Μέθοδος προγραμματισμού των δραστηριοτήτων ενός έργου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
αναγνωρίζει μια ημιτονοειδή κυματομορφή
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
Slide 1 Δίκτυα Τηλεπικοινωνιών ENOTHTA 7 η ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΩΝ ΚΛΗΣΕΩΝ (ΜΕΡΟΣ Α’) 1. ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ  Εκτός από τις τερματικές.
Ποσοτική Ανάλυση Επιχειρηματικών Αποφάσεων Προγραμματισμός – Διαχείριση Έργων Νίκος Τσάντας Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών στη Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Έργο, ενέργεια. ΑΔΜΕ. Ισχύς
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
Ενότητα Η Δομή Επανάληψης
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
Ανάλυση Συστημάτων Αυτομάτου Ελέγχου:
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
2.1 ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ.
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
Κεφάλαιο 26 Συνεχή Ρεύματα
Ο αλγόριθμος Bellman-Ford (επανεξετάζεται)
Ερωτήσεις Σωστού - Λάθους
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ 25/06/08 Ασκήσεις Επανάληψης.
Ασκήσεις - Παραδείγματα
ΥΛΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗ Η κίνηση είναι χαρακτηριστική ιδιότητα της ύλης. Κίνηση παρατηρούμε από τους μακρινούς γαλαξίες έως μέχρι το εσωτερικό των ατόμων. Η.
2.3 ΚΙΝΗΣΗ ΜΕ ΣΤΑΘΕΡΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά1 Συναρτησιακές Εξαρτήσεις.
Βάσεις Δεδομένων Ευαγγελία Πιτουρά1 Συναρτησιακές Εξαρτήσεις.
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
Μέγιστη ροή TexPoint fonts used in EMF. Read the TexPoint manual before you delete this box.: AA A AA A A Συνάρτηση χωρητικότητας Κατευθυνόμενο γράφημα.
Ενότητα 8η: Η ΕΛΑΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
Ενότητα 8η: Η ΕΛΑΣΤΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑΜΟΝΗΣ Queuing Systems Παραδείγματα Ανοικτών Δικτύων Ουρών Κλειστά Δίκτυα Ουρών Β. Μάγκλαρης Σ. Παπαβασιλείου.
1 Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Διάλεξη 7 η Διαχείριση Πόρων.
HY335A ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ 1 ΗΣ ΣΕΙΡΑΣ ΑΣΚΗΣΕΩΝ ΒΑΡΔΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ.
Τεχνική Αξιολόγησης και Αναθεώρησης Προγραμμάτων (PERT)
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 7 η Διάλεξη Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΤΟΠΟΥ ΡΙΖΩΝ  Ορισμός του γεωμετρικού τόπου ριζών Αποτελεί μια συγκεκριμένη καμπύλη,
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής Χρονοπρογραμματισμός δραστηριοτήτων σε τοξωτά δίκτυα, κρίσιμη διαδρομή και χρήση περιθωρίων.
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι 8 η Διάλεξη ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ Ι ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΟΥ ΤΟΠΟΥ ΤΩΝ ΡΙΖΩΝ Το σύστημα ελέγχου.
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός 1 Η έννοια της ταχύτητας.
Γράφημα Συνδυαστικό αντικείμενο που αποτελείται από 2 σύνολα:
Προγραμματισμός έργων
Εργαστήριο Διαχείρισης Έργων
Διαχείριση Τεχνικών Έργων
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Χρονικός Προγραμματισμός ενός Έργου
Μέγιστη ροή Κατευθυνόμενο γράφημα 12 Συνάρτηση χωρητικότητας
Δικτυωτή ανάλυση.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Ανάπτυξη Μοντέλων Διακριτών Συστημάτων Μέρος Β
Διαχείριση Τεχνικών Έργων
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
Μετασχηματισμοί 3Δ.
ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΧΡΟΝΙΚΟυ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟυ ΕΡΓΩΝ
Ζώα και μαθηματικά.
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
Δικτυωτός Προγραμματισμός έργων
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΩΝ BODE ΜΕΤΡΟΥ ΚΑΙ ΦΑΣΗΣ
Ψηφιακός Έλεγχος διάλεξη Παρατηρητές Ψηφιακός Έλεγχος.
Κεφάλαιο 7: Διαδικτύωση-Internet Μάθημα 7.9: Δρομολόγηση
ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ Το αντικείμενο της εδαφομηχανικής είναι η μελέτη των εδαφών, με στόχο την κατανόηση και πρόβλεψη της συμπεριφοράς του εδάφους για.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΈΡΓΩΝ
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Μερκ. Παναγιωτόπουλος-Φυσικός
Χρονοπρογραμματισμός Έργων ΙΙ
Διαχειριση εργου μεσω κρισιμησ αλυσιδασ (;)
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΧΡΟΝΙΚΟυ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟυ ΕΡΓΩΝ
ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΡΓΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ 10/12/2015
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
Αρχες διοικησησ & διαχειρισησ εργων
ΥΠΟΔΕΙΓΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΤΗΣ ΚΡΙΣΙΜΗΣ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ
ΧΡΟΝΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΡΓΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μέθοδος προγραμματισμού των δραστηριοτήτων ενός έργου

