ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης - Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Advertisements

Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Εισηγητής: Άρης Ασπρούλης
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες της Παιδαγωγικής και της παιδαγωγικής των Μέσων Λοΐζος Σοφός Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπάίδευσης Πανεπιστήμιο Αιγαίου.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γ’ Λυκείου
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1 Γκέκα Μαρία Πανεπιστήμιο Κρήτης
Κοινότητες Πρακτικής και Μάθησης
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Η Παιδαγωγική ως επιστήμη
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Αγροτική Κοινωνιολογία
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ Εαρινό εξάμηνο 2017 Μάθημα 1-4 : Φιλοσοφικές και θεωρητικές προσεγγίσεις.
Alain Touraine (Γαλλία)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α) Κριτική Θεωρία.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Η έννοια της επιχείρησης
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Φ.Π.Ψ. Τομέας Παιδαγωγικής Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου Αθηνών

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Η επιστήμη που μελετά τα κοινωνικά φαινόμενα με επιστημονικές μεθόδους (Μυλωνάς, 1998) Η επιστήμη που μελετά με επιστημονικό τρόπο την κοινωνική πραγματικότητα, τα κοινωνικά γεγονότα, τα συλλογικά/κοινωνικά φαινόμενα ή αλλιώς τις κοινωνικές αποκρυσταλλώσεις, δηλαδή τους θεσμούς, όπως π.χ. η εκπαίδευση, η οικογένεια κτλ. (Lallement, 2004) Η κοινωνική επιστήμη που περιγράφει, μελετά και ερευνά τον τρόπο συγκρότησης και λειτουργίας των κοινωνιών και των κοινωνικών ομάδων. Εξετάζει την κοινωνία ως σύνολο, τα επιμέρους στοιχεία της αλλά και τους ανθρώπους ως μέλη των κοινωνικών συνόλων (Νόβα-Καλτσούνη, 2010)

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Ένα παράδειγμα: Άντρας 30 ετών, διπλωματούχος χημικός, άνεργος, πέφτει από ταράτσα πολυκατοικίας. Διερευνώνται τα αίτια του θανάτου. Εγκληματολογία Κοινωνιολογία Ψυχολογία-Ψυχιατρική

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Έργο της Κοινωνιολογίας είναι να διευκολύνει το άτομο να κατανοήσει τη συνθετότητα της κοινωνικής πραγματικότητας Για να χαρακτηριστεί ένα επιστημονικό πεδίο ως επιστήμη πρέπει να διαθέτει δικές του έννοιες, θεωρία και μεθοδολογία. Η Κοινωνιολογία ως αυτόνομη επιστήμη υπάρχει από το τέλος του 19ου αιώνα Γενική Κοινωνιολογία και Ειδικές Κοινωνιολογίες

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Auguste Comte (1798-1857) Η κοινωνία γίνεται αντιληπτή ως ένα αυτόνομο σύστημα με δικούς του νόμους, το οποίο μπορεί να λειτουργεί κατά το πρότυπο των θετικών επιστημών και κυρίως των επιστημών της φύσης. Κοινωνιολογία = Κοινωνική Φυσική = Κοινωνική Στατική + Κοινωνική Δυναμική Πνευματική εξέλιξη των κοινωνιών σύμφωνα με το νόμο των τριών σταδίων: Θεολογικό, Μεταφυσικό, Θετικιστικό Στάδια εξέλιξης των κοινωνιών: Θεοκρατική, Νομικιστική, Θετική

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Karl Marx (1818-1883) Κοινωνιολόγος που θεώρησε ότι η κοινωνία δεν μπορεί να μελετηθεί παρά μέσα από το ιστορικό, πολιτικό και κυρίως οικονομικό σύστημα που ακολουθεί. Πυλώνας της κοινωνικής πραγματικότητας και του οικονομικού-κοινωνικού συστήματος είναι ο τρόπος που ο άνθρωπος παράγει τα υλικά μέσα να ικανοποιήσει τις ανάγκες του Οικονομική δραστηριότητα = Βάση = Παραγωγικές δυνάμεις + Παραγωγικές σχέσεις Εποικοδόμημα = ιδεολογίες, κανόνες συμπεριφοράς, θρησκεία, φιλοσοφία, τέχνη, επιστήμες, γλώσσα και σκέψη.

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Emile Durkheim (1858-1917) Η κοινωνία είναι μία ιδιότυπη πραγματικότητα, μία ολότητα μεγαλύτερη από το άθροισμα των μελών της. Η έννοια της συλλογικής συνείδησης. «Το σύνολο των πεποιθήσεων και των αισθημάτων που είναι κοινά στο μέσο όρο των μελών της ίδιας κοινωνίας» (Durkheim, 1897:20) Η έννοια του κοινωνικού γεγονότος (fait social). Τα κοινωνικά γεγονότα είναι τρόποι του αισθάνεσθαι, του σκέπτεσθαι και του πράττειν (αντικειμενικοί) που υπάρχουν έξω από το άτομο και έχουν μια δύναμη πίεσης, εξαιτίας της οποίας επιβάλλονται σ’αυτό (Durkheim, 1963:5).

