Είναι ίσα μεταξύ τους δύο τρίγωνα με 5 ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα? Επιμέλεια: Κουρτέση Γεωργία - Μαθηματικός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αξιοποιώντας τον μαθητικό υπολογιστή στη τάξη … Γ. Λαγουδάκος – Χρ. Σταύρου
Advertisements

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Διανομή έκτασης με ευθεία διερχόμενη από σταθερό σημείο
ΤΡΙΓΩΝΑ.
Παιχνίδι γνώσεων γεωμετρία στη.
Κανονικά πολύγωνα Τουρναβίτης Στέργιος.
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
Ένταξη Προοπτικού σε Φωτογραφία Ε.Μ.Π. Γεωμετρικές Απεικονίσεις και Πληροφορική Κουρνιάτης Ν.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ.
Παραλληλόγραμμα τεστ 1 τεστ 2 ασκήσεις Φάνης Παπαδάκης
ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΕΙΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Π λ ύ γ ω ν α Γρηγόρης Τάσιου.
Τ ρ ί γ ω ν α Ιωάννης Τάσιου.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 3) 1 Από κοινού κατανομή δύο ΤΜ Στην περίπτωση που υπάρχουν δύο ΤΜ ενδιαφέροντος, η συνάρτηση κατανομής.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΣΟΦ ΤΖΑ.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ από την Κλ.Μπ..
Εργαστήριο Φυσικής Χημείας | Τμήμα Φαρμακευτικής Δημήτριος Τσιπλακίδης
2ο ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Άσκηση 5 Το τρίγωνο με πλευρές 3,4,5 είναι ορθογώνιο. Αν πολλαπλασιάσουμε τα μήκη των πλευρών του με έναν οποιοδήποτε φυσικό αριθμό λ ( ), το τρίγωνο που.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Άσκηση 9 Ένα λεωφορείο έχει μήκος 16,20m, πλάτος 2,97m, και βρίσκεται σε μια σήραγγα με πλάτος 16,46m. Μπορεί ο οδηγός του με κατάλληλους ελιγμούς να κάνει.
ΤΡΙΓΩΝΑ. ΤΡΙΓΩΝΑ Το σχήμα που προκύπτει είναι το τρίγωνο ΑΒΓ Το τρίγωνο Α Β Γ Ορίζουμε τρία σημεία Α, Β, Γ πάνω στο επίπεδο 2. Ενώνουμε τα σημεία.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΤΟΥ ΥΨΟΥΣ ΤΗΣ ΠΥΡΑΜΙΔΑΣ
Είδη και στοιχεία τριγώνων Κεφάλαιο 3ο
Λόγος εμβαδών Όμοια τρίγωνα Όμοια πολύγωνα Τρίγωνα με Α = Α΄
Στροφορμή.
Τεστ Ηλεκτροστατική. Να σχεδιάσεις βέλη στην εικόνα (α) για να δείξεις την κατεύθυνση του ηλεκτρικού πεδίου στα σημεία Ρ, Σ και Τ. Αν το ηλεκτρικό.
Άσκηση 3 Το ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ με υποτείνουσα ΒΓ=10m και το τετράγωνο με πλευρά 5m, έχουν ίσα εμβαδά. Να υπολογίσετε την απόσταση του Α από την ΒΓ.
ΠΟΛΥΓΩΝΑ ΚΑΝΟΝΙΚΑ Τα πολύγωνα που έχουν πλευρές και τις γωνίες τους ίσες λέγονται πολύγωνα κανονικά.
Μαθηματική Επαγωγή Mathematical induction
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ.
ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ ΣΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Πάμε ξανά στις ξαστεριές …
Πρακτική Άσκηση 2013 – 2014 Ιωσηφίδης Σταύρος Καραγγέλης Κωνσταντίνος
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Καλαμάρα Αγγελική
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΩΝ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Άσκηση 1 : Δίνονται οι συντεταγμένες δυο σημείων Χ ο = m, Y ο = m, X 1 = m, Y 1 = m. Μετρήθηκαν οι γωνίες θλάσης (β 1 =250 g.2345.
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΑΞΗ κ. ΝΑΚΗ ΧΡΗΣΤΟΥ.
start  ΤΟ ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ ΓΩΝΙΩΝ ΚΑΘΕ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΙΣΟ ΜΕ 180 ΜΟΙΡΕΣ  ΟΙ ΟΞΕΙΕΣ ΓΩΝΙΕΣ ΜΕ ΠΛΕΥΡΕΣ ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΙΝΑΙ ΓΩΝΙΕΣ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ  ΟΙ.
Επιμέλεια: Κουρτέση Γεωργία Μαθηματικός. Στα έργα των αρχαίων Ελλήνων μαθηματικών, όπως των Ευκλείδη, Αρχιμήδη, Απολλώνιου και άλλων, υπήρχαν δύο ειδών.
Εξορθολογισμός της ύλης για την Γεωμετρία Α΄ & Β΄ Λυκείου Ηρακλής Νικολόπουλος Εκπαιδευτικός ΠΕ 03.
ΣΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ II Καθ. Πέτρος Π. Γρουμπός Διάλεξη 8η Στοχαστικά Σήματα - 1.
Παράδειγμα από Α΄Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο.
Εξορθολογισμός της ύλης για την Γεωμετρία Α΄ & Β΄ Λυκείου Ηρακλής Νικολόπουλος Εκπαιδευτικός ΠΕ 03.
Παρέμβαση σε μαθητές Α’Λυκείου
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γιάννης Ρίζος Κών/νος Βελαλής.
Β’ γυμνασίου(Γεωμετρία)
ΤΡΙΓΩΝΑ.
Βρίσκω το εμβαδό τριγώνου
Ζώα και μαθηματικά.
Ξέρουν οι μέλισσες μαθηματικά ; Για ποιο λόγο κατασκευάζουν εξαγωνικά κελιά στις κηρήθρες ; ? Βασίλης Παπαθεοδοσίου Μαθηματικός Γυμνασίου Ψαχνών.
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος.
ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΣ ΚΑΙ ΕΜΒΑΔΟΝ ΟΡΘΟΓΩΝΙΟΥ ΠΑΡΑΛΛΗΛΟΓΡΑΜΜΟΥ
Δραστηριότητα - απόδειξη
Εμβαδόν Παραλληλογράμμου
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
Μαθηματικά: Γεωμετρικοί τόποι
ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ Ο ΣΑΜΙΟΣ ( πΧ)
Κλικ για επιστροφή στην ερώτηση
ΤΡΙΓΩΝΑ.
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΓΩΝΙΑ ΣΤΟΧΟΙ: Με τη συμπλήρωση του διδακτικού στόχου αυτού θα μπορείτε να: (α) δίνετε τον ορισμό της γωνίας (β) χαρακτηρίζετε γωνίες (γ) διχοτομείτε γωνία.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Είναι ίσα μεταξύ τους δύο τρίγωνα με 5 ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα? Επιμέλεια: Κουρτέση Γεωργία - Μαθηματικός

