Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ I. Ο χώρος
Advertisements

Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ;
ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ.
EΠΙΔΑΥΡΟΣ.
1Ο Πρότυπο πειραματικό σχολείο
NOISE PROTECTION & CONTEMPORARY USE PROBLEMS IN ANCIENT GREEK THEATRES
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Ε. ΜΑΙΣΤΡΟΥ.
1ο πειραματικο θεσσ/νικησ
Η Αθήνα σε 1 μέρα! Σωτηρούλα Σταύρου.
Η Πύλη για τις Λαϊκές Βιβλιοθήκες Αθήνα 21Μαρτίου 2005 Ημερίδα για τις Λαϊκές Βιβλιοθήκες Βιβλιοθήκες και Κοινωνία της Πληροφορίας Πλήθος πληροφοριών (επιλογή.
ΘΕΑΤΡΟ. ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ πριν από δυόμισι χιλιάδες χρόνια σ'ένα εργαστήρι. Είμαι μια θεατρική μάσκα.
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Σωματικο θεατρο & μιμικη απο τον 20ο αιωνα και εξης
Κρυφή ΜατιάΒοήθεια Κοινού  Δελτίο Ερωτήσεων Ιστορίας Εύκολες Μέσης δυσκολίαςΔύσκολες Ιστορική ΠερίοδοςΒιβλίο Φιλοσοφικό Κίνημα Αστρονομία.
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Στα πλαίσια του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και της Αρχαιογνωσίας προωθείται η δημιουργικότητα με τους εξής τρόπους:
Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
Ομάδα Ε΄ Δημητρίου Μαρία Κάβουρα Αλεξάνδρα Μουλά Ναυσικά
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ Μια θεατρική διαδρομή στο χρόνο. Ο Διόνυσος πάνω σε πλοίο (έργο του Εξηκία)
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο
ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Μηχανισμοί του αρχαίου θεάτρου:
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε -Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ 7. ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ Υπολογισμός χρόνου αντήχησης Νίκος Κ. Μπάρκας.
2. ΝΕΩΤΕΡΑ ΘΕΑΤΡΑ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΙ ΣΚΗΝΗΣ
3. ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Νίκος Κ. Μπάρκας ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Δ.Π.Θ. ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑ : ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ 1. ΑΡΧΑΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ.
Νίκος Μπάρκας 11 / 5 / 2015 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ επεξεργασία θέματος 2015  Πως τοποθετούνται τα καθίσματα της αίθουσας στο πάνω και κάτω τμήμα του.
Α΄ΤΑΞΗΒ΄ΤΑΞΗΓ΄ΤΑΞΗ Κοινού Κορμού3119 Προσανατολισμού /Εμβάθυνσης 416 Σύνολο35.
Εναλλακτικές προοπτικές απασχόλησης αρχιτεκτόνων η εμπειρία του ΤΑΜ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Βασίλης Μπουρδάκης
ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΑΡΕΤΟΣ. ΕΙΚΟΝΕΣ ΛΕΥΚΟΥ ΠΥΡΓΟΥ.
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης Ενότητα 13: Στίχοι Μενέλαος Χριστόπουλος Τμήμα Φιλολογίας.
5Κ1 & 6Κ1. Θεατρικές Εφαρμογές και Διδακτική της Φυσικής Ι Διδάσκουν: Αντιγόνη Παρούση και Βασίλης Τσελφές.
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Νικόλας-Κωνσταντίνος Μπαρτζώκας Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης ΠΤΔΕ-ΑΠΘ.
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο Ενότητα 1: Εισαγωγή στην τέχνη της κούκλας Το κουκλοθέατρο για την ιστορία Αντιγόνη Παρούση Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
Ο σημαντικότερος συγγραφέας και δραματουργός παγκοσμίως. Οι βιογράφοι θεωρούν ότι η καριέρα του άρχισε το Αποτελούσε μέλος της θεατρικής ομάδας.
Ορισμοί και συνδέσεις - Πως δημιουργεί ο σκηνογράφος ΣΚΗΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ.
Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας
Δημήτριος Βλάχος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Ροδόπης
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ.
Αρχαίο Θέατρο Αρχαίο Ωδείο Πάφου
Αρχαίο Ελληνικό θέατρο
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
Το Τριγωνικό εμπόριο
Ρίκα Δεληγιαννίδου Νίκος Κ. Μπάρκας
ΡΟΜΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΠΓΕΣΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Κ.ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑ: ΚΟΚΟΜΠΑΪΑ
Σημαντικοί σταθμοί στην εξέλιξη
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 2: Εφαρμογές πολυμέσων
Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι.
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Η ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας
ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΟΠΤΙΚΗΣ ΑΝΕΣΗΣ
ΑΡΙΣΤΟΤEΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
ΑριστοτEλειο ΠανεπιστΗμιο ΘεσσαλονΙκηΣ ΣχολΗ ΚαλΩν ΤεχνΩν
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ. 7ο εξάμηνο 2016-2017 μάθημα : Θεατρικός χώρος & Τεχνολογία διδάσκων Νίκος Μπάρκας 4. Τα λαϊκά θέατρα του Μεσαίωνα το θέατρο της Αναγέννησης

