ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΤΙΤΛΟΣ: «Το νερό, πηγή ζωής» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ΤΙΤΛΟΣ: «Το νερό, πηγή ζωής» Κρύστα Ρακαλλίδου Αναστασία Σταυρίδου ΣΚΟΠΟΣ: Να αντιληφθούν τα νήπια, μέσω υπολογιστικών περιβαλλόντων, τις λειτουργίες και τη χρησιμότητα του νερού στη ζωή μας.
ΣΤΟΧΟΙ Γνώσεων Να ερμηνεύσουν το συγκεκριμένο φυσικό φαινόμενο αναπτύσσοντας ερευνητική διάθεση, κριτική και δημιουργική σκέψη. Να κατανοήσουν τον «κύκλο του νερού». Να βελτιώσουν και να εμπλουτίσουν τον προφορικό τους λόγο. Να εξοικειωθούν με απλά λογισμικά.
Να περιγράφουν τον «κύκλο του νερού». Δεξιοτήτων Να περιγράφουν τον «κύκλο του νερού». Να χειρίζονται βασικές συσκευές του υπολογιστή (π.χ. ποντίκι, πληκτρολόγιο). Να κατανοήσουν τις δυνατότητες του διαδικτύου ως πηγή πληροφοριών. Να γίνουν ικανά να χρησιμοποιούν τη φαντασία τους και να εκφράζονται δημιουργικά. Να καλλιεργούν τις ικανότητές επικοινωνίας και συνεργασίας.
Να αντιληφθούν τη χρησιμότητα του νερού. Στάσεων Να αντιληφθούν τη χρησιμότητα του νερού. Να προβληματιστούν ως προς την ορθολογική χρήση του.
ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Φυσικές επιστήμες Μελέτη περιβάλλοντος Δημιουργία και έκφραση Γλώσσα Πληροφορική
ΔΕΠΠΣ Προβλέπει απλές και βασικές χρήσεις των ΤΠΕ: 1.Στο πλαίσιο των καθημερινών δραστηριοτήτων ως εποπτικό μέσο διδασκαλίας 2.Ως γνωστικό και διερευνητικό εργαλείο και 3.Ως εργαλείο ανακάλυψης, δημιουργίας, έκφρασης, εξάσκησης και επικοινωνίας
ΓΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΡΕΣ ΙΔΕΕΣ ΄Η ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Δραστηριότητα1: Λογισμικό Kidspiration
Δραστηριότητα 2: Διαδίκτυο – Παρουσίαση Βίντεο (Που υπάρχει το νερό-μορφές και χρησιμότητα) προσομοίωση του κύκλου του νερού http://vod.sch.gr/video/view/663.html
Βίντεο σχετικά με τα αποτελέσματα της αλόγιστης χρήσης του νερού και της μόλυνσης των υδάτων https://www.youtube.com/watch?v=m5zVASa0u9g&feature=BF&list=QL&index=2ο1
Αλόγιστη χρήση νερού https://www. youtube. com/watch Αλόγιστη χρήση νερού https://www.youtube.com/watch?v=gtcZbN0Z08c&feature=related
Συνέπειες της αλόγιστης χρήσης νερού https://www. youtube. com/watch Συνέπειες της αλόγιστης χρήσης νερού https://www.youtube.com/watch?v=u0ghut49oog&feature=BF&list=QL&index=3
Απλά βήματα για εξοικονόμηση νερού https://www.youtube.com/watch?v=U8pI0CEf1hY https://www.youtube.com/watch?v=ZcCAkWT7df4
Δραστηριότητα 3: Εκπαιδευτικό λογισμικό G Compris (Ο κύκλος του νερού)
Δραστηριότητα 4: Διαδίκτυο-μηχανές αναζήτησης (Τρόποι χρήσης του νερού) Με τη μέθοδο της καθοδηγούμενης διερεύνησης-ανακάλυψης τα παιδιά αναζήτησαν εικόνες στο διαδίκτυο, μέσω μιας μηχανής αναζήτησης, και εντόπισαν τους τρόπους χρήσης του νερού. Στη συνέχεια χωρίστηκαν σε ομάδες και ταξινόμησαν τις αντίστοιχες χρήσεις του νερού π.χ. οικιακή, αγροτική κλπ.
