ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η προστιθέμενη αξία των Ιδρυμάτων μέσω της παροχής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Κυριακή Μπαλτά.
Advertisements

Βασική πολιτική μικροοικονομία Μάνθος Ντελής. Ελεύθερη αγορά  Τα τελευταία χρόνια έχει δοθεί μεγάλο βάρος στη σπουδαιότητα της έννοιας ελεύθερη αγορά.
ΑΝΕΡΓΙΑ ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ 2010 – 2011 Για το μάθημα της Γ’ Λυκείου: Αρχές Οικονομικής Θεωρίας Οικονομολόγος: Δέσποινα Αναστασάκη.
1 ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Χρυσοβαλάντου Μήλλιου
ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΒΑΣΗ ΤΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ. Η συγκυρία των Βουλευτικών Εκλογών 2007.
1 Πραγματικοί Οικονομικοί Κύκλοι. 2 Βραχυχρόνιες διακυμάνσεις Σε συναθροιστικά οικονομικά μεγέθη: Προϊόν, απασχόληση, ανεργία. Ιδιωτικές επενδύσεις, κατανάλωση,
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ 10η Διάλεξη.
Διαμεσολάβηση και πραγματική οικονομία
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
Με ποιoύς τρόπους ασκείται η εξουσία; 3.1. Εξουσία και πολιτική εξουσία Εξουσία είναι συνυφασμένη με τις Ανθρώπινες σχέσεις Ανάμεσα σε αυτόν που ασκεί.
Είναι προφανές ότι οι κάτοικοι της διοργανώτριας χώρας θεωρούν ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες επιβάρυναν τον οικονομικό τομέα της ζωή τους, επιφέροντας.
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
1 Προϋπολογισμός 2007 Δεκέμβριος Ποια είναι τα κριτήρια αξιολόγησης του Κρατικού προϋπολογισμού ; Ο προϋπολογισμός του 2007, όπως και κάθε προϋπολογισμός,
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ 14η Διάλεξη.
1 Θεωρητική Αντιπαράθεση για τη Μακροοικονομική Πολιτική Ομάδες σκέψης: Α. Παρεμβατιστές Β. Μη παρεμβατιστές Γ. Υποστηρικτές της εφαρμογής κανόνα οικονομικής.
Το Φαινόμενο της Φοροδιαφυγής Σεμινάριο για μελλοντικούς οικονομολόγους (Μέρος Β’) στα πλαίσια του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» της Γ’ Τάξης.
Α ΝΩΤΑΤΟ Τ ΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Ι ΔΡΥΜΑ Σ ΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: ΑΙΤΙΕΣ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ ΣΤΟΝ ΕΛΛΑΔΙΚΟ.
ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ 13 ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Σκοπός της Μακροοικονομικής πολιτικής Είναι η αύξηση του Α.Ε.Π, η δίκαια.
3. Οι οικονομικές συνθήκες κατά την περίοδο
Κοινωνική Ευθύνη. Κ. Γαλανάκης Υπερ-φιλελεύθεροι Η κοινωνική ευθύνη αφορά το κράτος Οι επιχειρήσεις πρέπει να αξιολογούν τη απόδοση Στόχος των.
Κεφάλαιο 7 Δημόσια οικονομικά σε καθεστώς πλήρους απασχόλησης Μακροοικονομία.
ΤΙ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ; Οι βασικοί οικονομικοί λόγοι για την κυβερνητική παρέμβαση είναι:  Ο επιχειρηματικός κύκλος- οι αποφάσεις σχετικά με.
Μακροοικονομική της Ανοικτής Οικονομίας Μακροοικονομική της Ανοικτής Οικονομίας n … είναι η μελέτη των οικονομιών στις οποίες οι διεθνείς συναλλαγές.
Κεφάλαιο 15 Τα Ελλείμματα του Προϋπολογισμού στη βραχυχρόνια και μακροχρόνια περίοδο «Ευλογημένοι είναι οι νέοι, γιατί αυτοί θα κληρονομήσουν το εθνικό.