Η θεατρική παράσταση επιστρέφει αρχικά μέσα στις εκκλησίες και στη συνέχεια στον περίβολό τους Ξεκινώντας από τα θεανδρικά Μυστήρια, ο χώρος της παράστασης έλαβε εξελικτικά τους εξής βασικούς τύπους μορφών : ο χώρος της εκκλησίας ως σκηνικό η εκκλησία ως σκηνικό βάθος στην platea της εκκλησίας η δράση γύρω από αυτόνομες σκηνές αυτόνομα οικοδομήματα – μέγαρα με μόνιμη σκηνογραφία περιοδικές κατασκευές σε κυκλική διάταξη σε ελεύθερους χώρους κινητό σκηνικό σε άμαξες – wagon stage για μικρούς θιάσους κινητή πλατφόρμα – booth stage για περιοδεύοντες θιάσους

τη διάκριση comedia erudite / comedia del arte Το ρεύμα της Αναγέννησης έφερε στην επιφάνεια την διαμάχη για την πρωτοκαθεδρία στο χώρο της θεατρικής λειτουργίας : τη διάκριση comedia erudite / comedia del arte Παραλλαγές της οργάνωσης σε booth stage, ανάλογα με τη χώρα και την παράδοσή της : -Ισπανία (colares / aposendos) Λόπε ντε Βέγκα -Γαλλία (Hotel de Bourgogne) Θεατρικές Συντεχνίες (πριν τον Μολιέρο) -Αγγλία (συνεχείς παλινωδίες για την άδεια λειτουργίας ξύλινων περιφραγμένων θεάτρων σε υποβαθμισμένες συνοικίες) H ελισαβετιανή σκηνή : η αναβίωση του ποιητικού θεάτρου – λεκτική σκηνογραφία

Εικόνα 1. (επάνω) το Globe Theater στο Λονδίνο (τέλη 16ου αιώνα) (αριστερά) το Hotel de Bourgogne στο Παρίσι (18ος αιώνας) (Χ. Αθανασόπουλος – J. Polieri ) Globe Theater (1559) : κλειστή κυκλική ή πολυγωνική περίμετρος / εκτεταμένη apron stage (κλειστό υποσκήνιο με καταπακτές) / 2 ακριανά υποστηλώματα με διακοσμημένη στέψη (heaven) + μηχανοστάσιο / σκηνικό βάθος με θυρώματα, παρασκήνια, αποθήκες, επισκήνιο με ανοικτή γαλαρία, υπερώο, υπερώο με κλειστή γαλαρία, πυργίσκος σκηνής / κεντρική πύλη για πρόσβαση είτε προς την αυλή (yard) είτε προς τις περιμετρικές γαλαρίες του κοινού & τα gentlemen`s rooms

Εικόνα 2. The second Globe (C. Walter Hodges)

Εικόνα 3. The second Globe (C. Walter Hodges)

Εικόνα 4. The second Globe (C. Walter Hodges)

Εικόνα 5. The second Globe (C. Walter Hodges)

Εικόνα 6. The second Globe (C. Walter Hodges)