Όπως γνωρίζουμε , οι τρεις πλευρές και οι τρεις γωνίες ενός τριγώνου αποτελούν τα κύρια στοιχεία του, ενώ οι διάμεσοι, οι διχοτόμοι και τα ύψη του είναι τα δευτερεύοντα στοιχεία του. Εάν δύο τρίγωνα έχουν και τα έξι ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα, τότε εξ ορισμού θα είναι ίσα. Τα κριτήρια ισότητας μας εξασφαλίζουν την ισότητα δύο τριγώνων όταν αυτά έχουν τρία ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα (ΠΠΠ, ΠΓΠ, ΓΠΓ). Τι γίνεται όμως στην περίπτωση που τα δύο τρίγωνα έχουν 5 ζεύγη κύριων στοιχείων τους ίσα?

Θα προσπαθήσουμε αρχικά να βρούμε δύο τέτοια τρίγωνα, ώστε το ένα , μάλιστα , να βρίσκεται στο εσωτερικό του άλλου, οπότε να μην χωράει αμφιβολία ότι δε θα είναι ίσα. Ας ξεκινήσουμε με ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ του οποίου οι κάθετες πλευρές έχουν μήκος 1. Φέρνουμε το ύψος ΑΔ , οπότε το Πυθαγόρειο θεώρημα μας δίνει: ΑΔ = ΒΔ = ΔΓ = < ΑΓ

Κατασκευάζουμε τώρα, ένα δεύτερο ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ με ΑΓ=1 και ΑΒ= 4/3. Φέρνουμε πάλι το ύψος ΑΔ και από το Πυθαγόρειο θεώρημα είναι : ΒΓ= 5/3 Από τα όμοια τρίγωνα ΑΒΓ και ΔΒΑ παίρνουμε ότι :

Άρα, αν διατηρήσουμε την κάθετη πλευρά ΑΓ του ορθογωνίου ΑΒΓ σταθερή (ΑΓ=1), θα ήταν λογικό να προκύψει ότι θα υπάρχει μια τιμή για την άλλη κάθετη πλευρά μεταξύ του 1 και του 4/3=1,333…, για την οποία θα είναι ΒΔ =ΑΓ. Για παράδειγμα, αν κατασκευάσουμε ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ με ΑΓ=1, ΑΒ 1,3 και φέρουμε το ύψος ΑΔ, θα διαπιστώσουμε με τη βοήθεια του διαβήτη ότι το ΒΔ είναι σχεδόν ίσο με το ΑΓ.

