Επιμόρφωσης μελών ΟΔΠ στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης φαινόμενων της Σχολικής Βίας και.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Όλοι μπορούμε να λύσουμε τα προβλήματά μας συζητώντας !
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ Ντία Γερμανού, Δασκάλα ΙΒ΄Δημοτικό Σχολείο Πάφου.
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ!!! 54ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΑΜΙΓΟΥ
Σχολικός Εκφοβισμός (Bullying)
Όνομα:Ελευθερία+Γιώτα
Ημέρα κατά της Ενδοσχολικής Βίας
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΤΡΙΤΗ 6 ΜΑΡΤΙΟΥ 2012.
Εργασία της μαθήτριας Γ’ τάξης
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
BULLYING Τελευταία γίνεται μεγάλη αναφορά στην ενδοσχολική βία μεταξύ των μαθητών και η πολιτεία με διαφημιστικά της μηνύματα, ξεκίνησε την ενημέρωση του.
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Ενδοσχολική Βία Η ενδοσχολική βία είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη , απρόκλητη, συστηματική και επιθετική συμπεριφορά που έχει ως.
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
Ορισμός εκφοβισμού Πότε εμφανίστηκε;
ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΒΑΣΙΛΗΣ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ ΣΤ’ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ
Σχολικός Εκφοβισμός Τι είναι σχολικός εκφοβισμός;
Ο ρόλος του θύτη στην ενδοσχολική βία Το προφίλ και τα χαρακτηριστικά του, τα αίτια που τον ωθούν και οι συνέπειες των πράξεών του.
Παρεμβάσεις ενάντια στο σχολικό εκφοβισμό Εντοπίζονται σε τρία επίπεδα: Στοχευμένες παρεμβάσεις Ολιστικές παρεμβάσεις ή παρεμβάσεις βασισμένες στο σχολείο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ: Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2014.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΜΗ ΦΟΒΑΣΑΙ-ΣΥΖΗΤΗΣΕ ΤΟ-ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕ ΤΟ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ;  Αντικείμενο προσοχής  Εσκεμμένη η απρόκλητη  Κοινωνικό πρόβλημα  Ομαδικό φαινόμενο  Συχνό φαινόμενο.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Βασιλική Μουγκού Γεωργία Παπαθεοδώρου
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΒΙΑ
Σωτηρία Ηλιοπούλου Βίκυ Μάρκου
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΛΟΥ
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας Mάθημα Παιδαγωγικών Ενισχυτική Εργασία Υπεύθυνη μαθήματος: Ζαχαρούλα.
Μια εργασία του Νικόλα Ρώσση, Φάνη Κουσσουρή και του ‘Ιωνα Καπράλου ΄΄Τα κρούσματα σχολικού εκφοβισμού αυξάνονται ραγδαία στη χώρα μας. Εκεί δε που το.
ΜΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: RAINBOW TEAM ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ: ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ (BULLYING)
Θέμα : « Ενδοσχολική Βία ».  A βραάμκια Ελεονώρα  Καραλή Σοφία  Σπυριδώνου Ειρήνη  Σωτηρίου Μαρία.
Όταν μιλάμε για σχολικό εκφοβισμό (bullying), εννοούμε το φαινόμενο μεταξύ των μαθητών με τα εξής χαρακτηριστικά: (1) τη στοχευμένη συμπεριφορά (2) την.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Δρ. Μόνικα Σιακού Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
“ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ” ΜΕΤΑΞΙΑ ΜΕΡΙΑΝΟΥ ΓΙΟΒΑΝΑ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ.
Ενδοσχολική Βία (Bullying). Διαστάσεις του φαινομένου Η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός μεταξύ των μαθητών έχει αρχίσει να γίνεται αντικείμενο προσοχής,
Βία στα σχολεία. Τι είναι ο εκφοβισμός; O σχολικός εκφοβισμός συμβαίνει όταν κάποιος μαθητής ή μαθήτρια χρησιμοποιεί επανειλημμένα τη δύναμη του/της,
ΣΕΒΟΜΑΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΟΧΙ ΒΙΑ. Εκφοβισμός: επιθετική, σκόπιμη πράξη ή συμπεριφορά που εκδηλώνεται από ένα άτομο ή ομάδα ατόμων επαναλαμβανόμενα,
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ
Σχολικός εκφοβισμός-Ενδοσχολική βία
ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΚΑΙ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ
Εκφοβισμός στα σχολεία
6 Μαρτίου 2016 Παγκόσμια ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού!
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
6η Μαρτίου - Παγκόσμια ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επιμόρφωσης μελών ΟΔΠ στο πλαίσιο υλοποίησης των Πράξεων «Ανάπτυξη και Λειτουργία Δικτύου Πρόληψης και Αντιμετώπισης φαινόμενων της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού (ΣΒΕ) σχολικού έτους 2014-2015.