Αναγέννηση ονομάστηκε το πέρασμα από το σκοταδισμό του μεσαιωνικού δογματισμού σε νέες εκφραστικές και διανοητικές αναζητήσεις Η ιταλική διανόηση αναζητά στον αρχαιο-ελληνικό πολιτισμό τις ρίζες της έμπνευσής της και ανακαλύπτει τον Βιτρούβιο Η μιμητική προσκόλληση στα «κλασικά» πρότυπα θα οδηγήσει στην υποταγή του θεάτρου στις εικαστικές τέχνες και τη λογοτεχνία : -το δράμα υπόκειται στους αλεξανδρινούς κανόνες των 3 ενοτήτων -η θεατρική λειτουργία υποτάσσεται στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό -το θέατρο προσβλέπει στη στήριξη της αριστοκρατίας Οι 4 βασικές αρχές του θεατρικού σχεδιασμού κατά τον Sebastian Serlio (βιβλίο : Architettura 1551) Μετωπική σχέση σκηνής – αμφιθεάτρου Συνδυασμός ρωμαίικού προσκηνίου με αναγεννησιακή σκηνογραφία Σκηνογραφία προοπτικής απεικόνισης 3 τύποι σκηνογραφίας (τραγική, κωμική σατυρική)

Εικόνα 7. Το Theatrο Olimpico της Vicenza (1586) (αριστερά) η κάτοψη (κάτω) η όψη του σκηνικού πλαισίου με τις σκηνογραφημένες vistas (Χ. Αθανασόπουλος

Το θέατρο της Vicenza (φώτο Ελένη Κανετάκη)

Εικόνα 9. Το Theatrο Olimpico της Vicenza (1586) (φωτο Ελ. Κανετάκη)

Εικόνα 10. Το Theatrο Olimpico της Vicenza (1586) (φωτο Ελ. Κανετάκη)

Εικόνα 11. (επάνω) Η προοπτική σκηνογραφία του N Εικόνα 11. (επάνω) Η προοπτική σκηνογραφία του N. Sabbattini (17ος αιώνας) (δεξιά) Τα 3 τυπικά σκηνικά της scene a l italienne κατά Serlio (J. Gaulme)

Εικόνα 12. (αριστερά) οι σκηνογραφικές εφαρμογές προοπτικής του S Εικόνα 12. (αριστερά) οι σκηνογραφικές εφαρμογές προοπτικής του S.Serlio στο Theatro Olimpico (αριστερά κάτω) η μελέτη του J. Furttenbach για τη δημιουργία προοπτικής με περιστρεφόμενους περίακτους (δεξιά κάτω) Ο μηχανισμόςί carreto (Torelli, 17ο αιώνας) για κινητό σύστημα πτερυγίων (Χ. Αθανασόπουλος, J. Gaulme

(Χ. Αθανασόπουλος, P. Lord – D. Templeton) Εικόνα 13. (επάνω) Η αίθουσα San Carlo της Naple (αριστερά πάνω) Το Theatro Farnese της Parma (1618) (αριστερά μέση) Το Theatro San Carlo της Naple (1737) (δεξιά κάτω) η Comedie Francaise (17ος αιώνας) (Χ. Αθανασόπουλος, P. Lord – D. Templeton)

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΗΓΕΣ Αθανασόπουλος, Χρήστος, Προβλήματα στις Εξελίξεις του Συγχρόνου Θεάτρου, εκδ. Ι. Σιδέρη, 1976, Αθήνα Doelle Leslie Environmental acoustics, Mc Graw-Hill, 1972, N-Y Forsyth, Michel, «Leçons de la Boite à Chaussures », στο L`Architecture d`Aujourd`hui, no 268. 1990, Paris, σελ. 158-161 Hodges, Walter C., Shakespeqre`s - the second Globe, Oxford University Press, London 1973 Gaulme, Jaques, Architectures Scénographiques et Décor de Théâtre, ed. Magnard 1985, Paris Izenour, George, Theater Design, Mc Graw-Hill, 1977, New York Lord, Peter -Templeton, Duncan, The Architecture of Sound, The Architectural Press Ltd, 1986, London Mπάρκας, Νίκος, «Μέθοδοι Αναπαραστάσεων της Ακουστικής Λειτουργίας Θεατρικών & Συναυλιακών Χώρων», στο Η Αναπαράσταση ως Όχημα Αρχιτεκτονικής Σκέψης, Αθήνα 2006, εκδόσεις Futura σελ. 426-433 Polieri, Jaques, Scenographie : theatre, cinema, television, ed. Jean Michel Place, 1990, Paris Suner, Bruno, “La Salle Modulable de la Cité de la Musique à la Villette », στο L`Architecture d`Aujourd`hui, no 268. 1990, Paris, σελ. 118-120