Δραστηριότητα 5: Προσομοίωση – Exprorelearning (Ιδιότητες νερού) Λογισμικό ανοιχτού τύπου, Gizmo-Explorelearning, Phases of Water, που επιτρέπει στα παιδιά να διερευνήσουν και να ανακαλύψουν μόνα τους τις ιδιότητες του νερού στις τρεις μορφές του. Επίσης μπορούν να επέμβουν στις λειτουργίες, παραμετροποιώντας τη θερμοκρασία που οδηγεί αυτόματα και στην αλλαγή σύστασης του νερού, αφού αλλάζει και η μορφή του.
Δραστηριότητα 5: Προσομοίωση – Exprorelearning (Ιδιότητες νερού)
Δραστηριότητα 6: Λογισμικά εξάσκησης και πρακτικής-Διδακτικά παιχνίδια (Χρήση-χρησιμότητα-προστασία-εξοικονόμηση νερού) Χρησιμοποιήθηκαν λογισμικά κλειστού τύπου που είναι βασισμένα στη θεωρία του συμπεριφορισμού και στη διατήρηση της αρχής ενίσχυσης της συμπεριφοράς, με θετικά ερεθίσματα
α) Ορθολογική χρήση του νερού – Εξοικονόμηση http://www.thewaterschool.co.uk/pupils_p2.htm Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες των δύο ατόμων. Ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει το λογισμικό και επεξηγεί τη χρήση του. Οι μαθητές με παιγνιώδεις δραστηριότητες εξασκούνται στη χρήση του ποντικιού και γενικότερα του ηλεκτρονικού υπολογιστή, ενώ παράλληλα ευαισθητοποιούνται στην ορθή χρήση του νερού αλλά και στην απόκτηση καλών συνηθειών ως προς αυτό. http://www.thewaterschool.co.uk/tapman.htm http://www.epa.gov/watersense/kids/games.html
Απόκτηση γνώσεων και ευαισθητοποίηση για τη χρήση του νερού https://www.epa.gov/watersense/watersense-kids
β) Προστασία και καθαρισμός των υδάτινων πηγών προστασία και τον καθαρισμός των θαλασσών http://kids.nationalgeographic.com/kids/games/actiongames/creek-cleanup http://kids.nationalgeographic.com/kids/games/iggygames/stus-coin-quest/
γ) Λογισμικά εξοικείωσης με τον υπολογιστή με θέμα το νερό http://kids.nationalgeographic.com/kids/games/puzzlesquizzes/waterfalls-puzzler/
Δραστηριότητες Αξιολόγησης Δραστηριότητα 7: Επαναληπτική Προσομοίωση (Ο κύκλος του νερού) Το βίντεο εσκεμμένα σταματούσε σε κάποιο σημείο και κάποιο από τα νήπια περιέγραφε τη συνέχειά του: http://www.epa.gov/safewater/kids/flash/flash_watercycle.html
Περιγραφή του κύκλου του νερού από τα νήπια https://www3.epa.gov/safewater/kids/flash/flash_watercycle.html
Δραστηριότητα 8: Τux Paint Έκφραση γνώσεων και συναισθημάτων για τον κύκλο του νερού, τη χρήση, την προστασία και την εξοικονόμησή του μέσω της ζωγραφικής Μέσα από αυτή τη διαδικασία τα παιδιά καλλιεργούν δεξιότητες σύνθεσης, σύγκρισης, οργάνωσης και γενίκευσης εποικοδομητικής μάθησης. Με την αναπαράσταση εικόνων αναπτύσσεται η φαντασία τους, αφυπνίζεται η δημιουργικότητα και καλλιεργείται η αισθητική τους έκφραση. Εδώ το λογισμικό χρησιμοποιείται και ως εργαλείο αξιολόγησης.