Τι είναι ο Σχολικός Εκφοβισμός; Η εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε συμμαθητές από συμμαθητές τους, στο πλαίσιο μιας διαπροσωπικής σχέσης που χαρακτηρίζεται από δυσαναλογία εξουσίας, εντός ή εκτός σχολείου.

Τι δεν είναι Σχολικός Εκφοβισμός Μεμονωμένα επιθετικά περιστατικά μεταξύ μαθητών Όταν οι μαθητές έχουν ίση δύναμη (σε αριθμό, σε σωματική διάπλαση, σε κοινωνική θέση κ.α) Όταν τα εμπλεκόμενα μέλη βρίσκονται στην ίδια συναισθηματική κατάσταση Τα καλοπροαίρετα πειράγματα, οι αστεϊσμοί, εφόσον ο αποδέκτης φαίνεται να μην ενοχλείται

Εμπλεκόμενα μέλη Ομαδικό φαινόμενο Ο θύτης (ο μαθητής ή ομάδα μαθητών που ασκεί εκφοβισμό) Το θύμα (ο μαθητής που δέχεται εκφοβισμό) Τα παιδιά θεατές (παρατηρητές) Οι εκπαιδευτικοί ή άλλο προσωπικό της σχολικής μονάδας Οι γονείς

Πού εκδηλώνεται; Στην τάξη Στο προαύλιο Στις τουαλέτες Στο γήπεδο Στον δρόμο προς και από το σχολείο

ΑΜΕΣΟΣ και ΕΜΜΕΣΟΣ Λεκτικός Σωματικός Σεξουαλικός Ρατσιστικός Εκφοβισμός με εκβιασμό Ηλεκτρονικός Κοινωνικός συστηματική αδιαφορία, αποκλεισμός, του θύματος από ομαδικές δραστηριότητες Συναισθηματικός Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών, ειρωνείες-προσβολές Ηλεκτρονικός Κοινωνικός σιωπηλός αποκλεισμός γίνεται αντιληπτός μόνο όταν επιχειρήσει να μπει στην ομάδα Συναισθηματικός Απομάκρυνση των φίλων του θύματος Ψυχολογικός αποκλεισμός του θύματος, γελοιοποίηση, διάδοση κουτσομπολιών και φημών

Ποιοι και πώς εκφοβίζουν ΑΓΟΡΙΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ Ασκούν άμεση σωματική βία κυρίως στην πρώτη σχολική ηλικία Στην Ελλάδα 10-15% θύματα 5% θύτες Ασκούν έμμεση κοινωνική βία

Τα ΘΥΜΑΤΑ κατέχουν τη θέση του «αδύναμου» Το προφίλ του θύματος Τα ΘΥΜΑΤΑ κατέχουν τη θέση του «αδύναμου» αποδέκτες των βίαιων επιθέσεων μην μπορώντας να προστατέψουν τον εαυτό τους.