Πώς αναδιαμορφώνονται οι κοινωνικές δομές; ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Emile Durkheim (1858-1917) Τα κοινωνικά γεγονότα είναι «πράγματα» sui generis. Υποβάθμιση της συμμετοχής και του ρόλου του ατομικού υποκειμένου ως δρώντος στην παραγωγή των κοινωνικών φαινομένων. Μακρο-κοινωνιολογικός ντετερμινισμός. Εάν όμως τα κοινωνικά γεγονότα υπάρχουν sui generis πώς αλλάζουν οι κοινωνίες; Πώς αναδιαμορφώνονται οι κοινωνικές δομές;

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Max Weber (1864-1920) Η κοινωνία είναι μία πραγματικότητα ρευστή και πολύπλοκη και επομένως δεν είναι δυνατό να τη γνωρίζουμε πλήρως. Η έννοια του υποκειμενικού νοήματος. «Η συμπεριφορά είναι ανθρώπινη πράξη εάν και εφόσον το άτομο ή τα άτομα συνδέουν με αυτή ένα υποκειμενικό νόημα». Υποκειμενικό νόημα είναι το νόημα που δίνει το ίδιο το άτομο στη συμπεριφορά του (Weber, 1983:66).

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Max Weber (1864-1920) To «κοινωνικό γεγονός» λοιπόν γίνεται αντιληπτό ως το προϊόν της διαντίδρασης εσκεμμένων συμπεριφορών των ατόμων (Μυλωνάς, 1998:14) και για να το ερμηνεύσουμε πρέπει να τοποθετηθούμε στη θέση των δρώντων υποκειμένων και να κατανοήσουμε το νόημα και τη σημασία που τα υποκείμενα αυτά δίνουν στη δράση τους. Κατανοούσα κοινωνιολογία: «η επιστήμη που κατανοεί ερμηνευτικά την κοινωνική συμπεριφορά» (Weber, 1983:66) Η έννοια του ιδεότυπου (idéal type).

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Talcott Parsons (1902-1979) Θεμελιωτής του Δομολειτουργισμού. Ορίζει την Κοινωνιολογία ως Επιστήμη της Κοινωνικής Δράσης Βασικές θεωρητικές έννοιες: το Σύστημα και η Δράση Κοινωνική δράση, είναι εκούσια συμπεριφορά, που αποτελείται από διάφορες μονάδες δράσης, ενσωματωμένες σε υποσυστήματα. Ιεραρχία υποσυστημάτων: Κοινωνικό υποσύστημα, Πολιτισμικό υποσύστημα, Υποσύστημα προσωπικότητας Βασικός στόχος του συστήματος είναι να επιβιώσει γι’αυτό και αναπτύσσει λειτουργίες που του το εξασφαλίζουν

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Talcott Parsons (1902-1979) Κάθε άτομο έχει προκαθορισμένη θέση και λειτουργικότητα στην κοινωνία και όλοι αλληλεξαρτώνται για μια επιτυχημένη ροή της κοινωνικής ζωής Η ενότητα και ισορροπία του συστήματος επιτυγχάνεται χάρη στη σταθερότητα της ανθρώπινης δράσης Η σταθερότητα της ανθρώπινης δράσης εξασφαλίζεται με την αφομοίωση του πολιτισμικού συστήματος στο σύστημα της προσωπικότητας Η αφομοίωση αυτή επιτυγχάνεται στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης

Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; August Comte Εκπαίδευση:μηχανισμός κοινωνικής ενσωμάτωσης Karl Marx Εκπαίδευση:στοιχείο του εποικοδομήματος προσδιορίζεται από τη βάση, δηλαδή από τον τρόπο παραγωγής μιας κοινωνίας Emile Durkheim Εκπαίδευση:μπορεί να εμφυσήσει στα άτομα κοινές πίστες και αξίες και να ενισχύσει έτσι τη συλλογική συνείδηση και την κοινωνική συνοχή

Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; Max Weber Εκπαίδευση:μέσο για την απόκτηση πλούτου, κοινωνικής θέσης, κύρους, εξουσίας, κτλ Talcott Parsons Εκπαίδευση:κοινωνικοποιεί τα άτομα και τα βοηθά να αφομοιώσουν το πολιτισμικό σύστημα (κανόνες, αξίες, πρότυπα συμπεριφοράς)

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γενικές παρατηρήσεις: Από τον Durkheim στον Weber έχουμε λοιπόν μία μετάβαση από τη δομή στο άτομο, από το συλλογικό στο ατομικό, από το μακρο-κοινωνιολογικό στο μικρο-κοινωνιολογικό. Μακρο-κοινωνιολογικές θεωρήσεις: εστιάζουν στη λειτουργία, την οργάνωση και τη μεταβολή των κοινωνικών δομών και την «πίεση» που αυτές ασκούν στα άτομα Μικρο-κοινωνιολογικές θεωρήσεις: στοχεύουν στην περιγραφή και την ερμηνεία των περιθωρίων της σχετικά αυτόνομης κίνησης του δρώντος ή των δρώντων.

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Ποιοι παράγοντες ή ποιες κοινωνικές αλλαγές θεωρείτε ότι συνέβαλαν στη μεταστροφή των κοινωνιολογικών θεωρήσεων και προσεγγίσεων από το μακρο στο μίκρο επίπεδο; Νέες τάσεις μέσα στο μικρο-κοινωνιολογικό ρεύμα της «κατανοούσας κοινωνιολογίας» που ευνοούν την έρευνα πεδίου και τις ποιοτικές μεθόδους: Εθνομεθοδολογία Συμβολική αλληλεπίδραση Μεθοδολογικός ατομισμός