Το κράτος, για να αντιμετωπίσει την ανεργία η οποία είναι αποτέλεσμα ανεπαρκούς ζήτησης, χρησιμοποιεί συνήθως δημοσιονομικά και νομισματικά μέτρα: Δημοσιονομικά.
Πανσυλλεκτικό-Πολυσυλλεκτικό Κόμμα Χρονική περίοδος: Καθολική ψηφοφορία Βαθμός κοινωνικής ανάπτυξης: η οικονομική ανάπτυξη μειώνει ανισότητες και.
Κεφάλαιο 11 Διαχείριση Συνολικής Ζήτησης: Δημοσιονομική Πολιτική «Κατόπιν, ας στραφούμε στα προβλήματα της δημοσιονομικής μας πολιτικής. Εδώ οι μύθοι αποτελούν.
Εθνικός σχεδιασμός (αποτυχίες αγοράς και αποτυχίες κυβερνητικού σχεδιασμού) Προσέγγιση παράλληλη με την αγορά Εικόνα δυνατοτήτων της οικονομίας Υποδείγματα.
Μορφές διακυβέρνησης Αριστοτέλης – αριθμητικό κριτήριο : Μοναρχία, Αριστοκρατία, Πολιτεία (τυραννία, ολιγαρχία, δημοκρατία). Μοντεσκιέ –κριτήριο είναι.
ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ 1. Μέσω των δημοσίων δαπανών πραγματοποιούνται όλοι οι στόχοι του κράτους, όπως : 1.Η ανακατανομή των πόρων της οικονομίας. 2.Η επέκταση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ νοικοκυριά επιχειρήσεις ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΤΟΜΕΑΣ Δημόσιοι Οργανισμοί Δημόσιες επιχειρήσεις Στόχοι: 1.νοικοκυριά: max.
Κράτος Πρόνοιας και Εκπαίδευση Κλασσική Σοσιαλδημοκρατία & Ο Τρίτος Δρόμος.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Δημόσιος Vs Ιδιωτικός Τομέας Διαφορές - Ομοιότητες.
 Michael Grömling Intereconomics January 2014, Volume 49.
1 Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος Οικονομική πολιτική Βραχυχρόνιες-μακροχρόνιες επιπτώσεις.
Μακροοικονομία Διάλεξη 8. Ισορροπία στο Υπόδειγμα IS-LM Καμπύλη IS: ισορροπία στην αγορά αγαθών Υ = C(Y – T) + I(r) + G Καμπύλη LM: ισορροπία στην αγορά.
Μακροοικονομία Διάλεξη 6. Ανεργία Τριβής: (βραχυχρόνια) είναι το ελάχιστο επίπεδο ανεργίας σε μια οικονομία. Η ανεργία που οφείλεται στο χρόνο που είναι.
Ενοτητα 1. διεθνη επιχειρηματικη δραστηριοτητα
Η αξιοπιστία ως όπλο οικονομικής πολιτικής
Κράτος Πρόνοιας και Εκπαίδευση
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 10η
Κόμματα Στελεχών Χρονική περίοδος: απαρχές δημοκρατίας, 19ος αιώνας. Περιορισμένο δικαίωμα ψήφου, ή καθιέρωση καθολικής ψηφοφορίας Πολιτική έκφραση:
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών ΤΜΧΠΠΑ
5/2017 ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ/ 8 Φιλίππα Χατζησταύρου Συμπεριφορισμός.
