Ηλεκτροστατικές Αλληλεπιδράσεις Άσκηση 1 Ηλεκτροστατικές Αλληλεπιδράσεις
ΣΚΟΠΟΣ ΑΣΚΗΣΗΣ Οι μαθητές: να διαπιστώσουν ότι υπάρχουν σώματα που με την τριβή φορτίζονται να διαπιστώσουν ότι οι ηλεκτρικές δυνάμεις είναι είτε ελκτικές είτε απωστικές να εξοικειωθούν με τη χρήση του ηλεκτροσκοπίου ώστε να μπορούν να ανιχνεύσουν την ύπαρξη φορτίου σε ένα σώμα να διαπιστώσουν ότι ένα σώμα μπορεί να μεταφέρει φορτίο σε ένα άλλο όταν τα δύο σώματα έρθουν σε επαφή να διακρίνουν αν ένα σώμα είναι αγωγός του ηλεκτρικού φορτίου ή μονωτής
Προτάσεις για να μπουν οι μαθητές στο «κλίμα» Απλά πειράματα με ράβδους γυαλιού και εβονίτη. [Αν δεν έχουμε χρησιμοποιούμε απλώς δύο καλαμάκια και λίγο χαρτί κουζίνας ή μάλλινο ύφασμα] Τα καλαμάκια που αιωρούνται Τα μαγικά μπαλόνια
Διάκριση μεταξύ μαγνητικής και ηλεκτρικής δύναμης Ασκείται δύναμη μεταξύ του μαγνήτη και των συνδετήρων (μαγνητική δύναμη) Δεν ασκείται δύναμη μεταξύ του μαγνήτη και του ηλεκτρικού εκκρεμούς (ηλεκτρική δύναμη)
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ Ηλεκτρικό εκκρεμές Ηλεκτροσκόπιο Ηλεκτροστατικός κύλινδρος 2 Πλαστικές ταινίες Πλαστικός Χάρακας Πλαστική, χάρτινη* και μάλλινη επιφάνεια για τριβή
Ηλέκτριση με τριβή και με επαφή – αγωγοί και μονωτές Παίρνουμε μια πλαστική ταινία και την πλησιάζουμε στα σφαιρίδια του ηλεκτρικού εκκρεμούς και στη δεύτερη ταινία. Στη συνέχεια την ακουμπάμε στο δίσκο του ηλεκτροσκοπίου Με βάση τις παρατηρήσεις μας συμπληρώνουμε τις δραστηριότητες 1α και 2, 3 (το πρώτο τους μέρος) του Ε.Ο.
Ηλέκτριση με τριβή και με επαφή – αγωγοί και μονωτές Τρίβουμε δυνατά τη μία πλαστική ταινία ανάμεσα στις σελίδες του βιβλίου (ή με χαρτί) και την πλησιάζουμε στα σφαιρίδια του ηλεκτρικού εκκρεμούς. Συμπληρώνουμε τη δραστηριότητα 1β
Ηλέκτριση με τριβή και με επαφή – αγωγοί και μονωτές Τρίβουμε δυνατά και τις δύο πλαστικές ταινίες ανάμεσα στις σελίδες του βιβλίου (ή με χαρτί) και τις πλησιάζουμε τη μία κοντά στην άλλη. Ολοκληρώνουμε τη δραστηριότητα 2
Ηλέκτριση με τριβή και με επαφή – αγωγοί και μονωτές Τρίβουμε δυνατά τη μια πλαστική ταινία ανάμεσα στις σελίδες του βιβλίου (ή με χαρτί) και την ακουμπάμε στο δίσκο του ηλεκτροσκοπίου Ολοκληρώνουμε τη δραστηριότητα 3
Ηλέκτριση με τριβή και με επαφή – αγωγοί και μονωτές Ζητάμε από τους μαθητές να φορτίσουν τον πλαστικό χάρακα (πώς;) Ακουμπάμε το φορτισμένο άκρο του χάρακα στο δίσκο του ηλεκτροσκοπίου και καταγράφουμε την παρατήρηση. Εκφορτίζουμε το ηλεκτροσκόπιο ακουμπώντας το χέρι στο δίσκο του (σχολιάζουμε). Ακουμπάμε το άλλο άκρο του χάρακα στο δίσκο του ηλεκτροσκοπίου και καταγράφουμε την παρατήρηση. Τρίβουμε το άκρο του μεταλλικού κυλίνδρου με πλαστική επιφάνεια. Ακουμπάμε στο δίσκο του ηλεκτροσκοπίου και καταγράφουμε την παρατήρηση. Εκφορτίζουμε το ηλεκτροσκόπιο όπως πριν και ακουμπάμε το άλλο άκρο του μεταλλικού κυλίνδρου στο δίσκο του ηλεκτροσκοπίου και καταγράφουμε την παρατήρηση.
Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον εργαστηριακό οδηγό στο εργαστήριο και το τετράδιο εργασιών στην τάξη για αξιολόγηση των εργαστηριακών δραστηριοτήτων Πώς να φτιάξουμε το δικό μας ηλεκτροσκόπιο και ηλεκτρικό εκκρεμές
Ηλεκτρική δύναμη και πεδίο Φορτίζουμε τα καλαμάκια Φορτίζουμε τη σφαίρα Πλησιάζουμε τη φορτισμένη σφαίρα κάτω από τα καλαμάκια και παρατηρούμε την αλληλεπίδραση μεταξύ τους Η εξήγηση: Γύρω από κάθε φορτισμένο σώμα δημιουργείται ένα ηλεκτρικό πεδίο Τα φορτισμένα σώματα αλληλεπιδρούν μέσω των ηλεκτρικών πεδίων που δημιουργούν