Μέθοδος προγραμματισμού των δραστηριοτήτων ενός έργου Διάγραμμα PERT

Διάγραμμα PERT Οι δραστηριότητες ενός έργου θεωρούνται ως ένα σύνολο γεγονότων συνδεδεμένων μεταξύ τους όπως ένα δίκτυο.

Διάγραμμα PERT (1) Κρίσιμη Διαδρομή Η κρίσιμη διαδρομή (critical path) παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για τους Υπεύθυνους Συντονιστές. Οι δραστηριότητες της κρίσιμης διαδρομής είναι οι δραστηριότητες εκείνες που πρέπει να υλοποιηθούν χωρίς καθυστέρηση προκειμένου το συνολικό Έργο να περατωθεί στον προγραμματισμένο χρόνο. Εάν οποιαδήποτε από τις δραστηριότητες της κρίσιμης διαδρομής καθυστερήσει, τότε το συνολικό Έργο θα περατωθεί με καθυστέρηση! Για το λόγο αυτό, οι δραστηριότητες της κρίσιμης διαδρομής αντιμετωπίζονται με τη μεγαλύτερη προσοχή από την Ομάδα Διαχείρισης του Έργου. Οι μη κρίσιμες δραστηριότητες έχουν κάποιο περιθώριο καθυστέρησης που δεν επηρεάζει το χρόνο ολοκλήρωσης του συνολικού Έργου.

Σχήμα 1: Διάγραμμα PERT συγκεκριμένου έργου Πέρας τόξου Αφετηρία τόξου Σχήμα 1: Διάγραμμα PERT συγκεκριμένου έργου