Οι συνέπειες στο θύμα Συναισθηματικές ντροπή, απελπισία, αδυναμία επίλυσης προβλημάτων, χαμηλή αυτοεκτίμηση, απομόνωση, κατάθλιψη, φοβίες, άγχος, ανασφάλεια, τάσεις αυτοκτονίας κ.α Σωματικές ψυχοσωματικά συμπτώματα, ενούρηση, διαταραχές ύπνου, ονυχοφαγία, ανορεξία ή βουλιμία Λειτουργικές σχολική άρνηση, ελλιπής φοίτηση, αδυναμία συγκέντρωσης στο έργο, άρνηση συμμετοχής σε σχολικές δραστηριότητες

Το προφίλ του θύτη (συνέχεια) Όχι ιδιαίτερη δημοτικότητα Αισθάνονται ισχυροί Επίδειξη εχθρότητας σε γονείς, εκπ/κους Δυσκολία στη χρήση του διαλόγου Έλλειψη ενσυναίσθησης Αδυναμία τήρησης κανόνων Ανάγκη κυριαρχίας και εξουσίας Μειωμένη ικανότητα αυτοελέγχου

Ο κύκλος της βίας Ενεργός παρατηρητής διαμαρτύρεται Ο θύτης δρα Ξεκινά τη βία (bully-ενεργό μέλος) Ακόλουθος bully (ενεργό μέρος) Το θύμα Παθητικός παρατηρητής αδιαφορεί Παθητικός παρατηρητής επικροτεί Παθητικός παρατηρητής Φοβάται-σιωπά

Παράγοντες που συντελούν στην ανάπτυξη της παιδικής επιθετικότητας

Οικογένεια Oι διαπροσωπικές σχέσεις Oι στάσεις και οι αξίες Διάφορες κοινωνικο-οικονομικές και πολιτισμικές συνθήκες περιβάλλοντος Αυταρχισμός, επιβολή αυστηρών τιμωριών Χρήση βίας για την επίλυση προβλημάτων Ανεκτικότητα των γονέων στη βίαιη συμπεριφορά των παιδιών Έλλειψη θέσπισης ορίων για τα παιδιά Έλλειψη χρόνου Έλλειψη καθοδήγησης και επιτήρησης των παιδιών. Διαζύγιο

Σχολείο Βασικοί παράγοντες εκδήλωσης Η έλλειψη προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αγωγής Οι διαταραγμένες σχέσεις εκπαιδευτικών και διευθυντή Ο αναποτελεσματικός χειρισμός των βίαιων περιστατικών Η έλλειψη κώδικα συμπεριφοράς και συνολικής σχολικής πολιτικής Η έλλειψη ενθάρρυνσης μαθητικών πρωτοβουλιών και δημιουργικότητας στη μάθηση Το μειωμένο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για τη συναισθηματική ζωή των παιδιών Η έλλειψη συμμετοχής γονέων στη σχολική ζωή Η μη συμμετοχή των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία Η απουσία δημιουργικών μαθημάτων Η αδιαφορία ή ανοχή στη βίαιη συμπεριφορά Το χαμηλό επίπεδο συνεργασίας δασκάλων μαθητών

Κοινωνία Κοινωνικοί παράγοντες Εγκληματι- Ανεργία κότητας Έλλειμμα στις διαπροσωπικές σχέσεις πολύωρη απασχόληση ψηφιακά μέσα Ραγδαία αύξηση της φτώχειας Κοινωνικές νόρμες με ανοχή στη βία (π.χ. χουλιγκανισμός). Προβολή υπέρμετρης βίας στα ΜΜΕ Κοινωνικές ανισότητες και άνοδος ρατσιστικών πολιτικών παρατάξεων Εγκληματι- κότητας Ανεργία