΄Ετσι μ’αυτό το διαισθητικό επιχείρημα, έχουμε καταφέρει να δείξουμε ότι υπάρχουν τα δύο τρίγωνα που ζητάμε. Έχουν ,δηλαδή, πέντε ζεύγη κύριων στοιχείων ίσα, τις δυο πλευρές και τις τρεις γωνίες του ενός, ίσες με τις δυο πλευρές και τις τρεις γωνίες του άλλου , αλλά παρόλα αυτά τα τρίγωνα δεν είναι ίσα, αφού το ένα βρίσκεται στο εσωτερικό του άλλου. Αυτό βέβαια συμβαίνει γιατί οι ίσες πλευρές δεν βρίσκονται απέναντι από τις αντίστοιχες ίσες γωνίες.

ΜΙΑ ΠΙΟ ΑΥΣΤΗΡΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Στο προηγούμενο παράδειγμα περιοριστήκαμε σε ορθογώνιο τρίγωνο για μεγαλύτερη απλότητα. Τώρα θα δείξουμε πιο αυστηρά και γενικά σε τυχαία τρίγωνα , ότι μπορούμε να πετύχουμε την ίδια κατασκευή. Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι υπάρχουν δύο τέτοια τρίγωνα , όπως το διπλανό σχήμα,με 5 ζεύγη στοιχείων ίσα, που όμως δεν είναι ίσα. Παρατηρούμε ότι αποκλείεται να έχουν τις πλευρές τους ίσες (άρα ΑΒ≠ΖΕ),ότι είναι όμοια και όχι ισοσκελή (άρα έστω ΓΒ<ΑΓ<ΑΒ και ΖΕ<ΒΓ). Από τη ομοιότητα προκύπτει :ΑΓ 2 =ΒΓ∙ ΑΒ και ΑΒ∙ ΖΕ= ΒΓ∙ ΑΓ, άρα η πλευρά ΑΓ κατασκευάζεται ως μέση ανάλογος των ΒΓ, ΑΒ και η ΖΕ ως τέταρτη ανάλογος των ΑΒ, ΑΓ, ΒΓ

Έχουμε λοιπόν : από τριγωνική ανισότητα άρα ή Η ανίσωση αυτή αληθεύει για : Όπου Φ ο χρυσός λόγος

Για να συνοψίσουμε, μπορούμε να κατασκευάσουμε με κανόνα και διαβήτη τα δυο τρίγωνα, τα οποία έχουν πέντε ζεύγη κύριων στοιχείων ίσα, χωρίς να είναι ίσα μεταξύ τους, ακολουθώντας τα εξής τέσσερα βήματα : α) Επιλέγουμε αυθαίρετα ένα τμήμα μήκους α (ΒΓ) ως την πλευρά των δύο τριγώνων. β) Εκλέγουμε την πλευρά γ (ΑΒ) έτσι ώστε (1-Φ) 2 ∙α<γ<Φ2 ∙α ή προσεγγιστικά 0,38 α<γ<2,62 α. γ) Κατασκευάζουμε την πλευρά β (ΑΓ) ως μέση ανάλογο των α και γ. δ) Κατασκευάζουμε την πλευρά δ (ΕΖ) ως τέταρτη ανάλογο των α ,β ,γ

Αξίζει να σημειώσουμε ότι, αν εκλέξουμε γ= Φα ≈ 1,62 α τότε θα έχουμε : γ2 =Φ2 α2, β2= αγ =Φα2 και β2+ α2 = Φα2 + α 2= α2 (Φ+1)= α 2Φ 2=γ2 Επομένως, το αρχικό τρίγωνο θα είναι ορθογώνιο με υποτείνουσα γ. Το γεγονός αυτό μπορεί να εξηγήσει τη διαισθητική κατασκευή που είδαμε στην αρχή. Στην περίπτωση αυτή τα δύο τρίγωνα ήταν ορθογώνια και α=1, β=1,3, οπότε γ=β2 /α=1,69 ≈ Φα = Φ. Αν εκλέξουμε γ>Φα, τότε: γ- Φα>0 και γ-α +Φα>0. Πολλαπλασιάζοντας κατά μέλη είναι : (γ-Φα)(γ-α+Φα)>0 ή γ2 –αγ >α 2Φ2 –α 2Φ ή γ2 –β 2>α 2(Φ 2-Φ) ή γ2 –β2 >α2 ή γ 2>α 2+β2 δηλαδή τα τρίγωνα είναι αμβλυγώνια, με τις αμβλείες απέναντι των πλευρών γ και δ. Ανάλογα αν γ <Φ α, τα τρίγωνα θα είναι οξυγώνια