάθηση Φόβου Ανάκληση Φόβου Επαναλαμβανόμενη Ανάκληση Φόβου  Εξάλειψη Φόβου

Επίδραση του Στρες στο Κύκλωμα των Συναισθημάτων

Αυξημένη Συναισθηματική Μνήμη-PTSD

Παθολογικός Φόβος Υπερευαίσθητη Αμυγδαλή Υπερβολική Εκτίμηση του Απειλητικού Ερεθίσματος Υπεραντιδραστική Αμυγδαλή Υπερβολική Αντίδραση Φόβου