Οι επιπτώσεις του εκφοβισμού

Οι επιπτώσεις στα θύματα έντονο άγχος κατάθλιψη Ανασφάλεια-χαμηλή αυτοπεποίθηση αισθάνονται «ανόητα», αποτυχημένα, μοναχικά, μη ελκυστικά σε κοινωνικό επίπεδο διακατέχονται από ντροπή «κρύβουν» τις πιθανές απορίες τους, φοβούμενα μήπως ξαναπέσουν «θύματα εκφοβισμού» φοβίες σχολική άρνηση (απουσιάζοντας συχνά από το σχολείο) μειωμένη σχολική επίδοση σχολική αποτυχία ψυχοσωματικά προβλήματα (πονοκεφάλους, πόνους στην κοιλιά, διαταραχές ύπνου, ενούρηση κ.ά.)

Οι επιπτώσεις στους θύτες απομάκρυνση από το σχολείο διακοπή σχολικής φοίτησης τάσεις φυγής από το σπίτι αντικοινωνική -παραβατική συμπεριφορά χρήση ουσιών ψυχιατρικές διαταραχές χαμηλή αυτοεκτίμηση κατάθλιψη αυτοκτονικό ιδεασμό

Οι επιπτώσεις στους παρατηρητές Οι επιπτώσεις στους παρατηρητές μαθαίνουν να πιστεύουν ότι το δίκαιο είναι του δυνατού μαθαίνουν να φοβούνται τον δυνατό αναπτύσσουν αισθήματα ενοχής και ανικανότητας εξαιτίας της δυσκολίας τους να παρέμβουν βιώνουν συναισθήματα φόβου στην ιδέα της συναναστροφής τους με τα θύματα, διότι θεωρούν ότι μπορεί να θυματοποιηθούν και οι ίδιοι

Επιπτώσεις στη λειτουργία του σχολείου Δεν εξυπηρετούνται οι γνωστικοί και κοινωνικοποιητικοί ρόλοι του εμποδίζοντας την ανάπτυξη των σχετικών δεξιοτήτων. Δημιουργείται κλίμα φόβου και άγχους, που περιορίζει την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη και τη συναισθηματική τους εξέλιξη Δε βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, την κοινωνική τους συνείδηση και την κοινωνική τους ταυτότητα μέσα σε έναν χώρο όπου διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους. Γίνεται ανεπαρκές αναφορικά με τον προστατευτικό του ρόλο καθώς δεν παρέχει την προβλεπόμενη ασφάλεια Δεν λαμβάνει υπόψη τις όποιες ιδιαιτερότητες και προβλήματα του κάθε μαθητή

Επιπτώσεις στην οικογένεια-κοινωνία οι οικογενειακές σχέσεις επιδεινώνονται οι θύτες εμπλέκονται σε εγκληματικές δραστηριότητες οι θύτες ενδέχεται να εκφοβίζουν τις συζύγους τους και τα παιδιά τους, και να δημιουργήσουν νέα γενιά επιθετικών παιδιών

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ Οικοσυστημική Προσέγγιση ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ Οικοσυστημική Προσέγγιση

Οικοσυστημική Προσέγγιση Πρέπει να μελετηθούν διάφορες παράμετροι του σχολικού και του ευρύτερου κοινωνικού συστήματος. Στις παρεμβάσεις εμπλέκονται όλοι: το σχολείο, η τάξη, ο εκπαιδευτικός οι μαθητές, οι γονείς και ολόκληρη η τοπική κοινωνία.