Σκεπτόμενοι σαν οικονομολόγοι
Σεμινάριο Δημοσίου Δικαίου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 9ο: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΙΑΚΥΜΑΝΣΕΙΣ – ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ – ΑΝΕΡΓΙΑ
8.1. Οικονομική και Νομισματική Πολιτική
Ο κρατικός προϋπολογισμός
Mathew Shane & David Kelch
ΕΚΠΑ - Τμήμα Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών
Ενότητα :Δημοσιονομική πολιτική Καραμάνης Κωνσταντίνος
ΜΑΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ 9η
Παγκόσμια Οικονομική Ανισορροπία Κωστελέτου Νικολίνα Οκτ. 2017
A Supply-Side Explanation for Current Account Imbalances 2014
ΟΡΓΑΝΩΣΗ - ΔΙΟΙΚΗΣΗ & ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗς
Εσωτερική Έναντι Εξωτερικής Υποτίμησης στην Ελληνική Οικονομία: Εμπειρική Διερεύνηση βάσει του SIOT του έτους 2010 ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΙΟΛΗΣ & ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΡΟΔΟΥΣΑΚΗΣ.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Καθηγητής Δημήτρης Γκίνογλου
ΜΕΤΑ-ΚΕΫΝΣΙΑΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
ΠΜΣ Δίκαιο της ΕΕ Οικονομική και Νομισματική Ένωση Μανώλης Περάκης
ΘΕΜΑ 2015 μη κληρωθέν α) Ποιες επιδράσεις επιφέρει στο εγχώριο εμπορικό ισοζύγιο μια υποτίμηση του εγχώριου νομίσματος σε μια μεγάλη χώρα με ανεξάρτητη.
Εισαγωγή: Kράτος και Aγορά - η πλουραλιστική προσέγγιση και οι κριτικές της Χ. Ι. Παρασκευόπουλος.
ΘΕΜΑ 2016 Ανεργία και Απασχόληση και οι συνέπειες τους για την οικονομία. α) Αίτια και πολιτικές αντιμετώπισης της ανεργίας. β) Η επίδραση της σημερινής.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΥΚΛΩΝ

Η επιρροή των πολιτικών κομμάτων στη δημοσιονομική πολιτική ήταν πάντοτε ένα προσφιλές θέμα στους οικονομολόγους, τόσο από θεωρητική όσο και από εμπειρική πλευρά. Άρχισε να εξετάζεται στο πλαίσιο της θεωρίας των πολιτικών κύκλων, που υποστηρίζει ότι οι κυβερνήσεις λειτουργούν με βάση το δικό τους πολιτικό συμφέρον ή το συμφέρον επιμέρους ομάδων πίεσης. Ως αποτέλεσμα, οι πολιτικές τους μπορεί να δημιουργούν οικονομικούς κύκλους, οι οποίοι διακρίνονται σε εκλογικούς και κομματικούς. Οι εκλογικοί κύκλοι σχετίζονται με τη διενέργεια εκλογών, ανεξάρτητα από την ιδεολογία του κόμματος που βρίσκεται στην εξουσία. Είναι η τάση των κυβερνήσεων να αυξάνουν προεκλογικά κάθε είδους παροχές, να δίνουν αυξήσεις στους μισθούς και να διορίζουν κόσμο. Άρα να αυξάνουν και τα δημοσιονομικά ελλείμματα.

Ένα παράδειγμα εκλογικών κύκλων είναι η διόγκωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων λόγω επεκτατικών δαπανών (διορισμοί, παροχές) από τις κυβερνήσεις πριν από την εκλογική αναμέτρηση. Στο παρακάτω γράφημα εμφανίζονται οι μεταβολές των δημοσιονομικών ελλειμμάτων κατά τις εκλογικές περιόδους 1989, 1993, 1996, 2000 και 2007. Παρατηρούμε ότι, με εξαίρεση το 1989 και το 1996, σε όλες τις υπόλοιπες εκλογικές αναμετρήσεις, τα δημοσιονομικά ελλείμματα διογκώθηκαν. Η διόγκωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων πριν από τις εκλογές εμφανίζεται μεγαλύτερη μετά το 2000. Παρατηρούμε επίσης ότι στις περισσότερες περιπτώσεις τα κυβερνώντα κόμματα, παρά τις παροχές, δεν κατάφερναν να αυξήσουν το εκλογικό ποσοστό τους σε σχέση με τις προηγούμενες εκλογές.