Διάγραμμα PERT (3) ΒΗΜΑΤΑ 1 Διατρέξτε το διάγραμμα κατά την ορθή φορά (από την έναρξη προς τη λήξη), υπολογίζοντας τον νωρίτερο χρόνο (ΝΧ) για κάθε γεγονός (κόμβο). Με άλλα λόγια, ποιος είναι ο νωρίτερος χρόνος στον οποίο θα έχουν περατωθεί όλες οι δραστηριότητες που εισέρχονται σε έναν κόμβο; Για να βρείτε τον ΝΧ, εξετάστε όλες τις δραστηριότητες που εισέρχονται σε έναν κόμβο. Ο ΝΧ είναι ο αργότερος από τους χρόνους άφιξης των εισερχόμενων τόξων, δηλαδή ΝΧ = max [(ΝΧ κόμβου στην αφετηρία του τόξου) + (διάρκεια τόξου)], για όλα τα εισερχόμενα τόξα. Εξ ορισμού, ο ΝΧ του αρχικού κόμβου είναι μηδέν. 2 Διατρέξτε το διάγραμμα κατά την αντίστροφη φορά (από τη λήξη προς την έναρξη), υπολογίζοντας τον αργότερο χρόνο (ΑΧ) για κάθε γεγονός (κόμβο). Με άλλα λόγια, ποιος είναι ο αργότερος χρόνος στον οποίο πρέπει να ξεκινήσουν οι εξερχόμενες δραστηριότητες χωρίς να προκαλέσουν την καθυστερημένη άφιξη κάποιας από τις δραστηριότητες αυτές στον επόμενο κόμβο; Για να βρείτε τον ΑΧ, εξετάστε όλες τις δραστηριότητες που εξέρχονται από έναν κόμβο. Ο ΑΧ είναι ο νωρίτερος από τους χρόνους εξόδου για τα εξερχόμενα τόξα, δηλαδή ΑΧ = min [(ΑΧ του κόμβου στο πέρας του τόξου) − (διάρκεια τόξου)], για όλα τα εξερχόμενα τόξα. Εξ ορισμού, ο ΑΧ του τελικού κόμβου ισούται με τον ΝΧ αυτού.

Διάγραμμα PERT (3) ΒΗΜΑΤΑ 3 Υπολογίστε το περιθώριο καθυστέρησης κόμβου (ΠΚΚ) για κάθε κόμβο (γεγονός). Το περιθώριο αυτό είναι ο χρόνος κατά τον οποίο το γεγονός θα μπορούσε να μετατοπιστεί αργότερα από τον ΝΧ (δηλ. να καθυστερήσει), χωρίς να προκαλέσει προβλήματα στα γεγονότα που έπονται αυτού στο διάγραμμα. ΠΚΚ = ΑΧ − ΝΧ, για κάθε κόμβο. 4 Υπολογίστε το συνολικό περιθώριο καθυστέρησης τόξου (ΠΚΤ) για κάθε τόξο (δραστηριότητα). Το περιθώριο αυτό είναι ο χρόνος κατά τον οποίο η δραστηριότητα θα μπορούσε να μετατοπιστεί αργότερα από τον ΝΧ του κόμβου στην αφετηρία του τόξου, χωρίς να προκαλέσει προβλήματα στη συνέχεια. ΠΚΤ = (ΑΧ του κόμβου στο πέρας του τόξου) − (ΝΧ του κόμβου στην αφετηρία του τόξου) − (διάρκεια τόξου). 5 Η κρίσιμη διαδρομή συνδέει τους κόμβους με ΠΚΚ = 0 μέσω των τόξων με ΠΚΤ = 0.

Διάγραμμα PERT (4) Παράδειγμα Ας βρούμε την κρίσιμη διαδρομή για το διάγραμμα PERT του Σχήματος 1. Προσέξτε ότι στο Βήμα 1 υπονοείται μία συγκεκριμένη σειρά κατά την οποία μπορεί να γίνει ο υπολογισμός των ΝΧ. Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατόν να υπολογιστεί ο ΝΧ του κόμβου D πριν βρεθεί ο ΝΧ του κόμβου B. Ο αρχικός κόμβος στο Σχήμα 1 είναι ο κόμβος A, και εξ ορισμού ο ΝΧ του αρχικού κόμβου είναι 0. Για να υπολογίσουμε τον ΝΧ ενός κόμβου, πρέπει να γνωρίζουμε τον ΝΧ στην αρχή κάθε εισερχόμενου τόξου, επομένως στη συνέχεια μπορούμε μόνο να υπολογίσουμε τον ΝΧ του κόμβου Β. Αυτό είναι απλό, καθώς υπάρχει μόνο ένα εισερχόμενο τόξο, από τον κόμβο Α, επομένως ΝΧ(B) = ΝΧ(A) + (διάρκεια τόξου A-B) = 0 + 4 = 4. Ακολουθεί ο υπολογισμός του ΝΧ για όλους τους κόμβους:

Διάγραμμα PERT (5) ΝΧ = max [(ΝΧ κόμβου στην αφετηρία του τόξου) + (διάρκεια τόξου)] ΝΧ(A) = Αρχικός κόμβος = 0 ΝΧ(B) = ΝΧ(A)+(διάρκεια A-B) = 0+4 = 4 ΝΧ(D) = max{ΝΧ(A)+(διάρκεια A-D), ΝΧ(B)+(διάρκεια B-D)} = max{0+3, 4+5} = 9 ΝΧ(C) = ΝΧ(B)+(διάρκεια B-C) = 4+5 = 9 ΝΧ(E) = max{ΝΧ(D)+(διάρκεια D-E), ΝΧ(B)+(διάρκεια B-E), ΝΧ(C)+(διάρκεια C-E)} = max{9+7, 4+8, 9+6} = 16 ΝΧ(F) = max{ΝΧ(D)+(διάρκεια D-F), ΝΧ(E)+(διάρκεια E-F)} = max{9+9, 16+10} = 26 ΝΧ(G) = max {ΝΧ(E)+(διάρκεια E-G), ΝΧ(C)+(διάρκεια C-G)} = max{16+7, 9+4} = 23 ΝΧ(H) = max{ΝΧ(F)+(διάρκεια F-H), ΝΧ(E)+(διάρκεια E-H), ΝΧ(G)+(διάρκεια G-H)} = max {26+3, 16+3, 23+5} = 29

Διάγραμμα PERT (6) Ο συντομότερος χρόνος στον οποίο μπορεί να ολοκληρωθεί το Έργο είναι τώρα γνωστός: είναι ίδιος με τον ΝΧ του τελικού κόμβου, του κόμβου Η, δηλ. 29 ημέρες. Πρέπει όμως να εκτελέσουμε και τα 4 υπόλοιπα βήματα προκειμένου να προσδιορίσουμε με βεβαιότητα την κρίσιμη διαδρομή. Η αντίστροφη κίνηση πάνω στο διάγραμμα, σύμφωνα με το Βήμα 2, ξεκινά από τον τελικό κόμβο Η. Εξ ορισμού, ο ΑΧ του τελικού κόμβου ισούται με τον ΝΧ αυτού και ΝΧ(Η) = 29, επομένως ΑΧ(H) = 29. Αυτό είναι λογικό: σε αντίθετη περίπτωση θα είχαμε χρονική μετατόπιση του όλου Έργου αργότερα! Διατρέχοντας το διάγραμμα προς τον αρχικό κόμβο, υπονοείται και πάλι μία συγκεκριμένη σειρά για τον υπολογισμό του ΑΧ των κόμβων, η οποία καθορίζεται από τα εξερχόμενα τόξα για τα οποία είναι γνωστός ο ΑΧ του πέρατός τους. Ακολουθεί ο υπολογισμός του ΑΧ για όλους τους κόμβους:

Διάγραμμα PERT (7) ΑΧ = min [(ΑΧ του κόμβου στο πέρας του τόξου) − (διάρκεια τόξου)] ΑΧ(H) = τελικός κόμβος = ΝΧ(H) = 29 ΑΧ(F) = ΑΧ(H)−(διάρκεια F-H) = 29−3 = 26 ΑΧ(G) = ΑΧ(H)−(διάρκεια G-H) = 29−5 = 24 ΑΧ(E) = min{ΑΧ(F)−(διάρκεια E-F), ΑΧ(H)−(διάρκεια E-H), ΑΧ(G)−( διάρκεια E-G)} = min{26−10, 29−3, 24−7} = 16 ΑΧ(C) = min {ΑΧ(E)−( διάρκεια C-E), ΑΧ(G)−( διάρκεια C-G)} = min{16−6, 24−4} = 10 ΑΧ(D) = min {ΑΧ(F)−( διάρκεια D-F), ΑΧ(E)−( διάρκεια D-E)} = min{26−9, 16−7} = 9 ΑΧ(B) = min{ΑΧ(D)−( διάρκεια B-D), ΑΧ(E)−( διάρκεια B-E), ΑΧ(C)−( διάρκεια B-C)} = min{9−5, 16−8, 10−5} =4 ΑΧ(A) = min {ΑΧ(D)−( διάρκεια A-D), ΑΧ(B)−( διάρκεια A-B)} = min{9−3, 4−4} = 0