Δράσεις Πρόληψης και Αντιμετώπισης το επίπεδο του σχολείου το επίπεδο της τάξης το επίπεδο της ομάδας των συνομηλίκων το επίπεδο του ατόμου το επίπεδο της κοινότητας το επίπεδο της οικογένειας

Δράσεις και πρωτοβουλίες στην Ελλάδα Δράσεις του Υ.Π.Π.Θ Ανάπτυξη και λειτουργία δικτύου ενημέρωσης, επιμόρφωσης, πρόληψης και αντιμετώπισης των φαινομένων σχολικής βίας και εκφοβισμού. Η εκτίμηση του φαινομένου σχολικής βίας και εκφοβισμού σε επίπεδο Σχολικής Μονάδας (μέσω των ΟΔΠ) Ενημέρωση – επιμόρφωση εκπαιδευτικών στη διάγνωση, πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων της σχολικής βίας (εξ αποστάσεως και δια ζώσης) Δράσεις ευαισθητοποίησης - ενημέρωσης – επιμόρφωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων) Δράσεις ενημέρωσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών από τις ΟΔΠ Οργάνωση δραστηριοτήτων από τους εμπλεκόμενους στο δίκτυο όπως ομιλίες, διαλέξεις, προβολή ταινιών, επικοινωνία με τους γονείς και τους τοπικούς φορείς. Αξιολόγηση της Πράξης

ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ Δράσεις του Υ.Π.Π.Θ Η Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (ΚΕΕ) ΚΑΙ Ο Συνήγορος του Παιδιού Το Πρόγραμμα Παρέμβασης «STOP! στην Ενδοσχολική Βία» Απευθύνεται σε μαθητές Δ΄,Ε΄,ΣΤ΄ Προϊόν ερευνών του Daphne που συντόνισε το Ε.Ψ.Υ.Π.Ε Το Πρόγραμμα Παρέμβασης «ΚΑΤΑ-νοώντας το Σχολικό Εκφοβισμό» βασίζεται στη θεωρία της εν-νόησης προκειμένου να προληφθεί και να αντιμετωπιστεί το πολύπλοκο φαινόμενο του εκφοβισμού στα Γυμνάσια, κυρίως μέσω της επιμόρφωσης και της υποστήριξης του εκπαιδευτικού προσωπικού.

Πρακτικές Πρόληψης

Καλές πρακτικές για την πρόληψη Σε επίπεδο σχολείου Δημιουργία σχολικής επιτροπής Σύνταξη μιας διακήρυξης με δικαιώματα, υποχρεώσεις, καθήκοντα για όλα τα μέλη Αύξηση επιτήρησης Συνεργασία με γονείς Διαδικασίες για στενότερη επικοινωνία και συνεργασία διοργάνωση από το σχολείο συναντήσεων και δραστηριοτήτων με τη συμμετοχή και των γονέων για επιμόρφωση και ευαισθητοποίηση των γονέων Δικτύωση κάθε σχολείου με τους αρμόδιους φορείς Σε επίπεδο τάξης Συζήτηση στην τάξη με τους μαθητές για τις μορφές και τις επιπτώσεις της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού Ενημέρωση γιατί δεν είναι αποδεκτά από το σχολείο Συζήτηση για τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης και προτάσεις από τους μαθητές, μέσω της σύνταξης των κανόνων της τάξης ενάντια στη βία Παροχή βοήθειας από μαθητές σε συμμαθητές τους, με στόχο την επίλυση των συγκρούσεων Ενίσχυση των συνεργατικών δραστηριοτήτων των μαθητών Παροχή ευκαιριών στους μαθητές για θετική και εποικοδομητική έκφραση της επιθετικότητας (π.χ. μέσω των αθλημάτων)

Καλές πρακτικές για την πρόληψη Ο Διευθυντής Καταγράφει το περιστατικό δίνοντας πληροφορίες για τον τόπο και τον χρόνο του, για τους συμμετέχοντες, για τους αυτόπτες μάρτυρες και για τη μορφή του εκφοβισμού Προσδιορίζει αν πρόκειται για επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά, επικοινωνεί με τους γονείς του παιδιού και για να συζητηθεί το περιστατικό και ενδεχόμενοι τρόποι αντιμετώπισης Καθορίζει τις συνέπειες, ύστερα από συζήτηση με τους γονείς και με τη σχολική επιτροπή Διατηρεί αρχείο καταγραφής των περιστατικών, έχουν πρόσβαση σε αυτό ενδιαφερόμενα μέρη για συγκεκριμένους σκοπούς τηρώντας το απόρρητο. Σχεδιάζει τον τρόπο παρακολούθησης του προβλήματος,