Οι κομματικοί κύκλοι σχετίζονται με την ιδεολογία των κυβερνώντων Οι κομματικοί κύκλοι σχετίζονται με την ιδεολογία των κυβερνώντων. Υποστηρίζουν, ότι οι Σοσιαλιστές-Σοσιαλδημοκράτες εκφράζουν μια προτίμηση για ισότητα, αναδιανομή, κοινωνικές παροχές στους ανέργους, δημόσιες παροχές σε ανθρώπινο και φυσικό κεφάλαιο και μεγαλύτερο βαθμό παρέμβασης στην οικονομία. Κατά συνέπεια, έχουν την τάση να δαπανούν, ανεξάρτητα από τα έσοδα της κυβέρνησης και τις μακροοικονομικές συνθήκες. Αντίθετα, οι φιλελεύθεροι-συντηρητικοί προτιμούν μικρότερη κρατική παρέμβαση στην οικονομία, αφήνοντας περισσότερο χώρο στη δράση των δυνάμεων της αγοράς. Έχουν, επομένως, την τάση να φορολογούν και να δαπανούν λιγότερο και να διαμορφώνουν ισοσκελισμένους και μικρούς προϋπολογισμούς.

Σύγχρονες έρευνες, ωστόσο, θέτουν σε αμφιβολία τις απλουστευτικές υποθέσεις της θεωρίας των πολιτικών κύκλων, βασιζόμενες είτε στη διαχείριση της συνολικής ζήτησης είτε στην κατάλληλη χρήση του μίγματος της δημοσιονομικής και νομισματικής πολιτικής ή στο θεσμικό περιβάλλον, ή, τέλος, στις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης και αλληλεξάρτησης των οικονομιών. Με βάση την Κεϊνσιανή συνταγή, για παράδειγμα, η διαχείριση της συνολικής ζήτησης απαιτεί από τις κυβερνήσεις να ακολουθούν αντικυκλική πολιτική, χαλαρώνοντας τη δημοσιονομική πολιτική, όταν η συνολική ζήτηση πέφτει και σφίγγοντάς την, όταν η συνολική ζήτηση αυξάνεται. Το θεσμικό περιβάλλον παίζει, επίσης, σημαντικό ρόλο. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι λεγόμενοι δημοσιονομικοί κανόνες, οι οποίοι μπορεί να επιβάλλουν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς (όπως το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης). Τέλος, η παγκοσμιοποίηση δεν αφήνει πολλά περιθώρια στη δράση των πολιτικών ιδεολογιών. Το ολοένα αυξανόμενο άνοιγμα των εθνικών οικονομιών δεν επιτρέπει τη χρήση της δημοσιονομικής πολιτικής ως εργαλείο διαχείρισης της οικονομίας.

Στην έρευνα που πραγματοποίησα, χρησιμοποίησα στατιστικά δεδομένα από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, για την περίοδο 1970-2004. Υπάρχουν πολλές ομοιότητες ανάμεσα στις δύο χώρες: Δύο κυρίαρχα κόμματα, το ένα υπέρ της κρατικής παρέμβασης και το άλλο υπέρ της ελεύθερης δράσης του ιδιωτικού τομέα και επομένως υπέρ της μείωσης της κρατικής παρέμβασης στην οικονομία. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι και για τις δύο χώρες, η ορθόδοξη άποψη, ότι οι συντηρητικές κυβερνήσεις έχουν την τάση να φορολογούν και να δαπανούν λιγότερο και να διαμορφώνουν μικρούς προϋπολογισμούς, δεν ισχύει. Το συμπέρασμα αυτό θα μπορούσε, με ασφάλεια, να διατυπωθεί και για την Ελλάδα, καθώς τόσο το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης όσο και η διεθνοποίηση της ελληνικής οικονομίας έχουν συμβάλει στην πλήρη αποδυνάμωση της κυριαρχίας των ιδεολογιών στην οικονομική πολιτική.