Διάγραμμα PERT (8) Όπως αναμενόταν, ο ΑΧ του αρχικού κόμβου είναι 0. Αν είχε άλλη τιμή, αυτό θα σήμαινε ότι θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε το όλο Έργο καθυστερημένα και παρ’ όλα αυτά να το ολοκληρώσουμε στον προγραμματισμένο χρόνο! Στο Βήμα 3 βρίσκουμε το περιθώριο καθυστέρησης κόμβου (ΠΚΚ) για κάθε κόμβο (γεγονός), όπως φαίνεται στη συνέχεια: ΠΚΚ = ΑΧ − ΝΧ, για κάθε κόμβο ΝΧ(A) =0 ΝΧ(B) =4 ΝΧ(D) =9 ΝΧ(C) ΝΧ(E) =16 ΝΧ(F) =26 ΝΧ(G) =23 ΝΧ(H) =29 ΑΧ(H) =29 ΑΧ(F) =26 ΑΧ(G) =24 ΑΧ(E) =16 ΑΧ(C) =10 ΑΧ(D) =9 ΑΧ(B) =4 ΑΧ(A) = 0 Κόμβος A B C D E F G H ΠΚΚ 1

Διάγραμμα PERT (9) Στο Βήμα 4 βρίσκουμε το συνολικό περιθώριο καθυστέρησης τόξου (ΠΚΤ) για κάθε τόξο (δραστηριότητα), όπως φαίνεται στη συνέχεια: ΠΚΤ=(ΑΧ του κόμβου στο πέρας του τόξου)−(ΝΧ του κόμβου στην αφετηρία του τόξου)−(διάρκεια τόξου) ΝΧ(A) =0 ΝΧ(B) =4 ΝΧ(D) =9 ΝΧ(C) ΝΧ(E) =16 ΝΧ(F) =26 ΝΧ(G) =23 ΝΧ(H) =29 ΑΧ(H) =29 ΑΧ(F) =26 ΑΧ(G) =24 ΑΧ(E) =16 ΑΧ(C) =10 ΑΧ(D) =9 ΑΧ(B) =4 ΑΧ(A) = 0 Τόξο AB AD BC BD BE CE CG DE DF EF EG EH FH GH ΠΚΤ 6 1 4 11 8 10

Διάγραμμα PERT (10) Τέλος, στο Βήμα 5, βρίσκουμε την κρίσιμη διαδρομή συνδέοντας τους κόμβους με μηδενικό περιθώριο καθυστέρησης μέσω των τόξων με μηδενικό περιθώριο καθυστέρησης. Στο Σχήμα 2 παρουσιάζεται η κρίσιμη διαδρομή για το διάγραμμα PERT του παραδείγματός μας. Οι κόμβοι και τα τόξα με μηδενικό περιθώριο καθυστέρησης σημειώνονται με έντονες γραμμές. Αν παρακολουθήσατε προσεκτικά τη διαδικασία, μπορεί να παρατηρήσατε ότι η κρίσιμη διαδρομή του διαγράμματος PERT είναι στην πραγματικότητα η μεγαλύτερη διαδρομή μέσω της οποίας μπορεί να διατρέξει κανείς το διάγραμμα. Κόμβος A B C D E F G H ΠΚΚ 1 Σχήμα 2: Η κρίσιμη διαδρομή Τόξο AB AD BC BD BE CE CG DE DF EF EG EH FH GH ΠΚΤ 6 1 4 11 8 10