Συνεργασία με ψυχολόγους Οι κλινικοί ψυχολόγοι Ενημερώνουν και τους εκπαιδευτικούς σχετικά με τα προβλήματα ψυχικής υγείας Οργανώνουν εκπαιδευτικά σεμινάρια με δραστηριότητες Θεματολογία: Διαχείριση θυμού Έλεγχος συναισθημάτων Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας, συμπόνιας, αποδοχής, μη θετικής διάθεσης Στρατηγικές αντιμετώπισης μετατραυματικού στρες Δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης κ.α

Αναγνώριση, Διαχείριση και Αντιμετώπιση της Σύγκρουσης

Η αναγνώριση της σύγκρουσης στο σχολείο Η αναγνώριση της σύγκρουσης στο σχολείο. Το 1Ο βήμα της αντιμετώπισης της Αναγνώριση της σύγκρουσης Σύγκρουση μαθητών έξω από την τάξη Σύγκρουση των μαθητών πριν από ή/και μετά τα μαθήματα Σύγκρουση των μαθητών κατά το διάλειμμα

Διαχείριση της σύγκρουσης από τους εκπαιδευτικούς Η άμεση επέμβαση στη σύγκρουση ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΟΥΝ ΚΟΙΝΑ ΛΑΘΗ Να μην αγνοήσουν τη σύγκρουση Να μην πιέζουν τα παιδιά δημοσίως για να πουν τι είδαν Να μην ανακρίνουν δημοσίως τα παιδιά Να μην πιέσουν τα παιδία που να ζητήσουν συγνώμη Να μην μιλήσουν από κοινού στα παιδιά που εμπλέκονται ΖΗΤΟΥΝ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ Να παρέμβουν άμεσα Να χωρίσουν τα παιδιά που συμμετέχουν Να βεβαιωθούν ότι το κάθε παιδί είναι ασφαλές Να καλύψουν τυχόν άμεσες ιατρικές ή ψυχικές ανάγκες υγείας των παιδιών Να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους.

Διαχείριση της σύγκρουσης από τους εκπαιδευτικούς ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ Εξετάζουν με προσοχή τα στοιχεία , να βεβαιωθούν ότι πρόκειται για εκφοβισμό Έχει ξανά συμβεί τέτοιο περιστατικό; Υπάρχει ανισορροπία ισχύος μεταξύ των εμπλεκομένων; Υπήρξαν συγκρούσεις στο παρελθόν Να διαχωρίσουν όλους τους εμπλεκόμενους μαθητές Να ακούσουν την ιστορία από διάφορες πηγές τόσο από ενήλικες όσο και από τους μαθητές Να ακούσουν χωρίς να κατηγορήσουν κανέναν.

Διαχείριση της σύγκρουσης από τους εκπαιδευτικούς ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΟΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΣΟΥΝ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥΣ Να φαίνονται ήρεμοι Να χρησιμοποιήσουν έναν χαμηλό τόνο φωνής Να μην κρατούν αμυντική στάση Εάν αισθάνονται ότι χάνουν τον έλεγχο, να καλέσουν έναν συνάδελφό τους για υποστήριξη. ΝΑ ΑΠΟΚΛΙΜΑΚΩΣΟΥΝ ΤΗΝ ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ . Να εξηγήσουν τα όρια και τους κανόνες με σεβασμό Να δώσουν τις συνέπειες χωρίς απειλές ή θυμό Να προτείνουν τρόπους, για να λυθεί η αντιπαράθεση. ΝΑ ΠΡΟΤΙΜΗΣΟΥΝ ΤΗ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Να αφήσουν επιπλέον φυσικό χώρο ανάμεσα σε αυτούς και τον επιτιθέμενο μαθητή. Να διατηρήσουν συνεχή οπτική επαφή Να μην δείχνουν και μην κουνούν το δάχτυλό τους Να μην αγγίζουν τον επιτιθέμενο μαθητή

Διαχείριση της σύγκρουσης από τους εκπαιδευτικούς Να αποφεύγεται η ποινικοποίηση της πράξης και η τιμωρία του παιδιού με αποβολές από τη σχολική μονάδα, καθώς δεν είναι αποτελεσματικές Να είναι ξεκάθαρο πως απορρίπτεται η συμπεριφορά τους και όχι τα άτομα Οι θύτες δεν πρέπει να θεωρήσουν την τιμωρία ως εκδίκηση ή απόρριψη από τους ενηλίκους. Να προηγείται μια σοβαρή συζήτηση με τον δράστη, που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει γιατί τιμωρήθηκε. Να επιβάλλεται σε διαπροσωπικό πλαίσιο μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών Η χρήση της τιμωρίας

Διαχείριση της σύγκρουσης από τους εκπαιδευτικούς ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ Σταδιακή διαμόρφωση της συμπεριφοράς. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει κάθε φορά να θέτουν μικρούς στόχους και να ενισχύουν κάθε βήμα του. Μάθηση μέσω μίμησης προτύπου (εκτέλεση της επιθυμητής συμπεριφοράς από τον εκπαιδευτικό με σκοπό να τη μιμηθεί το παιδί) Παροχή τμηματικής βοήθειας (καθοδήγηση από εκπαιδευτικούς). η οποία θα αποσύρεται σταδιακά

Η επίλυση των συγκρούσεων Διαδικασίες επίλυσης Τη λήψη απόφασης με συναίνεση. Ομαδική διαδικασία, όλοι όσοι εμπλέκονται στη σύγκρουση ή οι εκπρόσωποί τους δημιουργούν ένα σχέδιο δράσης προκειμένου να φτάσουν στη λύση του προβλήματος. Μπορεί να βοηθήσει και κάποιος τρίτος, χωρίς, όμως, αυτό να είναι αναγκαίο. Τη διαιτησία. Οι εμπλεκόμενοι στη σύγκρουση ή οι εκπρόσωποί τους συναντώνται, για να συνεργαστούν και να βρουν λύση στο πρόβλημα με την βοήθεια τρίτου προσώπου, αρμόδιο για την ομαλή πορεία της διαδικασίας. Τη διαπραγμάτευση. Οι εμπλεκόμενοι στη σύγκρουση ή οι εκπρόσωποί τους συναντώνται, για να συνεργαστούν χωρίς την βοήθεια τρίτων προκειμένου να βρουν λύση στο πρόβλημα.

Η επίλυση των συγκρούσεων Ο εκπαιδευτικός μπορεί: Να προσδιορίσει το πρόβλημα και τον βαθμό της επίλυσής του Να βοηθήσει οι εμπλεκόμενοι μαθητές από το πρόβλημα και να μπορέσουν να διακρίνουν τα πραγματικά ζητήματα διαφωνίας από τα ζητήματα διαπροσωπικών σχέσεων Να αξιολογεί τις εναλλακτικές επιλογές με αντικειμενικότητα και να συντελεί στην επίτευξη συμφωνίας Να αναζητά εναλλακτικές επιλογές που να αποτελούν λύσεις Να εντοπίζει τα κίνητρα, τις ανάγκες και τα συμφέροντα του καθενός που οδηγούν στη σύγκρουση Να διατυπώσει τους κανόνες επίλυσης του προβλήματος Να εντοπίζει τις διαφορετικές απόψεις και να ενθαρρύνει τους μαθητές να ακούν και να σέβονται τις απόψεις του άλλου

Η επανορθωτική προσέγγιση Όταν οι δράστες σκεφτούν την βλάβη που έχουν προξενήσει στα θύματα Καλλιεργείται η ενσυναίσθηση στους δράστες και θέλουν να ενεργούν επανορθωτικά Αντιμετωπίζονται οι βαθύτεροι παράγοντες που οδηγούν τους μαθητές στην επιθετική συμπεριφορά Οδηγεί σε πιο υγιείς διαπροσωπικές σχέσεις μεταξύ των μελών του σχολείου, καθώς και σε πιο αποτελεσματική μάθηση Οι εκπαιδευτικοί επικεντρώνονται στην απαράδεκτη συμπεριφορά των δραστών και όχι στον χαρακτήρα τους

Η επανορθωτική προσέγγιση Η προσέγγιση θέτει τέσσερα βασικά ερωτήματα Τί συνέβη; Ποιος ζημιώθηκε από τη συμπεριφορά; Τί πρέπει να γίνει για να αποκατασταθούν τα πράγματα; Πώς μπορούν οι μαθητές να συμπεριφέρονται διαφορετικά στο μέλλον;

Σχολική Διαμεσολάβηση

Σχολική Διαμεσολάβηση Στόχοι Μείωση πειθαρχικών προβλημάτων και αποβολών Απελευθέρωση εκπαιδευτικών από τον ρόλο της «αστυνόμευσης» των μαθητών Μείωση των βίαιων και αντικοινωνικών συμπεριφορών και αποφυγή διάλυσης των φιλικών σχέσεων Δημιουργία ενός κλίματος συνεργασίας, αυτονομίας και εποικοδομητικού διαλόγου.

Σχολική Διαμεσολάβηση Εκπαίδευση στη διαμεσολάβηση Εκπαιδεύονται ανήλικοι μαθητές διαφόρων ηλικιών. ασκήσεις, παιχνίδια ρόλων, ομαδικά παιχνίδια Η διάρκεια της εκπαίδευσης στο δημοτικό η εκπαίδευση διαρκεί 12-18 ώρες, στο γυμνάσιο 12-18 ώρες και στο λύκειο 15-20 ώρες. Οι εκπαιδευόμενοι μαθαίνουν ορισμούς, μορφές, χαρακτηριστικά Μοντέλα διαχείρισης συγκρούσεων Επικοινωνιακές δεξιότητες: σε αυτές εντάσσεται η μη-λεκτική επικοινωνία, η γλώσσα του σώματος, η σωστή στρατηγική ερωτήσεων, η τεχνική της ουδέτερης ομιλίας και περίληψης Δεξιότητες ενεργητικής ακρόασης Διαδικασία διαμεσολάβησης Έκφραση και διαχείριση συναισθημάτων Ζητήματα ταυτότητας, διαφορετικότητας και αποδοχής Αξιολόγηση

Σχολική Διαμεσολάβηση Στην Ελλάδα προγράμματα σχολικής διαμεσολάβησης και ειρηνικής επίλυσης συγκρούσεων έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται σε ιδιωτικά και σε δημόσια σχολεία Γερμανική Σχολή Αθηνών και το 2ο Γυμνάσιο Ασπροπύργου Το πρόγραμμα της Σχολικής Διαμεσολάβησης στην Ιωνίδειο Σχολή εφαρμόστηκε για δύο σχολικά έτη (2008-2010)

ΒΙΝΤΕΑΚΙΑ https://youtu.be/LOMbySJTKpg https://youtu.be/P7tVy88FTJE https://youtu.be/eIvzE2GWopE http://www.onevibefilms.com/bullying/greek/# /?snu=48332 https://youtu.be/W_Ick0EOrYs https://youtu.be/eaY7TG4wF80

Η παρουσίαση βασίστηκε στο υλικό του Β΄ κύκλου επιμόρφωσης για την «Πρόληψη και Αντιμετώπιση των φαινομένων Σχολική Βίας και Εκφοβισμού» των μελών ΟΠΔ (2014-2015).